Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost

Gestart door modeltreinverzamelaar zondag 17 juli 2016, 10:54:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Beste forumleden,

ik wil jullie waarschuwen voor het Märklin model 36808. In dit model is zinkpest geconstateerd. (Zie foto's) Dit model stamt uit dezelfde tijdspanne als de 36805, waarvan reeds bekend is dat deze zinkpest heeft. De 36808 is nieuw.
Een en ander is gecommuniceerd met Märklin Duitsland maar die constateren het en doen je een voorstel waarbij je bijna de nieuwprijs moet betalen, kortom geen coulance regeling, ondanks dat het een fout is van Märklin.
Jammer van mijn verzameling.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Dag Nico.
Bijzonder spijtig dat er weer een model met het ellendige zinkpest erbij gekomen is! 8o
Erg jammer voor jou en alle andere bezitters dat Märklin vrijwel geen coulance meer toepast.
Enige jaren geleden heb ik nog 2 nieuwe modellen van Märklin gratis mogen ontvangen maar ja, na die tijd is het alleen maar slechter geworden met de coulance.
Ook v.w.b. oude C-rails werd de coulance i.p.v. gratis omruilen, veranderd naar 40-60% bijbetaling.

Wat is precies het voorstel van Märklin geweest om jou te helpen?
Het is wel prettig voor andere bezitters (ik heb er ook 1 maar (nog) zonder zinkpest, of nog niet gezien) om te weten op welke voorwaarden je deze locs kunt omruilen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
-Nico:
Zeer spijtig, misschien onder de aandacht van de consumentenvereniging en de pers brengen daar zijn ze in Goppingen wel misschien gevoelig voor.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Dat is echt balen Nico.
Nu is Märklin, net als elke andere fabrikant, juridsich gezien niet verplicht om na afloop van de fabrieksgarantie nog iets te vergoeden, of om te ruilen.
Maar je koopt geen loc, om hem na enkele jaren in de vuilbak te gooien. :-(
En het feit dat ze je een aanbod hebben gedaan, geeft aan dat ze deze kappen nog wel op voorraad hebben.
Maar als deze uit dezelfde productie batch komen, wil je deze dan wel kopen (Als je dat er al voor over zou hebben) ?
Of boden ze je een ander model aan?
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Zijn deze kof modellen niet door/bij brawa geproduceerd ?
Meen dat ooit eens ergens te hebben gelezen.

Groetjes Barry
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Beste AlbertJan,

ja, denk je een mooie verzameling Köffs te hebben, vallen ze langzamerhand uit elkaar.
Ook ik heb nog een doos met oude C-rail staan waar de stukken vanaf gebroken zijn bij het demonteren van de oude baan. Maar ik heb mij er maar in berust, je leeft tenslotte maar een keer en dat wil je wel zo plezierig mogelijk doen.

Ik heb beide Köffs naar de officiële Märklin vertegenwoordiger Keuterman gestuurd die ze naar Märklin Duitsland gestuurd heeft. Daarna heeft Keutermen mij telefonisch benadert met de mededeling dat aan de 36805 niets meer te doen was en dat de 36808 een nieuwe kap opgezet kon worden voor een prijs van ca. 85 Euro. Dat heb ik om principiële reden afgeslagen. Ik heb toen aangegeven om beide Köffs maar naar mij terug te sturen.
Hierop heb ik Märklin Duitsland nog eens met een brief benadert, de zaak uitgelegd, ook dat van de C-rail en dat ik op een passende reactie zou wachten. Nou die kwam al enkele dagen later. Alles afgewezen op het feit dat de Köffs 15 jaar oud waren, daarbij helemaal voorbijgaand dat zinkpest helaas pas na de garantietermijn optreed.

Overigens heeft Keuterman ook nog de optie aangegeven om een nieuwe model Köff te kopen tegen een gereduceerde prijs echter dit heb ik ook afgeslagen omdat ik dan weer geld moest uitgeven. Het houd 'n keer op. De prijs ben ik vergeten omdat alles telefonisch is afgehandeld.



Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Beste Jorg,

dat wil ik nou juist niet. Mijn leeftijd laat het niet meer toe om op de barricades te gaan staan. Ik los zoiets liever op, achter de coulissen, maar in dit geval moet ik anderen wel waarschuwen voor het euvel.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Beste Nico.
Dat een loc met productie in 2005 ook zinkpest heeft, is behoorlijk verontrustend! 8o
En helemaal nu Märklin vrijwel geen coulance meer toe wil passen voor o.a. zinkpest.
Wel vind ik het aanbod om een nieuwe kap te kunnen kopen voor de 36808 voor ?85,- nog niet zo slecht.
Dit is toch een collector's item geworden en met een oplage van 2500 stuks een lastige loc om aan te schaffen.

Maar ja, dat moet iedereen voor zichzelf beslissen, op Märklin hoeven we niet meer te rekenen! :-(

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Hallo AlbertJan,

je schrijft een oplage van 2500 stuks. Nu staat er op Catawiki toevallig een te koop (maandag) met het produktienummer H4268787. Mijn produktienummer is H4066782. Dit zou beteken dat er minimaal 202.005 gemaakt zijn, en geen 2500. Wat wel mogelijk is, is dat er meerdere produktie-runs gemaakt zijn en dat zou kunnen betekenen dat wellicht latere produktie-runs er geen last van hebben (andere metaalbatch) en de eerste run (=laagste nummer) wel. Het is maar een vermoeden maar wie weet.
Ik heb ook op Ebay gekeken en wat mij opvalt is dat er opvallend veel LEGE dozen worden aangeboden van de 36808.(3 stuks).
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Beste Allen,

ik mag mij (voorlopig?) gelukkig prijzen. Mijn PMS 64-02 (Märklin 36808) vertoont geen enkel spoor van zinkpest en ziet er klokgaaf uit. Ter verdere info: het productienummer is H5198114
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Hi allemaal,

Ook mijn locje had Zinkpest Klik hier

Overigens vertel ik het nogmaals dat als je kan aantonen (bewijzen) dat het een productie fout betreft (dus heel veel loc's) dan is iedere leverancier verplicht er iets mee te doen.

groet
Harald
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
 @citaat Ik dacht dat het in dit draadje uitsluitend en alleen over het model PMS 64-02 (Märklin 36808) ging. Maar ik kan mij vergissen natuurlijk..... ;)
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Het is niet uniek, ook deze 808 heeft zinkpest, zie tekst.
http://www.ebay.de/itm/H0-Maerklin-PMS-64-02-36808-KoeF-Bundespost-Ep-3-digital-OVP-/401001054246

En deze 808: (de eigenaar zag het pas op z'n eigen foto):
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=126005

En deze 808:
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=83054

Gr, Ben.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Beste Ben,

bedankt voor je speurzin, het heeft wat opgeleverd. De eerste 2 meldingen zijn van juni-spt. 2015 maar de laatste melding is al van oktober 2012. Dat is al 7 jaar na de introductie van het model,  met andere woorden er is behoorlijk wat mis geweest met die batch van metaal-legering waar deze loks uitkomen. Temeer daar er ook modellen zijn die niets hebben. Als dit waar is, dan praten we echt over een miskleun bij Märklin.

Ik citeer hier uit een brief van Märklin:
Sehr geehrter Herr,

diese Zersetzung des Materials kann bei sehr wenigen Modellen erfahrungsgemäß leider auftreten. Es sind Modelle, die vor ca. 15 Jahren hergestellt wurden. Wir haben inzwischen dafür Sorge getragen, dass dies bei der aktuellen Produktion nicht mehr passieren dürfte.
Sie dürfen die betroffenen Fahrzeuge uns gerne zukommen lassen. Wir werden prüfen, welches Kulanzangebot wir Ihnen hier unterbreiten können.

We praten hier over de productie van 2005, waar in 2012 al melding gemaakt wordt van zinkpest; dat is dus geen 15 jaar geleden, maar 7 jaar. Wat zijn deze bovenstaande beweringen waart?
Nou je mag opnieuw betalen om het model in orde te krijgen. Sorry, ik wordt nu een beetje boos. Gauw stoppen.

Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Mee eens Nico. Je zou ze deze ervaring nog eens kunnen mailen en zien wat ze daar van zeggen.

Gr, Ben.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Ben,
ik ga er eerst eens een nachtje over slapen. Het zijn wel voor mij nieuwe feiten die nu boven tafel komen.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Beste Hans,

het gaat ook alleen maar over de 36808. Maar Harald verwijst even naar het draadje van de 36805 waarvan het al langer bekend is dat die ook zinkpest heeft. Overigens moet je blij zijn dat je niet tot de selecte club ongelukkigen hoort.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Citaat van: modeltreinverzamelaar op zondag 17 juli 2016, 19:21:06Overigens moet je blij zijn dat je niet tot de selecte club ongelukkigen hoort.

Ik denk dat het voor zich spreekt dat ik daar heel blij mee ben.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Betreft het hier in China geproduceerde loks?
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Het is een bedrijf als Märklin onwaardig om de bezitters van locomotieven met zinkpest helemaal niet te vergoeden.  Een ander geval was de Seetal waarmee ik te maken kreeg.  Geen coulance van Märklin met een onzinnig omruil voorstel voor n.b. een andere locomotief en veel bijbetalen.  Schandalig gewoon.

Gelukkig heb ik wel het onderdeel dat compleet uiteen was gevallen van de zinkpest, op de kop kunnen tikken.

In de VS bestaat zoiets als een Class Action waarbij een groep mensen met dezelfde klacht gezamenlijk het bedrijf voor de rechter slepen met meer kans op goede afloop (voor de klagers).  Het vergt natuurlijk het bundelen van krachten en m.b.t. de Köf (en ook de Seetal) zou dit bijvoorbeeld kunnen georganiseerd worden door klagers in EU.


Willy
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
In Nederland word gekeken naar de economische leeftijd om een schade vergoeding te bepalen,en gezien dat model treinen als speelgoed worden gezien denk ik dat je kans op een schade vergoeding heel klein is! En doordat marklin is overgenomen door simba-dickie zal de coulance er niet beter op zijn geworden  :-(
Maar ook de prijs die marklin vraagt lijkt nergens op gezien de voorbouw voor 19,95 en het bestuurdershuis voor 9,99 bij de onderdelen staat als niet meer leverbaar :? ze kunnen nog een hoop leren kwa klant vriendelijkheid
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Beste mensen,

Dit is natuurlijk heel vervelend en zou eigenlijk niet Mogen. Aan de andere kant begrijp ik Märklin ook wel dat ze op een locje uit 2005 weinig coulance meer willen geven.
Märklin, maar eigenlijk modeltreinenfabrikanten in het algemeen, hebben het de laatste jaren zwaar. Vergelijk eens hoeveel (of hoe weinig) mensen er met de hobby bezig zijn vergeleken met zo'n 30 jaar geleden. Het is erg lasting om jonge kinderen te binden aan de trein. Ergens rond de puberteit is Nintendo gewoon spannender dan Märklin voor veel kinderen.
Wat ik hiermee wil zeggen, is dat het voor Märklin waarschijnlijk financieel gewoon ook niet haalbaar is om voor locomotieven van 10 jaar en ouder nog coulance te verlenen.
Zeer spijtig, maar ergens begrijp ik het wel.

Groet,

Jilger.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Zonde van je Kofje, ik zou toch voor die vervangkap gegaan zijn, ook al klopt het niet marketinggewijs van Marklin, je trein is dan toch gered.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Blijkbaar volg ik de draadjes over zinkpest nooit, maar dankzij dit draadje vond ik twee oudere draadjes:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=8184.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15767.0

Ik was laatst in Amsterdam in een treinwinkel en daar ontdekte iemand zinkpest in een oude (groene) krokodil die ter reparatie was aangeboden. De reparateur kwam ontzet de winkel binnenstappen met de loc in de hand.
Zinkpest constateerde een klant.

Ik vraag me af of er op dit forum een subrubriek zinkpest kan komen waar getroffen catalogusnummers gewoon in kunnen staan. Per draadje. Dat maakt het voor ons allemaal een stuk overzichtelijker.
In een sticky topic zou dan tevens kunnen staan wat juridisch juist is, van welke coulance sprake is, en welke wegen bewandeld kunnen worden om de geconstateerde stukken te vervangen. Bij de een is dat de kap, bij de ander het motorblok, en bij nog weer een derde wellicht iets anders.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Bijzonder jammer dat de "zinkpest" iedere keer weer zijn kop opsteekt! 8o
Al jaren bewaar ik een doos met onderdelen van de HR, F en G 800, (ik heb al wel de F en de G maar (nog) niet de HR 800) om deze misschien te kunnen gebruiken bij een niet complete HR 800, maar helaas helemaal voor niets want had ik eerst tientallen onderdelen, op dit moment zijn het er nog héél wat meer, (bijna) allemaal aangetast door de zinkpest of zelfs al in stukken gebroken! :-(

Ik vraag mij nog steeds af of dit proces ook nog na tientallen jaren op kan treden en of dit "besmettelijk" kan zijn!? :o)

Maar hoe dan ook, duidelijk is wel dat wij nog steeds niet verlost zijn van de "zinkpest" en dat zal dus blijkbaar ook nooit gebeuren!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Citaat van: Jilger op dinsdag 19 juli 2016, 07:49:29
Beste mensen,

Dit is natuurlijk heel vervelend en zou eigenlijk niet Mogen. Aan de andere kant begrijp ik Märklin ook wel dat ze op een locje uit 2005 weinig coulance meer willen geven.
Märklin, maar eigenlijk modeltreinenfabrikanten in het algemeen, hebben het de laatste jaren zwaar. Vergelijk eens hoeveel (of hoe weinig) mensen er met de hobby bezig zijn vergeleken met zo'n 30 jaar geleden. Het is erg lasting om jonge kinderen te binden aan de trein. Ergens rond de puberteit is Nintendo gewoon spannender dan Märklin voor veel kinderen.
Wat ik hiermee wil zeggen, is dat het voor Märklin waarschijnlijk financieel gewoon ook niet haalbaar is om voor locomotieven van 10 jaar en ouder nog coulance te verlenen.
Zeer spijtig, maar ergens begrijp ik het wel.

Groet,

Jilger.
Citaat van: mDDM op zondag 17 juli 2016, 23:30:52
Betreft het hier in China geproduceerde loks?

Nogmaals aanhalen, niet om marklin er van te vrijwaren maar ware deze niet van brawa en idd. In China geproduceerd ?


Een locje uit de tijd na de 1e of net Na de 2e overname van marklin schat ik?

Balen maar volgens mij kan het huidige marklin hier ook niets mee omdat ze dacht ik helemaal klaar waren met made in China na het debacle van de koploper , de kof is volgens mij ook made in China,(onder supervisie van brawa) en marklin kan door de keuze van alles in eigen huis produceren deze artikelen ook Misschien niet meer onder (garantie) leveren?


Correct me of i'm wrong  ;)

Groetjes Barry 


Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
De 3680 uit 1988 is inweze een brawa koff .
de koffs van de 3680x serie schijnt eigenontwikkeling te zijn .

Ik moet tzt maar eens mijn 2 koffs bekijken ( 36804 en 36805 ) liggen al 10 jaar in de doos
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Besmettelijk is zinkpest niet. Het is geen ziekte. Zinkpest ontstaat doordat verkeerde metalen zijn gemengd bij de productie.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
beste fredrans,
zover ik weet koopt Märklin het metaal in van een externe leverancier en wordt het in Göppingen alleen maar gesmolten.
Overigens  denk ik eerder dat de verhouding van de gemengde metalen verkeerd is, dan dat er verkeerde metalen in zitten. In een van de catalogie van Koll heeft ooit eens en heel artikel over Zinkpest ingestaan. Misschien dat iemand dat eens tevoorschijn kan laten komen. De diverse verhoudingen schijnen heel nauwkeurig te moeten zijn. Maar Märklin schrijft zelf dat ze het Zinkpest probleem onder de knie hebben en niet meer zal optreden. Niet gezegd is op welke datum dat ingegaan is. Als zinkpest in je Märklin modellen overkomt wil je het eerst niet geloven, maar als je het ziet moet je wel. En ineens is Märklin niet meer dat ene betrouwbare merk....Sorry.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Verkeerde mengverhouding ook goed. Besmettelijk is het niet daar zijn we het volledig over eens.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Bij heel wat producenten kan het helpen om een post op hun facebook/twitter-account te posten.  Vaak worden ze dan plots coulanter ...
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Zinkpest entsteht nicht "durch falsche Lagerung" oder ähnliche Fehler durch den Kunden. Zinkpest ist ein Fehler in der Zusammensetzung / Legierung des für den Zinkdruckguss verwendeten Materials. Ich nehme an, dass die Modellbahnhersteller diese Legierung nicht selbst herstellen, sondern als Metallbarren beziehen. Dann liegt der Fehler beim Zulieferer, und das erklärt auch, warum mehrere Modellbahnhersteller betroffen waren. Ich bin mir nicht sicher, ob ein mittelständisches Unternehmen wie ein (verhältnismäßig) kleiner Modellbahnhersteller wie Märklin, BraWa, Piko, Fleischmann u.a technisch in der Lage ist, das zu überprüfen. Das kann eine Materialprüfanstalt, aber kein Spielzeughersteller.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Beste Fredrans,
ja, deze duitse tekst begrijp ik, maar dat is toch geen vrijbrief om het dan maar te laten gebeuren. Men is in staat om elke metaalbatch middels spectraalanalyse precies te onderzoeken. Let wel het gaat om het onderzoek, niet om de grootte van het bedrijf. Als dit niet gebeurt dan is het nog erger dan dat ik dacht. Dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat er een afweging gemaakt wordt kosten onderzoek versus kosten foute batch/klantreklamatisch enz.

Ik begrijp je angst voor besmetting niet. Ik denk niet als je een model met zinkpest naast een schoon model legt, dat het schone model ook de zinkpest krijgt. Bovendien zou dat in tegenspraak zijn met wat in de duitse tekst vermeld staat.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Het besmetten was een reactie op een eerder bericht. We zijn het eens zinkpest is niet besmettelijk. Ik las wel dat vocht en schommelingen in temperatuur het proces kunnen versnellen. Door deze invloeden ontstaan spanningen in het materiaal wat tot het uit elkaar vallen van het materiaal lijdt.

Ik vind het ook jammer dat Marklin niet voorziet in een redelijke oplossing. Maar als een auto gaat roesten na 20 jaar dan heb je ook nergens een luisterend oor. Ik denk dat wij als liefhebbers menen dat en Markin produkt nooit op is en ook na jaren nog meer opbrengt dan het ooit heeft gekost (beetje overdreven gesteld). In het algemeen zijn Marklin producten na vele jaren nog gewoon bruikbaar. Welk speelgoed van vandaag de dag maakt dit nog waar.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Wat mij betreft mag dit draadje gesloten worden. Ik heb de spoorliefhebbers attent gemaakt op de problemen met dit lokje.
Modeltreintjes vergelijken met auto's die roesten slaat nergens op. Roest en Zinkpest zijn twee heel verschillende zaken.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Ik vergelijk zinkpest niet met roest. Het lijkt dat wij elkaar niet erg liggen. Je leest steeds iets wat ik niet beweer.
Op die manier heeft een discussie geen zin. Ik dacht iets toe te voegen aan de vragen. Ik heb zeker met dit weer geen zin in dit gekibbel.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Ik heb even getwijfeld of ik hierop zou reageren maar nu ga ik het toch doen want het wordt een dagelijks probleem.

Het woord garantie wordt naar mijn mening dubbelzinnig geïnterpreteerd en meestal in het nadeel van de koper.

Garantie slaat op defecten die zijn ontstaan na de aankoop van het gekochte artikel en binnen een bepaalde periode te bepalen door de producent en die bij aankoop nog niet bestonden.

Defecten die reeds bestonden vóór de aankoop vallen naar mijn mening niet onder de noemer "garantie" maar onder de noemer "verborgen gebreken".

Daar de leverancier, in dit geval M*, van "verborgen gebreken" geen melding of voorbehoud heeft gemaakt, kan enkel een rechter hierover oordelen.

Zinkpest valt naar mijn mening niet onder "garantie" maar onder de noemer "verborgen gebreken" daar het gebrek reeds bestond tijdens de productie en vóór de aankoop.

Zinkpest kon tijdens de kwaliteitscontrole worden geconstateerd, er zijn voldoende middelen beschikbaar, maar om welke reden de producent de batch niet heeft afgekeurd is zijn verantwoordelijkheid alsook de gevolgen ervan en niet die van de koper. Op "verborgen gebreken" staat  geen tijdslimiet geplakt ! De producent is hier dus duidelijke tekort geschoten.

Het zou interessant zijn mocht "verborgen gebreken" in de Europees regelgeving kunnen worden opgenomen omdat het hier in dit specifieke geval de Europese grenzen overstijgt.

Dus, voer voor juristen en Europese mandatarissen om dit op te lossen. Mvg.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Fabrikanten zetten in dergelijke gevallen hun hielen in het zand en weigeren hulp. Ze weten heel goed dat ze in gebreke zijn, maar hebben geen zin in de kosten, negatieve reclame en poespas die dit met zich meebrengt. Ze gokken er eenvoudig op dat jij als individu geen zaak aanspant vanwege de kosten. Het wordt anders als er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Je ziet dat bv. bij het terugroepen van auto's i.v.m. geconstateerde gebreken.

Feitelijk zou in het geval van zinkpest een consumentenorganisatie eens proefproces moeten voeren om een uitspraak uit te lokken.

In het grijze verleden eens geprobeerd met een auto waarbij na onderzoek bleek dat de primerlaag op bepaalde delen onvoldoende was. Fabricagefout, die niet onder garantie valt, maar waar verwacht mag worden dat de fabrikant weet wat hij doet ! In principe staat daar geen termijn voor omdat zich dat vaak pas na jaren openbaart. Fabrikant blijft er echter wel verantwoordelijk voor.

Bij steenslag op de motorkap kreeg je geen putjes, maar er sprongen hele stukken uit de lak omdat er onvoldoende hechting was. Tientallen automobilisten gesproken die dat euvel ook hadden. Geprobeerd om samen één zaak te maken.
Niet in gang gekomen omdat als puntje bij paaltje komt de meesten afhaken. En dat is juist waar de fabrikanten op speculeren !


Edit : typefout verbeterd.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Nou wie volgt een rechten studie  :D

Gr Dennis
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Dennis, Verwacht geen reactie van een jurist want dit is tegen hun deontologie. Voor ieder advies of rechtspraak moet je eerst betalen en of het advies enige waarde heeft ?. Mvg.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Je zou het nog kunnen proberen bij het juridisch loket. Volgens mij kan je daar gratis info inwinnen van juristen.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Het Jurisch Loket is er snel klaar mee want daar staat:

Als consument heeft u recht op kosteloze reparatie of vervanging van het product als het niet goed werkt. Soms is het redelijk dat u toch een deel van de reparatiekosten betaalt of moet bijbetalen als het product wordt vervangen. Dit heeft te maken met hoelang u al gebruik heeft kunnen maken van het product.

Voorbeeld: u gebruikt het product al enkele jaren en het werkt plotseling niet meer goed. De verkoper is dan nog wel aansprakelijk, omdat u het gebrek nog niet hoefde te verwachten. Aangezien u jarenlang probleemloos gebruik heeft kunnen maken van het product, kan van u worden verwacht dat u moet bij betalen aan de reparatiekosten of het vervangen van het product. Hoe langer u het product heeft gebruikt, hoe meer u zou moeten bijbetalen aan reparatiekosten.


;)

Gr, Ben.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Het is allemaal niet zo moeilijk: het Duitse recht is van toepassing:
https://de.wikipedia.org/wiki/Gew%C3%A4hrleistung
Twee belangrijke elementen: de bewijslast ligt bij de koper en er is inmiddels sprake van verjaring.

Cees
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Beste Barry,

of iets in China geproduceerd is of in de USA of in Europa maakt niet zo veel meer uit. Onder op de loc staat ingegoten in het chassis: Märklin. En hoe Märklin zijn producten fabriceert zal mij eigenlijk een worst zijn. Louter het resultaat telt. Het is natuurlijk wel prettig om te weten hoe, waar, wanneer enz enz. een product tot stand komt. En let op: In alle electronische producten van Märklin en anderen, komen onderdelen voor die in China geproduceerd zijn. En het zou ook zo maar eens kunnen zijn dat MÄrklin destijds zelf aan de chineese fabrikant heeft voorgeschreven welke motor in de loc gezet moest worden. Dat zie ik ze met electronica componenten nog niet zo gauw doen. Kortom waar iets geproduceert wordt is eigenlijk niet van belang; belangrijker is de aansturing en controle daarop.

Beste Key-West,
Een loopzuiver betoog, schitterend om onderscheid te maken tussen garantie en verborgen gebrek. En inderdaad zinkpest hoort tot de laatste groep, het zit er al tijdens de productie in.
Alleen, en daar wijzen meerdere inzenders op, zou je actie moeten ondernemen. Ja, en dat gaat helaas niet meer. Geen puf. Gelijkhebben en gelijkkrijgen zijn in het recht twee heel verschillende dingen.

Beste Fredrans,
sorry als ik je niet begrijp. Het is geen onwil. En ik beschouw dit draadje niet als gekibbel maar als serieuze uitwisseling van gegevens en standpunten. Je duitse tekst paste toch perfekt in het plaatje als toelichting op de zinkpest?

Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Bedankt Ben want dit is een mooi voorbeeld van wat ik bedoelde met "... en of het advies enige waarde heeft ?."

Duidelijk niet want men slaat de bal hier volledig mis (het woordje gebruik is doorslaggevend).
Dit is een algemeen advies en slaat op abnormale slijtage of gebruik.
Bij zinkpest desintegreert het product zelfs onder een stolp zonder dat men het ook maar aanraakt.
Dit is duidelijk een geval apart. 
En zoals Nico komt aan te halen, al heb je voor honderd procent gelijk, en krijg je ook gelijk dan nog is de procedure niet afgelopen want vergoed worden is een andere hindernis die moet genomen worden.  Mvg.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Citaat van: modeltreinverzamelaar op woensdag 20 juli 2016, 19:59:44
belangrijker is de aansturing en controle daarop.

De aansturing klopte al niet destijds (we praten dan over Kingsbridge de beleggingsidioten) die totaal geen sjoegen hadden van het bedrijf wat ze overnamen.
Adviseur op adviseur en ja die jongens kosten wel veel, wat uiteindelijk ook tot een haast failliete boedel leidde, maar ook dat ligt al weer achter ons.

Denk je nu werkelijk dat een geldbelegger goede afspraken kan maken over technische zaken aangaande modeltreinen?

Denk dan nog eens goed na, want je kunt wel nagaan dat als je wel de knowhow hebt, en de afspraken daarmee afstemt, dat je dan ook met Chinezen afspraken kunt maken.
Zowel de aansturing en de controle erop faalde aan alle kanten.

Dus zo ook bij de grondstoffen, daar kwam natuurlijk ook zooi tussen want als je niks controleert dan zie je ook niks, en eigenlijk is dat de schuld van die geldwolven die Märklin hebben leeg getrokken.
Jammer dat ze die niet aansprakelijk kunnen stellen, want als er niet was uitgeweken naar China dan hadden we nu wellicht geen last meer van zinkpest.

Denk dat Alphons ook wel gelijk heeft immers de consument op zich zal veel moeilijker een zaak aanspannen, en dan de gok durven nemen dat het ook niet gebeurd........ergens is dat riskant als je het goed beschouwd.

Wellicht toch maar eerst een zooitje handtekeningen ophalen van eigenaren die lok's hebben met zinkpest, en daarmee een zaak aan het rollen proberen te krijgen.
Want doe je zoiets individueel dan zal het al snel schikken worden, maar worden het er meer en meer........dan kunnen ze het niet zo gemakkelijk wegpoetsen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Citaat van: KeyWest op woensdag 20 juli 2016, 21:28:53

Bedankt Ben want dit is een mooi voorbeeld van wat ik bedoelde met "... en of het advies enige waarde heeft ?."


Ik begrijp wat je bedoelt. Maar laat ik het anders verwoorden.

Ik kan me voorstellen dat meneer de rechter zegt (als het al zo ver komt) dat de gebruiker in zijn recht staat en dat er sprake is van een ondeugdelijk product als gevolg van fabricage fouten. Dan nog lijkt het mij dat de schadevergoeding bepaald wordt op basis van de tijd dat het product nog wel goed was. In het voorbeeld van een verzamelaar heeft hij 7 jaar lang elke dag naar zijn locomotief in de vitrine kunnen kijken en genieten van het moois. Dat zou een bepaalde geldwaarde kunnen vertegenwoordigen.

Gr, Ben.
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Ben, Ik ben niet op de hoogte van de rechtspraak in Nederland maar de Belgische rechtspraak is hier duidelijk over. Artikel  1641 tot en met 1649 (Vrijwaring voor gebreken van de verkochte zaak, verborgen gebreken) van het burgerlijk recht. Ik citeer artikel 1641 "De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die het gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht ".  En nu artikel 1647 "Indien de zaak welke gebreken had, is teniet gegaan ten gevolge van haar slechte hoedanigheid, is het verlies voor rekening van de verkoper, die jegens de koper gehouden is tot teruggave van de prijs, en tot de overige schadevergoedingen in de twee vorige artikelen bepaald". De twee vorige artikelen waar naar verwezen wordt gaan over de bijkomende schadevergoedingen die moeten worden betaald. Maar zoals ik reeds in mijn vorig betoog kwam aan te halen is dit een grensoverschrijdend geval. Op Europees niveau zijn er wat garantie betreft al duidelijke afspraken en richtlijnen gemaakt maar over verborgen gebreken staat men nog nergens en moet men terugvallen op nationaal niveau, en in dit specifieke geval de Duitse rechtspraak. 

Hans, " ...Dus zo ook bij de grondstoffen, daar kwam natuurlijk ook zooi tussen want als je niks controleert ... ". Ik herinner mij de zaak van vetsmelter Verkest in Belgie welke een gigantisch proces is geworden. Vetsmelter Verkest had er niet beter op gevonden om dierlijke vetten en plantaardige oliën  met minerale oliën te mengen en te verkopen aan producenten die deze weer verwerkten tot een verkoopbaar product dat in de voedselketen terecht kwam. Niet enkel vetmester Verkest werd veroordeeld tot een zware boete maar ook de producent van het uiteindelijk product werd veroordeeld omdat hij niet de nodige kwaliteitscontrole had uitgevoerd.   

Algemeen: Houdt er rekening mee dat de rechtbank een gans verschillend recht spreekt wanneer de openbare gezondheid of veiligheid in het gedrang komt, er zich een crimineel feit voordoet of in een gewoon burgerlijk geschil. 

Tot slot nog een verhaal, geen cowboy verhaal of een verhaal dat ik uit mijn duim gezogen heb maar echt gebeurd en nog niet zo heel lang geleden. Handelaar x verzoekt M* om een batch onverkochte locs terug te nemen omdat hij ondervonden heeft dat de batch locs in zijn bezit niets anders dan problemen opleverde. M* heeft dit in eerste instantie geweigerd. Toen heeft handelaar x een advocaat onder de arm genomen en met een rechtszaak gedreigd. M* is overstag gegaan en heeft de locs teruggenomen en handelaar x vergoed. Hier was al het vermoeden voldoende om M* tot andere gedachten te brengen. Wat M* met de teruggenomen locs heeft gedaan heeft men het raden naar. Mvg.

P.s. Heb intussen de update opgevraagd en gelezen van artikel 1649 van het burgerlijk wetboek.
Blijkbaar heeft het Europees hof toch al richtlijnen uitgevaardigd en is men niet bij de pakken blijven zitten zoals ik eerst had gedacht.
Of deze richtlijnen al in iedere lidstaat zijn omgezet in de nationale wetgeving kan ik moeilijk beoordelen. Belgie heeft zijn rechtspraak uitgebreid en aangepast op 01/01/2005 om tegemoet komen aan de Europese regelgeving.

Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Wat zou redelijkerwijs de gegarandeerde gebruiksduur van een modellocomotief moeten zijn? Stel dat dat bij normaal gebruik een jaar of tien is, wat is dan het probleem wanneer er na 15 jaar zinkpest optreedt? Is er sprake van een verborgen gebrek wanneer dat tijdens de normale gebruiksduur geen invloed heeft op het functioneren van het product?
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Zinkpest Marklinmodel 36808 Köff Deutsche Bundespost
Als ik artikel 1649 even nalees dan wordt in dit specifiek geval met bestemming niet alleen rijden bedoelt maar kan verzamelen ook een bestemming zijn want M* schrijft dikwijls in haar publicaties, M* Magazine, Insider News, Web artikelen, & mailings, over verzamelobjecten en verzamelaars. Bij verzamelen wordt een redelijkere langere termijn verwacht. Maar ik herhaal, dit is iets dat door de rechtbank zal beoordeeld worden en kan dus alle kanten uit. Mvg.