Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Kibri 16060 ballast profileer machine

Gestart door KNed vrijdag 15 juli 2016, 21:32:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kibri 16060 ballast profileer machine
Dit topic gaat over de bouw van de Kibri ballast profileer machine. Ik heb altijd al met belangstelling gekeken naar de Kibri spoorbouw machines maar de prijs hield me altijd tegen.
Tot ik een paar jaar geleden tijdens een vakantie tegen een aanbieding van de Kibri 16060 Plasser & Theurer USP 2000 SWS ballastprofileermachine aanliep.

Ik heb het model toen gekocht en gelijk op het vakantieadres begonnen met bouwen. Nu ben ik geen modelbouwer met een airbrush of andere uitgebreide verf skills, maar alleen in elkaar zetten is ook weer niet mijn ding, het wordt dan allemaal wel erg steriel en kaal.
Ik heb daarom toen wat watervaste stiften gekocht in verschillende kleuren en ben enthausiast begonnen met raamrubbers zwart maken, etc, etc. Naast de stiften heb ik ook nog wat zaken "vervuild" met normaal potlood. Ik hoop dat dat blijft zitten :)
Sommige zaken heb ik naar eigen inzicht wat aangezet met diverse kleuren. Ook heb ik op internet gezocht naar foto's van deze machines. Die zijn er zat te vinden, maar wat me opviel is dat er bijna geen een profileermachine hetzelfde is. Het lijken wel maatwerk producten! Dat biedt in ieder geval wel perspectief om er iets van jezelf van te maken.
Kibri bouwpakketten zijn altijd erg fijn wat betreft pasvorm, etc. De decals zijn uitgevoerd als stickers, dat vind ik persoonlijk wel wat minder, je krijgt snel dat je dan de randjes van de stickers blijft zien.

Ik heb tot het einde van het bouwproces geen foto's gemaakt, bij dit verslag zitten dus alleen foto's van de eindfase.
Samenvatting: met eenvoudige middelen is het goed mogelijk om een een normaal Kibri model flink "op te leuken". Ik hoop dat andere modelbouwers hier wat inspiratie op kunnen doen.

Ik zal de komende tijd wat meer foto's plaatsen.
Om te beginnen een foto van de cabine. Er zijn een paar stickertjes geplakt. Ook is de zien dat de raamrubbers zwart zijn. De ruitenwissers zijn ook zwart gemaakt, dat leek me beter dan gele :)
Het derde frontsein tussen de ramen heb ik wit gemaakt.

Volgende keer meer!

Koen
Re: Kibri 16060 ballast profileer machine
-Koen:
Ziet er al heel mooi uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Kibri 16060 ballast profileer machine
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Kibri 16060 ballast profileer machine
Ben benieuwd, het eindresultaat in het lineup-draadje ziet er goed uit.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Kibri 16060 ballast profileer machine
Hallo Koen,

Het klopt dat die machines allemaal maatwerk zijn. Ze worden namelijk op bestelling en naar wens van de klant gebouwd. Natuurlijk zijn er veel delen gestandaardiseerd, maar er is veel aandacht voor wensen van de aannemer of spoorbeheerder in het betreffende land.

Er zijn verschillende fabrikanten, maar de grootste is Plasser & Theurer uit Oostenrijk. Zij bedienen meer dan 80% van de wereldmarkt. Op deze site vind je meer informatie klik hier voor Engels of klik hier voor Duits (origineel)

Groeten,
Roel
Re: Kibri 16060 ballast profileer machine
Ik heb de website van Plasser en Theurer inderdaad al eens bekeken. Erg interessant!

Koen
Re: Kibri 16060 ballast profileer machine
Nog een paar plaatjes
Foto 1: De voorkant, hier heb ik de seinen een kleurtje gegeven, ook diverse zaken nét wat mooier gemaakt, zoals de bevestiging van de buffers een kleurtje gegeven.

Foto 2: Hier ook wat zaken wat minder geel gemaakt. bijvoorbeeld diverse kraantjes, wat zaken zwart aangestipt.

Foto 3: Iets verder naar achteren ook diverse zaken verfraait. Het groene onderdeel waar de borstel in zit zat zowel in het groen als geel in de doos. Om wat meer kleur in het model te brengen heb ik de groene gekozen. Hierop heb ik de cilinders bijvoorbeeld zilver gemaakt.
De onderkant heb ik donkergrijs gemaakt met potlood. Op de foto lijkt het allemaal wat meer plastiekerig dan in het echt.

Echte modelbouwers zullen dit vast allemaal wat nep vinden maar ik vind het leuk om zo met eenvoudige middeltjes toch wat meer te maken van een model dan standaard in elkaar zetten.

Koen
Re: Kibri 16060 ballast profileer machine
Even een tussendoortje:
Naar aanleiding van dit draadje ben ik via PM aan de praat geraakt met mede forumlid RoelMarklin.
Hij weet heel veel van spoorbouw machines af.
Omdat ik het ook erg interessant vind bood hij mij gratis en voor niets twee modellen aan die hij over had!  8o
Die staan nu dus bij mij! Zie de foto hieronder (sorry voor de slechte foto kwaliteit)

Roel, ook nog even publiekelijk: erg bedankt voor deze prachtige machines. Ik ben er heel erg blij mee  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Koen
Re: Kibri 16060 ballast profileer machine
Koen,

graag gedaan en veel plezier ermee!

groeten,
Roel
Re: Kibri 16060 ballast profileer machine
Hoog tijd voor het vervolg van de bespreking, door vakantie wat vertraagd...

Bij het pakket zitten wat algemene decals en een aantal van buitenlandse bedrijven. Ik wilde graag een machine van een Nederlands bedrijf. Er zijn wel Nederlandse profileermachines maar niet eentje die echt hetzelfde is, en er moest natuurlijk niet teveel verf oid aan te pas komen.
Nu heb ik al wat Strukton materieel en de basiskleur van Strukton is geel, dat maakt het dus erg makkelijk. Strukton heeft wel een profileermachine maar niet precies dezelfde. Kleinspoor heeft transfers voor diverse Strukton machines, ik heb gekeken naar welke het beste zouden passen en heb toen gekozen voor setje 202 van de Strukton Berta locomotief.
Deze heb ik naar eigen inzicht op het model gezet. Het zijn afwrijftransfers, het is wat priegelen om dit om het model te krijgen maar als het eenmaal zit ziet het er prachtig uit!

Eerste foto: De cabine is voorzien van kleuren en opschriften (de spiegel zit er inmiddels ook op :) )
Tweede foto: En ook de achterzijde voorzien van de Strukton kleurtjes

Koen
Re: Kibri 16060 ballast profileer machine
Knap werk Koen.
Klein detail: het bedrijf heet al sinds een aantal jaren 'Strukton Rail'.

Succes met bouwen,

Albert.
Re: Kibri 16060 ballast profileer machine
Hallo Koen,

Het wordt mooi!

Overigens, Strukton Railinfra is een naam, die ze ook jarenlang hebben gevoerd. En in die tijd hadden ze ook de beschikking over de Ballastploeg (profileermachine), stabilisator en stopmachine. Het is maar net in welk jaar je kijkt.

Groeten,
Roel
Re: Kibri 16060 ballast profileer machine
Bedankt voor de reacties. Het ging er mij vooral om dat het bij de Marklin Strukton loc past. Of daar Rail of Railinfra op staat weet ik eigenlijk niet eens. Ik heb gewoon de Kleinspoor transfers overgenomen.

Koen
Re: Kibri 16060 ballast profileer machine
Hallo Koen,

Als je even op Google "strukton locomotieven" intypt, zie je bij afbeeldingen een heleboel plaatjes, zowel vqn Strukton Rail als van Strukton Railinfra. Het past dus altijd  :)

Groeten,
Roel
Re: Kibri 16060 ballast profileer machine
De profileermachine is inmiddels al een paar jaar af. Ik had op Beneluxspoor nog wat foto's van het eindresultaat neergezet maar hier niet kom ik nu achter. Daarom alsnog.

Koen
Re: Kibri 16060 ballast profileer machine
En als laatste de Strukton familiefoto  :)
Re: Kibri 16060 ballast profileer machine
Het materiaal zou op K-rails nog mooier tot zijn recht komen ;)
Re: Kibri 16060 ballast profileer machine
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Kibri 16060 ballast profileer machine
Fijn die extra foto?s Koen, nu kunnen we duidelijk afkijken hoe jij hem in elkaar hebt gebouwd, ik hoop dat de mijne er straks ook zo uitziet  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Kibri 16060 ballast profileer machine
Citaat van: hmmglaser op woensdag 22 januari 2020, 17:46:42
Het materiaal zou op K-rails nog mooier tot zijn recht komen ;)

Deze M-rail baan is sinds vorige week verleden tijd. Binnenkort kan ik foto's maken op C-rail. Leuker of mooier kan ik het niet maken  :)

Citaat van: Degeluidsman op woensdag 22 januari 2020, 22:15:11
Fijn die extra foto?s Koen, nu kunnen we duidelijk afkijken hoe jij hem in elkaar hebt gebouwd, ik hoop dat de mijne er straks ook zo uitziet  :)

Als je meer foto's nodig hebt dan roep je maar. En die van jou gaat er gewoon nog beter uitzien  :)

Koen