Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wagon verlichting

Gestart door willem van deursen vrijdag 15 juli 2016, 06:34:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wagon verlichting
willem van deursen
gast

Wagon verlichting
Hallo treinvrienden

Is er iemand die een idee heeft om je wagons te voorzien van led verlichting op batterijen?
Ik heb nu mijn wagons voorzien van led verlichting op spanning van de rails maar dat vindt ik niet zo mooi, omdat als de trein langzamer gaat rijden ook de verlichting minder wordt.
Ik wil deze verlichting dan ook op batterijen ( knoopcel of penlite ) gaan maken.
Heeft iemand een goed iedee en wat voor materiaal gebruik je dan?

gr Willem :?
Re: Wagon verlichting
-Willem:
Hou er dan rekening mee dat het gewicht van de batterijen ook een rol speelt.
Re: Wagon verlichting
zolderbaan
gast

Re: Wagon verlichting
Wanneer de treinen stil staan zal je er een schakelaar tussen moeten maken, anders blijft de verlichting branden.
gr Frits
Re: Wagon verlichting
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Wagon verlichting
Dag Willem.

Misschien nu niet de juiste tijd van het jaar ervoor, maar de Action heeft rond de
Kerstperiode verschillende setjes Kerstverlichting op batterijen in het assortiment.
Setjes met een adapter, maar ook met batterijhouder (2x penlite AA) en
inclusief een schakelaartje. Deze kun je daar, met wat constructieve aanpassingen,
(b.v. kleur van de LED lakken en schakelaar uitbouwen) prima voor gebruiken   ;)

Groeten,

Erik.
Re: Wagon verlichting
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Wagon verlichting
Citaat van: Jørg op vrijdag 15 juli 2016, 07:25:09
-Willem:
Hou er dan rekening mee dat het gewicht van de batterijen ook een rol speelt.

Maar het ontbreken van wrijving bij de massa via de assen en stroom via de sleper is weer een positief punt.

Groeten,

Jan
Re: Wagon verlichting
Lid sinds: 2014

offline
Re: Wagon verlichting
Of een spannings regelaar die van af een spanning van bvb 3v tot 24v de zelfde uitgangsspanning geeft heb zo even geen voorbeeld maar Google het maar even
Re: Wagon verlichting
Lid sinds: 2008

offline
Re: Wagon verlichting
Heb ik wel.
Er van uit gaande dat een witte led 3 á 3,5 Volt benodigt en een gewone trafo begint bij 6 Volt ~, zou je net 2 leds in serie kunnen zetten.
(de topspanning van 6 Volt wisselspanning is ca. 8,5 Volt gelijkspanning)
Als je de spanning op 0 Volt draait, uit dus, dan brandt er natuurlijk niks, maar wel al bij de laagst mogelijke rijsnelheid.
De spanning loopt vervolgens steeds verder op, maar zal op de zenerdiode niet groter worden dan de zenerspanning.
De spanning uit de transistor zal dus ook niet hoger worden en de lichtsterkte varieert dan ook niet meer.
NB De zenerdiode in de tekening is 10 Volt, maar er zitten dan ook 3 leds in serie.
De zenerdiode verander je naar een 8,2 Volt of een 7,5 Volt type.

De schakeling is in onderstaand schema getekend en voor analoge sturing geschikt.
Vraag er gerust op los als het je wat lijkt.

Re: Wagon verlichting
Lid sinds: 2012

offline
Re: Wagon verlichting
Waarom niet gewoon op knoopcellen ?
cr2032 kosten weinig en de led brand er behoorlijk lang op.
voordeel lichter in gewicht als aa of aaa .
simpel in te bouwen kijk eens bij de topic over de led-tester  en de link die daar staat over de houders voor de cellen en de tijd dat ze er op branden.
een kleine schakelaar in de bodem en klaar ben je.
veel simpeler kan het volgens mij niet, maar wellicht denk ik te simpel ( voorstander van kiss)
groet Paul
Re: Wagon verlichting
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wagon verlichting
Als je analoog rijdt en wil dat de verlichting blijft branden ook als de trein stilstaat zou je ook nog aan oplaadbare AA of AAA baterijtjes kunnen denken, die dan tijdens het rijden opladen. In plaats hiervan heb je ook nog een soort "supercondensators" die snel geladen kunnen worden en lange tijd hun spanning/stroom kunnen afgeven.
Gewone batterijen en knoopcellen hebben mijns inziens toch het probleem dat deze regelmatig vervangen moeten worden, hierbij moet iedere keer de wagon geopend worden hetgeen meestal niet bevorderlijk is voor het materieel. Ook moet je ergens een schakelaartje kwijt.
Re: Wagon verlichting
-Willem:
Als het een geval van vermogenverlies is waarom je baan niet opsplitsen in twee of drie gedeeltes met elk hun trafo dan heb je geen snelheidsverlies van je treinen meer en brandt de verlichting voluit.
Er zijn genoeg tweedehands trafo overal te kopen, als je toch analoog wil blijven rijden.
Re: Wagon verlichting
willem van deursen
gast

Re: Wagon verlichting
Bedankt voor jullie ideeen en adviezen
Ik weet dat led verlichting ( fiets achterlicht bv ) niet veel stroom gebruikt en relatief lang mee gaat.
Ja dan zul je af en toe batterijen moeten vervangen.
maar als een trein stilstaat in het station, of moet wachten voor een sein vind ik wel dat de verlichting moet blijven branden.
Ik zelf zat te denken aan een paar ledjes parelel met misschien een bewegingsschakelaar er tussen.
Ik weet dat het een gedoe wordt maar daar zit ik niet mee.
Ik heb nu 5 leds in serie staan maar dat ga ik met batterijen niet redden.
Is het mogelijk om deze paralel te gebruiken met bv 2 knoopcellen van 1.5 volt?
Bij de fietsachterlicht staan ze nl ook paralel
En is er een bewegings schakelaar die hiervoor geschiklt is?
Ik wacht op jullie goede ideeen en adviezen

Willem :) :help:
Re: Wagon verlichting
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wagon verlichting
Citaat van: Hanzi op zaterdag 16 juli 2016, 08:45:00
regelmatig vervangen moeten worden, hierbij moet iedere keer de wagon geopend worden hetgeen meestal (...)Ook moet je ergens een schakelaartje kwijt.
Knoopcellen (PC-bios batterij) zou je onder de wagon kunnen hangen (wagon hoeft dan niet heropend).  De plek van de microswitch lijkt mij het grootste probleem. Die zou dan door de wagonbodem moeten steken.
Re: Wagon verlichting
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Wagon verlichting
Ik ben zelf met een soortgelijk plannetje bezig.
Ik wil een sluitsein monteren op een goederenwagen (2 assig).

Met een batterij en een Ledje kan ik wel een sluitsein fabriceren, alleen wil ik ook geen sleper monteren.
Nu heb ik gedacht om naar elk asje een massasleper (bijv. van Digirails o.g.) te nemen en de aan/uit-verbinding dus te laten lopen via de spoorstaaf.
De spoorstaaf fungeert nu als schakelaar en het licht gaat uit als ik de wagon van het spoor neem.

John
Re: Wagon verlichting
Lid sinds: 2008

offline
Re: Wagon verlichting
Let even op:
De vermelde knoopcellen (bijv. CR2032) hebben de dubbele spanning t.o.v. gewone batterijen, dat is minimaal 3 Volt.
Dan een rode led, daar blijft 1,5 á 1,75 Volt over staan, maar bij een witte led is dat zelfs 2 maal zo veel.
En je kan natuurlijk alle leds parallel aansluiten, dat moet soms zelfs omdat je niet genoeg spanning ter beschikking hebt, maar ook het type (kleur) led is van invloed.
Om de stroom door de led vast te leggen of te begrenzen, moet er altijd een weerstand mee in serie gezet worden.

Maar:
Je zou ook een goldcap (dat is een elco met een forse capaciteit) kunnen nemen (eerder al genoemd) en die op te laden van uit de rijspanning.
Je hebt dan direct licht uit leds en die blijven branden tot de lading uit de goldcap te ver is weggezakt.
Die leds kunnen lange tijd nog branden op de lading in de goldcap, is wel iets afhankelijk van hoe lang de rijspanning aanwezig was.
Je moet dus niet verwachten dat je minutenlang licht hebt door maar 1 seconde rijspanning te geven......

Voordeel is dat je aan deze schakeling niets meer hoeft te doen of te vervangen.

Re: Wagon verlichting
nobody
gast

Re: Wagon verlichting
Dit iets? (hoogfrequent verlichting)
Pagina1 ===> klik
Pagina2 ===> klak
Pagina3 ===> klek
Bron     ===> klok
Re: Wagon verlichting
Lid sinds: 2014

offline
Re: Wagon verlichting
is het dan niet gewoon makkelijker om op digitaal over te stappen :D
Re: Wagon verlichting
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wagon verlichting
Wel makkelijker, maar dit is leuker >:-D
In een heel grijs verleden heb ik dit ook ooit in elkaar geprutst, toen nog met totaal geen kennis van electro(nica). In de praktijk werkte het toen niet, wel was radio-ontvangst in de rest van de flat waar ik toen woonde bijna onmogelijk als ik het systeem inschakelde. Iets werkte er dus wel, maar helaas niet de treinverlichting :( Het systeem kan overigens wel werken als je begrijpt waar je mee bezig bent, zeker tegenwoordig als je ipv gloeilampjes leds gebruikt en de versterker een stuk kleiner kan worden.   
Voor de topicstarter die het volgens mij simpel wilde houden lijkt deze oplossing me ongeschikt.
Re: Wagon verlichting
Henk.HO
gast

Re: Wagon verlichting
Hallo ik heb 3 rijtuigen voor zien van oplaadbare batterijen
De rijtuigen door verbonden het achterste rijtuig voor zien van,
micro laad contact en een schakelaar batterijen 3x aaa.
De leds strips van Action 3euro branden ongeveer 5 dagen achter elkaar,
de batterijen heb ik getest.
Je kan ook per rijtuig een 3 volt knoop cel gebruiken
die je in een sleuf onder je rijtuig schuift.
De knoop cellen kosten bij Ikea 8 voor 2 euro zijn zeer goed.
Ik hoop dat ik je hier mee wat op weg geholpen hebt.
Re: Wagon verlichting
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Wagon verlichting
ik zat nog even te denken, wbt de aan/uitschakelaar. Als je bijv een postrijtuig hebt, zou je dat met een reedcontact kunnen doen...
Punt is dat ik zelf geen zin zou hebben om, elke keer dat ik ga rijden, alle batterijen te vervangen of alle schakelaars om te zetten.
Mooiste zou zijn, dat je kan opladen door de wagons ergens te parkeren.

Tov de kosten van digitaal schakelen + geluid van extra slepers kan je er wel wat tijd en moeite in stoppen...

Oh ja, fotootjes zijn ook leuk, als jullie die willen plaatsen  O:-D ;)
Re: Wagon verlichting
Wil Tweeendrie
gast

Re: Wagon verlichting
Dag Willem,

Vandaag stuitte ik op je draadje. Al jaren rij ik met een soort verlichting zoals jij bedoelt.
Het werkt met een condensator (goldcap) en 2 spanningsregelaars en normale 3- of 5 mm ledjes.

Na stilstand blijft de verlichting nog ongeveer 10 minuten branden, daarna begint deze uit te doven.
In een loc ingebouwd, blijft deze nog ong. 30 minuten branden, vanwege het feit dat hier minder ledjes gebruikt worden.
Bijgaand 2 foto's, zoals ik deze in een Fleischmann sprinter ingebouwd heb.

In september start ik met een bouwdraadje, dus nog even geduld. Op dit moment zijn er even nog andere dingen, die voor gaan.

M. vr. gr.

Wil Tweeendrie
Re: Wagon verlichting
willem van deursen
gast

Re: Wagon verlichting
Hallo mede denkers

Het is al weer even geleden dat ik jullie om raad heb gevraagd op dit probleem maar ik heb zeker niet stil gezeten.
Ik heb ( met behulp van jullie adviezen ) iets gebouwd waar ik heel goed mee kan leven.
Op een dubbele knoopcel ( 2032 3volt ) in serie en 4 witte leds ( 3,2 volt ) parallel en ieder een afzonderlijke weerstand van 150 ohm brand het zelfgemaakte stripje ong 20 uur.
Dat vind ik een mooie oplossing daar ik deze knoopcellen kocht bij de action voor 85 cent voor 8 stuks dus 10 cent per stuk.
So far so good, maar de schakeling aan uit is nog een probleem.
Maar Simon br 39 kwam met het idee om reed contacten te gebruiken.
Ik heb mij daar even in verdiept en ik vind de perfecte oplossing, daar je dit vrij gemakkelijk kunt gebruiken.
Ik dacht aan een reedcontact ( + vaste magneet op het rangeerterrein ) op de exacte plaats in iedere wagon zodat ik de trein weer op z'n plaats zet dat bij stilstand het reedcontact z'n werk doet.
het enigste wat ik dan mis is een schema waarbij met een gesloten reedcontact de verlichting uitgaat.
Is er iemand ( ik ben geen electrisch denker ) die mij een schema kan bezorgen waarbij met een gesloten reed contact de verlichting niet brand en bij een geopend reedcontact de verlichting wel brand en waar ik dus ook geen verlies heb in mijn knoopcellen?

Wachten op jullie advies 8o

Willem :D
Re: Wagon verlichting
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wagon verlichting
Schakeling zoals jij vraagt is helaas niet mogelijk zonder stroomverbruik.
Zijn er geen reedcontacten die juist verbreken als je er een magneet bij houdt?
Re: Wagon verlichting
Wil Tweeendrie
gast

Re: Wagon verlichting
Natuurlijk zijn die er, reedcontacten die omschakelen.

B.v.  Conrad, artikel 503642-89.

Dus i.p.v. kontakt maken wordt het kontakt verbroken door de magneet.

Gr.

Wil Tweeendrie

Re: Wagon verlichting
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wagon verlichting
Probleem opgelost dus >:-D.
Re: Wagon verlichting
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re: Wagon verlichting
Hans , heb je de reeds al besteld zo niet ik heb er nog 3 over.

willem.
Re: Wagon verlichting
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wagon verlichting
Nee, ik heb nog niks besteld en ga ook niks bestellen; dat laat ik aan de vraagsteller Willem over ;)
Dus als Willem nou ff contact opneemt mrt Willem dan gaat t helemaal goedkomen >:-D :thumbup: >:-D
Re: Wagon verlichting
willem van deursen
gast

Re: Wagon verlichting
Hallo mensen

Bedankt voor jullie reacties, want zonder jullie had dit probleem wel eens heel lang kunnen duren.
Wil tweeendrie, het is inderdaad een goede polossing en heb er al een besteld ( om te testen ) en laat het weten als het lukt.
En Hanz, zijn dat wisselaars die jij nog over hebt, en wat wil je ervoor hebben?
ik ga eerst één uittesten en dan ga ik eerst even lekker 2 weken op vakantie maar na de vakantie kom ik hier op terug om jullie verslag te doen.
In ieder geval mijn dank voor jullie reacties.

gr Willem :) :P :thumbup:

Re: Wagon verlichting
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wagon verlichting
Ik heb niks over :?. Willem22 heeft ze over.