Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Heki zelfbouw bomen 1

Gestart door adrie1961 maandag 11 juli 2016, 23:25:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Heki zelfbouw bomen 1
Lid sinds: 2015

offline
Heki zelfbouw bomen 1
Ik had voor mijn spoorbaan een pakket gekocht van de Firma Heki om eens te kijken hoe deze mij bevallen.
Ij weet zelf bomen maken met behulp van ijzerdraad kan veel leuker zijn. Maar aangezien niet iedereen en of het geduld heeft of de handigheid heeft dit zelf te maken is dit misschien een goede keus. De kosten bedragen ongeveer 1 euro per boom zonder de kosten van lijm en extra opsmuk.

foto 1 - inhoud van het pakket 15 kale bomen + loof
foto 2 - Ik geef de boom wat andere kleuren mee. Niet dat je het zo gauw ziet. Maar om er wat variatie in te krijgen.
foto 3 - Ombuigen van de takken zodat de boom volume krijgt.
foto 4 - Met plastic lijm takje voor takje belijmen. Dit doe je 1 voor 1 zodat niet de hele boom plakt.
foto 5 - loof in kleine stukjes scheuren
foto 6 - loof aanbrengen
foto 7 - Als de boom klaar is spuit ik hem licht in met bisonlijm en gooi er wat van het bladergoed van  Anita decor overheen.
foto 8 - Het resultaat.

Om wat variatie te krijgen kun je de bomen inkorten en het bovenste stukje als struik gebruiken of wat takken aan de onderkant verwijderen.
Ook het gebruik van ander loof van Heki kan verassende resultaten geven. Zo is de kleine boom links op foto 8 voorzien van bladervloer 1678 terwijl de grote boom rechts met loof uit het bouwpakket is gemaakt. De struik onder de bomen is het topje van de kleine boom.

Duur voor het maken van 1 boom is circa 10 minuten.

Heki zelfbouw bomen 2
Lid sinds: 2015

offline
Heki zelfbouw bomen 2
Hierbij het vervolg op Heki zelfbouw bomen 1
Re: Heki zelfbouw bomen 1
-Adrie:
Prachtig resultaat,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Heki zelfbouw bomen 1
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Heki zelfbouw bomen 1
-Adrie,
Zoals jij alles hebt omschreven, valt dat pakketje denk ik niet tegen. Jouw resultaat mag er zeker zijn! Jouw foto's spreken voor zich.  :thumbup:
Re: Heki zelfbouw bomen 1
Ziet er goed uit, vooral dat laatste plaatje vind ik heel erg mooi  :thumbup:
Re: Heki zelfbouw bomen 1
Lid sinds: 2013

offline
Re: Heki zelfbouw bomen 1


Vind het heel mooi gedaan met een prachtig resultaat  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Heki zelfbouw bomen 1
Lid sinds: 2008

offline
Re: Heki zelfbouw bomen 1
Adrie, prima resultaat.
Maar als ik foto 8 bekijk, zouden de takken misschien nog wat meer verf kunnen gebruiken, zodat de plasticglans
helemaal verdwijnt.
En dan misschien nog wat meer loof aanbrengen; nu zijn er een paar takken, die op foto 8, van de zichtzijde gezien,
kaal zijn.
Verder: chapeau!!
Groet,

Wim
Re: Heki zelfbouw bomen 1
Hallo WAJ Janse
Hebt gelijk met die plastic look. :thumbup: Van tevoren dien ik ze eerst even met terpentine te behandelen en dan de bomen even helemaal te beschilderen. Dan is de plastic uitstraling helemaal weg. Of eventueel (En die wil ik nog wel kopen) een glasvezel stift. Want dan schuur je de plastic glans ook mooi weg. En dat gaat handiger als met een schuurpapiertje.
Juist bij detail foto's komt de plastic uitstraling echt naar voren. Maar op de modelbaan valt het mee. Wat het loof betreft je kunt eventueel best eens een tak wat minder loof geven. Bij een gewone boom zit ook niet overal loof. Hoewel dit aan de prijs niets af zal doen. In ieder geval bedankt voor je tip.

Het ging er mij in deze bijdrage om, om te laten zien dat je met een bescheiden budget toch aardige bomen kunt kopen die niet standaard worden geleverd. En niet iedereen heeft de kunde en of het geduld om zo'n mooie van ijzerdraad gemaakte boom te fabriceren.  :? En dan is dit een (W)aardig alternatief.
Re: Heki zelfbouw bomen 1
Ik zat zo wat te denken, maar zou het ook een idee zijn om het plastic geraamte te behandelen met boomschorspasta om ze een nog natuurgetrouwere uitstraling te krijgen.
Re: Heki zelfbouw bomen 1
Hallo Jan

Dat zou eventueel wel kunnen lijkt me voor je de takken gaat buigen kun je hem behandelen met boomschorspasta waardoor hij er wat natuurlijker uitziet. Zo kun je ook het loof verwisselen met een loofsoort die jij natuurgetrouwer er uit vindt zien. Maar de basis (en dit is meestal het meest tijdrovende werk) kun je dan uit dit pakket halen. En voor ca 15 euro kun jij geen 15 geraamtes van bomen maken in zo'n korte tijd. Bovendien zijn deze bomen ook te koop in de 18 cm uitvoering ilv de door mij gebruikte 15 cm versie.
Re: Heki zelfbouw bomen 1
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Heki zelfbouw bomen 1
Leuk experiment en het resultaat is helemaal niet slecht. Ideaal voor degene die geen zin hebben om een boomstam in elkaar te draaien.

Persoonlijk hou ik het bij bloembinddraad.  Het leuke daarvan is dat je ook vreemder gevormde stammen en takken kan fabriceren.
Re: Heki zelfbouw bomen 1
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: Heki zelfbouw bomen 1
Om de takken wat makkelijker te buigen kan je even de haardroger,
er op zetten en even verwarmen.
Re: Heki zelfbouw bomen 1
Lid sinds: 2008

offline
Re: Heki zelfbouw bomen 1
Citaat van: adrie1961 op dinsdag 12 juli 2016, 22:28:02
.........Het ging er mij in deze bijdrage om, om te laten zien dat je met een bescheiden budget toch aardige bomen kunt kopen die niet standaard worden geleverd. En niet iedereen heeft de kunde en of het geduld om zo'n mooie van ijzerdraad gemaakte boom te fabriceren.  :? En dan is dit een (W)aardig alternatief.

En dat is je zeker gelukt!

Wim
Re: Heki zelfbouw bomen 1
Voor een euro per geraamte heb ik denk ik ook geen zin om met draad te gaan ouwehoeren. En zoals ik al zei zit er genoeg potentie in de kale bomen om er wat moois van te maken. "
Re: Heki zelfbouw bomen 1
Hallo FJS

Goede tip :thumb:
Zal er eens bij de volgende aan denken. Nu buig ik ze koud idd.

Hallo PaT
Idd is het mooier om van bloembinddraad een boom in elkaar te zetten. En je hebt dan ook meer vrijheid in de vorm van je boom.
Omdat ik de standaard bomen die noch en faller verkoopt niet zo mooi vindt was ik zelf naar een alternatief op zoek was hiervoor, en heb ik deze set eens aangeschaft. Met een aardig resultaat. Eventueel gebruik je bij een bos je eigen met bloembinddraad vervaardigde bomen als eerst lijn bomen en vul je het hier mee op. Scheelt je een hoop werk met toch een leuk resultaat. Want je kunt de hoogt variëren door de kruin er uit te knippen. En deze als struiken te gebruiken.

Re: Heki zelfbouw bomen 1
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Heki zelfbouw bomen 1
Daar heb je helemaal gelijk in Adrie. Dat zou inderdaad een slimme opstelling zijn waarmee je wat tijd kan besparen. Die hou ik in mijn achterhoofd!
Re: Heki zelfbouw bomen 1
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Heki zelfbouw bomen 1
Adrie wat een slim alternatief. Het ziet er goed uit. :arrow: :thumbup:
en idd evt als 2e lijnsbomen.
Re: Heki zelfbouw bomen 1
Meesterbomenbouwer Jos Geurts (http://mbbgroveden.com/), bij velen ook hier wel bekend, heeft als proef ook wat geprutst met de Heki pakketjes. Zijn werkwijze is:

* Het geraamte een wat minder plastic achtig uiterlijk geven
* met de electrostaat in 2 gangen 12 mm vezels aanbrengen.
* met de hand 2mm vezels aanbrengen (theezeef methode)
* bebladeren

Onderstaand is gemaakt ten behoeve van een N-spoor modelbaan.


en met blaadjes:


Bron: Jos Geurts.

Op div. fora beschrijft Jos zijn methodieken, 62 pagina's bomenbouw leesvoer op http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13464.0.html

Zie ook: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Realistische_modelbomen

Gr, Ben.
Re: Heki zelfbouw bomen 1
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Heki zelfbouw bomen 1
Dank je wel Ben voor de link. Op zich vind ik het gebruik van de electrostaat wel een interessante manier om onder het zeeschuim uit te komen. Dat ga ik ook een keertje uittesten. Dat wordt dus weer op zoek naar 12 mm vezels.

Waar uiteindelijk het resultaat voor een groot deel mee valt of staat is volgens mij de eindafwerking. Gebruik je daar vlokken voor of echt een bladachtig strooisel zoals bijvoorbeeld Anita Decor (superfoliage) heeft. (heb ik nog niet mee gewerkt, maar daar werd ik door mede modelbouwers op gewezen).

En nu dik 60 pagina's op bnls doorspitten... :X
Re: Heki zelfbouw bomen 1
Ha spoorman

Bedankt voor de tip  :thumbup: :thumbup:
Deze pagina kende ik nog niet. En aangezien ik verder niets over instructies voor dit pakket kon vinden, vond ik het wel interessant dit hier onder de aandacht te brengen. Zeker omdat meer mensen hier mee worstelen en toch iets meer als een standaard boompje willen hebben.
Een mooie uitdaging om me er eens in te gaan verdiepen.
Het resultaat ziet er in ieder geval veel belovend uit. Evenals de handleiding 60 pagina's 8o