Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Iemand ervaring met Juweela steentjes?

Gestart door Michiel-K woensdag 10 februari 2016, 22:08:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Dag Harry.

Citaat van: Kroko14253 op vrijdag 01 april 2016, 20:25:18
De extra bredere openingen boven en onder zijn voor een vooruit stekende dekbalk, resp. een brede vensterbank. (In principe gelijk aan de vorm van de ramen in post #44)

Waarom geen 'ouderwetse' rollaag van bakstenen in plaats van een 'moderne' (betonnen) latij?
Dat zou het geheel toch eigenlijk wel verdienen ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 01 april 2016, 22:09:55
Dag Harry.

Citaat van: Kroko14253 op vrijdag 01 april 2016, 20:25:18
De extra bredere openingen boven en onder zijn voor een vooruit stekende dekbalk, resp. een brede vensterbank. (In principe gelijk aan de vorm van de ramen in post #44)

Waarom geen 'ouderwetse' rollaag van bakstenen in plaats van een 'moderne' (betonnen) latij?
Dat zou het geheel toch eigenlijk wel verdienen ... :roll:

Groeten,

Erik.

Hoi Erik,

Zoals je in mijn post #18 kunt zien, moet dit het ongeveer worden. Dit is dan 1 van de oorspronkelijke 5 poorten, die de grote loods in de tekenfilmserie groot is. Deze vormgeving is dus conform origineel, en dat wil ik graag zo houden. Daarom dus de "betonnen" balken e.d.
Hieronder een foto van de herziene ramen:



Beide ramen zijn nu even breed geworden. Bij het onderste raam moeten de steentjes nog op hun plaats gelijmd worden. De ramen krijgen nog lijstjes erin, zodat je een raam met meerdere "vakjes" krijgt.



De basis voor de zijkant. Drie ramen in het bovenste deel en een deur rechts onder. De linker pilaar is smaller. Als deze straks tegen die van de voorkant komt, is deze net zo breed als die aan de voorkant. De rechter pilaar is lager. Ook dit is zoals de loods in de tekenfilm weergegeven wordt.
Hier nog even een screenshot van het origineel:



Groetjes

Harry
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
 @citaat Duidelijk Harry!
Nu ik het voorbeeld zie is het een stuk begrijpelijk waar je naar toe werkt :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Hallo,

Even een korte update:
De loods vordert gestaag. In een bovenstaande reactie maak ik melding van de herziene ramen. Inmiddels zijn die nog eens herzien, en weer ongeveer gelijk. Ze bleken ook niet geheel in het midden te zitten. De horizontale balken en de pilaren zijn inmiddels samengesteld uit diverse diktes plastic plaat en zijn in een lichte créme-kleur geschilderd. de ramen zijn voorzien van een indeling. Het voegmiddel is aangebracht tussen de steentjes. Ik schreef al, dat er een zijkant bij komt. Ik ga er dus ook een inrichting aan geven. Ik heb al wat materiaal hiervoor (grote/kleine kisten, sleepkabels, munitiekisten, brandstofvaten). Er komt ook een stalen geraamte in en een loopbordes langs de ramen.
Ik zal binnenkort enkele foto's ter verduidelijking plaatsen met extra toelichting.

Groetjes

Harry
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Hoi,

Hierbij nog een paar fotootjes:



Hier een foto van de voorgevel zoals die er nu bij ligt. Alle plastic onderdelen zijn aangebracht. Alleen de ramen ontbreken nog.
Het voegmiddel is hele dunne poeder, die je met een kwastje tussen de stenen werkt. Overtollig poeder voorzichtig wegvegen en dan met een plantenspuit met water besproeien.
Later drogen en dan zit alles vast. Onderin ontbreekt nog een stukje, maar dat is inmiddels aangebracht.



Dit is een foto van de zijwand, met de tijdelijk ingezette ramen en deur. De zijwand komt aan de rechterkant van de voorgevel te zitten (als je tegen de voorgevel aankijkt).
Het loopbordes wordt ondersteund op vakwerk pilaren. Die pilaren zullen van plastic profielen (Evergreen) worden gebouwd. Ik heb al een teststukje gebouwd.



Links, zien we het teststukje. Het I-profiel (zijkanten) is 4 mm breed. De platte strip is 2 mm breed; de bredere strippen zijn 4 mm breed en de hoekprofielen zijn 1 mm.
Dit is 1 vak, de steun zal ongeveer 5 vakken hoog moeten worden. Ernaast staat het voorbeeld.

Groetjes

Harry
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
-Harry:
Ziet er zeer professioneel uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

online
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Hoi, wat een werk he? Ik ben er ook mee bezig. Maar aarzel of ik zo doorga...
Ik heb je draadje door zitten lezen, maar als ik het goed begrijp is dit gebouw 1:35?
En je gebruikt de steentjes plat als ik het goed zie, dus niet zoals een echte baksteen?

Het resultaat is overigens wel mooi, dus nu zit ik te peinzen of ik ook maar niet verder zal gaan met het plat gebruiken van de steentjes. Maar man-man-man, wat een gepriegel is het.

Succes met het bouwen!  :thumbup:
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
@ Ernst:

Dit gebouw is 1:35, dat klopt. De stenen zijn van het zgn. Reichsformat; deze stenen waren ongeveer 25 x 12 cm. Ik gebruik de stenen op de goede wijze. Alleen in de boog heb ik ze "staand" ingezet. Het is inderdaad een werkje, waarvoor je veel geduld en concentratie nodig hebt. Ik werk veelal alleen op mijn kamer. Ik ben dus niet gauw afgeleid.
Gepriegel? Op deze schaal valt het wel mee (vind ik, dan) de steentjes zijn ongeveer 7 x 3,5 mm groot. Met een pincet gaat het leggen best goed.
Ik heb tot nu toe, denk ik, zo'n 3500 steentjes in dit bouwwerk verwerkt. Ik ben nu bijna zover, dat ik de wanden op een plank kan zetten, en het diorama verder aankleden.
Op de basisplank komt dan dit deel van het gebouw te staan. Daaromheen komt een 10 cm brede "betonvloer". Op 2 extra planken, die dan tegen de voor- en zijkant van de basisplaat gelegd kunnen worden, wordt een ondergrond van zand gelegd.
Ik zou zeggen, even doorzetten. Het resultaat is echt mooi.

Succes verder.

Groetjes

Harry
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

online
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Dank voor je reactie Harry. Succes met het verdere bouwen, het ziet er inderdaad goed uit.
Ik werk echter met de 1:87 versie... Zie maar even in mijn draadje :D

Nogmaals :thumbup:
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Hallo,

@ Ernst:

ik heb een reactie in jouw draadje gezet.

Verder:
ij het voegmiddel stond op de verpakking, dat je het alleen maar in de voegen hoeft te brengen met een kwastje en dan met water besproeien. Het gaat OK. Totdat je de wand neerlegt, en weer oppakt. Bij het neerleggen en weer oppakken van de wand kan er wat voegmiddel uit de voegen gevallen zijn. Ik weet even niet, hoe ik ervoor kan zorgen dat dit niet meer gebeurt. Ik heb matte lak geprobeerd, maar daardoor slaat de wand wit uit. Ik heb de witte aanslag met een glasvezelpotlood weer verwijderd. Daarna heb ik de steentjes licht geschuurd (korrel 600). Kreeg wel een leuk "neveneffect": de steentjes verschillen nu wat van elkaar. De ene is nu wat donkerder als de andere. Later zal ik wel een fotootje plaatsen. Ik ben nu zover, dat ik de wanden kan plaatsen. Ik heb de basisplaat al zover voorbereid. Hij is op maat gezaagd. Hij is nu zò groot, dat er 9 cm vòòr de voorgevel en naast de zijwand over blijft voor de betonnen ondergrond. De vloer in de loods zal uit betonnen tegels bestaan (in this case: apart gesneden plastic platen en elk afzonderlijk nasst elkaar gelegd) Daarna zal het licht grijs gespoten worden. Verder heb ik een begin gemaakt met het bepalen van de afmetingen van de stalen profielen en het bouwen van het loopbordes langs de onderste ramen. Ik heb al de nodige geëtste frets van Scale Link binnen.

groetjes

Harry
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Ik kwam de volgende link tegen waar ze uitleggen hoe je de steentjes (in 1:50) zelf kan maken.

klik

Een malletje,  wat DAS klei,  steekmesjes en veel geduld!
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Hallo mensen,

Hier even een update van mijn bouwprojectje:
De wanden zijn af en ik heb ze op de basisplaat vastgelijmd. We zien hier een foto van zowel de buiten- als de binnenkant.
Aan 1 kant staat al een vakwerkligger met pilaren voor de dakspanten. Aan de andere zijde komt ook een dergelijk setje te staan, alleen is deze dubbel uitgevoerd.
Ik ga eerst straks (de ondersteuning voor) het loopbordes plaatsen en dan zal de andere vakwerkligger geplaatst worden. Dan kan er begonnen worden met de verdere inrichting van de loods. Ik heb al diverse artikelen gekocht: (munitie-) kisten, kleine haspels, transportkisten, een generator.





Groetjes

Harry
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
-Harry:
Ziet er schitterend uit, en toch een behoorlijk geduldig werkje, maar het resultaat mag en best wezen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Echter krijg je t haast niet! Heel netjes 'gemetseld' zo  :thumbup:
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Heel mooi om te zien, wat er van worden kan.

Ik denk zelf aan een grote ronde lokloods op deze manier te bouwen. Hoeveel daar in steentjes komt, weet ik nog niet. Ik zal binnenkort een eigen topic openen.

Groet,
Bert
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
Hallo,

Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met de verdere afbouw en inrichting van de loods.
De overige delen van de staalconstructie binnen is geplaatst, samen met de dakspanten, en het dak zit erop.
Dit was in grote delen de bouw van de loods. Ik ga nu verder met de diverse items voor verdere inrichting met kisten, brandstofvaten, granaten en nog veel meer. Te zijner tijd laat ik het resultaat wel zien.





Ik heb tevens een grote en een kleine plank voorzien van vastgelijmd zandstrooisel, zodat deze vòòr en naast het basis-element gelegd kunnen worden.
De tank, die ervoor staat, is een StuG III.

Groetjes

Harry
Re: Iemand ervaring met Juweela steentjes?
-Harry:
Het is een juweeltje van een gebouw geworden,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: