Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Beginners vraag bij stilvallen van lok

Gestart door SvM zondag 03 juli 2016, 16:51:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Beginners vraag bij stilvallen van lok
Beste mensen.

Ik heb onlangs mijn startpakket (29532) uitgebreid met extra rails.
Hier een aardige baan van weten te maken alleen valt de trein steeds op de zelfde punten stil.
Ik dacht eerst dat dit een gebrek aan vermogen was maar ik lees in de wiki dat mijn dikke transformator toch 2 a 3 loks aan zou moeten kunnen.
De rails lijkt toch goed te sluiten, iemand een idee?

Grt Sebastiaan
Re: Beginners vraag bij stilvallen van lok
Zou om te beginnen de rails goed schoon maken, 99 v/d 100 is dat het probleem.
Re: Beginners vraag bij stilvallen van lok
-Sebastiaan:
Op de punten waar je loc stilvalt eens meten met een multimeter.
Re: Beginners vraag bij stilvallen van lok
@janvis. Rails zijn vrijwel nieuw maar toch voor de zekerheid maar een railgum o.i.d zal ik toch moeten aanschaffen denk ik.

@jorg. Multimeter? Geen ervaring mee maar zal zeker kijken als ik weer in de bouwmarkt waar ik regelmatig kom ben.

Grt
Re: Beginners vraag bij stilvallen van lok
-Sebastiaan:

Zijn er in allerlei prijsklassen, ook te koop in de bouwmarkt
https://nl.wikipedia.org/wiki/Multimeter
Re: Beginners vraag bij stilvallen van lok
Een multimeter is leuk maar overbodig.

Waar de lok stil valt maak je met een draadje even een verbinding met de vorige rail, hetzij vanuit de spoorstaaf of vanuit de middencontacten.

Gr, Ben.
Re: Beginners vraag bij stilvallen van lok
Waarschijnlijk maken de lipjes van de rails geen goed contact met de vorige of volgende waar de loc stilvalt.
Even de metalen lipjes goedbuigen en dan zal het beter gaan.

Groeten,
Ton.
Re: Beginners vraag bij stilvallen van lok
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Beginners vraag bij stilvallen van lok
SvM heeft nog niet terug gereageerd. Zou deze nieuw gast de oplossing hebben gevonden? Wat mij is overkomen dat de middenrail naar onderen is geraakt. De puntcontacten komen dan niet meer tegen de sleper. Even terugduwen is dan de oplossing. Kwam eerder vaker voor bij M-rails.
Grts, DD
Re: Beginners vraag bij stilvallen van lok
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Beginners vraag bij stilvallen van lok
Een nadere inspectie van de rail is ook geen luxe. Heb hier een wissel waar de puntcontacten compleet onderuit zijn gebogen op het uiteinde en bij sommige stukken zijn ze wat weggedrukt/geroest... Met een railgum poets je al gauw alleen de spoorstaven, dus let goed op dat je de puko's ook meeneemt.