Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin 37127 rijd opeens niet meer

Gestart door avhoboken zaterdag 02 juli 2016, 22:18:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
De winkelier had er zelf idd een nieuwe decoder ingezet. Dat werkte aanvankelijk dus ook goed...
Hij gaat hem nu even 'grondig' nakijken of er nog wat anders mee aan de hand kan zijn. Anders gaat hij terug naar M, en zijn we 6-8 weekjes verder.
Nog maar weer even afwachten dus.
Grt, Rody
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
De tweede decoder was dus inderdaad ook kapot gegaan. De loc is nu richting Markl. om daar nagekeken te worden. De winkelier zelf en ook een andere partij (die hem ook nagekeken heeft) denken dat dit het gevolg is van een 'te hoge spanning op de baan' o.i.d. Deze dus al 3 keer gecheckt en staat op 19V. (mijn vertaling, dus een fout van ons zeg maar) Maar dan zou toch in mijn logica meerdere locs die op dezelfde baan staan problemen moeten gaan geven ? 7 andere locs geen problemen mee.
Het enige wat de 1e keer was gebeurd was een ontsporing van een wagon achter deze loc, waardoor de Ecos de spanning van het systeem had uitgeschakeld. Kan door ontsporing van een wagon door sluiting dan de decoder de geest geven ?
Bedankt weer, Rody
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Citaat van: RodyE op woensdag 15 november 2017, 13:28:02
Kan door ontsporing van een wagon door sluiting dan de decoder de geest geven ?

Normaal gesproken zou ik zeggen nee. Want de kortsluiting is de weg van de minste weerstand. En op dat moment zal daar de grootste stroom lopen. Zolang de kortsluiting niet in de loc zit maar er buiten zal de decoder van de loc er niet veel last van moeten hebben.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Dat zou ik ook denken inderdaad. Ben benieuwd wat straks 'eindoordeel' van Markl. wordt. Ik vind het te tekenend dat 7 locs geen problemen hebben en eentje wel en twee keer kort achter elkaar de geest geeft.
Bedankt weer, gr Rody
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Nu kun je van Marklin een antwoord verwachten van werk je met producten van derden dan kan dat problemen tot gevolg hebben wettelijk kunnen ze jou mogelijk zelf een rekening sturen voor de reparatie denk het niet maar de kans bestaat.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
We hebben zelf niks aan de loc gedaan, alleen de winkelier/leverancier. We wachten af, zal wel wat centjes gaan kosten ben ik bang...
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
 @citaat Centjes kosten? Je hebt toch garantie?
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
 @citaat Garantie: de eerste 6 maanden moet de leverancier aantonen dat er sprake is van oneigenlijk gebruik door de eigenaar. Dat valt niet mee voor de leverancier.

Na 6 maanden is het andersom, de gebruiker moet aantonen dat hij de spullen conform handleiding gebruikt heeft, ook dat valt niet mee. Daar zit veelal het katje. ;)
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
De mijne is momenteel bij M. in Göppingen, hoorde ik gisteren bij de winkel. Had ik ook wel verwacht.
F.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
En vanmorgen in alle vroegte naar de winkel getogen want de 1200 was gerepareerd teruggekeerd. Een nieuwe decoder erin.
Groeten,
Fokko
--
Wat mij betreft, dit draadje wil ik niet nog een keer actief zien worden.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Ik heb sterk het vermoeden dat alle decoder problemen door de motoren worden veroorzaakt.
Heb nu al meerdere loks gekocht zijde defect en bij allemaal is de motor de boosdoener Marklin moet is stoppen met die goedkope Chinese motoren en gewoon weer voor klokankermotoren gaan.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Hallo

In deze heb je helemaal gelijk.

Decoders sneuvelen omdat de motoren miks waard zijn. Heb ik al minstens 3x gehad.
Märklin doet er echter niet moeilijk over, en vervangen motor en decoder kostenloos.

Netzogoed; bij mij vliegen deze china dingen er gelijk uit en ik zet er een mashima in.

Bart
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Gisteren onze 1203 opgehaald bij de dealer. Marklin heeft, naar de dealer zei, onder 'verdachte omstandigheden' de decoder vervangen en de loc verder nagekeken. Vanavond maar weer eens aanmelden en proefrijden. Hopen nu dat er geen 'derde' meer nodig zal zijn..... Ben benieuwd. (overigens geen kosten voor hoeven te betalen)
Groeten weer, Rody
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
We hebben de 1203 eerst 20 minuten in laten rijden, beide kanten op. Daarna de snelheidsmetingen uitgevoerd in Itrain en een half uurtje automatisch rond laten rijden. Geen problemen meer gehad. Lijkt er dus op dat deze nu in orde is. Alhoewel ik wel vermoed dat er 'meer' gedaan is dan alleen een nieuwe decoder erin. Al met al (tot zo ver dus) goed en netjes afgehandeld door M*.
Grtz, Rody
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Toch weer te vroeg gejuicht.......
Na max. 1,5 uur rustig rondjes rijden, de 1203 helaas helemaal stil gevallen. Reageert nergens meer op, geen functies meer en ook niet rijden. Enige wat opviel was dat bij langzaam rijden het motortje ineens te horen was, alsof die heel zwaar liep....
Precies zelfde euvel weer, krijg haast de neiging er eens een 'vliegende trein' van te maken.....  8o
Ga nu toch sterk geloven dat het een motorisch probleem is en geen decoder probleem.

Wat moet je met zoiets ??? Maar weer terug naar de winkel ermee....

Iemand nog een idee ?
Bedankt weer, Rody
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Mooi kl*te.

Je koopt zo een loc niet, om 'm als dummy te gebruiken...
Ik ben blij dat ik die ik "vernieuwde" 1200's niet heb, en zelfs nog één 1211 dubbel.
Sterkte.

Mvg. Marcel
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
De motor is het probleem gewoon terug naar marklin misschien gaan ze het eens leren om weer kwaliteits motoren te gaan plaatsen en niet die cheap ass weg gooi motoren uit China.
Het enigste wat je zou kunnen doen is op zoek gaan naar een klokanker motor met de zelfde afmeting en deze dan vervangen nadat je de lok weer terug hebt met een nieuwe decoder.
Of je geld terug eisen omdat men een ondegelijk product heeft geleverd.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
En even een mailtje naar marklin sturen met je klacht dat de lok al meerdere malen in weg geweest voor reparatie.
Heb zelf laatste ook een klacht bij hun gedaan omdat een leeg zakje was geleverd en had de volgende dag al een reactie terug.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Citaat van: RodyE op vrijdag 09 maart 2018, 10:11:11
Na max. 1,5 uur rustig rondjes rijden, de 1203 helaas helemaal stil gevallen.
Hoi Rody,

Is dat 1,5 uur aan één stuk rijden?
Of zijn er afkoel periodes tussen?
Niet dat 1,5 uur aan één stuk niet zou moeten kunnen, maar ik vrees dat die motortjes dat gewoon niet aankunnen.
Je kunt dit in je mail naar Marklin aangeven en vragen om een eerlijk antwoord.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Ad
Niet eens, eerst rustig 20 minuten rustig voor en achteruit in laten rijden, daarna snelheidmetingen in iTrain. Volgende dag op automatisch laten rijden in iTrain met diverse start/stops en toen na half uurtje... Kaduuk....

Hmmglaser
Ga ik doen, weer naar de winkel terug en mailtje naar M*. Hoop dat het nu keer in orde komt....

Bedankt weer, Rody
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Hallo

Maakt niet uit hoe je het inrijdt.
Het is en blijft een baggermotor die märklin inbouwt.

Laat repareren en gooi er daarna zo snel mogelijk een andere motor in.

Kijk hier maar eens.

https://stummiforum.de/viewtopic.php?t=141823

Bart
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
De loc is weer bij de leverancier, ter reparatie. We hebben ook een mail naar M* gestuurd met hoe/wat etc. en reply gehad. Met de vraag om de loc weer ter reparatie aan te bieden en dat ze inderdaad ook denken dat het een motorisch probleem zou kunnen zijn. Wel een ontkenning dat dit een 'bekend' probleem is van deze loc's maar dat 1 geval al te veel zou zijn. Dus heb wel weer beetje hoop dat er nu eea opgelost gaat worden. Wordt vervolgd...
Grtz, Rody
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Hoe groot is de kans dat 4keer een decoder stuk gaat in dezelfde loc.... onze 1203 net teruggekeerd gehad uit Duitsland M*. Na amper 30 minuten rijden weer exact hetzelfde probleem. Loc scheidt er gewoon weer mee uit en helemaal niks meer.... brief erbij van M* dat de decoder vervangen is en er niks motorisch aan de hand is, geen verklaring kunnen vinden waarom hij steeds de geest geeft. Wat kan je daar nog mee ? Enige wat voor mij nu typisch is wat naar mijn gevoel niks zou mogen betekenen is dat het uitvallen gebeurd kort nadat iTrain wordt ingezet voor de besturing van de ecos2. Ook de baanspanning nog gecheckt voor we gingen rijden, 18,7V.
Ons gevoel gaat nu de kant op van strik erom heen en netjes terugbrengen, voor 5e keer andere decoder is geen oplossing. Hoop dat iemand nog een idee heeft.... bedankt weer, grtz Rody
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Bizar.

Ik zou de lok nogmaals terug sturen met een nette brief erbij waarbij je Marklin in gebreke stelt. Immers voor de 4e maal eenzelfde defect zegt iets over de belabberde kwaliteit van het product en/of de wijze waarop men service verleent. Eis in de brief een nieuwe lok en als die er niet meer is je centjes terug.

Gr, Ben.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Doet de hele decoder niks meer of alleen de motorsturing?
Anders zou je als je de lok toch weer retour doet deze bij terug komst eens moeten testen op bvb een CS2 kijken of deze daar het zelfde doet.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
We zijn nu eigenlijk wel zover dat we deze niet meer terug willen hebben ja.... andere loc of refund idd.
Bij de winkelier heeft die 2 uur rondjes gereden, naar ik vermoed op een cs. Zou dat verschil kunnen/mogen maken ? Grtz Rody
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Je zou de baanspanning van de Ecos kunnen checken, 18V. Maar eigenlijk mag dat niets uit maken.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Citaat van: RodyE op zondag 03 juni 2018, 09:19:34
Bij de winkelier heeft die 2 uur rondjes gereden, naar ik vermoed op een cs.
Was dat voor of nadat de loc er op jouw baan voor de zoveelste keer de brui aan gaf?

Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Baanspanning gecheckt voor ik hem weer op de baan heb gezet, was 18,7V. Bij de winkelier heeft die 2 uur gereden en getest, dat was voordat we hem weer mee naar huis namen. Na de uitval reageerd de loc nergens meer op, geen functies en ook niet op rijdcommando?s.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Rody, zet de loc eens op de baan en verwijder vervolgens de loc uit de ECOS en laat deze zich eens opnieuw aanmelden.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Dat zal ik nog eens proberen ja, niet eerder gedaan
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
De loc uit loclijst verwijderd en opnieuw geprobeerd aan te melden. Mfx of automatisch aanmelden doet niks. Ook handmatig aanmelden/uitlezen geeft foutmelding. Geen enkele respons. Ben bang dat deze loc niet meer op de baan gaat komen hier....
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Heb je al eens je baan spanning gemeten want het lijkt erop dat de decoders bloot worden gesteld aan een te hoge spanning,gebruik je toevallig ook een booster?
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Ik heb net mijn 37905 gerepareerd met gelijke symptomen.
Na aankoop in Houten hier eerst aangemeld, heen en weer gereden (heb geen rondje ;)) en plezier van mijn koopje gehad.
Opeens niet meer willen rijden noch aanmelden (ECoS, MS2).
Van de rails, op de rails, er weer van af.
Volgende dag geprobeerd en hij reed weer ... een tijdje.
Vervolgens helemaal geen reactie meer, helemaal niets, noppes.

Toen decoder (21MTC) op mijn ESU Prufstand willen klikken, tja daar was een pennetje afgebroken.
Vorige week een nieuwe gekocht en vanavond geprobeerd ... decoder werkt gewoon.
Doormeten en wat blijkt: rode aansluitdraad vanaf sleper gaat naar ontstoorspoel?? en blijkt daar los te zijn geraakt.
Krimpkous er omheen zat ook losjes, mogelijk dat deze als een buisje heeft gewerkt en de rode draad daarin heen en weer geschoven heeft, waardoor hij het na de eerste keer "dood te zijn geweest" het weer deed.

Wellicht een poging waard om de bedrading na te kijken, c.q. door te meten.

O ja, de 37905 (BR 294) heeft ook een middenmotor en de draad/ontstoorspoel zit boven het draaistel, wellicht door die bewegingen losgeraakt.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
De ecos2 geeft baanspanning aan 18,7V, we hebben geen booster in gebruik. We hebben 7 andere Locs rijden zonder problemen. Enkel de 1203 blijft deze problemen geven. Als de baanspanning niet goed is, zou mijn idee zijn dat meerdere locs/decoders stuk zouden moeten gaan, of is dat te simpel gedacht ?

Zolang we nog in de garantie sferen zijn, gaan we de loc niet zelf open maken om eea te checken, loc gaat terug naar de leverancier.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Zet maar eens op 20V a 21V, ben benieuwd of je probleem dan weg is.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Je kunt je lok behuizing gewoon los maken zonder je garantie te verliezen je moet alleen niks gaan wijzigen of gaan solderen maar je kunt rustig kijken of alle draadjes wel goed vast zitten.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Wij hebben de loc (NS1203) wederom terug gebracht naar de leverancier. Eigenlijk hebben we erbij gezegd dat we niet meer het vertrouwen hebben dat het goed gaat/kan komen met deze loc en eerder hopen op een 'refund' of een gelijkwaardig alternatief ter vervanging o.i.d. Met antwoorden als we kunnen niks vinden en weer een nieuwe decoder, gaan we er ook niet komen. Rustig afwachten maar weer, en hopend op een definitieve oplossing.
Grtz, Rody
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Onze NS1213 is achtergebleven bij de leverancier, werd niet meer gerepareerd. Heel netjes hebben we een voorstel gehad om een andere loc te kiezen die qua waarde gelijk was. We hebben de NS1215 van Railpromo (Amsterdam), de Roco 79835, met gesloten beurs voor in de plek gekozen. Netjes afgehandeld dus. Weliswaar jammer dat de loc niet goed werkend was te krijgen maar wel blij met eindresultaat.
Grtz, RodyE
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Jammer, maar wel netjes opgelost!
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Vorige week hield mijn NS1203 er ook opeens mee op, totaal geen reactie meer van de loc. Bedrading nagekeken maar helaas, dat zit nog prima in elkaar. Opnieuw detecteren gaf ook geen oplossing. Ben bang dat de decoder bij mij er nu ook uit ligt. Loc is alweer een aantal jaren oud dus hoeft er niet meer bij de winkelier aan te komen.
Dus toch maar zelf proberen de decoder te vervangen. Aangezien ik daar nog totaal geen ervaring mee heb zijn tips van harte welkom.

Gr. Alex
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Probleem is de stugge bedrading van motor naar printplaat , enkele keer is bijna niet te zien dat bedrading
gebroken is. Soepele bedrading is de oplossing,   

Gr. Jan
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Ik heb op de printplaat zelf gemeten en daar staat netjes de baanspanning op. Overigens is dat bij mij slechts 17V maar aangezien alle andere treinen gewoon rijden denk ik niet dat het aan een te lage spanning ligt (gebruik een CS2).

Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Ja, en van de printplaat naar de motor?

Massadraad en draad vanaf sleper?
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Helaas niks mis met de draden. Ook de 'brug' om eventueel via de pantograaf zit aan de goede kant.
De 37127 zou decoder met artikelnr. 243462 moeten hebben. Lijkt ook wel of deze niet meer te bestellen is als ikin op de marklin site kijk (https://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?brand=1&artikelnummer=37127&lang=1)
Ook kan ik 'm niet meer vinden in de online shops.

Kan ik er ook gewoon een Loksound v4 M4 MTC inprikken?
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Heb in de ns1211 een esu ingeprikt en rijd prima, toeter geluid wel weg, en dat boeit mij niet,
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Voor wat het waard is, de mijne doet het nog steeds na reparatie eind 2017. Spijtig van al die kuurtjes van de diverse exemplaren want zeker in de blauwe kleur is het een indrukwekkende verschijning.
Groeten
Fokko
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Je kunt er wel een ESU geluid in doen maar ESU heeft geen 1200 geluiden dan moet je bij zimo of marklin zijn maar het probleem zit hem in de motor los je dit niet op loop je het risico dat je nieuwe decoder ook gaat hemelen.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
ik heb hierover een mailtje gestuurd naar het Marklin Service Centrum en daar kwam vrij vlot eenzelfde reactie terug dat dan ook meestal de motor een probleem heeft. Toen ik daarop vroeg wat ik daaraan kon doen, opsturen naar hun ofzo, bleef het akelig stil.
Ik zal toch maar contact opnemen met de dealer, kijken of me dat verder helpt.