Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin 37127 rijd opeens niet meer

Gestart door avhoboken zaterdag 02 juli 2016, 22:18:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Beste forumgenoten,

Vandaag hield deze loc (Marklin 37127 / NS1203) er opeens mee op. Het was de enige loc (zonder wagons ook) op de baan, reed al de hele tijd prima over de hele baan, en toen stopte die opeens. Geen kortsluiting, lichten branden ook nog gewoon en overige decoder functies werken ook nog prima.  Andere locs rijden ook gewoon, dus op een of andere manier is de motor er opeens mee gestopt.
De loc is 1,5 jaar oud en er is niet al teveel mee gereden.
Iemand advies waar ik naar moet kijken? Is het verstandig om 'm zelf open te maken of is het beter terug te sturen naar de winkel of Marklin?

Alvast bedankt,
Groeten, Alex
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Hallo Alex,

Het zou goed kunnen dat het draadje van/naar de motor afgebroken is, M* gebruikt hiervoor redelijk stug draad wat wel eens breekt.
Zelf openmaken en even kijken of alles nog vast zit zou ik zeker doen. En anders even de motor nakijken.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
De 37127 heeft een middenmotor die star in het chassis ligt en geen 5*en motor meer.
Bewegende draden tussen motor en print zijn hier dan ook niet aan de orde.

Kan je de motor nog wel horen draaien?
Het kan zijn dat de cardan koppelingen zijn los geschoten.
Waarom zou je de loc niet zelf open maken?
Je moet hem toch ook wel eens smeren?
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
 @citaat

Omdat ik niet uit mn hoofd weet welke 1200 nu welke motor heeft ook deze zin:
Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 02 juli 2016, 22:22:08
En anders even de motor nakijken.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Bedankt voor de reactie's, ik zal m morgen openmaken en kijken of ik iets vreemds zie. Ik heb nog niet eerder een loc opengemaakt, vandaar dat ik dit niet direct heb gedaan. Ik heb ook niet eerder een loc zelf gesmeerd dus daar zal ik me ook gelijk in verdiepen.
Ik laat morgen weten hoe ik gevaren ben.
Gr. Alex
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Ik heb de loc opengemaakt en bedrading nagekeken maar kan niets vreemds vinden. Ik heb foto's van de voor- en achterkant bijgevoegd, misschien dat iemand iets opvalt? Met een pincet aan de rode stroomdraad getrokken maar deze zit ook nog prima vast.
Zoals al gezegd, alle decoder functies (geluid/licht) werken prima, maar rijden ho maar. Geen enkel geluid uit de motor als ik de 'snelheid' opvoer.

Suggesties?

Alvast bedankt,
Gr. Alex
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Wordt de decoder erg warm als er stroom op de baan gezet wordt? Ik heb ooit met de Karlsruher Zug zoiets gehad. Wel licht maar verder niets, toen werd de decoder erg warm. Na terugsturen bleek de decoder defect te zijn.
Succes met het vinden van het probleem, en anders gewoon terugsturen je hebt nog garantie.


Gr
Henk
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Nee, ik heb niet het idee dat de decoder warm wordt. Ik ruik ook niets bijzonders.
Ik ga de leverancier maar bellen voor reparatie, hoop dat ik de aankoopbon nog ergens kan vinden  ;)
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Hi Alex,

Als je wilt kunnen we een keertje samen naar je loc kijken.
Dus een keertje naar Hobby in Praktijk in Werkendam komen.
(Augustus i.v.m. de vakanties gesloten)

groet
Harald
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Hoi Harald,
Dat is natuurlijk altijd een goed plan en alvast bedankt voor het aanbod. Het is ook alweer lang geleden dat ik bij jullie langs ben geweest dus een reden te meer om te komen buurten. Ik ga kijken of het me komende vrijdag of zaterdag gaat lukken. Ben je er op vrijdagochtenden?

Gr. Alex
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Alex,

Wees er van bewust dat je je garantie verliest als je zelf gaat of laat prutsen. ;)

Gr, Ben.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Ik heb het niet over open maken, ik heb het over zelf eraan prutsen. En ja, dat is heel breed: van aan een draadje trekken tot gaan solderen op de dragerprint of erger.

Het risico is dat je garantie met name op het duurste onderdeel de sounddecoder vervalt. Dat is na een half jaar al ter beoordeling aan de fabrikant, die heeft het laatste woord.

Gr, Ben.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
-Alex:
Normaal is het enkel de eerste zaterdag van de maand lokken dokterdag in Werkendam, tenzij dat Harald voor jou een uitzondering wil maken, stuur ff een PB tje naar hem.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
G'dag!

Even het garantiepapiertje van mijn 37127 erop nageslagen. Door Märklin wordt op deze lok 24 maanden na aankoop fabrieksgarantie gegeven op de technische aspecten van de lok. Niet meer rijden valt daar zonder twijfel onder. En slechts anderhalf jaar oud valt ruim in die termijn van twee jaar die ze geven, afgezien van allerlei andere wetgeving die per land nog geldt.

Groeten,

Fokko
--
e.e.a. ter info
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Dat klopt. Maar er geldt nog iets als eerder gezegd:

"Als er iets mis is met een product binnen 6 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.
Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt."


Dat laatste lukt niet als je er zelf aan geprutst hebt.

Gr, Ben.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Klopt, er zit inderdaad nog garantie op dus dat zal geen problemen geven. Maar een blik door een deskundige kan wellicht het probleem al verhelpen. En natuurlijk begrijp ik dat je daarmee niet verder moet gaan dan binnen regulier onderhoud is toegestaan omdat anders de garantie vervalt.
De eerste zaterdag vd maand is helaas pas in september en zolang wil ik niet wachten met een kapotte loc. Dus denk dat ik m toch maar komende week terugstuur. Met een beetje geluk heb ik m dan na de vakantie weer terug :)
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Hi Alex,

Aanstaande zaterdag ben ik zeker bij Hobby In Praktijk en heb mijn "koffertje" altijd bij me.
Kom gerust.

groet
Harald
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Hoi Alex,

Heb je de decoder al eens een reset gegeven?
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Hallo Alex,

Ik heb nu 2 keer een Lok ter reparatie aangeboden bij Märklin in Duitsland. De eerste Lok deed er iets meer dan een jaar over om gerepareerd te worden en de 2de Lok is nu al 4 maanden op reparatie. Zoals het er naar uitziet gaat dit ook een jaar duren.

Groet, Jasper
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Komende zaterdag gaat me niet helaas niet lukken Harald, mijn vrouw is jarig en zijn dan een dagje er op uit. En daarna begint onze zomervakantie en komt het er voorlopig ook niet van. Ik zet in ieder geval de 1e zaterdag van september in mijn agenda om langs te komen.

Klinkt trouwens niet hoopvol die reparatieservice van Marklin....hoe geef ik die decoder een reset?

Gr. Alex
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Hi Alex,

Stuur t.z.t. maar een pb tje dan zien we wel.
Overigens ben ik er ook regelmatig op de vrijdag.
Goeie vakantie.

groet
Harald
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Hallo Alex,

De draadjes van de motor zitten niet aan de voor en achterkant, maar het zijn de groene en blauwe in het midden van de printplaat.
Zie ook hier voor foto's van een motorisch gelijke loc. http://forum.3rail.nl/index.php?&topic=55108.msg966675#msg966675

Decoder reset is CV8 op 8 schrijven.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Behalve resetten kun je de lok even op een analoge wisselspanning zetten en zien wat er gebeurt. Geen beweging dan houdt het snel op.

Ga je toch prutsen dan kan je de decoder los nemen en een 9V batterijtje aan de motor hangen en dan kun je ook dat uitsluiten.

Het zal de decoder wel zijn, daar is veel uitval op helaas. Wellicht is Keuterman Borne dan een sneller adres om garantie af te wikkelen?

Citaat van: Haradigi op maandag 04 juli 2016, 10:17:57

Overigens ben ik er ook regelmatig op de vrijdag.


Je bent er eigenlijk altijd. :D

Gr, Ben.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Slag om de arm Ben en ook Thuis ?     8)
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Wat een opluchting, reset van de decoder zoals John had aangegeven loste mijn probleem in ieder geval direct op en de loc rijd weer zoals het moet. Op de CS2 zit bij de configuratie instellingen een button 'Rst' die de reset doet zonder dat je zelf in de cv hoeft te zitten. Na ca 1 minuut wrdt de loc vanzelf weer in de cs2 aangemeld en sindsdien doet tie het weer.

Bedankt allen voor de adviezen, weer een hoop geleerd. En begin september kom ik een bakkie koffie halen bij Hobby in Praktijk

Gr. Alex
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Hallo Alex,

Fijn dat de loc weer rijdt, veel rijplezier.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Goed om te horen.

Gr henk
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Hartstikke mooi

groet
Harald
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
-Alex:
Das weer een hele geruststelling,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
G'dag!

Even electronisch schoonpoetsen met een reset, hoe simpel is het soms? Waar ik toch belangstelling voor heb, de aanleiding voor dit recalcitrante gedrag van je loc. Hij reed dus als enige loc op de baan. gewoon op een stuk zonder wissels of kruisingen? Bewoog je net met de hand wat wagens op/over de baan?

Het gaat hierom, mijn 151er 29151 heeft een jaar of wat geleden ook kuren gehad, met een reset van de loc en opnieuw aanmelden van alle locs op mij MS1 als oplossing. De uiteindelijke oorzaak lag in een wat lage koppeling van een van de wagons die er achter hingen en op een wissel met net wel of niet raken van de middencontacten kennelijk storingen veroorzaakten waar de 151 niet tegen kon.

Toch goed dat de reset weer even langskwam én hielp!

Groeten,

Fokko
--
Was het niet Steve Jobs die stelde dat 90% van alle (computer)problemen na een reset weg zijn?
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Ik zei het toch... ;)
Re: Marklin 37127 rijdt opeens niet meer
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Marklin 37127 rijdt opeens niet meer
Tja, ik zie me toch genoodzaakt dit topic weer even te openen, want mijn 37127 weigerde ook ineens dienst zonder aanleiding. De loc luisterde echter niet meer dus een loc reset kon ik niet doen. Na een reset van het MS1 en opnieuw aanmelden reed de loc een halve meter en stopte weer. De loc meldt zich echter nu helemaal niet meer aan, ook niet na een herhaalde reset van het MS1. Al mijn andere mfxjes kwamen weer netjes functioneel terug, de 1200 echter niet.
De loc rijdt nog wel op de analoge baan. Zaterdag naar de winkelier, in januari 2017 heeft deze loc ook al problemen gehad, schokkerig rijgedrag. Hij is weggeweest, met een melding dat er reparatie had plaatsgevonden teruggekregen, geen idee wat, maar echt lekker reed de machine niet.
Ik houd jullie op de hoogte.

Wordt vervolgd

Fokko
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
En vanmiddag op de digitale testbaan van de winkelier verscheen de lok niet op het MS2. Op de analoge baan kon er wel worden gereden. De lok is bij de winkelier voor reparatie aangeboden.

Wordt vervolgd.

Fokko
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Brakke decoder dus :(
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Hallo! Wij hebben gisteren dus eenzelfde probleem gekregen met onze 1203. Uit de verpakking gehaald en zijn eerste rondjes laten rijden. Via Itrain snelheidsmetingen kunnen uitvoeren en goed routes kunnen laten rijden met 5 of 6 wagons er achter. Was redelijk onder de indruk van de rijdeigenschappen zelfs. Totdat ik hem naar zijn opstelspoor wilde laten rijden. Dat begon stoterig, daarna even goed en vlak voor het eind weer even schokkerig rijden en viel ineens helemaal stil, nergens meer op reageren, niet meer rijdend te krijgen maar ook geen functies geluiden of lichtjes meer.... Best jammer, nieuw uit doos en na 10 minuten rijden niks meer... Zou de decoder de geest gegeven hebben ? Enige is dat de loc bijna een jaar in verpakking heeft gezeten zonder te rijden, das enige wat ik kan bedenken. Gr en bedankt vast voor jullie ideeën! Grtz Rody
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Misschien ergens een draadje los?
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
@RodyE
Als de loc nog onder garantie valt teruggaan naar de dealer.
Als de garantie verlopen is, zou ik toch eens controleren of de aandrijving soepel loopt. Daartoe aan de hand van de exploded view https://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?brand=1&artikelnummer=37127 en de handleiding https://static.maerklin.de/damcontent/67/41/674141f30d8ac343f6d836e0d969509f1434542032.pdf blz 24 de loc openen en de motor loskoppelen van de aandrijving door de cardanassen te verwijderen. Controleer dan of je met de hand de aandrijving van de draaistellen kunt ronddraaien. Als er een of beide zwaar lopen is waarschijnlijk de decoder door overbelasting bezweken.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
We gaan de loc eerst even naar de leverancier terugbrengen, lijkt me het beste ! Hij is 1 jaar geleden gekocht dus moet goed gaan. Mocht daar niks uitkomen ga ik zeker deze zaken eens nakijken !! Thanx grtz rody
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
De loc is teruggeweest naar de leverancier en deze heeft de decoder vervangen, deze was inderdaad overleden.
De loc weer op de baan gezet, 10-15 minuten rustig rondjes laten rijden om warm te draaien. Daarna via Itrain de snelheidsmetingen gedaan en de loc weer route-rondjes laten laten. En na 5 minuten.... weer helemaal niks. Loc scheidt er weer mee uit en reageert nergens meer op..... Dan word je beetje gek.... :-(
Maandag maar weer terug naar de winkel. Zou het kunnen dat die 2 keer kort achter elkaar de geest geeft ? Toch ook maar even vragen of die wel soepel loopt ofzo...
Met 5 andere locs geen problemen, dacht even is er dan iets verkeerd aangesloten ofzo maar dan hadden meer het moeten begeven lijkt mij...
Rody
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Ik denk toch dat de Lok eens grondig nagekeken dient te worden. Misschien dat er ergens iets tegen elkaar komt wat niet mag!

Groet, Jasper
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Zou kunnen dat de decoder van de connector is los gekomen, of deels, maar dat is een gok.
Rody, waar bestuur je de baan mee?
Kan het zijn dat de baan spanning net iets te laag is?
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Goed nakijken lijkt me nu ook het beste.
We rijden met Ecos2, die we hebben ingesteld op 19V, in de handleiding stond dat we voor h0-3rail tussen de 18-20 V moesten instellen. De waarde van 19V kun je uitlezen in de Ecos en dat had ik nog gecheckt van de week, ik dacht zelf eerder aan een te hoge spanning, dat dat iets zou kunnen doen.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Rody,

Probeer eens het volgende:

1. - ECOS op STOP
2. - Zet mfx(M4) en DCC etc uit op je ECOS.
3. - Alleen Motorola aan op je ECOS.
4. - Lok op het programmeer spoor.
5. - ECOS op Go.
6. - Maak een nieuwe lok aan, met het adres 12.
7. - Kijk of de lok nu wel reageert.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Misschien zit er een constructie foutje in de decoder die voor deze lok is gemaakt?
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Ja misschien. :D  :D

Kijk eens of dit draadbruggetje er goed ingedrukt zit:

Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Bedankt voor het meedenken en de suggesties weer !
We gaan nu eerst toch maar weer even langs de leverancier, omdat hij toch nog onder 'garantie' valt. Ergens denk ik dat hij toch zeker oplossing moet kunnen vinden.
Maar deze punten ga ik zeker nog even nakijken zelf !
Thanx, grtz Rody
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Hoi Rody,

Op 28 Oktober schrijf je:
Citaat van: RodyE op zaterdag 28 oktober 2017, 17:50:48
De loc is teruggeweest naar de leverancier en deze heeft de decoder vervangen, deze was inderdaad overleden.
Normaal gezien kan alleen Marklin zelf de originele decoder vervangen, maar daar is de lok volgens mij niet lang genoeg voor weg geweest (binnen een week heen en terug naar Marklin?).
Als je leverancier (dealer) dan zelf de decoder heeft vervangen, welke decoder hebben ze er dan ingezet (met origineel geluid)?
Zelf denk ik de decoder nooit vervangen is geweest en hebben ze de lok weten te resetten en is het probleem bij jou thuis weer terug gekeerd.
Je kunt je leverancier eens vragen wat er de vorige keer aan de lok gedaan is.
En als ze het zelf niet kunnen oplossen, vraag ze dat ze de lok bij Marklin aanbieden voor onderzoek.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Hoi Ad,
De reparatie is inderdaad bij de winkelier uitgevoerd. Mijn vader had hem weggebracht en terug opgehaald en ik heb dus zelf niet het relaas van de winkelier gehoord. Wat ik dus gehoord heb is via via en mijn vader is niet heel erg thuis in de digitale wereld zeg maar. Maar wat je zegt klinkt inderdaad heel aannemelijk.
Ik ga er toch ook zelf nog maar eens langs. Ik zal eea nog terugkoppelen.
Grtz, Rody
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Hoi Rody,

Succes met je 1203, hopelijk voor je dat deze nu echt goed wordt hersteld.
Re: Marklin 37127 rijd opeens niet meer
Een winkelier kan ook de decoder(zoek maar is op sommige winkeliers hebben deze decoders gewoon op voorraad)vervangen alleen zal deze dat niet snel doen omdat hem dat dan geld kost ;)