Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

K-rails aansluiten op M-rails

Gestart door RoelMarklin zaterdag 02 juli 2016, 19:49:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
K-rails aansluiten op M-rails
Beste forumvrienden,

Ik heb een baan met M-rails. Op een paar plaatsen komt een vakwerkbrug in het baantracé voor. Tot nu toe ligt daar de M-rails met de bedoeling deze wat donker te maken en met imitatie roosters een beetje passend op de brug te maken.

Eigenlijk wil ik een mooiere oplossing, namelijk K-rails op de brug, die aan weerszijde aansluit op M-rails. Dan komt het vakwerk van de brug mooier tot zijn recht.
Nu bestaat er een overgangsrail K-M. Deze is 18 cm lang. Voor een brug van 36 cm of meer een goede oplossing. Maar voor een iets kortere brug lukt dat niet. Is het mogelijk K en M rails gewoon aan elkaar aan te sluiten, zonder dat het hoogteverschillen in de bovenkant van de spoorstaaf geeft? Die middengeleiding verbind ik wel door met een draadje.

Of is er een ander type 2rail waarvan de bovenkant van de spoorstaven goed passen met M-rails? De middengeleiding kan ik dan ook van een stukje koper of zo maken.

Het gaat mij dus op het "gewoon" aan elkaar aansluiten van M-rails en een rails zonder bedding.

Ik ben benieuwd of iemand dit probleem al eens heeft opgelost. Ik heb het niet gevonden via de zoekfunctie op dit forum.

Groeten,
Roel
Re: K-rails aansluiten op M-rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: K-rails aansluiten op M-rails
je kan de overgangsrail toch gewoon inkorten
Re: K-rails aansluiten op M-rails
Roel,

De volgende oplossing heb ik toegepast voor het aansluiten van C op K rail zonder overgangsrail te gebruiken
Het verschil in hoogten spoorstaaf tussen C (code 90) en K-rail (code 100) is 0,2 mm.
Dat is hetzelfde hoogteverschil als tussen K-rail en M-rail (code 120).
Methode:
- alle verbindingsstukken (raillassen, lippen e.d.) verwijderen (afknippen, afzagen) dus 1 x bij twee stuks M-rail en 2 x bij een stuk M-rail
- spoorstaven verbinden met flex raillassen van Roco nr. 42612 (deze overbruggen het hoogteverschil van 0,2 mm)
- middenleider doorverbinden met een draadje (solderen)

Cees
Re: K-rails aansluiten op M-rails
Aan overgangsrail M/K heb je niets want de hoogte van de spoorstaaf gaat dan variëren.

Ik zou M en K gewoon aan elkaar zetten met een raillasje, er is weliswaar 0,2 mm verschil in profiel hoogte maar dat is niet al te veel. Stukje K flex op lengte zagen.

Alternatief is 2rail Fleischmann Modelgleis, is ook code 120. En zoals je zegt zelf de middenrail prutsen.



Gr, Ben.
Re: K-rails aansluiten op M-rails
@Johnny: dat zou een praktische oplossing zijn.

@Cees: bedankt. Dit is de uitwerking van mijn gedachten!

@Ben: bedankt. De Fleischmann rail is een goed alternatief. Zeker om een middenrail te prutsen als stroomgeleidende roosters.

Hartelijke groeten,
Roel
Re: K-rails aansluiten op M-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K-rails aansluiten op M-rails
Sorry, te laat.

Ik heb het destijds zo opgelost: tegen elkaar aanleggen, en de k-rail met wat hout eronder op gelijke hoogte brengen. Lipje M-rails niet gebruiken. Beide rails op hun eigen manier van rijspanning voorzien.

In het geval van de brug komt het er dus op neer om de brug zoveel hoger te leggen dan de M-rails dat de bovenkant gelijk ligt. Beide rails vastzetten, b.v. met dubbelzijdig kleeftape, en je niet bekommeren om raillasjes.
Re: K-rails aansluiten op M-rails
Hallo JanWillem,

Geen sorry, hoor, nooit te laat   :) :)
Ik ben vooral op zoek naar goede tips van forumleden, die dit probleem al eerder hebben opgelost. Jouw oplossing is heel bruikbaar. Bedankt !

Hartelijke groeten,
Roel
Re: K-rails aansluiten op M-rails
Hoi Roel,

Heb op een brug hetzelfde probleem gehad.
Bij mij ging het om Crail met op de brug Krail.
Mijn oplossing: op de brug Krail  en de "aanloop" overgangsrail.(kan ook met M naar K)
De KRail (Flex) op maat van de brug maken.
gr digibert
Re: K-rails aansluiten op M-rails
Bedankt voor de tip. Ik heb voor beide bruggen 36 cm K-rails nodig. Dus dat gaat wel lukken.

Groeten,
Roel
Re: K-rails aansluiten op M-rails
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: K-rails aansluiten op M-rails
Roel,

Standaard raillengte is 18 cm maal 2 is 36 centimeter (als ik goed opgelet heb op school).
De overgangsrail M --> K heeft een standaard raillengte.
Als je van de overgangsrail de pootjes met een scherp hobbymes afsnijdt, beide rails met de "k-aansluiting" aan elkaar zet heb je een K-rail van 36 cm met aan beide kanten een M-rail aansluiting.

Als je vakwerkbrug ook van Marklin is moet dit allemaal precies passen.

Henk
Re: K-rails aansluiten op M-rails
Henk,

Dat rekensommetje heb ik inmiddels ook kunnen maken  :D :D.
De ene brug is een boogbrug van Märklin, dus die 36 cm moet dan precies passen. De andere brug ben ik nog aan het construeren. Is een bouwpakket van Auhagen 11 364. Die is 33 cm lang (inclusief de landhoofden) maar die 3 cm "teveel" kan ik wel wegwerken.

Ik kom er wel uit! Zal er t.z.t. Nog wel een foto van plaatsen.

Bedankt,
Groeten,
Roel
Re: K-rails aansluiten op M-rails
-Roel:
Ben uiterst benieuwd om de rails op de brug te zien liggen, gaat wel een heel verschil geven, dan met de M-rails.
Re: K-rails aansluiten op M-rails
Jørg,

Het zal zeker een verschil geven, zowel op,de Jørgerbrug   :P. als op de Auhagenbrug klik hier . Ik kan deze brug pas afmaken als ik de K-rails heb.

Ik moet ze alleen nog even te pakken krijgen  :D
Maar plaatje zal volgen.  :)

Groeten,
Roel
Re: K-rails aansluiten op M-rails
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: K-rails aansluiten op M-rails
Voor de liefhebbers hierbij alvast het eerste deel van het bouw verslag van deze brug.




Wat een verrassing als je de doos openmaakt  :) : geen complete ligger, maar een echte bouwdoos  :P :P :P. Daarmee kun je je civiel technische vaardigheden weer helemaal mee ophalen.



Dat betekent heel goed kijken hoe het vakwerk in alle richtingen loopt. En dan aansluiten zodat ook het krachtenspel van de vakwerkliggers net als in het echt goed loopt.
Dan ook de mooi gedetailleerde opleggingen er onder : aan de ene kant een scharnier (= het vaste punt) en aan de andere kant de roloplegging. Helemaal echt  :P :P



Vervolgens de beide landhoofden maken en de brugligger er even los opleggen.



Om de brug verder af te werken moet je eigenlijk eerst de K-rails hebben voor de maatvoering. Dus even gesnuffeld bij enkele bekende leveranciers en 4 stuks 2291 gevonden. Die zijn inmiddels onderweg.

wordt vervolgd.

hartelijke groeten,
Roel
Re: K-rails aansluiten op M-rails
-Roel:
Mooie constructie,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: K-rails aansluiten op M-rails
Hello roel, :)

good Bridge, you have built! If you want th new auhagen-prospectsend me a personalmail.
Best regards
Erwin(Nick:V 15)
Re: K-rails aansluiten op M-rails
@Jørg,
dank je voor de duimpjes.

@Erwin,
Thanks for the compliment. I have sent a PB.

Om de vraag netjes af te sluiten volgen hier nog een paar foto's van de Auhagen brug en de M-boogbrug met K-rails.
Allen bedankt voor de bijdragen!

Auhagen brug klaar, mèt K-rails


Auhagen brug provisorisch ingebouwd


blik van boven


boogbrug met K-rails aangesloten op M-rails


hartelijke groeten,
Roel
Re: K-rails aansluiten op M-rails
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: K-rails aansluiten op M-rails
Mooi Roel
Ziet er goed uit!  :thumbup:

Henk
Re: K-rails aansluiten op M-rails
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: K-rails aansluiten op M-rails
@Roel, wat heb je als oplossing gekozen? Twee 02291 tegen elkaar aan en de extra lengte wegwerken in de bedding? Of toch een van de twee overgangsrails 30mm ingekort? Aan de zijde van de K-railkoppeling dan hè :P Dat zou mijn oplossing zijn geweest. Het eventuele hoogteverschil is er dan niet en anders, tja, wat is nou 0,2 mm. Oplossing: de bruggenhoofden in plaatsingshoogte aan te passen.
Märklin heeft -vind ik- het railstavenhoogteverschil heel mooi opgelost in de overgangsrails C-M en C-K. Eenvoudig van beide soorten railstaven een halve nemen en die 0,2 mm in hoogte door een normale en lagere plaatsing in de railbedding op elkaar aan te laten sluiten.
Grts, DD
Re: K-rails aansluiten op M-rails
De gekozen oplossing is eigenlijk heel simpel. Gewoon twee 02291 tegen elkaar leggen. Op de boogbrug is de lengte precies goed. Op de vakwerkbrug van Auhagen heb ik een klein stukje over het landhoofd liggen. Dat zie je op de foto's. Aan de stationskant is het allemaal netjes aangesloten, aan de andere kant is een uitneembaar stukje rails aangebracht. Ik wil dit kunnen verwijderen als ik een mobiel stukje rails op een lat wil aansluiten om zo treinen op de baan te brengen of er weer af te halen. Ik ga dat kleine stukje op het landhoofd nog wel opleuken.

Groeten,
Roel
Re: K-rails aansluiten op M-rails
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: K-rails aansluiten op M-rails
De boogbrug is inderdaad geen probleem. Je zou nog de onderkant van 02291 glad kunnen gaan maken door de ronde staafjes eraf te halen. Dan liggen die rails mooi vlak op de brug.
Over het stukje extra rail bij het landhoofd: je zou van een oude M-rail de zijkanten - dus de bedding - kunnen gaan afzagen en op lengte tegen de het stukje uitstekend K-rail aan kunnen leggen en bijwerken.
Off topic:
Zonder je verdere berichten gelezen te hebben>  Je bent een fervent M-rail rijder? Ga je ook digitaal deze baan besturen?
Gr. Dirk
Re: K-rails aansluiten op M-rails
Hallo Dirk,

Ik heb inderdaad alle stukjes aan de onderkant van de dwarsliggers afgeknipt, zodat de rails strak op de brug liggen.
Wat dat overstekende stukje bij het landhoofd betreft, aansluitend ligt een kort stukje M-rail, op lengte afgezaagd bij het "einde van de plaat". Het is maar een klein stukje. Ik heb de zijkanten iets uitgebogen, zodat de hoogte van dit stukje rails wat lager is geworden en beter aansluit bij de K-rails. Het geheel moet ik nog verder afwerken en zal je suggestie zeker in overweging meenemen.

:offtopic: ja, ik ben herintreder sinds 2 jaar en had nog veel M-rail liggen. En dus ook het een en ander aan analoog materieel. En een eerste blik op de digitale wereld gaf mij toch wat twijfels of dit voor mij op dat moment het juiste moment is om om te schakelen. Ik ben dus doorgegaan op de "oude" weg.

Ik heb wel veel geautomatiseerd met schakelrails en Viessmann relais. Alleen het kopstation wordt handmatig bediend, voorlopig nog met een bedieningspaneel. Dat wil ik op een later moment wel via een pc doen. Inmiddels heb ik ook een paar digitale locs. Ook daarvoor geldt dat ik op een later moment meerdere locs naar digitaal wil (laten) ombouwen.

Groeten,
Roel
Re: K-rails aansluiten op M-rails
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: K-rails aansluiten op M-rails
Dag Roel,

Citaat van: RoelMarklin op woensdag 07 september 2016, 21:18:25
:offtopic: ja, ik ben herintreder sinds 2 jaar en had nog veel M-rail liggen. En dus ook het een en ander aan analoog materieel. En een eerste blik op de digitale wereld gaf mij toch wat twijfels of dit voor mij op dat moment het juiste moment is om om te schakelen. Ik ben dus doorgegaan op de "oude" weg.

Heel goed!
Vooral doen waar jezelf zin in hebt.
Er is niks mis met analoog en als je dat bevalt vooral zou houden.
De overstap naar digitaal is altijd te maken maar neem vooral ruim de tijd om informatie tot je te nemen en neem geen overhaaste beslissingen.
Het is tenslotte al duur genoeg.
Uiteraard kun je op dit forum veel informatie vinden maar probeer ook bij een paar digitaal-rijders bij je in de buurt langs te gaan en informeer wat hun redenen voor hun keuzes zijn geweest.
Daarnaast wil ik je adviseren om in december naar de digitaalbeurs in Houten te gaan.
Ook daar vindt je veel informatie en verschillende systemen.

Uiteraard mag je ook bij mij langskomen maar ik woon in Hoofddorp en dat is vanuit jouw woonplaats een pittig stukje rijden.

Henk
(200% digitaalrijder) 
Re: K-rails aansluiten op M-rails
Hallo Henk,

Bedankt voor je reactie. Zo denk ik er ook over. De ruwbouw van mijn baan is nu klaar. De laatste draden moeten nog op het schakelpaneel worden aangesloten. Het eerste begin met de scenery is gemaakt. Overstappen naar digitaal zal pas na een gedegen analyse gedaan worden. Via dit forum en enkele forumvrienden kom ik wel aan de antwoorden op mijn vragen.

Hartelijke groeten,
Roel