Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200

Gestart door jj_marklin vrijdag 01 juli 2016, 20:56:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200
Hallo,

Ik heb hier de Ecos II van mijn vader staan. Toen ik gister bij hem was kwam ik tot de ontdekking dat de linker rijregelaar (draaiknop) de lok niet meer van richting laat veranderen.
Via het display kan de lok wel gewoon van richting veranderen. De linker regelaar klikt/tikt niet meer bij het omschakelen.

Heeft iemand enig idee of dit een mechanisch of softwarematig probleem is?
Re: probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200
Dat zal een mechanisch probleem zijn, er zit ( denk ik ) een micro switch bij de draaiknop die je normaal hoort klikken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200
was ik al bang voor... (is dat niet wat snel na bijna drie jaar?)

Enig idee hoe dit gerepareerd kan worden?
Re: probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200
Opsuren naar Esu, de service is daar prima in orde dus ik zou me geen zorgen maken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200
Ey Peter,

Ga ik even contacten met ESU  :thumbup:
Re: probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200
Re: probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200
Bedankt voor de link, Ben.

Ik had deze inmiddels ook gezien. Moet zeggen dat dit stevige prijzen zijn.

Mijn vader is geen zeer frequente gebruiker van de treinbaan en dus ook zijn Ecos. Ik ben van mening dat zo'n schakelaar dan wel wel erg snel kapot is, na krap 3 jaar.
Is dit een vaker voorkomend euvel?


Re: probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200
Geen ervaring met een Ecos.

Garantie strekt verder dan de wettelijke 2 jaar maar dan moet je aantonen dat dit onderdeel een langere levensduur zou moeten hebben. Ik vind van wel, zoiets zou zelfs bij intensief gebruik meerdere jaren moeten kunnen functioneren. Of dat lukt? Je kunt het proberen en een beroep doen op coulance.

Gr, Ben.
Re: probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200
Inderdaad. lijkt mij ook. Ik ga eens even een schot wagen.
Re: probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200
Ik heb (in het verleden) wel eens een softwarematig probleem gehad met de draaiknoppen bij de ECoS2.
Dat je 'm bijvoorbeeld via het scherm met de aanwijzer harder liet rijden, maar dat de knop niet meedraaide, waardoor hij niet harder ging, dan moest ik 'm alsnog met de knop harder draaien. Of bij m'n CS1R, dat je aan de knop draaide, maar er niets gebeurde, en alsnog via het scherm de snelheid moest regelen. Dat waren allebei softwareproblemen, want na updates was dat weg en deed de knop het normaal.
Met het omkeren van de richting heb ik nog geen software probleem gehad, maar ik sluit niets uit. Hoor je 'm wel zacht klikken als je de omschakelstand bereikt?
Staat de laatste softwareversie erop?

Kan je niet ook met de mini-joystick de richting veranderen (links-rechts bewegen)? Gebruik ik eigenlijk nooit, maar kan een alternatief zijn.

Succes, Paul
Re: probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200
De softwareupdate's zijn helemaal bij. de omschakelweerstand van de linkerrijregelaar klikt helemaal niet meer. Zoals gezegd kan ik wel omschakelen via het display. Via de mini joystick heb ik niet geprobeerd.
Re: probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200
Ik gebruik zelf de mini joystick nooit, ik weet dat er bij een aantal loc,s voorzien van geluid een claxon klinkt.
Ik heb me eigenlijk nooit verdiept in de mogelijkheden hiervan, wie wel?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200
ik heb steeds mijn ecos via de handelaar binnen gedaan voor herstelling en na 4 jaar nog niks hoeven te betalen.Ze zijn ruim in garantie en service.Bij een aantal ecossen was er aanvankelijk een probleem met de regelknoppen.Mss is de jouwe daar eentje van.
Re: probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200
@Peter,
Eerlijk gezegd wist ik niet dat je kon omschakelen via de joystick. Moet ook eerlijk zeggen dat ik de Ecos zelf meer als interface gebruik in combi met iTrain. Alleen om eens even wat te testen of in te regelen gebruik ik de Ecos.

@Johnny,
Daar lijkt het wel op. Ik ga er ook vanuit dat het netjes wordt opgelost. Ga morgen er even een bericht aan wagen voordat ik de Ecos opstuur.
Bedankt voor je reactie.
Re: probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200
Joachim,

Knop er even af 'trekken'. Dit gaat best makkelijk. Vervolgens even op de schakelaar klikken om te zien of die werkt. Bij mij is er al eens een stukje plastic binnenin de knop gebroken. Gerepareerd met wat styreen.
Re: probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200
Omschakelen via de joystick werkt prima en gebruik ik al heel lang. Bijkomend voordeel is dat
de draaiknop in dezelfde stand kan blijven staan.
Je kunt de twee draaiknoppen trouwens synchroniseren door gelijktijdig F3 en F6 in te drukken
aan beide kanten. Deze tip komt van een ander forum.
Re: probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200
@Wijbe: Bedankt voor de tip. Soms zijn dingen zo eenvoudig dat je er zelf niet op komt.... B) Inderdaad is het plastic nokje in de draaiknop afgebroken. De switch werkt nog gewoon goed. Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar ESU voor een nieuwe draaiknop en dan is het probleem opgelost. Plak ik in de oude knop wel een stukje styreen en houd ik deze als reserve  ;)

@Unclejack: zo leren we elke keer weer wat bij. Lang leve het forum...:-)
Re: probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200
Inmiddels contact gehad met ESU. Heb geprobeerd op coulance aan te sturen maar daar wilden ze niks van weten. Helaas.
Heb nu een nieuwe knop besteld voor ? 9,50 + ? 3,99 verzendkosten.
Re: probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200
valt dan nog mee.Weinig verzendkosten want meestal is dat een pak duurder.Kan je dan de vroeger knop als spare houden hé.
Re: probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200
Is inderdaad prima te overzien. Verzendkosten viel mij ook reuze mee. Die andere knop plak ik wel en houd ik als reserve.
Ga er toch wel van uit dat de nieuwe knop het wel een poosje uit zal houden.
Re: probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: probleem met rijregelaar (draaiknop) Ecos II 50200
Fijn dat het zo simpel is op te lossen, de kosten vallen gelukkig erg mee.


Mvg,

Peter Degeluidsman