Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Welke poetswagon heb jij en wat zijn je ervaringen?

Gestart door frenkievee vrijdag 01 juli 2016, 20:47:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke poetswagon heb jij en wat zijn je ervaringen?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Welke poetswagon heb jij en wat zijn je ervaringen?
Hallo allemaal,

Zoals velen weten, is onderhoud en schoonmaak van je rails belangrijk voor een goed contact van van alles en nog wat. Hiervoor zijn de nodige zaken in de handel en ik ben eigenlijk wel benieuwd welke poetswagons jullie hebben en vooral wat jullie ervaringen ermee zijn.

Ik heb zelf twee poetswagentje en wel deze:
Gebaseerd op een Fleischmann 5205 bakwagen. Deze heeft een losse, aangepaste borstel onder het onderstel en veegt de spoorstaven. Dit haalt volgens mij alleen het stof van de spoorstaven af. Voordeel is dat deze wagon niet echt opvalt als een poetswagentje en dus redelijk onopvallend mee kan rijden. Ook is de wrijving niet zo groot.
Nadeel is natuurlijk dat het ding het stof meer verplaatst dan weg haalt.




Duidelijk is hier te zien dat er stof in de borstel zit.




Mijn tweede poetswagon is de bekende Roco poetswagon. Deze gaat een stuk stroever over het spoor, maar dat zal wel komen omdat in dit geval het blokje niet helemaal meer schoon is. Ik heb deze wagon dan ook tweedehands gekocht, dus de viezigheid heb ik er gratis bij gekregen ;)
Ik heb gemerkt dat deze bij de wissels door de puntcontacten omhoog gedrukt wordt en dus daar de spoorstaven niet schoon maakt.




Behoorlijk vies reinigingsblokje onder de wagon. Tijd voor een nieuwe denk ik. Maar dat komt na de zomervakantie wel.

Re: Welke poetswagon heb jij en wat zijn je ervaringen?
Hoi Edwin,

Zelf heb ik de 46010 van Märklin.
Dat is de dubbele poetswagon die je kunt kopen bij 10 jaar Insider lidmaatschap.
Deze rijdt zo nu en dan z'n rondjes op m'n C-rails baan.

Groeten,
Ton.
Re: Welke poetswagon heb jij en wat zijn je ervaringen?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Welke poetswagon heb jij en wat zijn je ervaringen?
 @citaat

Die heb ik ook, alleen doordat hij klem gezeten heeft tussen een BR103 en een stootblok is hij in tweeën gesplitst. :( :(

Ik zet hem nu voor en achter de lok zodat ook de lok goed stroom krijgt.

Henk

Re: Welke poetswagon heb jij en wat zijn je ervaringen?
Al drie jaar heb ik ook het bekende railreinigingswagonnetje van Märklin, model 48333. Ik ben er nog steeds tevreden over.
Meer informatie hierover is hier te lezen: klik!



Groet, Marc
Re: Welke poetswagon heb jij en wat zijn je ervaringen?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Welke poetswagon heb jij en wat zijn je ervaringen?
Dan zal ik m maar posten: de bruine variant. Zelfde ervaringen als Marc overigens.

Komend jaar wil ik de blauwe ook aanschaffen, voor in de bauzug.


Toepasselijk detail: dit model wordt voor afval van een BW gebruikt ;)
Re: Welke poetswagon heb jij en wat zijn je ervaringen?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Welke poetswagon heb jij en wat zijn je ervaringen?
die laatste heb ik ook, in combinatie met een lux stofzuiger.

Roy
Re: Welke poetswagon heb jij en wat zijn je ervaringen?
Citaat van: frenkievee op vrijdag 01 juli 2016, 20:47:55

........ en ik ben eigenlijk wel benieuwd welke poetswagons jullie hebben en vooral wat jullie ervaringen ermee zijn.


Geen. Het zijn vooral vuil verspreiders, zowel de borstel, vilt als gum karren.

Hier wordt zo 1x per jaar de stofzuiger door de schaduwstations gejast en verder niks. Vuile plekjes, meestal op puntstukken van wissels en wisseltongen, haal ik even weg met een droog lapje.

Gr, Ben.
Re: Welke poetswagon heb jij en wat zijn je ervaringen?
Ik heb zowel de Märklin wagentjes (3 stuks), Noch viltjes, Roco gumwagen en Lux slijper/zuiger.
De Märklin wagentjes lopen bij sommige M-rails nog steeds uit de rails (bij ruime rail-lassen of hobbelige stukjes 5208), ondanks het schuiner maken van de viltjes. Maken op zich wel goed schoon.
Noch as-viltjes: werken losjes en op zich goed, nemen redelijk vuil op en zijn ook met Dubro (of zo) weer schoon te maken, maar is ook geen ideale oplossing voor hardnekkig vuil.
Roco gumwagen: had ook de ervaring dat deze er bij hoge puko's (wissels) er uit loopt. De veer ertussenuit gehaald en nu sleept die gum losjes over de rails. Maar ik ben minder enthousiast geworden, omdat de toplaag van de rails afgaat. Met een drupje ATF is dat wel weer te herstellen (zoek daarop elders op deze site). Een drupje ATF op de sleper werkt overigens ook goed om gegumde puko's te bedekken.
Lux slijper/zuiger combinatie. Over de slijper was ik in het geheel niet tevreden, die heb ik dus zo afgesteld dat deze boven de rails zweeft. De zuiger is wel handig voor stof, pluisjes, gras- en loofresten die in de loop van de tijd loslaten, en ander klein vuil.
Verder gebruik ik (net als Ben) een katoenen doek voor hardnekkig vuil.

Groet, Paul
Re: Welke poetswagon heb jij en wat zijn je ervaringen?
Ik heb voorheen de oranje schoonmaak wagon van Roco gebruikt.
maar kon een keer voor een prikkie de Insider uitvoering van Marklin aan komen.
dus sie heb ik nu in gebruik.
deze werkt prima, trouwens de Roco uitvoering voldeed ook prima, alleen is wat zwaarder te slepe over de baan.
deze van Marklin loopt iets lichter.

Groet Winno
Re: Welke poetswagon heb jij en wat zijn je ervaringen?
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Welke poetswagon heb jij en wat zijn je ervaringen?
Goeden avond,


De Roco railreiniger doet het een stuk beter als je even met de ronde vijl het midden van de gum "hol" vijlt.
Vindt hem uitstekend zijn werk doen. Heeft echter wel 2 kleine nadeeltjes.
1. Stevige lok vereist.
2. Als hij vies is werkt ie als railverontreiniger. Maar dat is met al die dingen.


Groeten Jeroen
Re: Welke poetswagon heb jij en wat zijn je ervaringen?
Ik heb de witte Roco, maar ondervind problemen in de bochten, waar de koppeling niet terug gaat naar het midden, en daardoor dus ontspoort.