Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Re: Eindelijk een nieuwe baan..... en als laatste de afbraak.

Gestart door joske3 donderdag 30 juni 2016, 15:58:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... en als laatste de afbraak.
Na een aantal jaren van onthouding ben ik onlangs met de bouw van een testbaan begonnen.
Bedoeling is 3 ovalen in elkaar, verbonden door een Hosenträger en een set wissels/kruiswissel.
In de binnenovaal komen 2 keerlussen.
Alles om de Raptor weer "in de vingers" te krijgen.
Bij het plaatsen van de wissels wil ik ze altijd even testen. Doen ze het en welke draad is groen/rechtdoor of rood/afslaan?
Dus even een testsnoertje op de trafo en controleren.
Schiet er een draadje los en raakt dan een van de S88 bezetmelders.
Met als gevolg: een opgeblazen Raptor-display.
[Censuurmodus]...grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.....[/censuurmodus]!!!
Mailtje naar de Raptorfabrieken voor een oplossing.
Opsturen naar NL dus en na reparatie via mijn dochter terug naar Portugal.
Hier een aantal foto's van de situatie.
De S88-bezetmelders zitten op het bedienplateau geplaatst, kun je er goed bij. Maar niet geïsoleerd en dus kwetsbaar!
Bij het bewerken van de foto's ontdekte ik een stukje afgeknipt draad.    Oeps.....hoe lang lag dat er al?


Detail van het draadje:


En zo zag het display er uit!


En nog een: een beetje zichtbaar, maar verder onbruikbaar.


Gelukkig bleek er geen verdere schade aan de Raptor te zijn.
Bij Raptor is er nog verder een extra drempel voor onbedoelde spanningen ingebouwd.
Van de week is mijn dochter met gezin hier geweest en heeft de Raptor meegenomen.
Dus nu verder stoeien met de automatisering.
Maar natuurlijk eerst een afdekking over de printplaten heen gemaakt.



Een volgende keer zal ik verder ingaan op de baan zelf.
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech
Citaat van: joske3 op donderdag 30 juni 2016, 15:58:18
Bij het bewerken van de foto's ontdekte ik een stukje afgeknipt draad.    Oeps.....hoe lang lag dat er al?

Bedankt voor de waarschuwing. Ik heb er nooit aan gedacht dat analoge printplaten misschien ook moeten worden afgedekt. Het is altijd de vraag wat voor schade kortsluiting kan geven.
Re: Eindelijk een nieuwe baan.....
Beloofd om wat over de baan zelf te vertellen.
De bedoeling is een testbaan aan te leggen om Raptor in de vingers te krijgen.
Wat kan en wat kan (ik) niet met Raptor.
Het idee is om op een ruimte van 3,5 x 1,2 wat sporen te leggen, waar  op gereden kan worden.
Er was ruimte voor 3 ovaaltjes met in het middelste ovaal 2 x een keerlus.
Door die keerlussen kunnen de treinen ook in tegengestelde richting gaan rond rijden.
Alle sporen moeten in 2 richtingen gereden kunnen worden!
Behalve de diagonalen in de keerlussen: die alleen "naar boven", in èèn richting dus.
De voeding wordt verzorgd door 2 trafo's.
De centrale is een Raptor verbonden met 2 LTD-boosters.
De buiten ovaal en de helft van de middelste ovaal wordt door booster 1 verzorgd (kring 1). De rest: andere helft en de binnenovaal door booster 2.(kring 2)
Onder de baan liggen 3 ringleidingen: kring 1, 2 en massa.
De ter plaatse aangebrachte decoders worden verdeeld over kring 1 en 2.
Totaal is er nu rond 30 meter rails neergelegd met totaal 15 wissels.
Onder de baan zitten 6 decoders (net als de S88 bezetmelders van model AlbertJan :D).
Hier een overzicht van de baan:


En het baanplan. De rode 0 zijn de meldpunten. 33 stuks.


Het bedieningspaneel met energie-verzorging.


En omdat er beneden ook mensen wonen een foto van de onderkant:


Nu als eerste alle rijwegen LINKSOM invoeren.

Tot een volgende keer!

Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Ha die Jos.
En eindelijk is jet toch van gekomen, de eerste (test) baan ligt er! :thumbup:
Wel jammer dat je gelijk al tegen een gevalletje van pech aanliep! 8o
Maar ja, al doende leert men en deze ervaring zul je niet snel weer vergeten.

Veel plezier en succes met deze testfase.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Beste Jos,

Hele mooie testbaan, kun je alles op uitvinden, of zoals je blinde collega rapporteert: Op mijn baan werkt het omlopen van een loc nu volautomatisch inclusief de functies van T4T zoals omtkoppelen en schakelen tussen gewone en rangeerverlichting.Ook kan ik een locwissel in een kopstation maken.

Groet, Anne W
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Hoi Anne W,

Stapje voor stapje.
Eerst links om alles werkend (nog zonder de diagonalen)
Dan rechts om,
Dan de diagonalen erbij, dus links en rechts om.
Dan op de onderste 3 sporen kopstations enz enz enz......
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu links-om rijden!
Bij de aanleg van de baan heb ik de pech gehad met het defecte display.
Omdat ik nog een Mobile Station heb, kon ik verder gaan met de aanleg en steeds testen of de locs zonder haperingen rijden. Noodzakelijk, omdat ik K-rails heb die ik 25 jaar geleden van mijn oude baan heb overgehouden. Ik heb redelijk wat van de railgom gebruik moeten maken, incl. de puntcontacten.
Het testen van de wissels was niet mogelijk, maar zorgvuldig rood/groen in de gaten te houden en juist op de decoder aansluiten.
De meldpunten voor de S88 kon ik wel aansluiten. Overigens heb ik hier geen ?boekhouding? van bijgehouden. Ook al omdat de telling op de printplaten niet logisch is:
4,3,2,1,8,7,6,5,12,11,10,9,16,15,14,13.
Ik zie wel als er een loc overheen rijdt, welke melder het is.
Dan eindelijk de Raptor er op en handmatig een loc rondjes laten rijden.
Werken de wissels? En welk meldpunt zit waar? Het viel niet tegen.
Vervolgens de rijwegen in de Raptor zetten.
Ideaal is dat hierbij een automatisch leerproces gebruikt kan worden.
Loc in het blok van vertrek zetten, alle noodzakelijke wissels in de juiste stand zetten, dan het vertreksein op groen en de loc in beweging zetten.
Bij aankomst het bloknummer op groen zetten en de rijweg zit in Raptor.
Zo heb ik 17 rijwegen linksom ingevoerd. De diagonalen in het binnenovaal zijn (nog) buiten gebruik.
De kruising in de hosenträger bovenin heb ik als fakewissel ingevoerd, zodat Raptor bij de kruising hier rekening mee kan houden.

Dan de eerste meters automatisch rijden. Eerst 2 en later 3 locs een lagere kruissnelheid gegeven en op de baan gezet.
Goed uitkijken of alles loopt zoals verwacht.
Ik heb de module automatisch remmen, maar er is nog teveel ruimte op de baan voor de locs, zodat zij weinig hoeven te remmen.
Er zijn nauwelijks problemen, dus een 4e loc erbij. Nu moeten de locs meer op elkaar wachten, zodat er vaker wordt geremd.
Dan een 5e loc erbij.  Een enkele contactstoring, met name op de kruising bovenin.
Omdat de locs zelf hun remweg leren, komt het voor dat de locs met een soepele motor, zoals de C-Sinus in de TEE Ram en de klokanker in de 6400, door de stopmelder schieten en tot stilstand komen op de wissel!! om vervolgens een volgende keer naar de stopmelder te kruipen.
In een later stadium wil ik gaan kijken of de decoders anders ingesteld kunnen worden, maar dat zal alleen met de Lopi's kunnen? (denk ik)
Maar dat is een leerproces, wat steeds minder voorkomt.

Uiteindelijk ben ik tevreden en heb bijgaand filmpje gemaakt.
Tot de volgende keer!!

www.youtube.com/watch?v=k0hTcqjMr-Q
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Jos,

filmpje ziet er goed uit. rijgedrag van de loks qua optrekken en afremmen is heel mooi.

Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
-Jos:
Knap filmpje, loc's rijden mooi en netjes geregeld,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Jos,

Wel mooi jou filmpje ziet er allemaal top uit, locs die mooi verteken en afremmen.  :)  :thumbup: :thumbup: :thumbup:




Groeten


Peter
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Jos. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Bedankt voor de complimenten........maar zij zijn volledig gericht aan Raptor.
Het optrekken zit in de basisuitvoering. Je kunt aangeven hoe snel er moet worden opgetrokken, vanaf sprinter tot zware goederentrein.
Het remmen zit ook in de basis, maar kan worden uitgebreid met een module automatisch remmen. En daar is hier sprake van.
Vandaar.
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Beste Jos,

In eerste instantie moet je de afremming in de decoder op nagenoeg 0 zetten, tenzij je hele oude Märklin decoders hebt (C80), kun je de afremming in de Märklin decoders instellen.

Het makkelijkst gaat dat met MFX decoders en het Mobile Station, ook kun je met het MS andere Märklin decoders instellen (gebruiksaanwijzing), de oude Märklin 6090X decoder heeft een potmetertje op de decoder zitten.

Als je modernere Märklin decoders hebt dan schakel je F4 de optrek en afrem vertraging in de decoder uit zolang F4 actief is.

Verder: geef de Raptor de tijd om het remmen te "leren", verander niet te frequent afremgewichten en kruissnelheden, geduld is een schone zaak en geeft je uiteindelijk hele mooie constante remmingen.

Groet, Anne W
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
mooi gedaan, knap hoe jullie het voor elkaar krijgen!  :thumbup:
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Beste Stijn,

Voor de baanbouwer is wat logisch nadenken capaciteit wel handig, van de programmeurs van Raptor heel wat meer, het is inmiddels een doos A4 vol en elk velletje vol geschreven, in totaal 200000 regels, 2500 vellen papier.

Groet, Anne W
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu links-om rijden!
Citaat van: joske3 op dinsdag 05 juli 2016, 12:56:47

Uiteindelijk ben ik tevreden en heb bijgaand filmpje gemaakt.


Leuk filmpje Jos. Ieder vindt het mooi maar kritisch als ik ben kan het afremmen natuurlijk nog veel netter, ook met Raptor. Een aantal keren zie je een trein nogal abrupt afremmen vanuit baanvak(kruis?)snelheid. En kun je niet alvast afremmen voor een wisselstraat, net als in het grootbedrijf?

Gr, Ben.
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Ja hoor Ben, dat kan allemaal, maar maakt onderdeel van het leerproces van Jos.....

Groet, Anne W
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Citaat van: Anne W op woensdag 06 juli 2016, 09:54:57Ja hoor Ben, dat kan allemaal, maar maakt onderdeel van het leerproces van Jos.....
Citaat van: Jos op woensdag 06 juli 2016, 09:54:57De bedoeling is een testbaan aan te leggen om Raptor in de vingers te krijgen.
Wat kan en wat kan (ik) niet met Raptor.
Dus alles komt goed! ;) ;) ;)
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Geen twijfel Jos, je pakt het netjes aan. Heb je alleen maar plezier van naar de toekomst toe. :)
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... en nu rechtsom
Dan heb ik rechtsom ingevoerd.
Omdat de baan (nagenoeg) symmetrisch is komt dit op hetzelfde neer.
Wel ben ik gaan spelen met het verplaatsen van de aankomstmelders.
Voor hen die niet weten wat dit zijn:
Normaal wordt een rijweg afgesloten door een stopmelder. Dit is dan tevens de aankomstmelder die de achterliggende rijwegen vrijgeeft.
Maar omdat Raptor bezig is met een leerproces voor de juiste remweg, komt het voor dat de loc naar de stopmelder kruipt. En de rest maar wachten tot eindelijk alles wordt vrij gegeven.
Door nu de aankomstmelder een stuk voor de stopmelder te leggen kan de rijweg worden vrijgegeven terwijl de loc nog niet op de stopmelder is aangekomen.
Belangrijk bij het naar voren halen van de aankomstmelder is dat de loc/trein vrij is van wissels! Ben ik door ervaring achter gekomen.

Commentaar 1e filmpje: bruusk remmen zou opgelost moeten worden door het leerproces binnen Raptor.
Verder heb ik zelf ook gezien dat de locs te snel door afbuigende wissels rijden. Daarbij valt zelfs de Preisermachinist van zijn stoel.  Om van de koffiekopjes in de restauratiewagen maar te zwijgen.

Er is een module die per rijweg de max snelheid voor die loc aangeeft:
22D ?1.0     Snelheidcorrecties per blok en per lok
Zou die module de oplossing zijn?
Of moet ik eerder denken aan de module:
67 I-1.0    Machinist reactie op aftaksein Hp2 stand met lage snelheid?
Of zie ik wat over het hoofd?
Zal er eens een mailtje aan wagen richting Raptor.

En dan hier het resultaat rechtsom

www.youtube.com/watch?v=04IPcvRqc6c
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Beste Jos,

Voor snelheidsverminderingen in een recht stuk, bijvoorbeeld het station in: 22D (wel voor het mooi later max snelheidsbord plaatsen)

Voor snelheidsverminderingen over een afbuigende wissel: 67I, en nog twee modules, waaronder sein Hp2 en de vraag of het echt een aftakking is.

In beide gevallen geldt dat de snelheidsvermindering in werking gaat vanaf de aankomstmelder in het blok voor het blok waar de vermindering in opgegeven is, maar dat ontdek je vanzelf.

Leer ze, groet, Anne W
Re: Eindelijk een nieuwe baan stopmelder, aankomstmelder
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan stopmelder, aankomstmelder
Citaat van: joske3 op woensdag 06 juli 2016, 15:24:39
(...) Normaal wordt een rijweg afgesloten door een stopmelder.
Dit is dan tevens de aankomstmelder die de achterliggende rijwegen vrijgeeft.
(...)
Door nu de aankomstmelder een stuk voor de stopmelder te leggen kan de rijweg worden vrijgegeven
terwijl de loc nog niet op de stopmelder is aangekomen.

Als analoog-rijder komt stoom uit mijn oren. Enerzijds herken ik de oplossing van een klassiek analoog probleem, alleen dan werkt dat maar in de ene rijrichting, en niet in de andere (op het zelfde spoor).

Anderzijds begrijp ik dat je omschrijving niet klopt:

stopmelder=aankomstmelder,
maar er is een volgorde-probleem
=> stopmelder != aankomstmelder

Er zijn dus 2 verschillende melders, en de plaatsing ten opzichte van elkaar
bepaalt het effect. In beide rijrichtingen? Strange!

Als ik de analogie doortrek naar analoog blokgestuurd rijden:

Er zijn twee blokken: het huidige blok waar de trein in rijdt, en het vorige blok waar de trein uit vertrekt.
Ik plaats 2 melders pal na elkaar aan het begin van het huidige blok.
De ene melder meldt het huidige blok bezet (de voorkant van de trein wordt gesignaleerd).
De andere melder geeft het vorige blok vrij (de achterkant van de trein wordt gesignaleerd).
De volgorde van die twee melders onderling werkt maar op een manier goed (rijdend in een en dezelfde richting).
Komt de trein vanaf de andere kant, dan werkt het niet.

De stopmelder staat hier deels los van. Dat is de melder die conditioneel de trein laat stoppen in het huidige blok. D.w.z. de melder die de achterkant van de trein signaleert, checkt of de trein in het huidige blok moet gaan stoppen. En dat checken gebeurt op basis van de stand van zaken in het volgende blok (na het huidige).
Re: Eindelijk een nieuwe baan stopmelder, aankomstmelder
Citaat van: Jan22 op woensdag 06 juli 2016, 23:36:50Er zijn dus 2 verschillende melders, en de plaatsing ten opzichte van elkaar bepaalt het effect. In beide rijrichtingen? Strange!
Hoi Jan,
Bedankt voor je inbreng.
Bij Raptor wordt de rijrichting in de rijweg vastgelegd.
In die rijweg worden een aantal melders gepasseerd.
Al naar gelang ik van toepassing acht geef ik die melder een functie.
Kunnen zijn: roodmelder, remmelder, stopmelder, melder om loc-functie in of uit te schakelen,(bijv. licht uit in schaduw-station),aankomstmelder, melder om een externe functie aan te sturen,(bijv. overweg) enz.
Dezelfde melders kunnen verschillende functie hebben.
In een andere rijrichting hebben dezelfde melders een heel andere functie.
Ik rijd digitaal en wil daarbij volledig geautomatiseerd kunnen rijden.
Als voorbeeld:
In de lopi decoders zit de mogelijkheid om automatisch te ontkoppelen via de telex-koppeling.
Dat is weer te gebruiken om een loc om te zetten. enz.


Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Ja beste Jan, in het systeem van Raptor kun je terugmelders verschillende functies toewijzen, dus er komt een melding binnen en dan kijkt het systeem of en wat hij met deze melding moet doen, simpel voorbeeldje: in de ene rijrichting is de melder A de remmelder en melder B de gecombineerde stop/aankomstmelder, in de andere rijrichting is B de remmelder en A de gecombineerde stop/aankomstmelder.

Het scheiden van de stop en aankomstmelder door Jos, betekent dat hij al begint te snappen hoe het verkeer op de baan door het systeem afgewikkeld wordt.

Groet, Anne W
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Mooi, heb ik ook weer wat geleerd van Jos.
Net een abstractieniveau dieper! Leuk.
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Als volgende heb ik de diagonalen ingevoerd.
Dit was vrij snel geklaard. Ik heb alleen de rijwegen van onder naar boven ingegeven, dus niet bi-directioneel.
Ook deze kruising als fake in de rijwegen opgenomen.
Er zijn dus maar 4 rijwegen bijgekomen.
Maar vervolgens beveiligen, want dit gebeurt niet/nauwelijks automatisch. (bij tegemoetkomend verkeer)
Raptor heeft de optie ?blokkruisingen? , welk blok moet vrij zijn als daar een trein naar toe wil, of andersom: de trein mag niet naar een tegemoet komend blok toe indien dit bezet is.
En de rijweg mag niet vrijgegeven worden als daar nog flankerend of tegemoetkomend verkeer is.
Per rijweg kijken wat vrij moet zijn en vervolgens het resultaat invoeren.
Nu overigens al 38 rijwegen!
En dan de proef op de som!
2 loks een lage kruissnelheid geven en vervolgens met de vinger op de stopknop automatisch laten rondrijden.
Steeds goed kijken waar deze loks heen willen en hoe staan de wissels, m.a.w geen frontale of flankbotsingen. Slechts 2 foutjes ontdekt, maar tijdig alles tot stilstand kunnen zetten.
Dan een lok erbij??..en nog een???en nog een ??.. pas bij een zesde lok werd het (te) druk.
De loks gingen ook niet meer wisselen van ovaal maar bleven (eeuwig?) in dezelfde ovaal.
Om hier een beetje in te sturen heb ik een aantal stop-geboden ingegeven. Hierdoor varieerde het verloop wat meer, maar mooi nog steeds niet. Dus de 6e lok eraf en maar weer proefdraaien.
Op de baan rijden 2 treinen van bijna een meter. De TeeRam en de 6400 tanktrein.
In de diagonaal is voor hun geen ruimte. Bij stop in de diagonaal blokkeren zij de kruisende diagonaal.
Daarom heb ik beide treinen een stopverbod voor de eindwissels in het  diagonaal gegeven. En zie het werkt. Zij rijden ook door de diagonaal maar stoppen niet!
Verder ben ik tegen een volgend probleem aan gelopen. Geen botsings gevaar maar mekaar in de weg zitten! Als rond de hosenträger 3 loks staan mag daar geen 4e heen, want dan staat het stil.



Mogelijk is de module ?voorkomen patstelling? een oplossing, of anders module ?logische blokkruisingen? met ?and? ?or? en ?not?. Wordt aan gewerkt!
Ik heb zo?n patstelling ook op een andere plek ervaren, waar ik in eerste instantie niet uit kwam. Alle loks stonden stil?..er was toch nog een rijweg vrij! Dacht eerst aan een contactstoring, maar alle lokverlichting brandt.  Maar het klopte toch, de vrije rijweg werd opgeëist door een lange trein door de diagonaal. En die had daar een stopverbod en kon niet verder, omdat zijn vervolg blok bezet was.
Dus daarvoor een logische blokkruising invoeren bedoeld voor lange treinen? Of extra rijwegen invoeren bedoeld voor lange treinen?
Ik denk dat ik wel op dat laatste spoor moet gaan zitten. Met name door stations mag de complete rijweg pas worden vrijgegeven als de hele trein is gepasseerd, i.p.v. per kort stukje. Natuurlijk in combinatie met blok ge- en verboden.  Of maak ik nu een denkfout?
Maar dat is nog toekomst.

www.youtube.com/watch?v=x-FHhilO_sE
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
-Jos:
Het werkt allemaal wel heel vloeiend, mooi geregeld,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Beste Jos,

Inderdaad of de patstellingen optie gebruiken of het zelf uitvogelen middels rijweg-blokkruisingen in enigerlei vorm, een leuk stukje "logisch denken".

Groet, Anne W
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Citaat van: joske3 op vrijdag 08 juli 2016, 11:53:11
Als rond de hosenträger 3 loks staan mag daar geen 4e heen, want dan staat het stil.
Ook weer een leuk probleem. Ik geniet. Ga door.
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu een remprobleem!
Ik ben vervolgens aan de gang gegaan met kopsporen.
In een ander bericht ga ik hier op in.
Maar ik liep tegen een probleem op:
Ik heb enkele sporen als kopspoor geregistreerd en laat de V200 proefrijden.
Nu deed zich een vreemd verschijnsel voor: de ene keer remde de lok keurig op de stopmelders en keer daarop weer niet! Wat is er aan de hand?
Bij het niet goed stoppen loopt de lok zelfs de wissel in. Dan maar even de lok apart oproepen en 15 cm terugzetten.
En een keer daarop was het weer goed! Een raadsel; ligt het aan de decoder? Geen idee.
Even afstand nemen en laten rusten.
Ik heb op WWW een site ontdekt over oude modelspoorbanen. Bij het bekijken hiervan heb ik onderstaand topic gelezen:
Hier is dat topic
Op een van die foto?s was de onderkant van een V 160 te zien. En ik kijk tegen 4 haftreifen aan. Wielen met kunststofringen voor een betere tractie.
Toen ging er bij mij een lampje aan! Hoe zit het bij de vreemd remmende V200? Ook 4 haftreifen?..waardoor geen massadetectie.
Door het kopspoor reed de loc steeds in een andere richting over het spoor, dan met haftreifen voorop, dus geen tijdige detectie en later weer met stalen wielen, dus wel detectie en op tijd remmen.
Loc op de baan gezet met een extra wagonnetje voor de detectie??..en zie: remprobleem opgelost.
Ik heb overigens geen idee of Raptor hier mee om kan gaan.  Reactie op stopmelder afhankelijk van rijrichting?
Of toch de meldpunten met iets meer speling neerleggen?
Tot een volgende keer!
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Bekend probleem Jos. Veel 3rail automatiseerders laten de stopsectie eerder beginnen en rijdt de lok met de bandjes voor dan wordt een loklengte doorgereden.

Gr, Ben.
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Jos,

Kan het zijn dat je "vergeten" bent om hier de afstand van de buffer tot de eerste as die contact maakt in te vullen?
Bij TC is het namelijk wel het geval en heb hier geen last van (2 rail).

Rob
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Probleem is dat dat richting afhankelijk moet Rob. De lengten verschillen namelijk vanwege een draaistel met bandjes waardoor geen detectie.
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Beste Jos,

Nee, hier heeft Raptor geen "precies passende" oplossing voor, de enige oplossing is de stopmelder een afstand van "voorste as voorste draaistel tot voorste as achterste draaistel eerder te laten beginnen of zoveel korter als mogelijk is t.o.v.de "vrijbalk" van het wissel.

Heb je de remvertraging in de decoder op "nagenoeg" nul staan, een V200 is een lok met veel gewicht en geen remmende tandwielkasten, dus kan wel wat doorrijden, tweede vraag, hoe hoog heb je de kruipsnelheid staan?

Raptor houdt wel bij of een lok voor of achteruit rijdt, wellicht is er iets mogelijk te ontwikkelen in de geest van:

stop-uitsteltijd afhankelijk maken van de vraag of de lok voor- (bandjes achter) of achteruit (bandjes voor)rijdt

de stopmelder wat eerder laten beginnen

de lok alleen een stop uitsteltijd geven als hij vooruit rijdt

Groet, Anne W



Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Ben,

Daarom juist mijn vraagstelling, heb ik alleen niet helemaal goed verwoord?
Bij TC (Gold) kun je namelijk voor voorwaarts en achterwaarts apart een lengte ingeven.
Heb even een bijlage gemaakt ter verduidelijking, rood omcirkeld.
Bij "Kontaktpunkt" moet je de afstand, vanaf de buffer tot het eerste wiel dat contact maakt, invullen.

Rob
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Ah, op die fiets. Snap 'm. :thumbup:

Dat kunnen die Raptor jongens vast wel kopiëren. :)

Gr, Ben.
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Hoi Rob,

Bedankt voor je inbreng, maar deze optie heeft Raptor (volgens mij) niet.
En ik heb gekozen voor Raptor.
Wat verder nog terzake is gekomen vanuit een ander forum, dat er zelfs een kans is dat er middels de flenzen van de aangedreven wielen soms wel en soms niet wordt gedetecteerd.
En daar maak je het elke automatiseerder niet blij mee.
Ik heb nu de melders heel kort op de wissels leggen, moet dus in de toekomst iets ruimer en bij het inzetten van locs rekening met de aangedreven wielen houden. Het is voor mij een proefbaan, vandaar ook geen scenery.
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Beste Rob,

In die geest bedoel ik het ook, de Raptor jongens lezen het wel een keer, maar of ze het belangrijk genoeg vinden is aan hen en van kopiëren is natuurlijk geen sprake, de filosofie/opbouw achter beide systemen is natuurlijk helemaal verschillend.

Groet, Anne W

Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Jos,

Even een domme opmerking mijnerzijds en weet niet of het mogelijk is.
Maar is het mogelijk om de assen met antislipbandjes anders in de draaistellen te plaatsen, zodat je aan beide (buiten)zijden een as krijgt die wel kan detecteren en op deze manier gelijke "koppen" krijgt???

Rob
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Rob,

Zeker geen domme vraag, ik heb hier zelf ook aan lopen denken. Maar dan het veranderen van de voorste as naar een as zonder de anti-slipbanden.
Het betreft overigens de V200 uit de startset: 29811. Met als catnr 3782.
En die lok is al eens onderwerp van gesprek geweest op dit forum.
Uit dit topic heb ik onderstaande foto "geleend" (thnks AnneW)
Hieruit kun je zien dat het niet eenvoudig is, waarschijnlijk onmogelijk, om met huis/tuin en keuken gereedschap de as te veranderen.
Märklin heeft wel locs met centrale motor met aandrijving op alle assen, maar daar is hier geen sprake van.

Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Nou, onmogelijk? Met een messing nagel iets kleiner dan de as diameter tik je de wielen zo los. Het kunstje heb ik in mijn 3rail verleden een aantal keren gedaan. En tussen een bankschroefje pers je met enig beleid de nieuwe wielen zonder bandjes er weer op.

Gr, Ben.
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Jos,

Er zijn nogal wat variaties en wat bij de een wel kan, kan bij de ander niet. ;)

Maar Ben geeft een goede en eenvoudige oplossing.
Nu is het de vraag wil dit wel/niet gaan avonturen en hoe handig ben je.

Rob
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Citaat van: Spoorman op zaterdag 16 juli 2016, 15:56:44.... tik je de wielen zo los. Het kunstje heb ik in mijn 3rail verleden een aantal keren gedaan. En tussen een bankschroefje pers je met enig beleid de nieuwe wielen zonder bandjes er weer op.
Hoi Ben,
Hoe doe je dat dan met de tandwieltjes? Zijn volgens mij deel van het wiel.
Maar eh..... ik ga dit niet doen. Ik heb meerdere loks die het probleem hebben en waar eindig ik dan.
Volgens mij beter om de stopsecties wat meer ruimte  te geven.
Ik heb wel een pers om de wielen weer terug op de as te plaatsen. Volgens mij van forumlid Michholtz
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Beste Jos,

Op zich is het idee van Ben prima, op één ding na, er zijn geen wieltjes zonder groef maar met tandwielen, het enige wat je kan proberen is er een as inzetten zonder tandwiel, maar dan heb je maar één aangedreven as meer.

Overigens zijn er nu al aardig wat "Märklins" met een middenmotor/alle assen aangedreven/minder bandjes.

Groet, Anne W
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Citaat van: Anne W op zaterdag 16 juli 2016, 23:26:17....Overigens zijn er nu al aardig wat "Märklins" met een middenmotor/alle assen aangedreven/minder bandjes...Groet, Anne W
Ik heb nu een redelijk aantal loks. Meerendeels wat ouder, dus draaistel met motor. Ook een 6503, met centrale klokankermotor. Een van mijn zorgenkindjes, vwb het remgedrag.
Ik heb hem eens van onder bekeken en ziedaar: bandjes diagonaal. Daar zou het de moeite lonen de wieltjes te wisselen zodat er stalen wielen voorop komen en dan de anti-slipbandjes. Weer een toekomst project.
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Beste Jos,

Deze lok zal in ieder geval een vroegere melding geven als de oude loks met de motor in één draaistel: afhankelijk aan welke kant de meldrailstaaf zit, de 1e as of de 2e as.

Ik weet niet wat voor decoder er in zit, maar probeer het eens met Functie 4 ingeschakeld.

Groet, Anne W
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Nagenoeg alle loks zijn voorzien van ESU Lopi 3 of 4.
Behalve de TEEram (39700) en de V200(3782) die zijn nog origineel.
Wat wil je bereiken met het inschakelen van F4?
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Beste Jos,

Bij een Märklin decoder geeft de ingeschakelde F4 een uitgeschakelde optrek- en afremvertraging in de decoder, bij Esu is F4 vaak "rangeersnelheid" en zit de uitgeschakelde optrek- en afremvertraging onder een ander nummer.

Groet, Anne W
Re: Eindelijk een nieuwe baan, nu met kopsporen gecombineerd met doorrijden.
Hier het verslag  van de toepassing van kopsporen.
Eerst alleen de kop maar vervolgens combineren met de doorrijsporen.
Al het rijdende bestand weggezet op de binnen-ovaal en alle rijwegen verder uitgeschakeld.
De drie sporen onderin een extra nummer gegeven. Hier beginnend met een 4.
Dit moeten dan de kopsporen worden.
Vereenvoudigd ziet het er dan zo uit:

Vervolgens een aantal rijwegen ingegeven. Bijv.  44=>51;  43=>51; 51=>46, 51=>47 en 47=>50, 46=>50, 50=>43, 50=>44.
Raptor verteld dat 43, 44, 46 en 47 kopsporen zijn.
En aangegeven in rijweg kruisingen welke rijwegen niet vanuit de huidige rijweg bereden mogen worden.
Tevens de blokken aangeven die vrij moeten zijn als Raptor daar een trein heen wil sturen.
De trein pendelt nu vrolijk heen en weer. Maar niet naar zijn eigen spoor, want dat is geblokkeerd (door dezelfde trein).
Daarom ook het 3e spoor ingericht voor kopsporen. Met meer beveiliging!
Nu heeft de trein 2 mogelijkheden.
De doorgaande sporen weer vrijgeven en wederom de beveiliging aanpassen.
Lok inzetten en wisselt pendelen af met doorrijden.
Nu een 2e lok erbij en goed opletten of het fout gaat. Valt niet tegen, slecht 2x moeten ingrijpen. En dan uitzoeken waarom het (bijna) fout ging.  En dan vervolgens de beveiliging aanpassen.
Dan een 3e lok erbij. Het wordt nu te vol, het loopt wel, maar niet mooi. Wel houden de loks goed rekening met elkaar. Geen (bijna) botsingen meer.
Dan wordt het tijd om de overige rijwegen weer vrij te geven, zodat alles weer kan rijden.
Zo een uurtje laten rijden zodat de loks goed kunnen leren remmen.
En dat alles leverde bijgaand filmpje op.
Met het resultaat ben ik ontevreden!! Dus er moet wat anders. Ook wacht ik nog op extra modules om de wissels wat normaler te berijden.
Wordt vervolgd dus.
www.youtube.com/watch?v=gwS3XSjDYcI
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Beste Jos,

Analyseren, analyseren en nog eens analyseren waarom het loopt zoals het nu loopt en wat er moet veranderen (opschrijven) om het "beter" te krijgen.

Overigens doe je nu in een ijltempo de ervaring op.

Groet, Anne W