Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Re: Eindelijk een nieuwe baan..... en als laatste de afbraak.

Gestart door joske3 donderdag 30 juni 2016, 15:58:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Ik lees dit met belangstelling, heb het filmpje twee maal bekeken maar verbaas me over de moeite die het kost e.e.a. netjes aan het rijden te krijgen. Respect maar met een besturingsprogramma is dit proefbaantje in een achternamiddag klaar.

Moeten er nu nog modules besteld worden? Dit is toch eigenlijk basic functionaliteit van Raptor?

Gr, Ben.
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Beste Ben,

Ik ben een meelezer op de forums van 2 bekende Nederlandse besturingsprogramma's, redelijk druk bezette forums, kan niet komen omdat die programma's zo eenvoudig zijn, tenminste dat beweer jij........

Alle software modules zitten in de Raptor achter een code die je krijgt na bestelling en betaling, heel flexibel, je betaalt alleen voor die modules waar je behoefte aan hebt.

Groet, Anne W

Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Hoop herrie in die filmpjes. Ben ik alleen gewend van C-rails. Ik dacht dat k-rails stil was.
Dat pleit voor een stillere wisselaansturing, en misschien piepschuim onder de tafel tegen het klankbord-effect?
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
 :offtopic:

Citaat van: Anne W op woensdag 20 juli 2016, 23:44:06

Ik ben een meelezer op de forums van 2 bekende Nederlandse besturingsprogramma's, redelijk druk bezette forums, kan niet komen omdat die programma's zo eenvoudig zijn, tenminste dat beweer jij........


Ach, het baantje rijdt hier al virtueel met één lokje. Was toch met een half uurtje gepiept. ;)

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62052.0

On topic maar weer: Raptor proefbaantje.

Gr, Ben.
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Citaat van: Jan22 op donderdag 21 juli 2016, 00:21:10Hoop herrie in die filmpjes. ...
Ja Jan Willem,
Je hebt gelijk, veel herrie. Het is een plaat multiplex op een frame. Met de rails daarop vastgeschroefd. Ik heb geen onderburen :D
Maar prioriteit is automatisering.
En de planning is: loks kogellagers, wisselaandrijvingen en seinen servo's.
En uiteindelijk wordt dit weer afgebroken en wordt een nieuwe baan gemaakt met ondervloer enz.
En dan met scenery.
En hoe ik over scenery denk, zie deze link
klikkerdeklik
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Zoals iemand op een ander Forum vaak schrijft: "het wordt weer gezellig, tijd om het bier en de chips tevoorschijn te halen", van mijn kant geen verdere discussie.

Graag hoor ik van Jos over welke specifieke situaties hij ontevreden is.

Groet, Anne
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Toch maar wel een reactie van mijn kant:
de een rijdt Ford, de ander Renault en weer een ander VW. De een heeft meer voordelen dan de ander. Maar is daardoor die ene de beste?
Wel voor diegene die de bewuste auto rijdt.
De voor- en nadelen van de diverse modelspoor automatiseringen zijn al een aantal keren op dit forum langs gekomen.
Hebben misschien bij gedragen tot mijn besluit?
En dat is Raptor geworden.
En nu:
Re: Eindelijk een nieuwe baan.....
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan.....
Jos,

Proost!!! :D :thumbup:

Rob
Re: Eindelijk een nieuwe baan.....
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan.....
Strak plan!  :thumbup:
Re: Eindelijk een nieuwe baan.....
Schraal bier hoor.....
Re: Eindelijk een nieuwe baan.....
Na een ?biertje en chips? ga ik aan de gang om de snelheid door de wissels te beteugelen.
Hiervoor zijn 2 tools beschikbaar.
Maar voor beide tools dient er een inrijsein voor de drie sporen onderop (station) te zijn.
Daarin was niet voorzien, dus de dremel opgestart en 2 melders extra gemaakt.
En dat gaf me gelijk de mogelijkheid om de rijwegen vanaf de hosenträger naar het station te knippen.
Hierdoor konden de aankomstmelders beter gelegd worden en is er binnen het station meer mogelijk.
En dan nu de 2 tools voor snelheidsaanpassing.
A.   Snelheidsaanpassing individueel per lok en per blok instelbaar.
B.   Het inrichten van rijwegaftakkingen HP0 /HP2. Dit geldt dan voor alle loks.
Toepassing A heb ik gebruikt voor het inrijden van het station. Het is even uitzoeken wat het effect is van deze aanpassingen, per lok even laten rijden, weer aanpassen (meer of minder). Het resultaat is dat de trein op de aankomstmelder gaat vertragen naar het inrijisein om dan met lage snelheid door de wisselstraat en langs de ?perrons? te rijden.

Toepassing B is wat ingewikkelder.
Eerst moeten de rijwegaftakkingen worden aangegeven. Hiervoor heb ik gekozen voor de hosenträger boven in en de wisselstraat aan de linkerkant van de baan.
Omdat alles in 2 richtingen bereden kan worden, moet dit secuur gebeuren.
Vervolgens dient er voor al die aftakkingen een extra seinnummer te worden ingebracht.  Eventueel kan dan hiervan gebruik gemaakt worden om de seinen HP0/HP1 of HP0/HP2 het juiste seinbeeld te laten tonen.
Vervolgens moet dan bij elke aftakking  een machinistenreactie te worden opgegeven.
En dan weer de loks de baan opsturen.
Het resultaat vond ik tegen vallen. De loks reageerden pas met een vertraging als de wissel was gepasseerd.
Dus weer koffietijd.
In een eerdere reactie in dit topic gaf Anne W aan dat de aankomstmelders de start zijn van het afrem-proces. Dus kijken welke melders hiervoor gebruikt zijn. Toen die ook goed stonden nogmaals gereden met een stukken beter resultaat:
Bij rechtuit: HP1 dezelfde snelheid; bij afslaan: HP2 afremmen tot lagere snelheid en zo door de wissel heen.
Ik heb nu nog een punt van kritiek: de lagere snelheid blijft van toepassing zolang er geen nieuwe opdracht wordt gegeven. Ik weet niet of ik hier wat fout doe. Ik zie ook niet zo snel een eenvoudige oplossing.
Eventueel kan de oplossing liggen in een tijdsbeperking:
Bij HP2 is de snelheidsvermindering  X seconden na bereiken van de melder van toepassing. Lang genoeg om rustig door de wissel te rijden. Na X seconden kan de lok weer naar kruissnelheid.

Omdat er nu vaker met lagere snelheid gereden wordt, is de baan wel gevoeliger geworden voor contactstoringen.
En door de aanpassingen krijgt de automatische remleermodus ook weer veel werk.
Maar het rijdt nu leuk rond. Door het aanpassen van de aankomstmelders gaf de TEE Ram, door zijn lengte, problemen. Die kreeg dus een blok verbod aldaar. Ook opgelost.

Voor het filmpje de TEE Ram er maar af gehaald. Door zijn lengte had hij te veel beperkingen en hield zo de rest op.
Ook kom ik in de situatie dat treinen van de ene snelheidsbeperking naar de volgende rijden, daarom heb ik het binnenovaal met de diagonalen en de bochtwissels rechts maar zo gelaten. Ik weet nu hoe het werkt.
Dan hier het filmpje:
www.youtube.com/watch?v=eb_UcxhjFzM
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Na een zomers verblijf in NL ben ik verder met mijn baan.
De treinen rijden nu rustig door de wissels; het werd wat overdreven, want de treinen reden van de ene snelheidsbeperking naar de volgende.
Daarom heb ik de aanpassingen aan de rechterzijde weer teniet gedaan, zodat er ook een beetje snelheid over bleef.

Als volgende wilde ik een aantal oude Märklin vleugelsignalen ombouwen van de starre magneetspoel-aandrijving naar een servo-aandrijving.
Als servo decoder heb ik daarvoor de Digikeijs DR4024 met 4 servo?s aangeschaft.
Het idee was om deze met de LokProgrammer van ESU te programmeren.
Na wat aanvangsmoeilijkheden, de stekkers verkeerd om in de decoder, lukte het me om met de muis de servo te bewegen.
Maar op de een of andere manier gaf dit toch geen bevredigend resultaat. De eerste servo ging wel, maar bij het instellen van servo 2, 3 of 4 verliep telkens de instelling van servo 1.
Try and error?..ik kon er geen logica in ontdekken en gaf het langzamerhand op.
Toen maar de Raptor in de programmeerstand en daarmee de CV?s instellen, kijken wat het resultaat was.
Op een bepaald moment zie je daar dan toch de logica komen:
Kijkend op de servo: CV-waardes van 0-255 van rechts naar links (linksom draaiend)
Stand / waarde A komt overeen met groen op de bediening.
Stand / waarde B komt overeen met rood op de bediening.
Als volgende: hoe komt de beweging van de servo op het signaal:
Hierbij heb ik een stukje U-profiel van 2x2x2 mm op het omgebogen lipje onder op de mast gelijmd met secondenlijm.  Bij een proefopstelling werkte dit naar volle tevredenheid.
Vervolgens de grondplaten van de seinen aangepast met de dremel, zodat er een stukje overblijft van 20 x 6 mm.
Daarna de seinen geplaatst:
Aan de uitrijkant:
1 hoofdsein Hp0 ? Hp1 op vertrekspoor wat geen afbuigende wissel heeft (Märklin nr 7039 met enkele seinarm)
2 hoofdseinen Hp0 ? Hp2 op vertreksporen met afbuigende wissels (Märklin 7040 met 2 gekoppelde seinarmen)
Aan de inrijkant:
1 hoofdsein Hp0-Hp2 (Märklin 7040)  Officieel moet hier het ongekoppelde sein Hp0 ? Hp1 ? Hp2 worden gebruikt. (Märklin 7041 met 2 ongekoppelde seinarmen)

Rondneuzend op het WWW kwam ik onderstaande foto tegen; overeenkomstig mijn situatie alleen in spiegelbeeld.

Bij het proefdraaien op de baan was ik tevreden: tijd voor een filmpje.
Grappig is dat je bij het bekijken van het filmpje een aantal foutjes ziet, die je in het echt niet opvallen. Zo kan de timing van het rechter signaal beter.
Maar ik heb zeker het een en ander opgestoken en geleerd.
Waarschijnlijk zal ik de volgende seinen op een plaatje allu zetten, afstellen en dan van onder af plaatsen. Ze komen dan 9 mm (plaatdikte) lager te zitten, wat volgens mij geen optisch probleem geeft. Maar dan wel allemaal natuurlijk! Het werkt comfortabeler omdat je niet op je rug met de servo?s aan het kl?jen bent.  En het gat in de plaat hoeft echt niet groot te zijn.

En dan hier het filmpje:
www.youtube.com/watch?v=D8bKf00KQXI
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Beste Jos,

Heel mooi, ik zag alleen dat het inrijsein ook Hp2 laat zien bij rechtdoor gaand verkeer, dat is niet conform het DB seinreglement, maar wellicht volgens jouw reglement, ik heb ook een afwijking in mijn armseinen.

Groet, Anne W
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Citaat van: Anne W op zaterdag 12 november 2016, 22:59:20Heel mooi, ik zag alleen dat het inrijsein ook Hp2 laat zien bij rechtdoor gaand verkeer, dat is niet conform het DB seinreglement, maar wellicht volgens jouw reglement, ik heb ook een afwijking in mijn armseinen.
Je hebt gelijk, een "dichterlijke vrijheid" maar had ik al gememoreerd:
CiteerAan de inrijkant:
1 hoofdsein Hp0-Hp2 (Märklin 7040)  Officieel moet hier het ongekoppelde sein Hp0 ? Hp1 ? Hp2 worden gebruikt. (Märklin 7041 met 2 ongekoppelde seinarmen)
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Beste Jos,

I am terribly sorry.

Groet, Anne W
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Het zij je vergeven! ;)
Maar tussen de oren ben ik wel bezig om hier het ongekoppelde sein te plaatsen.
Ik heb er een liggen (Märklin 7041) en nog een setje van 4 servo's en een decoder.
Zit nu te bedenken hoe ik eea in de praktijk moet brengen: dubbele servo, functie-mapping.......
Ik ben nog lang niet klaar.

Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Citaat van: joske3 op zondag 13 november 2016, 12:27:49

.... functie-mapping.......


Inderdaad, zie manual blz. 10. Je kunt 2 servo's tegelijk laten bewegen door deze te mappen naar 1 commando. Nu je weet hoe je CV's programmeert is dit appeltje - eitje.

Gr, Ben.
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Beste Jos,

En met dat mappen ben je er nog niet, bij het invoeren van het HP2 decodernummer in de Raptor krijg je een vraag "type 1, ja of nee", bij nee "type 2, ja of nee", bij nee "type 3, ja of nee", die types slaan op de gebruikte decoders, wat welke is mij niet bekend, dus gewoon uitproberen.

Overigens is in Raptor het HP2 signaal gewoon een apart decodernummer, dus niets samen met HP1

Groet, Anne W
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Hoi Anne W

Het signaal 7041 gebruikt 3 spoelen om de vleugels te bewegen.
Voor Hp0 wordt steeds dezelfde spoel gebruikt.
In Raptor komen 2 decoderadressen: 1 voor afbuigend (Hp2) en 1 voor rechtdoor (Hp1)
2 servo's dus.
stand Hp1/Hp0 servo A en stand Hp2/Hp0 servo A en B samen.
En dat zou moeten met functie-mapping.
Try & error!!
Bedankt voor het meedenken

Groet Jos

Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Na mijn eerdere filmpje over de geplaatste seinen kreeg ik de terechte opmerking dat het inrij-sein een gecombineerd Hp1/Hp2 sein moest zijn.
In de kist had ik nog een Märklin Formsignaal 7041 liggen. Met 2 vleugels die onafhankelijk van elkaar te bedienen zijn.
Hp1 stelling: vrij, in beginsel zonder snelheidsvermindering, omdat er geen afbuigende wissel in het traject zitten.
Hp2 stelling: vrij, maar met een snelheidsbeperking, vanwege de aanwezigheid van afbuigende wissels.

Ik wilde dat ook realiseren met het het sein 7041 met 2 servo?s.
Vervolgens natuurlijk Raptor vertellen dat het juiste seinbeeld getoond moet worden. 

Het sein ter hand genomen en met een pincet de stangetjes bewogen, welke beweging geeft welk resultaat?
Vervolgens met try & error een basisplaatje gemaakt. De bovenste vleugel kon gelijk worden bediend, maar de onderste vleugel moest via een tussendraaipunt.
Daarna de servo?s  er op en de decoder zodanig instellen dat vanuit de decoder het juiste beeld getoond wordt. Dit gaat met functie-mapping.
Hier kwam ik in de problemen. Na de functiemapping werkte het niet.......grrrr.
Wat doe ik fout?
Heel simpel: als je het getal 2 en 8 bij elkaar op moet tellen is de uitkomst 10 en niet 12!! Gelukkig zag ik de fout op mijn kladblaadje. Dat krijg je als je alles uit je  hoofd wil uitrekenen!!
Juiste waardes ingevoerd en zie aan: het werkt.
Wel met gebruik van 2 decoder adressen (iedere servo 1)
Toen in Raptor het blok voor de wissel voorzien van een extra decoder adres. Middels de Hp2 module.
Omdat de soldeerbout toch warm was heb ik gelijk een 2 voorseinen 7036 en 1 sein 7039 van servo?s voorzien.
Het hoofdsein 7039 en 1 voorsein 7036 op èèn plaatje gezet, in te zetten als een soort blokpost.
Het andere voorsein 7036 heb ik op een apart plaatje gezet.

Een gat maken in de plaat en de seinen op hun plaats zetten. Hierdoor raakt ik een reeds geplaatst sein, shit?.. maar de schade viel mee.

Vanuit Raptor alle seinen bedient en ??een spannende toon??.het werkt!!

Volgende stap: Raptor op automaat en kijken wat er gebeurt: blijken de treinen op minimale kruipsnelheid langs het blok en de wissel te gaan.
Wat nou weer? Door het definiëren van het blok met de extra functie Hp2 krijgt de lok een snelheidsvermindering opgelegd. Maar er was al een snelheidsvermindering van kracht. De helft van de halve snelheid is dan kruipsnelheid.
Dus de oude snelheidsvermindering eruit halen??.
Zie nu het filmpje over het resultaat:
www.youtube.com/watch?v=aZRW8TMLTg4
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Kijk er is weer leven in de bouw van de testbaan.
Even een berichtje om de boel te volgen.

Mvg, Robin
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... maar dan pech (opgelost)
Citaat van: joske3 op donderdag 21 juli 2016, 18:42:35
Toch maar wel een reactie van mijn kant:
de een rijdt Ford, de ander Renault en weer een ander VW. De een heeft meer voordelen dan de ander. Maar is daardoor die ene de beste?
Wel voor diegene die de bewuste auto rijdt.


Met alle begrip voor de complexe software-toestanden...
er mag al eens gelachen worden, neem ik aan (?)...
Renault is de beste  :)
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Citaat van: Hero op maandag 05 december 2016, 23:04:54Kijk er is weer leven in de bouw van de testbaan.....Mvg, Robin
Hoi Robin, er is voortgang maar ik ben ook met andere dingen bezig: kijk maar eens hier
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Beste Jos,

Gefeliciteerd, je hebt het logisch denken al goed onder de knie (2 maal een snelheidsreductie is heel erg langzaam), zaterdag in Houten kunnen de forummers beoordelen of een andere "student" het ook al goed onder de knie heeft, zijn opgave was dan wel iets moeilijker, want hij kan het niet zien.

Wat wordt nu de volgende ontwikkeling?

Groet, Anne W
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Beste Jos,

Toch een controlevraagje: wat zijn de bloknummers waar je de decodernummers van het meest rechtse hoofdsein en voorsein hebt ingevuld?

Groet, Anne W
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Hoi Anne,

Het hoofdsein heeft bloknummer 63 en het voorsein hoort bij het bloknummer 60, dat staat dus vlak voor de hosenträger boven in. Dit voorsein zou eigenlijk ook 2-ledig moeten zijn, met een pijl dus, want bovenin heb je formeel die mogelijkheid ook: Hp1 en Hp2.
Eigenlijk zou het voorsein ook 50 cm verder moeten staan, omdat zo ook de treinen, die van rechts uit de wissel komen, ook worden "bediend".
Maar omdat het hoofdsein en voorsein op èèn grondplaat zitten heb ik mij deze vrijheid veroorloofd.
En ik heb hier (thuis in Portimão) geen voorsein met pijl (Märklin 7038) en mijn servo's en decoderplaatsen zijn op.
Volgende actie is om al mijn locs over de Lokprogrammer te halen. (incl het voorzien van rollagertjes 4 x 1,5 x 2!)
Aan deze baan komt nu langzamerhand een eind. Ik ben tussen de oren al bezig met zijn opvolger, schakel maar eens naar dit topic.

Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Beste Jos,

Hoofdsein is blok 63, het voorsein geeft de stand weer van het hoofdsein in blok 60, klinkt me logisch in de oren, maar dat vroeg ik niet: ik vroeg in welk bloknummer je de voorseindecoder hebt ingevuld, ik meen wat onregelmatigheden te zien in de schakeling van het voorsein.

Met baanontwerpen heb ik geen "gevoel", mijn baan komt dan ook uit een boekje, maar als ik je straks wat met blokindelingen kan helpen, dan hoor ik het wel.

Groet, Anne W

P.S., ik was gisteren bij je in de buurt, alleen op 10 kilometer hoogte, onderweg van Lanzarote naar Eindhoven.
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Het voorsein gaat mee met het hoofdsein. Zelfde decodernummer!
Maar......en dat zie je correct: dit hoofdsein ligt achter de wissel waarvoor het voorsein staat.
Dus als je het voorsein 50 cm verder plaatst, dus voorbij de wissel klopt het weer. Maar dat verhaal van 1 montageplaat, weet je wel!
Verder heb ik in de film geknipt, zodat je niet "uren" hoeft te wachten voordat er weer eens wat gebeurd.
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Verder blijft bij mij de vraag: wanneer gaat het voorsein weer op Vr0?
A. nadat de trein het sein is gepasseerd, dus nog vóór het hoofdsein, of
B. nadat de trein het hoofdsein is gepasseerd? Mijn situatie dus!

In geval van A. zou ik de roodmelder meer naar voren moeten halen. Bijv icm de remmelder voor het hoofdsein. Ga ik zo eens invoeren.
Maar het had dus dit signaal moeten zijn, net als het andere voorsignaal, want dat hoort ook bij een Hp1/Hp2 sein!

Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Beste Jos,

Het voorsein wat hoort bij hoofdsein 60 vul je in in blok 63 (als hij een eigen decoder heeft), dit klinkt niet logisch en is een gevolg van de methode van programmeren (programmatisch makkelijker), hij schakelt weer op geel als de trein aangekomen is op de aankomstmelder van de rijweg uit blok 63, dus voor het hoofdsein in 60.

Hij schakelt dus nu mee met hoofdsein 60 omdat hij op dezelfde decoder zit, vandaar dat ik ook "afwijkende" bewegingen zie.

Groet, Anne W

Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Beste Anne W,

Ik denk dat we langs elkaar heen praten, maar zolang het niet botst moet dat kunnen, toch! :-)
Een sliert van rijwegen van A => B => C => D => Enz.
Trein komt van A naar B : rood of groen in B.
In B ook het voorsein C rood of groen; Afhankelijk of er in C rood of groen is.
Dus het voorsein wordt vanuit C aangestuurd.
Als alles groen is, dan zal Raptor, komend van A: eerst in B groen geven en vervolgens in C, dit is zichtbaar aan het voorsein! Dat zie je ook zo in de film.
Als de trein langs B is, gaat hoofdsein B weer op rood. nav de roodmelder.
Dan blijft het voorsein op groen, want C is nog niet gepasseerd.
Maar is dit reëel, want de trein is langs en er is dus geen signaalwerking meer nodig naar de machinist.
Oude situatie, zoals in de film: het voorsein gaat pas op rood als de trein langs C is.
Nu heb ik de roodmelder voor C naar voren gehaald (is nu samen met de roodmelder voor B ) zodat met het voorbijrijden van de trein langs B, zowel hoofdsein B en voorsein C weer op rood gaan.
Dit kan, omdat hoofdsein C geen eigen decoder met een visueel signaal heeft.
Maar toch verwachtte ik nog een probleem(pje)
Als er niet gelijk vanuit C kan worden doorgereden vanwege kruisent verkeer, dan blijft voorsein C op rood staan.
Wanneer C dan groen krijgt gaat het voorsein op groen.
Maar dan wordt de roodmelder C niet meer bediend en zou voorsignaal C op groen blijven! Want de trein is al langs de roodmelder van C.
Maar ik heb gezien dat de aankomstmelder bij D de functie van roodmelder van C overneemt en het voorsein weer op rood schakelt.
Hij doet dus wat ik wil!
:offtopic: En nu de vaatwasser uitruimen!
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Beste Jos,

Het is nu een beetje te laat om er nog echt in te duiken, mijn vriend van de MSG/Houten Digitaal had nog een wens (voorseinen met machinist-reactie) en een begrafenis, maar twee opmerkingen wil ik nog wel maken:

als jij tevreden bent dan is het altijd goed

het Duitse seinstelsel kent twee verschillen met het Nederlandse:

de hoofdseinen gaan pas op groen of groen/geel als er een trein in aantocht is

de hoofdseinen gaan pas weer op rood als minimaal de hele trein het hoofdsein gepasseerd is.

Groet, Anne W
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Vanuit Portimão:
Boa noite!

Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Beste Jos,

Twee vraagjes voor mijn goede begrip:

jij hebt het voorsein wat de seinstand van het hoofdsein in b.v. C aangeeft ook op de decoder uitgangen van het hoofdsein in C aangesloten (dus twee seinpalen op één decoderuitgang?)

je bent bekent met module 007, Voorsein Vr0/Vr1 en 087 Voorsein Vr2?

Groet, Anne W
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Bom dia Anne W,

Ik heb me niet verdiept in de bewuste modules.
Het ging me nu alleen maar om de hardware: het gebruiken van servo's op de Märklinseinen.
Tevens heb ik niet de bewuste voorseinen (Märklin 7038) en geen servo's meer.
Maar in mijn geval, heb ik dus het voorsein wat bij B staat en het seinbeeld van Hoofdsein C moet doorgeven, aangesloten op C.
In C zit overigens geen decoder, die is er alleen maar virtueel. (conform Raptor-filosofie)
Maar ook het aansturen van 2 decoders met hetzelfde adres is voor de Raptor geen probleem.
Dit is in het filmpje te horen in het deel waar in detail de seinen worden bediend. (in het begin dus)
Omdat de servo-decoder nog adres 1-4 had, en er op de baan ook een schakeldecoder met adres 1-4 zit, wordt in de film de servo-decoder aangestuurd, maar ook de schakeldecoder voor een wisselbediening. Dat zijn de harde tikken die je hoort.
Later heb ik de servo-decoder omgezet naar adres 31-34!

Dat bij de DB de seinen standaard op rood staan en alleen bij treinaanbod op groen gaan, is mij bekend.
Blijft bij mij nog de vraag over wanneer het voorsein weer op "rood" gaat.
Gebeurt dit als het hoofdsein op rood gaat of gebeurt dit als de trein voorbij het voorsein is.
Door het "verschuiven" van de roodmelder heb ik dit gerealiseerd. En dit is in deze situatie mogelijk omdat er in C geen fysiek hoofdsein aanwezig is. Anders werkt het niet natuurlijk.
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Beste Jos,

Hoe het in werkelijkheid gaat weet ik niet, met de Raptor en aparte decoders voor de voorseinen worden de voorseinen weer op rood gezet zodra de aankomstmelder die voor het sein ligt waarvan het voorsein de stand weergeeft, geactiveerd wordt.

Als je het voorsein in dezelfde decoder stopt die het desbetreffende hoofdsein bedient krijg je de situatie bij voorseinen die vlak voor het voorgaande hoofdsein staan, dat het voorsein op groen blijft staan terwijl dat hoofdsein op rood is gegaan (behalve lichtseinen in combinatie met decoders die de zgn. roodschakeling kunnen toepassen, dan gaat het voorsein helemaal uit.

Groet, Anne W
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met servo's
Na, maar ook wel tijdens, de ombouw van de Märklin vleugelseinen met servo?s, heb ik een aantal loks omgebouwd naar digitaal.
Deels door het inbouwen van de LokPilots van ESU in combinatie van de 5* motoren van Märklin, deels door gebruik te maken van de magneten van ESU.
Ook heb ik hier een aantal loks voorzien van kogellagers.
Een van de kandidaten was de Doppellok zoals Märklin die in 1986 heeft verkocht met nr. 3346.
Ik heb al meerdere loks zo omgebouwd.
Maar ik was niet tevreden met het resultaat.
Deze doppellok heeft 2 motoren die door 1 decoder wordt aangestuurd.
Bij kruipsnelheid was duidelijk te zien dat ze ongelijke snelheid hadden. Zelfs stond 1 lok stil terwijl de andere nog reed. Dus verschillende inwendige weestand.
Ik vond ook dat de loks veel geluid maakten. Natuurlijk zijn het er 2, maar dat moet stiller kunnen.
Dus, alles weer uit elkaar en van voor af aan opnieuw beginnen.
Eerst de ene lok opbouwen en provisorisch voorzien van de decoder en proefrijden.
Het geluid was een stuk minder, maar ik ontdekte ook dat de tandwielen, enigszins zwevend zijn opgehangen. De middelste as kan namelijk rond 3 mm verticaal bewegen. Hij wordt door een veertje naar beneden gedrukt, waarschijnlijk met als doel een goede massa!
Dus ook de 2 tussentandwieltjes zitten niet star, maar hebben speling.
Maar verder was het rij-gedrag zeker bij kruipen, prima!
Vervolgens de 2e lok weer opgebouwd, de decoder omgebouwd, en proefrijden.
Met een overeenkomstig resultaat.
Toen beide loks aan elkaar gezet en voorzien van provisorische bedrading. Bij het inregelen van de decoder maak ik gebruik van de ESU LokProgrammer.
Voor de instellingen van de motor laat ik me leiden door het voorstel van ESU voor deze motoren.
Resultaat prima, maar wel een bokkesprong na het stoppen. Dit zou door het verlagen van de waarde in CV 52 op te lossen zijn. En dat klopte ook.
De lichtleiders naar de achterverlichting heb ik zwart geschilderd. De lampjes heb ik vervangen door geel/witte leds. (+ weerstand van 1K) De leds heb ik naar onder afgeschermd, zodat er alleen naar boven wordt geschenen.
Toen alles afmonteren en de baan op.
En voor de toeschouwers een filmpje gemaakt:
www.youtube.com/watch?v=jzF5LHKqI7s
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met ombouw van de Märklin 3346 Doppellok
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met ombouw van de Märklin 3346 Doppellok
Beste Jos,

Ik heb ze ook, maar dan rechtstreeks digitaal met sound gekocht bij Märklin, er zit dan maar één motor in, in de andere lok zit de luidspreker, het werkt prima, alleen op één wat te steile helling wil hij wel eens een beetje slippen, dat zou met twee motoren makkelijker gaan.

Het is en blijft een Märklin koffiemolen met een aantal tandwielen, dus relatief veel herrie, de sound is ook veel te had, hij staat nu bij mij op 12% volume, in de tijd dat hij nog wel eens op de Silberberg Strecke van de MSG/Den Bosch reed, stond het volume op 100%, dat was dan ook wel mooi.

Groet, Anne W
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met ombouw van de Märklin 3346 Doppellok
Hoi Anne W

Heb je er ook 2 slepers onder hangen?
Ik heb jouw setje wel eens gezien en kan me herinneren dat hij op wissels niet probleemloos bleef rijden.
En ik heb ook een solo V36. De groene uit de Donnerbüchsenset.
Daar zit een 5* motor + kogellagers in en maakt ook herrie!
Dit in tegenstelling tot bijv. de krok uit de 3300 set. Die is fluisterstil: 5* + kogellagers!

Groet Jos
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met ombouw van de Märklin 3346 Doppellok
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met ombouw van de Märklin 3346 Doppellok
Beste Jos,

Ik heb onder de 2e lok ook een sleper gehangen en een verbinding gemaakt tussen de twee loks, een massa verbinding was er al standaard.

Ik heb het idee dat de herrie van de standaard Märklin aandrijvingen meer veroorzaakt wordt door de tandwielverbindingen, het zijn vaak rechte tanden en er zijn veel spelingen omdat de wielassen veel moeten kunnen bewegen.

Groet, Anne W
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... om die vervolgens af te breken
Nadat ik nog wat modules van de Raptor heb uitgeprobeerd, is zo langzaam het tijdstip gekomen om de volgende stap te zetten: afbreken en wat nieuws!
Nog even terughalen:
Het betreft hier een testbaan om de automatiserings mogelijkheden van de Raptor te leren.
Bestaat uit 3 ovalen met elkaar verbonden: zie hier het baanplan:
De rode nullen zijn de meldpunten.

De volgende stap is het inrichten van een schaduwstation op de onderste 3 sporen.

Maar eerst een filmpje over het kris-kras rondrijden in beide richtingen van 6 treinen.
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... om die vervolgens af te breken
Dat was een intensieve maar succesvolle "test"baan Jos
Sucsez met de "echte" baan.
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... om die vervolgens af te breken
Ha die Jos.
Bijzonder leuke manier om afscheid te nemen van de testbaan om door te gaan voor de nieuwe baanbouw! :thumbup:
Ook het weemoedige en nostalgische achtergrond geluid is goed gekozen.

Veel plezier en succes met de nieuwe baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... om die vervolgens af te breken
Als laatste heb ik de baan gebruikt om de mogelijkheden van het schaduwstation te proberen.
In de buitenovaal liggen 3 sporen. Op de afbeelding hierboven aan de onderzijde.
Deze sporen hebben ieder al 3 melders.
Hierdoor is het mogelijk om per spoor 2 blokken voor 2 treinen te realiseren.
Dus er zouden 6 treinen moeten kunnen staan (max treinlengte rond de 70 cm)
Op de afbeelding hierboven is (niet zichtbaar) een melder rechts van de wisselstraat rechts.
Ik heb het schaduwstation ingericht voor rijden van rechts naar links.
De treinen die aan komen rijden krijgen een 50% vertragings-opdracht zodat ze met rustige snelheid over de wissel gaan, èèn van de opstelsporen op. Als het vervolg is geblokkeerd stopt de trein in het midden, anders rijdt hij door naar de linker wissel en stopt daar.
Doordat op dit deel een snelheidsbeperking zit van 70% zal de trein op dit deel rustig doorrijden en stoppen.
Omdat op dit linkerstoppunt een wachttijd van 60 seconden is ingegeven, is het even stil op dit spoor.
De volgende trein kan binnen rijden en stoppen in het midden.
Hetzelfde uiteraard bij de 2 overige sporen.
Als er een vervolgspoor vrij is en de 60 secondes zijn voorbij zal de trein weer vertrekken.
Als de trein ver genoeg is zal de achterste trein opschuiven naar voren, weer met een wachttijd van 60 sec.
Mijn bedoeling is om in de toekomst een schaduwstation te maken van 6 sporen met een lengte van rond 6 meter.
En dit zou automatisch gevuld moeten worden en weer treinen vrijgeven naar behoefte. Naar verwachting 20 treinen.
Raptor geeft hierbij mogelijkheden om te voorkomen dat er wordt doorgereden zolang de overige sporen niet zijn gevuld. Eventueel kunnen er onderweg wachttijden worden ingesleuteld
Maar eerst een filmpje van dit eerste schaduwstation.
www.youtube.com/watch?v=1TyQVB3gr_0




Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met nieuw filmpje: schaduwstation.
-Jos:
Mooi treinverloop,  :thumbup:
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met nieuw filmpje: schaduwstation.
mooie gelijkmatige afhandeling van treinen  :thumbup:
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met nieuw filmpje: schaduwstation.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met nieuw filmpje: schaduwstation.
Beste Jos,

Test helemaal geslaagd, je hebt het goed onder de knie.

Groet, Anne W
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... nu met nieuw filmpje: schaduwstation.
Elke keer je een filmpje plaatste heb ik er enorm van genoten  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... en als laatste de afbraak.
Na het leren van de Raptor, het testen in de praktijk, tussendoor ruggespraak met dr. Mark Raptor, weer testen, is dan nu de tijd gekomen om de alle rijdend materieel in de verpakking te stoppen, de baan verder leeg te maken, knip-knip-knip alle verbindingen los en dan de rails losschroeven.
Maar eerst een kleine opsomming van de baan:
Plaat:  3.55 x 1.22.
Ongeveer 30 meter rails
15 (kruis)wissels
38 punten massa-detectie
84 ingevoerde rijwegen, waarvan velen VV.
Als herinnering blijven de filmpjes die in dit topic zijn geplaats.

Hierna zal ik een nieuw topic starten met daarin de bouw van mijn nieuwe baan.
Omdat de rails per 4-5 stuks waren doorgesoldeerd met extra aansluiting voor de baanspanning en massa kwam er toch wel meer bij kijken als alleen de schroefjes eruit en uit elkaar trekken.

Dan hier een aantal foto's:
De treinen zijn opgeruimd:


38 massa metingen (met 3 diodes voor de "diodetruc")


Overzicht van de "centrale"


Losschroeven


Lossolderen van de rail-segmenten


Dan is alles leeg.


Nu de onderkant: decoders eraf en verder schoonmaken


En klaar is de klus:


Als herinnering de verkleuring op de plaat.


En als laatste wil ik allen bedanken voor hun opmerkingen, aanvullingen en hulp bij het aangaan van de probleempjes.
Tot de volgende baan!!
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... en als laatste de afbraak.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindelijk een nieuwe baan..... en als laatste de afbraak.
Beste Jos,

Dus je had 3 van de 38 meldpunten onder de "diode truuk"?, notoire "rotzakken" neem ik aan...

Groet, Anne W