Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ombouw Marklin 3676

Gestart door Maarten Marklin maandag 27 juni 2016, 12:15:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Marklin 3676
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Ombouw Marklin 3676
Enige tijd geleden heb ik op de beurs in Houten een Marklin 3676, de BR 628, op de kop getikt voor een 100 euro.
Ik heb hem thuis laten rijden en werkte prima. Een week later wilde ik er weer mee gaan rijden maar was er geen beweging in te krijgen.
Alle aansluitingen gecontroleerd en niets aan te zien. Conclusie:decoder overleden. In de 3676 zit nog een decoder van een eerste generatie dus mooi de gelegenheid om het model te upgraden.


Ik heb gekozen voor een motorombouwset van Marklin nr 60941 en een ESU 54610 decoder. Bij C-Rail Maikel zag ik beide als set voor 49,95 euro.
Morgen ga ik die set bij hem ophalen.
Eerst maar eens de boel leeggeplukt ter voorbereiding.











Slopen gaat altijd wel makkelijker dan de opbouw. :)






Alle losse onderdeeltjes bij elkaar in een bakje.




Word vervolgd
Re: Ombouw Marklin 3676
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw Marklin 3676
Met welk systeem stuur de je trein aan?
De 6080 is polariteitsgevoelig, dus als onverhoopt je bruine en rode draad zijn omgedraaid op de rails of aan je centrale, dan is die schijndood....

Verder is het een makkelijke ombouw. Je moet alleen je bedrading naar front- en sluitseinen nu scheiden van de interieurverlichting.

M.v.g.
Marcel
Re: Ombouw Marklin 3676
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Ombouw Marklin 3676
Hoi Marcel, ik ben op de hoogte van het fenomeen dat de 6080 polariteitsgevoelig is en heb dat indertijd ook gecontroleerd.
Bedankt voor de tip m.b.t. de binnenverlichting en de sluitseinen.
Meer tips zijn zeer welkom!
Re: Ombouw Marklin 3676
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw Marklin 3676
Hi Maarten,

Ombouw, ook met de reeds aanwezige diodes, is geen probleem.
Volg de draden en je ziet het vanzelf en de blauwe (van de decoder) NOOIT aan de massa van de loc.
We komen binnenkort wel eens bij je kijken (met Cees en Peter).

groet
Harald
Re: Ombouw Marklin 3676
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Ombouw Marklin 3676
Dat is goed hoor Harald, kan ik Cees gelijk weer aan zijn kop zeuren over de Schwarzwald fotoos. :)
Kun je de blauwe draad wel als retourleiding van de voor en sluitseinen gebruiken, als ik die van massa afhaal?
Re: Ombouw Marklin 3676
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw Marklin 3676
In de link die ik je onlangs stuurde staat het beschreven.
Zelf heb er twee omgebouwd (waarschijnlijk eentje iets anders) daar was de gezamelijke + (aan de decoder is dat blauw),
als ik het goed heb, een andere kleur.
Aan de witte en rode LED's (voor en achter) zie je dat die bedrading (kleuren) verwisseld zijn als je de originele bedrading dus volgt.

groet
Harald
Re: Ombouw Marklin 3676
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Ombouw Marklin 3676
Ik heb een vertaling gemaakt van het artikel van Mannibaer. Ik weet niet of dat geplaatst mag worden in dit draadje anders zet ik het er graag op.
Re: Ombouw Marklin 3676
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Ombouw Marklin 3676
Ik heb de motorupgrade uitgevoerd, 60941 van Marklin zit er netjes in.
De ESU 54610 is ook aangesloten.
De kunststof van o.a. de draaistellen is kwetsbaar, het breekt zomaar af. De tand des tijds heeft de kunststof harder gemaakt? Deze onderdelen zijn natuurlijk niet verkrijgbaar. :( Ik heb het draaistel met loctite kunnen herstellen, je ziet er niks meer van. Ook de nepkoppelingen aan de voorkant kunnen zo breken, bij mij dus ook :( Ook deze heb ik kunnen lijmen met vriend Loctite.


Het spannende moment, de trein gaat op het programmeerspoor.


- ik heb geen ervaring met ESU, men zegt dat ESU beter is dan Marklin. Waarom weet ik niet. Bij de Marklin MFX decoder wordt de trein automatisch aangemeld en kun je in het menu van de CS1 bij wijzigen lok alles aanpassen. Bij ESU moet je CV´s instellen. De gebruiksaanwijzing beschrijft alle bij ESU verkrijgbare decoders. %%$##" ik heb toch de lokpilot 4.0 gekocht!!! Nou moet ik alles door  worstelen.
- adres instellen is gelukt.
- via F0 schakelt netjes de frontseinverlichting in. Helaas maar aan 1 kant. Dit komt door dat de lampjes geen goed contact maken. Hier moet ik nieuwe voor bestellen.
- Nou de binnenverlichting, die had ik aan de AUX 2 uitgang gekoppelt. Maar hoe schakel je de AUX 2 ingang nu??????? Alle F toetsen geprobeerd, nop niente null reactie.
Heb ik alles nu goed aangesloten? Alles nagelopen, levert geen nieuwe inzichten op. Dat wordt weer door handleiding en op internet zoeken.
- Treinstel rijdt prachtig. Wel denkt hij dat hij Formule 1 racewagen is en remmen? Nou remmen doet hij wel maar wel heel erg laat. Dat wordt afstellen van de max snelheid en optrek en afremvertraging. Je kunt op de CS1 bij lokwijzigen instellen wat je wil maar daar luistert hij niet naar. Dat wordt terug naar het programmeerspoor en diverse CV´+s instellen.
Het komt hoogstwaarschijnlijk dat ik er geen ervaring mee heb maar tot nu toe vind ik de Marklin decoders een stuk makkelijker in het gebruik. Misschien dat ik ooit nog van mening verander.


Resume.
-Lampjes kopen.
- optrek en afremvertraging instellen.
- Max snelheid aanpassen
- aux 2 uitgang werkend zien te krijgen.
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Optrek en afrem zijn cv 3en 4.  Die staan af fabriek op 6 en 8 seconde. Dus resultaat laat even op zich wachten. Instelling is per 1 waarde verhoging 1/4 seconde erbij.  Dus zet je ze op 8. Dan is je remcurve 2 seconde.

Je max snelheid is cv  5 .
Eventueel kun je ook ik dacht cv 51 eens op 100 zetten. ( je referentie spanning is cv 51 of 52. Zie handleiding)
En voor het mooiste rijgedrag de cv 51-56 volgens de tabel met motorvoorbeelden instellen.
Het is even wennen maar je kunt echt een hoop naar je eigen hand zetten.

Aux twee de paarse draad zou het met f2 gewoon moeten doen. ( de plus voor het licht haal je van de blauwe draad af? )


Succes met het ontdekken cm je lopi.
Robin
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Hoi Hero, Bedankt voor de tips.
Die tabel met die motorvoorbeelden had ik ook al gevonden maar dat hielp niet echt, althans ik merkte er niets van.

Inmiddels ingesteld:


CV1 op 61, het adres
CV3 op 10


CV 4 op 6
CV2 op 10
CV6 op 50
CV5 op 70


Alles bij elkaar geeft een rustig gangetje en korte remweg. Dit moet ik steeds proefondervindelijk doen, dus programmeerspoor op en af. Is er geen lijst ergens waar referentiewaarden staan?
Ik heb de binnenverlichting nog niet werkend, dat moet ik dan nog verder nakijken. De Blauwe draad zit op de derde en vierde soldeeraansluiting rechts. De paarse zit op de onderste links. Ik kan eventueel nog AUX 1 proberen.
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Waarmee stuur je de loc aan?

Want als je de loc aanstuurt met een CS1 / 2, dan zal je eerst een loc moeten kiezen uit de database welke F1 -F4 ter beschikking heeft.
Bijvoorbeeld de 39832.
Het gaat het om dat er een fx-decoder in de gekozen loc zit, waarbij de functies F1-F4 worden gebruikt! (Dus geen mfx)
Hier dan het adres omzetten naar 03. Dan kan je de functies aansturen.

Lampjes iets draaien in fitting, dan is contact iets beter.

M.v.g.
marcel
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Maarten,

Cv 6 (halve snelheid) heb je vrij hoog staan.

Mooiste is het deze op 1/3 tot 1/2 van cv 5 te zetten.

Dus een waarde tussen de 25 en 35.
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Ok, ga morgen doen, zojuist de aan uit gezet.


Vwb de binnenverlichting, ik zie in mijn display CS1 alleen het lampsymbool staan voor de front en sluitseinen. Een symbool voor de binnenverlchting zie je niet. Morgen maar weer verder. Overigens valt het allemaal niet mee want de trein ontspoorde steeds op een bepaald punt (net in een tunnel natuurlijk :( ). Door het onsporen nu echt de nepkoppeling naar de gallemiezen. Deze zorgt ervoor dat het rode lampje niet doorschijnt. Ik moet daar nu iets op gaan verzinnen. Ik denk dat ik er een zwart stukje karton in lijm. Voor het aanzicht valt het niet op. Het ontsporen had te maken met de kap en de motor. Ik denk dat de motor in de bocht tegen de kap aan liep, zonder kap reed alles goed. Nu de schroef van de kap ietsje losser gedraaid en de bedrading op de motor nog wat meer gestroomlijnd. Rijdt nu prima.
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Citaat van: Maarten Marklin op dinsdag 28 juni 2016, 23:00:40
Ik heb de binnenverlichting nog niet werkend, dat moet ik dan nog verder nakijken. De Blauwe draad zit op de derde en vierde soldeeraansluiting rechts. De paarse zit op de onderste links. Ik kan eventueel nog AUX 1 proberen.
De 4 lampjes van de binnenverlichting trekken teveel stroom, 2 lampjes werken nog wel op een functieaansluiting. Je kunt dit oplossen door de lampjes via een relais door de functietoets te laten schakelen.
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Hoi Marcel, ik lees nu je reactie. de tip vwb de f toetsen ga ik morgen meteen proberen!
De lampjes waren oud en hadden aan het uiteinde geen contactvlakje meer zitten. Dat worden echt nieuwe lampjes of misschien ledjes maar eigenlijk ben ik dit ombouwproject een beetje zat. Ik geef het echter niet op hoor.
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Ik kon het niet laten want dan houd het mij de hele nacht bezig. De baan weer opgestart en de 628 uit de lijst gedeleted. Een andere loc uit de databank gekozen die functietoetsen heeft en het adres van de 628 er in gezet. En wat zien we? ................de binnenverlichting brand!!!!!!!. Hartstikke bedankt voor de tip Marcel. Met zo´n ombouwprojectje  leer je toch een hoop.
Wel een beetje vreemd dat je de frontseinen eerst uit moet zetten, dan F2 aan en de binnenverlichting brandt dan, daarna kun je de frontseinen wel weer in zetten. Ik denk dat ik de ene bak op F1 en de andere bak op F2 laat schakelen dan is de uitgang minder belast.
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Hi Maarten

Mooi gedaan man, nu kan ik ook gaan slapen.

groet
Harald
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Tja....
Elke decoder heeft z'n eigen manier van benaderen om deze op de juiste wijze bedienbaar te maken.
Ken je de eigenschappen van de decoders en de systemen, dan is het vrij logisch.

Het feit dat je eerst de verlichting moet uitzetten om de interieurverlichting te schakelen is naar mijn inziens niet logisch en zeker niet nodig.
Ik denk dat dit komt dat je een diode hebt laten zitten, waardoor dit euvel optreed.

F1-F4 moet onafhankelijk zijn te bedienen t.o.v. de F0.
Je kan ook Aux 1 op de ene bak, en de Aux 2 op de andere bak zetten, en deze beide op F1 programmeren.
Succes.

Gr. Marcel

Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Hoi Marcel,
Hoe programmeer je dan dat je aux 1 en 2 onder dezelfde toets krijgt?
Ik heb een control unit 6020 en een cs1.
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Hi Maarten,

Zie bij de mapping

groet
Harald
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Harald, ik heb bij mapping gekeken maar daar kom ik niet uit. Ik zal het nog maar eens doorlezen.
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Maarten,

Download de software voor de loc programmer.

Pas daarin de mapping aan.
Bovenin is een optie om alle veranderde cv's te tonen.
Pas die allemaal aan in je decoder.
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Beide 'pufferbohle' zijn defect geraakt, erg kwetsbaar. Er heeft iets op de baan gelegen waar het treinstel tegen aan is gereden. Misschien een railspijkertje.
Nicht verfügbar bij Marklin. Ik zag bij Euromodellbahn dat die ze wel had, 2 voor 6 euro. Voor de zekerheid eerst een mailtje gestuurd met de vraag naar de firma.Ik wacht in spanning op het antwoord. Ik zag dat de winkel in het Zwarte Woud ligt en dacht meteen aan een reisje er heen maar dan worden de pufferbohle wel erg duur. :)
De pufferbohle dienen er voor om het licht van de rode en witte frontseinen af te schermen en er zit nu gewoon een gat tussen de buffers.
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
CV's aanpassen:

Met 6021:
Stop&Go => nr knippert, (00)
stop
nr invoeren (03)
Go + tegelijkertijd keren (even vasthouden)

Programma modus =>

Lange modus => 07, 07

Bij vooruitrijden F1:
CV 32, waarde 02 wordt in lange modus: 03, 02; 80, 02
CV 362, waarde (4+8) 12 (aux 1 en 2 tegelijkertijd aan) Lange modus: 36, 02; 01, 02.
Wederom bij achteruitrijden F1:
CV 32, waarde 02 wordt in lange modus: 03, 02; 80, 02
CV 378, waarde (4+8) 12 (aux 1 en 2 tegelijkertijd aan) Lange modus: 37, 08; 01, 02.

Gr. Marcel
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Goed nieuws uit Duitsland. De pufferbohle zijn niet leverbaar maar komen wel weer! Wanneer is onbekend.
Het blijkt dat er nog meer mensen hier om gevraagd hebben. Ik heb gevraagd voor mij 2 sets te reserveren, 1 voor de breek.
Ik hoop wel dat de nieuwe van een wat stevigere kunststof. gemaakt worden.
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
In de handleiding op bladzijde 70 de cv waarden gevonden en ook de fabrieksinstellingen. Welke techneut gaat eerst een handleiding lezen van 70 bladzijden? Nee toch, we beginnen gewoon. :)


Ik heb een aantal CV waarden aangepast en het treinstel rijdt prima. Optrekken en afremmen mooi gelijkmatig.


Rest nog:
- de ´pufferbohle´, dat wordt een tijdje wachten tot er geleverd gaat worden.
- de bakken qua binnenverlichting scheiden.
- het mappen van de AUX 1 en AUX 2. Dat zal met een lokprogrammer moeten gebeuren.
-2 lampjes voor de front-en sluitseinen kopen.
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Pufferbohle lieferbahr ==> Klik
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Citaat van: Maarten Marklin op woensdag 29 juni 2016, 15:20:16
Rest nog:
- het mappen van de AUX 1 en AUX 2. Dat zal met een lokprogrammer moeten gebeuren.
-2 lampjes voor de front-en sluitseinen kopen.

Hi Maarten,

Als we t.z.t. een keertje komen kan ik wel m'n ESU-programmer en Laptop meenemen
en ook een bak met lampjes.

groet
Harald
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Citaat van: Kappa op woensdag 29 juni 2016, 22:25:50
Pufferbohle lieferbahr ==> Klik
Ja, dat is bij het Modellbahncenter ook. En dan bestel je en dan is het er niet. Maar ik kan een poging wagen door ook hun aan te schrijven.
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Wist ik niet Maarten, klinkt dan niet echt betrouwbaar.
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Ach ja, ze zetten het in de webshop en geven een levertijd aan van een paar dagen. Dat betekent dat ze het zelf ook moeten bestellen en komen ze er als nog achter dat Marklin het niet meer maakt of voorlopig niet maakt.
Die van de modellbahnshop zei dat er meer vraag naar was en dat het t.z.t zal komen. Maar ja, wanneer?
Ik heb nu wel ook een email gestuurd naar de andere webshop. Als die het wel heeft spring ik een gat in de lucht :)
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Interieurverlichting: pos.51 Glühlampe hell 600080 (steekfitting)
Frontsein wit: pos.48 Glühlampe hell 602000
Frontsein rot: pos.49 Glühlampe rot 602010

Zijn dat de lampjes die ook in de seinen worden gebruikt?

Functiemapping is met de 6021 in 5 min gebeurd.....

Gr.
Marcel
Re: Ombouw Marklin 3676, nog wat probleempjes.
Antwoord gekregen van  de Modellbahnmarkt24:



Sehr geehrter Herr,
der Artikel E206790 kann bei Märklin aktuell noch bestellt werden, der Liefertermin ist jedoch ungewiss. Wir selbst haben den Artikel nicht vorrätig, dh. wir würden ihn auch erst bei Märklin bestellen, sollten Sie bei uns ordern. Die Versandkosten in die Niederlande für Artikel bis 19,99 EUR betragen 8,90 EUR (s.a.
Zoals ik al dacht.

Van Euromodellbahn kreeg ik ook bericht. Ze hebben 2 sets voor mij besteld en laten mij weten wanneer de onderdelen binnen zijn. Dat kan even duren. De verzendkosten naar Nederland zijn bijdeze firma 6,50 euro.
Vriendelijke en goede service en snelle reacties.

Re: Ombouw Marklin 3676
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Ombouw Marklin 3676
De ombouiw is in principe geslaagd.
De motor is ge-update met Marklin 60941 ombouwset. Dat is zonder problemen gegaan want alles was netjes bijgeleverd.
De 2 draden vanaf de decoder aan de motor gesoldeerd. De bijgeleverde spoeltjes heb ik niet gebruikt omdat ik een ESU decoder er aan ging hangen en heb begrepen dat het dan niet hoeft.
De connector heb ik van de decoder losgehaald.
Na de 2 draden die naar de motor gingen, de 2 draden aan de aansluitpunten voor de front-en seinverlichting gesoldeerd.
Ik heb die draden wat moeten verlengen. Op het punt waar de paarse draad naar de koppeling tussen de bakken gaat de paarse draad losgesoldeerd en aan de aux 1 draad gesoldeerd. De aux 2 zit aan de paarse draad in de motorbak vast.
Zodoende heb ik F1 voor de bijwagenbinnenverlichting en de F2 voor de motorbakbinnenverlichting.
De front-en sluitseinen kunnen aan en uit middels F0 en wisselen per rijrichting. Het inregelen van de ESU decoderr was nieuw voor mij, ik heb wel Marklin en TAMS decoders ingeregeld maar deze nog niet. Met hulp via 3rail forum en op internet zoeken en een paar keer de handleiding goed doorlezen (wat een techneut in principe nooit doet, gewoon beginnen :) )is het uiteindelijk allemaal goed gelukt. Afremmen, optrekken en. Max snelheid is nu prima. Een leerzaam project!
Het wachten is nog op de pufferbohle uit Duitsland, voorlopig zitten de gehavende oude er nog op.
Voor 1 bak moet ik nog nieuwe front-en sluitseinlampjes hebben.

Het volgende wordt het digitaliseren van de TEE Ram 3071/4071.

Re: Ombouw Marklin 3676
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw Marklin 3676
>Het volgende wordt het digitaliseren van de TEE Ram 3071/4071.<

Daar ga ik ook mee beginnen.
Nu bezig met 6-polige stroomvoerende koppelingen te maken, welke 1 op 1 kunnen worden vervangen met het bestaande systeem.

Gr. Marcel
Re: Ombouw Marklin 3676
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Marklin 3676
Marcel, maak je die middels 3D printen?
Re: Ombouw Marklin 3676
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw Marklin 3676
Nee.

Stekkerverbinding op geëtste printplaat, die op de plaats komt van de bestaande draaibare 2- of 3 polige oude stekker.
Misschien maak ik ook een print met ledverlichting, welke gelijk als bedrading dient van draaibare stekker naar losse stekker.
Soort plug en play dus.

M.v.g.
Marcel



Re: Ombouw Marklin 3676
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Ombouw Marklin 3676
Hoi Marcel, zet je je ervaringen met de ombouw van de 3071/4071 ook in een draadje op het forum?
Ik zou dat graag willen volgen.
Voor ik met de ombouw begin moet ik eerst nog de motorupgrade 60944 hebben. Deze is besteld en kan een paar weken duren.
Re: Ombouw Marklin 3676
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw Marklin 3676
Momenteel zit ik nog in de teken-fase en uitzoeken van de juiste connectors ivm beschikbare ruimte.
Daarna:
1) printen op transparant,
2) Over zetten op print door te belichten UV-licht op print met met fotogevoelige lak,
4) print ontwikkelen,
5) print etsen,
6) printen uitslijpen/knippen
7) proef monteren testen op vrije beweging
8) bedraden ed en nogmaals testen
En dan eventueel aanpassen voor serie fabricage.
(is een gewild product  :D)

Gr. Marcel
Re: Ombouw Marklin 3676: Wat zijn Pufferbohle?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw Marklin 3676: Wat zijn Pufferbohle?
Citaat van: Maarten Marklin op maandag 04 juli 2016, 18:28:25
Het wachten is nog op de pufferbohle uit Duitsland, voorlopig zitten de gehavende oude er nog op.


Ik kon geen goede foto vinden van wat je precies bedoelt (deze foto is wazig):


Pufferbohle, de wikipedia vertaalt Puffer met buffer, althans de Duitstalige wikipedia  geeft iets waar aan in de Nederlandse wikipedia buffers is gelinkt.

En de Duitse omschrijving helpt me niet verder: Die Aufgaben von Puffern werden bei Mittelpufferkupplungen meist auf die Kupplungselemente übertragen, die entsprechend stabil ausgeführt sind und mit zwischengeschalteten Federelementen innerhalb des Fahrzeugrahmens (anstelle einer ?Pufferbohle?) montiert sind.

Nog even doorgezocht bij
http://www.modellbahnfrokler.de/grundlagen/kupplungen.html
Daar staat: Die Kupplung besteht aus zwei Drahtbiegeteilen. Das erste davon ist U-förmig (naja, zweimal rechtwinklig gebogen) und führt knapp an der Innenseite des Puffers bis zum Pufferteller, dann in der Puffertellerebene zum anderen Pufferteller und dort wieder zurück zur Pufferbohle. (...) Der Bügel verhindet zuverlässig das Überpuffern, und die Pufferbohle kann komplett ausgestattet werden.

Ik begrijp er eerlijk gezegd geen lor van.

http://www.stayathome.ch/Kupplungen.htm meldt van alles over koppelingen, maar niets over  Pufferbohle.

Ik neem aan dat je de kabels bedoelt die tussen de buffers zitten (2e foto)?
Misschien heb je zelf een betere foto? Eentje die duidelijk maakt wat het wel is?
Re: Ombouw Marklin 3676: Wat zijn Pufferbohle?
Citaat van: Jan22 op dinsdag 05 juli 2016, 00:02:22

Ik begrijp er eerlijk gezegd geen lor van.


Beter zoeken dan? Hang en luchtwerk:



Gr, Ben.
Re: Ombouw Marklin 3676
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Ombouw Marklin 3676
Als je naar de bovenste foto van jan22 kijkt mis je de pufferbohle, dat is het trekwerk(haak en trekoog) tusen de buffers.
Op de andere foto is die wel aanwezig.
Re: Ombouw Marklin 3676
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Marklin 3676
Pufferbohle = Bufferbalk ?
Re: Ombouw Marklin 3676
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Ombouw Marklin 3676
Inderdaad Ad.
In het model heeft het ook nog een functie: het afschermen van de frontlampjes, er zitten 2 lipjes aan die het rode lampje afschermen. Als je dit niet hebt krijg je een gapend gat en 3 rode sluitseinen. :)

Re: Ombouw Marklin 3676
Lid sinds: 2023

offline
Re: Ombouw Marklin 3676
Pufferbohle = Pufferträger. Zie Klik
Kijken onder Wirkprinzip
Re: Ombouw Marklin 3676
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Ombouw Marklin 3676
Nou zal hij het toch wel snappen? :)
Re: Ombouw Marklin 3676
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw Marklin 3676
Als taal tekort schiet, dan snap ik het niet. Dankzij jullie inbreng snap ik het beter.
Maar ik kan het nog steeds niet goed vertalen. Wel in beelden, niet in woorden.

Beeld (van een Lima Zwitsers SBB BDt stuurstandrijtuig 309151 LK):

Tussen de buffers in zit op de bufferbalk een trekhaak met beugel, en er hangen 2 paar slangen, links en rechts van de trekhaak. Dat samen ontbreekt (of is beschadigd) op de 3676 ?

Die trekhaak met beugel samen heet het trekwerk, en dat heet in het Duits Pufferbohle.
De slangen staan daar los van. En hebben die ook nog een bepaalde naam? Heet dat echt het luchtwerk? Of is dat een geintje van de Spoorman?
Re: Ombouw Marklin 3676
 @citaat Bufferbalk met stoot- en trekwerk ===> klik
Oók de tekst even lezen a.u.b..

Edit nobody: Tikfout verbeterd.
Re: Ombouw Marklin 3676
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw Marklin 3676
 :thumbup:
Re: Ombouw Marklin 3676
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Ombouw Marklin 3676
Dat de  Pufferbohle en andere onderdelen binnenkort leverbaar worden is te verwachten. Marklin heeft de BR 628 namelijk na 26 jaar opnieuw uitgebracht onder nummer 37728   maar nu met led verlichting en MFX+ en geluid.

Gr.  Charlie