Goed dat je dat vermeld Stijn
Voor diegene waarvoor dit 'gesneden koek is' zal het
allemaal duidelijk zijn, maar dat geldt niet voor iedereen!
Het triggerde mij in ieder geval om e.e.a. te verduidelijken:
De dioden zoals eerder afgebeeld (reactie #8) aan elkaar gesoldeerd,
kunnen het eenvoudigst in de draad afkomstig van de sleper
worden opgenomen. Dit is de draad waar ook de smoor- of
ontstoorspoel aan zit (dat zwarte dingetje aan bovenzijde).
Bron: 3rail-wiki
Wanneer je de draad volgt tot daar waar deze aan de motor
gesoldeerd zit - het zogenaamde centrale soldeerpunt - en
deze daarvan los solderen. De ene zijde van de diodenstreng
daarvoor in de plaats vastmaken en de los genomen draad
aan de overgebleven andere aansluiting van de diodenstreng
vastmaken.
Op de Marklin-site staat onder '
Service' en '
Manuals' van de 3003 ook
een '
Explosionszeichnung' waarop beknopt een bedradingsschema staat.
Het aantal dioden achter elkaar bepaald hoeveel spanning minder
er voor de motor overblijft, waardoor deze langzamer gaat.
Het wordt dus een beetje experimenteren hoeveel er nodig zijn
voor de gewenste (maximum) snelheid.
Wanneer het juiste aantal dioden is vastgesteld, kan de definitieve
montage beginnen: want het moet wel passen onder de kap en het
geheel mag natuurlijk ook niet de rijrichtingsschakelaar belemmeren.
Bovendien dienen alle gesoldeerde verbindingen geïsoleerd te worden
met bijvoorbeeld krimpkous.
Ik hoop dat deze uitleg het een en ander wat duidelijker maakt
Mocht dat niet zo zijn, schroom dan niet om dat te vermelden!
Groeten,
Erik.
Edit: scrijffouten aangepast.