Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Reedcontacten

Gestart door reneels dinsdag 21 juni 2016, 19:02:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Reedcontacten
Lid sinds: 2015

offline
Reedcontacten
Ik heb een baan met deels c en deels m rails. Ik heb reedcontacten aangebracht en magneetjes in de treinstellen. Werkt perfect, de contact meldingen en schakelfunties werken 100%. ECHTER, de wisseltongen v d m rails raken gemagnetiseerd, waarop de melding en opdracht voor de wisselomgang wel komt, maar de wissel blijft hangen.
Ik heb hier eerder al wat over gelezen, demagnetiseren is een tijdelijke oplossing en ( in mijn geval ) onmogelijk omdat de wissels in t schafuwstation zitten.

Ik zoek een andere oplossing, contactrail heeft als nadeel dat er continu gemeld wordt over de hele trein, schakelcontact dat alleen de lok een contact maakt, ik wil juist een signaal v d laatste wagen krijgen?

Heeft iemand een suggestie, of is zoals het is

Met vr gr

Rene
Re: Reedcontacten
Keesoldscool
gast

Re: Reedcontacten
Halo Rene,

Je zou kunnen proberen een spoel onder de wissel (onder de tafel) te maken en dan op gezette tijden door deze spoel een wisselstroom te sturen en daarmee de wissel op afstand te demagnetiseren. Kun je maken van een dikke spijker of bout en koperdraad.

Met vriendelijke groet,

Kees
Re: Reedcontacten
Lid sinds: 2015

offline
Re: Reedcontacten
Bedankt voor je antwoord, het is inderdaad een optie, maar aangezien het mijn schaduwstation is, durf ik geen risico's te lopen dat de wissel blijft hangen...........

Ik ben naar andere opties aan het kijken, zie mijn item over herkenning van MFX ik wil gaan kijken of het met een RFID device mogelijk is.

in ieder geval bedankt voor je antwoord

met vriendelijke groet

Rene
Re: Reedcontacten
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Reedcontacten
Als het puur voor bezetmelding is, dan is RFID wel een dure aangelegenheid. (elk reedcontact vervangen door een RFID lezer ?)
Ikzelf heb op een 4-tal posities ook RFID op m'n baan, onder elke loc (of zelfs per wagon) een RFID stickertje, dat is de kost niet,
maar 10-tallen, zoniet honderden bezetmelders vervangen door RFID lezers ?

Ik gebruik die RFID om als ik een loc of treinstel op de baan zet, RocRail zelf weet welk ik op de baan gezet heb, zonder het te moeten selecteren in een lijst.
Ook op m'n BW met locdepot enzo, daar rij ik manueel, en als ik dan een loc terug de baan op stuurt, weet RocRail ook exact welke loc er de baan op gaat.

Misschien is het goedkoper en beter om IR lichtsluizen te gebruiken ?
Re: Reedcontacten
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Reedcontacten
Beste Rene,

In de middenleider van de M-rails waar nodig detectiestukken maken op basis van stroomdetectie en onder de laatste wagon een sleper hangen met een belasting in de vorm van b.v. verlichting of simpel een weerstand.

Groet, Anne W