Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

MTH Triplex 80-3196-5

Gestart door vb dinsdag 14 juni 2016, 09:08:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MTH Triplex 80-3196-5
Heeft iemand ervaring met MTH (+ M-rail)? MTH Triplex, cat. nr. 80-3196-5 (= AC-uitvoering) zou volgens de fabrikant geschikt zijn voor C- en K-rail. Dit probleem hoeft niet alleen betrekking te hebben op de Triplex, maar is waarschijnlijk inherent aan MTH-AC-loks.
Op M-rails loopt de lok in bochten en op wissels uit de rails. Wielafstanden niet gemeten, maar zouden tussen 13,97 en 14,02 moeten liggen. De flenzen zijn nogal laag (natuurgetrouwer, maar mogelijk niet bedrijfszeker). Ieder wiel wordt door een veertje op de rails gedrukt.
Mogelijke oplossingen zouden kunnen zijn: (a) zonodig wielen persen tot 13,97, (b) wielen vervangen door 13,97 + hogere flenzen, (c) wielveertjes vervangen door minder krachtige, (d) rails vervangen door C of K (geen optie in mijn geval).
Hopelijk mis ik een oplossing en heeft een van jullie dezelfde ervaring + een oplossing + een adres voor wielen.
Re: MTH Triplex 80-3196-5
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: MTH Triplex 80-3196-5
Hola,

Ben zelf in het bezit van meerdere MTH-locs, waar onder de Big Boy,  maar de triples heb ik niet. Voor zover ik weet doet MTH geen concessies en tracht de werkelijkheid zo precies mogelijk na te bootsen. Dit betekent dat de minimaal berijdbare boog R2 is. Alles kleiner en de loc loopt geheid uit de rails.

Hasta la Pasta
Fred
Re: MTH Triplex 80-3196-5
Dank voor je snelle reactie Fred. Mijn vraag betreft MTH op M-rails. Ik gebruik op zijn krapst R2-wissels (5202), verder slechts grotere boogstralen (3800/3900 + VB). Toch problemen. Kan het de railhoogte zijn? M-rail heeft code 107 (meen ik), C- en K hebben een lagere code (100?). Of is het de railstaafafstand? Ben benieuwd naar ervaringen met MTH. Rijd jij op M-rails?
Re: MTH Triplex 80-3196-5
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: MTH Triplex 80-3196-5
Ik gebruik c-rails. En alle R1 materiaal inclusief de eenvouduge wissel is een recept voor ellende.
Je zou idd kunnen kijken naar wielen met hogere flensen. Voor zover ik weet maakt MTH zijn 3-rail materiaal o.a juist voor Marklinrails. Heb je al gekeken of de loc en dan vooral de 3 wielstellen wel voldoende kunnen scharen?
Re: MTH Triplex 80-3196-5
R1 gebruik ik niet. De 4assige wielstellen scharen voldoende, zo zie ik dank zij je tip. De wielafstanden inmiddels gemeten kom ik op (van voor naar achter): [1=14,0 - 2= 14,12 - 3=13,91 - 4=13,98] [1=14,02 - 2=14,12 - 3=13,94 - 4=13,97] + niet aangedreven tender [1=14,12 - 2=14,12 - 3=13,98 - 4=14,0]. Nogal wat slordige verschillen, maar over het geheel niet te veel buiten de maat. Persen is dus (nog) niet nodig. Blijft over de flenshoogte, maar hoe kom ik aan de goede wielen?
Verdere problemen:
Weinig adhesie, slechts de achterse drijfwielen met bandjes, de voorste 4 aangedreven assen geen mogelijkheid voor een bandje. Druk ik op de ketel boven de drijfwielen met bandjes dan lijkt de lok krachtig. Het lijkt wel of de wielen eruit worden gedrukt door de veertjes. Soort geveerde kinderwagen-effect. Hoe loopt de MTH Big Boy (behalve bij R1 dan) en hoe zit het met de trekkracht/adhesie?
Groet, Marc/VB3900 
Re: MTH Triplex 80-3196-5
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: MTH Triplex 80-3196-5
Hola,

Zowel de Big Boy als de Allegheny en de Berkshires lopen prima op c rails. De trekkracht laat niets te wensen over, maar ik heb er geen 100-en wagens. En met een gewicht van bijna 1500 gram verwacht ik bij de Big Boy geen enkele hapering mocht ik die er ooit eens achter plakken.
Geen idee waarom je triplex dan wel problemen geeft. Heb je nog garantie? Dan niet lopen prutsen en hopla terug naar de dealer.

Hasta la Pasta
Fred
Re: MTH Triplex 80-3196-5
Fred, goed advies. Ga hem eerst uitgebreid op een liefst wat gecompliceerde C-baan laten rijden (moet iemand zoeken). Als er dan geen problemen zijn, dan ligt het aan de M-rails en zie ik verder (andere wielen of verkopen). Dank, groeten, Marc.
Re: MTH Triplex 80-3196-5
Uit nieuwsgierigheid, gezocht naar de MTH Triplex, en deze video gevonden:

Prachtige machine zég!
Re: MTH Triplex 80-3196-5
Mooi filmpje, dat is 'm. Analoog verspreidt de lok al mooie geluiden, zet zij de kamer blauw en walmt zij voor zich uit. Digitaal niet aan toe gekomen, zou niet weten hoe dat met een 6021 moet. Zojuist was de Modeltreinexpress te Vlaardingen desgevraagd zo oervriendelijk dit even in een handomdraai te demonstreren. Nog mooiere herriesoorten inclusief blaffende hond op het station en lokpersoneel dat mogelijk moppert over te weinig vrije dagen.
Fred, het wordt op M-rail niet zoals het op C- en K kan. Wellicht toch maar een demonstratie-emplacementje in K- of C.
Re: MTH Triplex 80-3196-5
Aanvullend mijn laatste opmerkingen valt op dat de Triplex, eindelijk digitaal rijdend, minder gevoelig is voor minieme spanningstoornissen dan in analoog bedrijf. Mijn ervaring is tegengesteld. Op zich is dit geen probleem, mogelijk is het inherent aan MTH, maar ik laat mij graag uitleggen hoe dit kan. Nu ik deze lok met 6021 aanzienlijke afstanden af kan laten leggen zonder hinderlijk stotteren, is het rijgedrag beter te beoordelen. Om dit zo zuiver mogelijk te doen heb ik het (standaard meegeleverde) wielstel met bandjes verwisseld met het originele stel zonder. Op de meeste 5202/3-wissels minder ontsporingen, zelfs niet bij 'tegenbochten' (die in mijn sporenplan vermeden kunnen worden). Op vele 3900- en VBwissels niet meer problemen dan met Marklinloks. Slechts de (gietijzeren) tendertrap blijft hangen aan sommige lantaarns, terwijl de schroef van de achter-loopas bij wissels de verhoogde puntcontacten raakt (terzijde: VB heeft de doorgetrokken middenrail niet verhoogd bij wissels, maar daar is dan ook geen contact,. Vandaar dus die verhogingen waarmee Marklin iets heeft toegevoegd aan de zowat integraal van VB overgenomen constructie). Het slechte rijgedrag van deze lok is een goede aanleiding de rails nog nauwkeuriger te leggen en meer aandacht te besteden aan een goede plus en min. Te meer daar de productie in 1957 (Marklin) respectievelijk 1961 (VB) is gestaakt en een en ander wat te verduren heeft gehad. Stijgingen zijn bij mij niet meer dan 2,5. Maar zelfs op vlakke tracees blijft de lok soms 'droogzwemmen'. Wordt opgeheven door licht op de ketel te drukken. Mijn flenzen-bedenkingen lijken nu achterhaald deze recente praktijkervaring. Het adhesieprobleem is er echter nog steeds en ook op dat punt moet ik nodig nader worden voorgelicht.
Re: MTH Triplex 80-3196-5
Hallo zusammen,

ich habe mir eine Triplex selbstgebaut. Märklin BR 53 und anderer Eigenbautender. Fährt auf M-Rails und R 1.
Re: MTH Triplex 80-3196-5
Dass ist aber hervorragend Hans, wunderschoen! Gibts mehr Bilder und moeglich eine Baubeschreibing und/oder Bilder davon?
Re: MTH Triplex 80-3196-5

Hallo VB (ohne Name?),

hier ist eine kurze Baubeschreibung in deutsch. Mein niederländisch ist nicht so gut, kann aber alles lesen.

Kurze Baubeschreibung


1. Märklin BR 53 als Vorderteil               ca. 190 ?
2. hinteres Teil Märklin BR 86 Fahrgestell         ca.   40 ?
3. Kleinteile wie LED, Polystyrol und Farbe etc.      ca.   40 ?

Am vorderen Teil brauchte kaum etwas geändert zu werden. Am Fahrgestell des Tenders wurde die Vorlaufachse entfernt und der Rahmen verkürzt. Dort wurde eine Bohrung für die Lok- Tenderkupplung gebohrt. Mit einer Schraube und der Tenderkupplung wurden beide Teile verbunden. Im Tenderfahrgestell wurde der Decoder eingebaut und Kabel nach vorne verlegt.
Der Öltenderaufbau wurde aus 2 mm Polystyrol angefertigt. DieÖltankatrappe stamt von einem Landliebe Werbetruck vom Flohmarkt.

Anschließend wurden noch einige Änderungen und Anpassungen am Gehäuse vorgenommen.
Der normale Decoder wurde gegen ESU ersetzt. Triebwerkbeleuchtung und normale Beleuchtung mit LED.
Lackierung auf Wunsch des Modellbahnfreundes in eisbergblau (Opel metallic) als Glanzblechnachbildung. Weiteres siehe Bilder.


Re: MTH Triplex 80-3196-5
Dag Hans,
Een 53er schijnt wel getekend, maar is nooit gebouwd. Een fantasiemodel ombouwen tot iets dat zelfs nooit (?) ter tekentafel is gekomen, is Kunst! Opgegroeid met Marklin spreekt jouw creatie het meest tot de verbeelding. Had ik er ook maar zo een. Of een Garrat of een Cab-forward, ik zag ze inmiddels in een zoekactie n.a.v. van jouw reactie in de nasleep van mijn MTH-verhaal, petje af! Zelf bouwen of laten bouwen. Dank voor attente foto's en instructies.
Vriendelijke groeten,
Marc