Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in Optima Forma)

Gestart door i_m_johny woensdag 15 juni 2016, 20:32:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in Optima Forma)
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in Optima Forma)
Een aantal toevalligheden bij elkaar opgeteld, resulteerden erin dat ik ineens op een zaterdag middag in Stadskanaal vóór het station van Museumlijn STAR was aanbeland.

'Eventjes wat foto's maken', wist ik nog uit te brengen naar mijn vrouw, die de bui al weer figuurlijk zag hangen.....  ;).

Een uurtje later, terwijl zij gelukkig het pratende kon houden met een echtpaar die de STAR Huur-wagon voor een weekendje bevolkte had ik mijn 'digitale rolletje' volgeschoten. Maar het nieuws dat ze 'morgen gingen rijden' in het achterhoofd gehouden, zondag nog 'even een paar' foto's kunnen  nemen van het onder stoom brengen en de met zorg klaargezette donderbussen e.d. nog even met een knik van goedkeuring kunnen laten passeren.

Reeks 1:
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in optima forma)
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in optima forma)
Op zondag waren de voor de dienstplanning van die dag in te zetten rijtuigen en wagens al door de SIK die gister nog even een kleine beurt had gekregen, netjes klaargezet.

Reeks 2:
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in optima forma)
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in optima forma)

De ketelwagen mocht ook mee, maar de gister al eerder op de foto genomen lageboord-wagen e.d. moesten dit keer 'thuis blijven'.

Reeks 3:
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in optima forma)
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in optima forma)

Mooi spul, waar heel veel vrijwillers heel veel tijd en liefde aan besteden.

De mooie opgeknapte wagon op Foto 15, is trouwens een 'Hotel-kamer', 3 á 4 bedden, keukentje, douche (watervat rechts), wc (beetje behelpen  ;)) en te huur voor ? 60,00 per nacht (voor 2 personen). Hij lijkt wel of ik aandeelhouder ben  :D :D. Maar wat een leuk initiatief. Er zat ook een echtpaar in, de man treinen-fanaat, de vrouw hem in de gaten houdend....  :-)

Maar wat een inspiratie moet je hier opdoen, in zo'n weekendje of zoiets....

Vraag eens een folder op. Mocht je eens iets geks willen gaan doen.

Reeks 4:
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in optima forma)
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in optima forma)
Mooie foto's Johny !! Het word wel wat bij de star, de 2200 ook nog geplaat ?? straks in het najaar weer naar de stardagen altijd leuk  :thumbup:
Gr Robert
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in optima forma)
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in optima forma)
Hé Robert,

Bedankt. Het was ook echt errug leuk....

De 2200 heb ik niet gezien. Zou die in de andere loods kunnen staan?

Maar wat hebben ze nog wel niet aan 'nog op te pakken projecten' daar staan zeg.
Ongelooflijk. De BR50, wat indrukwekkend. Hier gaan ze nog serious mee aan de gang. Nu al een prachtloc.

Nog maar even wat foto's dan maar  :D :D :D....


Reeks 5:
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in optima forma)
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in optima forma)

Met de ogen dicht, zijn het nu al pronkstukjes.....

Reeks 6:
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in optima forma)
Hoi Jan,

Leuke foto's en mooie spullen hebben ze daar! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Die 50-er is een pracht ding, maar jee, wat is ze "heruntergekommen"!
Vraag me af, of ze het ding ooit weer aan de praat krijgen?? :?
Of is dat de bedoeling niet? Weet je iets meer daarover?

Mvg, Willem.
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in optima forma)
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in optima forma)
Dag Willem,

Ze zijn vol van vertrouwen in een herstel in de toekomst.

De BR52 heeft ze volgens mij 7 jaar gekost, maar mij is verzekerd me niet te laten beïnvloeden door het plaatwerk. Zolang de ketel e.d. maar goed is, werd me verteld.

Maar, jonge jonge. Wat een klus moet dat zijn.

(dus, mocht je nog wat tijd overhebben, ik denk dat ze je met open armen zullen verwelkomen).

Groeten,

Jan
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in optima forma)
-Jan:
Dank voor het plaatsen van de reeksen mooie platen, er zitten juweeltjes tussen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in optima forma)
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in optima forma)

Nou....

Nog eentje dan om het af te leren....  :D

Reeks 7:
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in Optima Forma)
@Jan:

Ah, oké, daar zullen ze wel goed naar gekeken hebben dan! Als het bij plaatwerk blijft,
is het nog te overzien, lijkt me. Ik wist niet, dat ze ook een 52-er hadden, zag haar
idd in de loods staan. Mooi hoor! Die is "betriebsfáhig"? (kom ff niet op het goeie
Nederlandse woord: ""bedrijfsklaar" betekent eigenlijk wat anders). Speciaal hoor,
een 50- en 52-er in Nederland! :)
Ik kende eigenlijk alleen de "Rus" van hen, ook een pracht ding!

Citaat van: i_m_johny op woensdag 15 juni 2016, 22:22:25

(dus, mocht je nog wat tijd overhebben, ik denk dat ze je met open armen zullen verwelkomen).

Tijd wel, maar dan zal ik toch echt naar Stadskanaal moeten verhuizen :). Is zo'n 4 uur hier vandaan.
Maar ze hebben hun materieel goed op orde, beter dan sommige Deutsche Eisenbahn Vereine...
Mooi om te zien, en bedankt voor het delen van de foto's  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg, Willem.

Edit: Heb mezelf ff bijgelezen op hun site: http://www.stadskanaalrail.nl/star/star.php?menc=stc1 ,
de 52 heeft z'n vuurdoop april j.l. gehad, en vervangt nu de "Rus", ook een 52-er, wat ik al vermoedde,
maar niet zeker wist (nu wel :P), die nu een grote revisie krijgt. Een soort Klein-Meiningen daar, respect!!
Gereden wordt er 's zomers iedere zondag. Volgend weekend (zaterdag): eerste Bluestrain-event!!
Scheelt maar één letter  :P. Tja, ut Noord'n en Blues, dat kan niet missen... (Gaat dat zien!! :-))
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in Optima Forma)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in Optima Forma)
Jan,

Bedankt voor het kijkplezier van deze leuke foto reportage. :thumbup:

De vierde foto (star_28.jpg) van de zesde reeks de ketelwagon is dat niks voor het forum om die te adopteren schuurpapiertje erover :D wit spuiten/schilderen 3 railforum logo's erop plakken en we hebben onze eigen grote 3railforum ketelwagon. ;)
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in Optima Forma)
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in Optima Forma)
@Willem,

Nee, volgens mij is de andere BR52 niet bedrijfsklaar.

De Tsjech (zoals hij door hun werd benoemd) kan wel ingezet worden, maar hiervoor ontbreken inmiddels (zijn verlopen) certificaten.

Maar gelukkig hebben ze nog meer mooi spul. Niet in het minst de 2 SIKjes.....

@Michel,

Nou.... Dat wordt dan zeer grof schuurpapier en een HEEELLLEEE grote pot verf  :D.

Groeten,

jan
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in Optima Forma)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in Optima Forma)
Hi

Leuke foto's   :thumbup:
En we moeten daar maar weer eens gaan kijken.

groet
Harald
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in Optima Forma)
Euh, Jan, tenzij jij over actuelere informatie beschikt:

Citeer

Op zondag 12 april heeft stoomlocomotief 52 8060 een geslaagde proefrit gereden. Deze, ruim 130 ton zware, locomotief is de afgelopen jaren door de vrijwilligers geheel in eigen beheer gereviseerd. Met de proefrit is een grote mijlpaal bereikt

Over de 52 8060

De locomotief is in 1943 door Jung Lokomotivfabrik gebouwd voor de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft. Van dit type locomotief zijn er in die periode duizenden gebouwd. De 'Rus' (52 5933) van de S.T.A.R. maakt ook deel uit van deze omvangrijke serie.  De 'Rus' is echter na de Tweede Wereldoorlog in Rusland terecht gekomen, de 52 8060 is in de Deutsche Demokratische Republik (DDR) achtergebleven.   De spoorwegen in de DDR hebben uiteindelijk de 52 8060 een omvangrijke revisie gegeven en zodoende was de locomotief, samen met een paar honderd soortgenoten tot medio jaren '80 van de 20ste eeuw een bekende verschijning op de Oost-Duitse sporen.
Eind jaren '80 is de locomotief buiten dienst gesteld en na enkele omzwervingen bij Duitse museumspoorlijnen in 2006 door Museumspoorlijn S.T.A.R. overgenomen.
 
Revisie door de Museumspoorlijn S.T.A.R.

De vrijwilligers van Museumspoorlijn S.T.A.R. hebben de locomotief in eigen beheer een omvangrijke revisie gegeven. Die is al in 2007 begonnen.  Een zwarte bladzijde in de geschiedenis was de brand in de werkplaats van de S.T.A.R. in 2009. Daarbij raakte de 52 8060 ook zwaar beschadigd. In 2010 is de revisie weer opgepakt en op zondag 12 april kon de locomotief weer voor het eerst op eigen kracht rijden. Een grote mijlpaal is hiermee bereikt.
De revisie is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van donateurs en sponsoren en door een LEADER-subsidie van de provincie Groningen.

Vuurdoop voor het publiek

De komende weken worden de puntjes op de 'i' gezet.  De 52 8060 zal voor het eerst voor het publiek te bewonderen zijn op donderdag 14 mei (Hemelvaartsdag). Dan zal de 52 8060 de 'Teddyberenexpress' gaan rijden.  De 'Rus' zal voorlopig niet meer op de museumspoorlijn te zien zijn. Deze locomotief is toe aan een grote revisie. De 52 8060 zal daarom de ?Rus? (voorlopig) vervangen.

Bron: http://www.stadskanaalrail.nl/star/nieuws/news.php?subaction=showfull&id=1428910096&archive=&start_from=&ucat=3&go=headlines

Edit: Ben een beetje kippig! 8o ;) De BR52 is al meer dan een jaar in bedrijf!

Mvg, Willem.
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in Optima Forma)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in Optima Forma)
mooie foto's, een aantal spullen zien er al prachtig uit maar er zijn ook nog een aantal wagens waar weleens wat aandacht aan geschonken mag worden, zoals de post wagen en een ketelwagen
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in Optima Forma)
Een mooi film(pje) nog van Super JanH1 (de man achter de Lokportraits op Youtube):



Mvg, Willem.
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in Optima Forma)
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Op foto-bezoek in Stadskanaal (STAR in Optima Forma)
Willem,

Heel mooi filmpje.

Sluit perfect op het draadje aan.

Bedankt voor het plaatsen....

Groeten,

Jan