Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wissels in blokken met stroomdetectie

Gestart door MarcRaad dinsdag 14 juni 2016, 00:14:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissels in blokken met stroomdetectie
Lid sinds: 2013

ESH-4444 uit 1924

offline
Wissels in blokken met stroomdetectie
Bij een baan met stroomdetectie (M-rails) is het volgens mij technisch mogelijk om ook wissels in blokken op te nemen, mits men zo'n wissel aan het enkelzijdige rails uiteinde van de wissel aan een blok toevoegt. Het blok eindigt dan aan de beide dubbelzijdige rails uiteinden van de wissel.
Weet iemand of dit bijvoorbeeld bij baanbesturing met Koploper softwarematige problemen of voordelen oplevert ?
De reden van mijn vraag is dat ik met een baan ontwerp bezig ben, waarin een aantal wissels dicht bij elkaar liggen, waardoor de blokken soms erg kort dreigen te worden. Door wissels aan de blokken toe te voegen, worden de blokken in elk geval wat langer en worden de locomotieven ook gedetecteerd terwijl zij zich op een wissel bevinden.

Marc

Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Hoeveel ervaring heb je met koploper ?

En hoe denk je een wissel om te zetten waar een loc op staat ?

Achteruit rijden en dan de andere richting kiezen?

Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Een wissel kan nooit tot een blok gerekend worden. Misschien is het beter je eerst zelf eens te gaan verdiepen in koploper en kijken hoe blokken werken. Ga maar eens kijken bij "onderhouden blokken" in de handleiding van koploper en je zult zien waarom een wissel nooit in een blok geplaatst kan worden.
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
-Marc:
Er is geen enkel besturingsprogramma dat toelaat wissels op te nemen in blokken.
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Bij mij komt de vraag op, waarom zou je een wissel in een blok willen opnemen?
Weet wel dat je in iTrain een bezetmelder aan een wissel kunt hangen, maar daar zie ik zelfs het nut niet van in.
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Edit: vorige reactie verwijderd en deze aangepast: reactie droeg niet bij aan de discussie  ;)

@Marc: je bedoeld bijvoorbeeld de wissels in de perronsporen...?
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Citaat van: MarcRaad op dinsdag 14 juni 2016, 00:14:50

Door wissels aan de blokken toe te voegen, worden de blokken in elk geval wat langer en worden de locomotieven ook gedetecteerd terwijl zij zich op een wissel bevinden.


Dat kan prima hoor. Als je maar met de beperkingen die dat geeft rekening houdt.

In het plaatje zijn geel en oranje beiden een blok en in geel ligt een wissel. De beperking is dat een trein altijd in oranje moet passen anders blijft het wissel dus ook blok geel bezet.



Maar hoe zinvol is het? Je kunt geel ook opdelen in 2 blokken. Rijdend van links naar rechts zal een te lange trein die niet in het rechter blok past ook het linker blok bezet houden en dus ook het tussenliggende wissel. Daar heb je geen detectie op het wissel voor nodig want Koploper regelt dat allemaal voor je.

Gr, Ben.
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Hallo Simon,

als een trein langs het perron staat, over de wissel heen, zijn het nog steeds 2 blokken met een bezette wisselstraat, dit is in de meeste software goed in te geven, een wissel behoort nooit tot een blok,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Hi Walter,

Dat was mijn tweede mogelijkheid, maar zoals je het zegt is het waar, alleen is dit ook n beetje een definitiekwestie,
blok - wissel - blok, terwijl ik als leek altijd denk: blok met wissel  ;)

Ik zal me verder er maar buiten houden  >:-D , maar mijn eerste idee, wat Ben ook weergaf met een trein op het oranje spoor,
zou nog wel een reden zijn om je wissel bezet te melden...
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
En dat bezethouden regelt de software prima.
Vandaar mijn vraag aan Marc hoe bekend hij is met koploper.
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Ik vind dit een interessante discussie.
Alleen de komende week heb ik b.b.h.h.
Daarna zal ik mijn ideeen hierover spuien.

Henk
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Lid sinds: 2013

ESH-4444 uit 1924

offline
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Dank voor alle reacties.

Hero, de enige ervaring die ik met Koploper heb is de cursus bij HIP en dat is alweer wat langer geleden.
Mijn vraag van nu is daar toen niet aan de orde geweest en komt nu pas boven omdat ik met een ontwerp van een M-rails baan bezig ben waar een aantal wissels erg dicht bij elkaar liggen en ik daarom naar een mogelijkheid zoek om de soms wel erg korte blokken tussen de wissels langer te maken door de wissels zelf onderdeel van de blokken te maken.
Technisch is dit bij M-rails met stroomdetectie mogelijk, maar ik vraag me dus af of Koploper daarmee overweg kan.
Het is uiteraard niet mijn bedoeling een wissel om te zetten waar een loc of wagon op staat.

Jan en Jorg, ik heb de Koploper handleiding v9.0 er op nageslagen, maar vind daarin geen hoofdstuk "onderhouden blokken".
Vanaf pagina 137 vind ik wel info over blokken, maar kan nergens ontdekken dat er geen wissels in blokken voor mogen komen.

Barry, zie mijn reactie aan Hero.

Simon, jouw tekening komt enigszins overeen met mijn vraagstelling, alleen zijn sommige stukjes spoor tussen wissels in mijn ontwerp nog korter en als er geen wissels aan blokken toegevoegd mogen / kunnen worden, dan resulteert dat in veel erg korte blokken en dat wil ik dus proberen te minderen.

Ben, jouw voorstel spreekt me erg aan en ik zou zoals jij ook aangeeft het gele blok net rechts van de wissel in twee stukken opdelen.

Gezien de tegenstrijdige reacties of een wissel in een baan met stroomdetectie nu wel of niet in een blok kan worden opgenomen en of Koploper daarmee overweg kan, rijst de vraag of iemand dit ook daadwerkelijk toegepast heeft en wat de ervaringen daarmee zijn.

Marc
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Als er zulke korte stukjes rails tussen de wissels liggen is het beter om die stukjes rail bij de wisselstraten toe te voegen.
En geen hele korte blokjes maken. Tenzij je alleen maar met losse railbusjes gaat rijden.
Anders krijg je problemen met het stoppen en stilstaan van de trienen op die korte stukjes.
Je kunt in koploper keurig aan geven dat de wisselstraat en het achter liggende blok bezet gehouden moeten worden.
Maar dat levert wel op, dat je treinen loop stagneert.
Koploper geeft heel duidelijk aan dat wissels, niet in bij blok horen en dat blokken, in het station zich tussen de wissels bevinden.

Op pagina 72 van de handleiding helemaal onderaan staat dit

CiteerWisselstraten
Wisselstraten liggen in principe altijd tussen blokken in. In een blok zelf kan dus nooit een wissel liggen. De eventuele wisselstraat wordt gedefinieerd in het baanontwerp »Page 165 en wordt door het programma bezet gehouden terwijl de trein er overheen rijdt. Ook hier gelden aanvullende regels voor een blokgestuurd systeem »Page 400.

Zo einde discussie dacht ik!


Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Marc,

Ben bedoelt dat je van het stuk links en rechts van de wissel twee blokken maakt. Niet dat je rechts van de wissel in tweeën deelt.

Ik heb hier een punt waar een wissel soms bij de stopmelder wordt gevoegd. Alleen als de trein te lang is om ervoor te stoppen. Dat was een hoop gedoe met extra voorwaarden om het foutloos te laten werken.

Ik zou het niet doen als jou was indien het anders kan.
Verdiep je eerst eens in koploper met een testbaantje en probeer wat zaken uit.

Kort en lang is een relatief begrip. Post daarom je baanplan eens en vergeet niet te melden hoe lang de treinen zijn waarmee je gaat rijden.

Mvg Robin
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Citaat van: MarcRaad op woensdag 15 juni 2016, 01:09:40

Gezien de tegenstrijdige reacties of een wissel in een baan met stroomdetectie nu wel of niet in een blok kan worden opgenomen en of Koploper daarmee overweg kan, rijst de vraag of iemand dit ook daadwerkelijk toegepast heeft en wat de ervaringen daarmee zijn.


De reacties zijn niet zo tegenstrijdig hoor, iedereen zegt hetzelfde. Maar misschien helpen wat plaatjes?

Deze trein staat in 2 blokken en over het wissel heen. Koploper weet hoe lang de trein is en hoe lang de blokken zijn. En houdt dus beide blokken en tussenliggend wissel bezet. Of aan het wissel ook een bezetmelder hangt is niet relevant. In dit geval is het wel zo maar het wissel is geen onderdeel van het blok.



Dit stukje spoor boven de halve Engelsman is geen blok en er is ook geen terugmelder op dat stukje spoor. Het is onderdeel van een wisselstraat. Het wissel wat er rechts voor ligt heeft wel een bezetmelder maar is geen onderdeel van een blok. De bezetmelder dient om het sein af te laten vallen in het vorig blok omdat de weg naar de eerstvolgende melder te lang is.



Dit stukje spoor tussen de 2 wissels is ook geen blok en is dus ook onderdeel van de wisselstraat. Eigenlijk bestaat het stukje spoor voor Koploper niet.



Over stroomdetectie: er is alleen maar detectie daar waar stroom wordt afgenomen, bij de locomotief dus. Je hebt nooit detectie van de volledige trein tenzij je onder elke wagon een sleper plaatst. Vanuit die gedachte heeft het ook helemaal geen zin een wissel van een bezetmelder te voorzien. Bij massadetectie (C of K-rail) vinden sommigen het handig om wissels wel van terugmelding te voorzien omdat er sprake is van volledige detectie. Het idee daarachter is dat je verloren karretjes kunt detecteren: het wissel/vorig blok blijft bezet en er kan geen nieuwe trein in. Ook kan het handig zijn om delen van een wisselstraat vroegtijdig vrij geven. Maar ook in die gevallen zijn wissels geen onderdeel van blokken.

Wat Robin zegt: post je baanplan als het allemaal nog niet duidelijk is.

Gr, Ben.
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Marc,

Hier nog een plaatje van een twijfel geval. De wissel en het korte stukje erna zijn de inrij melder van het blok wat links naar achteren loopt in mijn schaduw station.
Treinen stoppen bij het vrijkomen van de inrij melder.
Om lengte te winnen is de wissel gebruikt.Dus stiekem hoort hij een beetje bij het blok.
Met stroomdetectie werkt deze truc natuurlijk niet.

Afhankelijk van het baanplan valt er dus regelmatig op de regel te smokkelen.

Mvg Robin
Wissels in blokken met stroomdetectie
Lid sinds: 2013

ESH-4444 uit 1924

offline
Wissels in blokken met stroomdetectie
Peter, dank voor het citaat uit de handleiding. Het staat er inderdaad klip en klaar dat er in een blok NOOIT een wissel kan liggen.

Robin, ik had de opmerking van Ben inderdaad anders begrepen. Ik denk dat jouw toelichting de juiste is.
Leuk dat je met je foto laat zien dat je toch nog ergens stiekem een beetje gesmokkeld heb.

Ben, dank voor de plaatjes met toelichting, dat verduidelijkt altijd meteen een heleboel.

Denk dat we de discussie hierbij kunnen sluiten, want het is nu volledig duidelijk dat er geen wissels in blokken voor mogen komen en ik maar eens moet bedenken hoe ik de wisselstraten in het baan ontwerp zo optimaal mogelijk in kan richten.

Zoals eerder gevraagd is hier nog wel een plaatje van het baan ontwerp. Het gedeelte waar het om gaat is het deel links onder op het plaatje, daar ligt een station met een aantal wissels zo dicht bij elkaar dat het wat lastig wordt om het verkeer daar goed te kunnen regelen, maar ik weet nu in elk geval hoe het niet moet.

Iedereen nogmaals dank voor de hulp en adviezen.

Marc
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Bedoel je dat blokje van 4 wissels? Twee keer een spoor omlaag.

De bovenste twee zijn overbodig. Die zitten er rechts onder nog een keer.
De twee wissels die daaronder zitten zou je naar rechts onder kunnen verplaatsen.
Dan heb je twee vrije perronsporen gecreëerd.

Aan de andere kaant is dit een typische A+B perron waar een langere trein beide perron delen nodig heeft.
Letterlijk Ben z'n voorbeeld.  >:-D daar werk je het makkelijkst met twee blokken.

Mvg Robin.
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Kan iemand mij uitleggen wat de reden is dat een wissel niet in een blok mag liggen?

Ik heb het nog nergens kunnen lezen (of er over heen gelezen) en als ik het iemand vraag dan krijg ik te horen: Dat is nu eenmaal zo.
Of: als je dat niet weet moet je er maar niet aan beginnen.
Maar het waarom dat kan (of wil) niemand mij zeggen.

Henk
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Natuurlijk Henk.

Over het algemeen dient een wissel om een keuze in je vervolg route te maken.

Dus een splitsing na een blok.
Of het samen komen na/van twee blokken.

In de uitgebreide handleiding van koploper stond altijd een inleidend verhaaltje over hoe het programma werkt.
oa hoe je blokken en de bezetmelders daarin moet aanleggen.

Kort samengevat zijn je blokovergangen de wisselstraten.
En die laat je zoveel mogelijk vrij voor ander verkeer om opstoppingen te voorkomen.
Zou je een wissel bij een blok voegen houdt je die onnodig bezet.

Is je trein te lang kun je aanvinken dat je de wissels die zijn gebruikt om het blok in te rijden bezet te houden.
Zodat je toch kunt stoppen.
Vandaar mijn vraag aan de topic starter hoe bekend hij met zijn besturingsprogramma was.

Dus wat zou dan een reden zijn om de wissel bij een blok te willen voegen?

Mvg, Robin

Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Citaat van: Trainhenk op donderdag 23 juni 2016, 18:42:13

Maar het waarom dat kan (of wil) niemand mij zeggen.


Grootspoor Geldermalsen:


Bron Sporenplan.nl

Kijk naar de perronblokken en stel je voor dat dat één blok zou zijn, hoe worden dan de wissels 93A en 91B bewaakt?

Gr, Ben.
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Met een bezetmelder?

Jaren geleden ben ik met Xander Berkhout in gesprek geraakt (hij was net met iTrain begonnen) en heb hem toen gevraagd waarom wissels geen bezetmelders konden/mochten hebben. Was niet nodig zei hij schouderophalend en hij kon daar op dat moment gen tijd voor vrijmaken om in iTrain hier iets voor te maken.
Prima, kon ik mij goed voorstellen.
Op de iTrain-fandag bij Hobby in Praktijk kwam ik er achter dat hij van gedachten was veranderd en dat hij dit er al een tijdje in had zitten.
Vorig jaar december was ik op Houten digitaal en raakte daar met een kennis weer met Xander in gesprek en wij vroegen hem toen hoe je dan een groep van wissels kan detecteren in iTrain. Ik heb bijv in mijn baanplan 2 slanke wissels en 2 slanke Engelse wissel achter elkaar liggen. Dat is bijna een meter spoor. Als daar een trein onbedoeld tot stilstand komt en de rest stampt vrolijk door dan is de schade niet te overzien.
Hij adviseerde toen om voor de wissels een apart blok te maken.

@Ben,
Als ik Grootspoor Geldermalsen bekijk heb je daar ook zo'n soort situatie.
Stel als je onderin van nummer 508 naar rechtsboven EN rijdt heb je volgens mij een heel stuk waar je in model geen bezetmelders zou hebben omdat je daar 3 Engelse wissels en twee kruisingen met wissels achter elkaar hebt liggen.

Henk
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Citaat van: Trainhenk op donderdag 23 juni 2016, 20:10:07
@Ben,
Als ik Grootspoor Geldermalsen bekijk heb je daar ook zo'n soort situatie.
Stel als je onderin van nummer 508 naar rechtsboven EN rijdt heb je volgens mij een heel stuk waar je in model geen bezetmelders zou hebben omdat je daar 3 Engelse wissels en twee kruisingen met wissels achter elkaar hebt liggen.


Dan zet je er toch bezetmelders aan, je hebt dan detectie op de wisselstraat. Maar daarmee zitten wissels nog niet in een blok. Een bezet blok is iets anders dan een bezet wissel....... ;)

Gr, Ben.
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Citaat van: Hero op donderdag 23 juni 2016, 18:59:14
Dus wat zou dan een reden zijn om de wissel bij een blok te willen voegen?
Dag Robin,
Ik had jouw reactie in eerste instantie over het hoofd gezien. Excuus daarvoor.
Het gaat/ging mij er niet direct om om een wissel in een blok toe te voegen maar wel om bezetmelding in het programma (Koploper, iTrain, en noem maar op) te creeren. Zeker als je een groep van wissels achter elkaar hebt.
En daarnaast het waarom.
Jij en Ben de Spoorman hebben daar een antwoord op gegeven.

Ik heb een kleine testbaan met Koploper gehad om de basisprincipes door te krijgen en daar gebeurde het wel eens dat een lok doorreed en gedeeltelijk op een wissel tot stilstand kwam. Een volgende lok zou er zo tegen aan gereden zijn vandaar mijn vurige wens voor bezetmelding op de wissels.
In de testbaan had ik geen bezetmelding op de wissels en zaten mijn wissels niet in een blok.

Citaat van: Hero op donderdag 23 juni 2016, 18:59:14
Is je trein te lang kun je aanvinken dat je de wissels die zijn gebruikt om het blok in te rijden bezet te houden.
Zodat je toch kunt stoppen.

Ik weet niet meer of dat in de versie van Koploper die ik heb gebruikt ook zat.
Nakijken kan ook niet meer want de PC heeft de geest gegeven en ik weet zo even niet meer welke versie van Koploper ik gebruikt heb.
Je geeft hiermee wel antwoord op een vraag die ik nog had namelijk wat gebeurd er als er trein over een wissel een blok in rijdt en de laatste wagon blijft op de wissel staan. In Koploper kun je dus aangeven dat de wissel als bezet gemeld moet blijven.
Desondanks maak ik toch bezetmelders op mijn wissels want stel dat een wagon achterblijft en de trein verlaat het blok dan worden en het blok en de wissel vrij gegeven. Met een bezetmelder blijft naar mijn bescheiden mening dan de wissel bezet.

Fijne avond tot morgen.

Henk
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Even vanaf de zijlijn, ik ken koploper niet: maar kan je het signaal van de terugmelder niet als een soort conditie gebruiken?
(schakel niet | bezet ) of (schakel wel | onbezet ), zonder dat je t in een blok opneemt?

Gr Simon
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
@ Simon

Zeker.
In koploper wel. Daar kun je de wissel gewoon een melder geven. En is deze gewoon bezet als er iets op staat. En route niet vrij dan geen verkeer die kant op.

Itrain lost dat anders staat hierboven.

Henk,

Als je loc te ver doorrijd dan is je stop melder te kort of rijd je hem te hard binnen.
Lijkt me zinvoller het probleem aan te pakken als een oplossing op de gevolgen van het doorschieten te bedenken.
Neemt niet weg dat een beveiligde wissel handig kan zijn.

Mvg Robin
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Citaat van: Trainhenk op donderdag 23 juni 2016, 23:20:57

Desondanks maak ik toch bezetmelders op mijn wissels want stel dat een wagon achterblijft en de trein verlaat het blok dan worden en het blok en de wissel vrij gegeven.


Dat is een keuze. Mijn ervaring is dat het schijnveiligheid is, hoe ernstig is het als er eens een karretje achterblijft? De achteropkomende trein pikt het wel op. :D En hoe ga je dat doen in je klimspiraal? Juist daar is het risico van het ontkoppelen het grootst. De losse wagons zullen op z'n best terugrollen en op z'n slechts ontsporen. Ik zie hier ontwerpen voorbijkomen met enorme klimspiralen van meerdere blokken en volledige detectie, lol. :D

Op mijn 3rail baan had ik volledige (massa)detectie. Nu rij ik stroomdetectie wat maakt dat alleen lokomotieven en stuurstanden gedetecteerd worden. Aanvankelijk had ik het plan om op alle karren stroomafname te realiseren, hell of a job. Daar ben ik snel van teruggekomen, helemaal niet nodig. Vrijgave van blokken en wisselstraten gebeurt nu op basis van treinlengte op de 1e melder, Koploper weet hoe lang een trein is en hoe snel deze rijdt, werkt perfect. Dit kun je ook toepassen bij de laatste melder van een bewaakte wisselstraat.

Gr, Ben.
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Een of meerdere melders in je wisselstraat kan ook gebruikt worden om meerdere rijwegen tegelijk te hebben. Dat heeft dan niets te maken met "verloren" rijtuigen en wagonnetjes ;) meer met een snellere treinopvolging en meerdere tegelijk treinbewegingen in de wisselstraat, als dat mogelijk is. :)

Groeten Ronald.
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Volledig met Ben eens. Zelf heb ik ook een paar langen wisselstraten die niet gedetecteerd zijn en daar gebeuren nooit ongelukken.

Net als in Kopeloper en iTrain heb je nog te maken met tijd, afstand, snelheid en lengte (van trein).
Deze 4 gegevens zorgen ervoor dat het besturingsprogramma exact weet waar een trein zich bevind, dus ook het laatste ongedetecteerde wagon.
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Citaat van: Hero op donderdag 23 juni 2016, 23:38:11
Als je loc te ver doorrijd dan is je stop melder te kort of rijd je hem te hard binnen.
Lijkt me zinvoller het probleem aan te pakken als een oplossing op de gevolgen van het doorschieten te bedenken.

Mvg Robin
Robin,
Deze opmerking heb ik vaker te horen gekregen maar ik reed niet harder dan 40 km in de grote blokken en in de kleine(re) blokken niet harder dan 20 of 30 km.
Verder waren alle bezetmelders een raillengte (C-rails 24172 of 24188) lang.
Rails werd regelmatig schoongemaakt met poetswagon of poetsdoek.
Slepers werden schoongemaakt, etc.
Nooit een duidelijke oorzaak kunnen vinden en het gebeurde ook niet consequent.
In mijn nieuwe baan heb ik, daar waar mogelijk, twee stukken rails als bezetmelder.

Henk


 
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Reed je dat als minimale snelheid ? Of als snelheid op die plaatsen.
En leren remmen kost nu eenmaal even tijd.

Derde optie is trouwens dat je decoders met een te grote vertraging reageren. ( cv4)
Die was ik even vergeten.

Groet Robin
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
 @citaat
De baan heeft 1,5 tot 2 jaar gelegen en er werd regelmatig mee gereden.
De loks die ik gebruikte om te testen (vier of vijf stuks) liet ik, toen ze voor het eerst op de baan kwamen, meerdere malen enige uren automatisch rijden om het leren remmen onder de knie te krijgen en ze zijn in Koploper geijkt.
De snelheid was in de meeste blokken de maximale snelheid, zeker in korte blokken.
Een beetje saai soms maar het was ook om te testen en te leren, niet om realistisch te rijden.

Je derde optie zou nog kunnen ware het niet dat het niet altijd voorkwam en er geen regelmaat of logica in zat.
Tenminste, de logica heb ik nooit kunnen ontdekken.
Deze optie zal ik goed onthouden voor als ik weer zover ben om te gaan rijden.  :thumbup:

Henk
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Ik haak even af, dit gaat allang niet meer over wissels wel of niet in blokken. De onderwerpen die nu langs komen zijn al vaak beschreven, niks nieuws. ;)
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Dit draadje zitten doorlezen en er rijst een praktische vraag: Als je stroomdetectie gebruikt en wissels buiten een blok vallen.... dan betekend dit (lijkt me) dat je aan alle 3 de midden contacten van de (M-RAIL)wissels isolatie aanbrengt. Dit zou logischer wijze betekenen dat je ieder wissel apart van stroom moet gaan voorzien. Of mis ik nu ergens iets?
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Hi Henk,

Nee je mist niets, dat klopt.

groet
Harald
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Wissels in blokken met stroomdetectie
Dan je Harald. Heb in middels ook PM gehad van Cor (KEESOLDSCOOL) met de bevestiging. Kan ik weer wat voorwerk doen voordat ik naar de CS3 ga kijken ;)