Dank voor alle reacties.
Hero, de enige ervaring die ik met Koploper heb is de cursus bij HIP en dat is alweer wat langer geleden.
Mijn vraag van nu is daar toen niet aan de orde geweest en komt nu pas boven omdat ik met een ontwerp van een M-rails baan bezig ben waar een aantal wissels erg dicht bij elkaar liggen en ik daarom naar een mogelijkheid zoek om de soms wel erg korte blokken tussen de wissels langer te maken door de wissels zelf onderdeel van de blokken te maken.
Technisch is dit bij M-rails met stroomdetectie mogelijk, maar ik vraag me dus af of Koploper daarmee overweg kan.
Het is uiteraard niet mijn bedoeling een wissel om te zetten waar een loc of wagon op staat.
Jan en Jorg, ik heb de Koploper handleiding v9.0 er op nageslagen, maar vind daarin geen hoofdstuk "onderhouden blokken".
Vanaf pagina 137 vind ik wel info over blokken, maar kan nergens ontdekken dat er geen wissels in blokken voor mogen komen.
Barry, zie mijn reactie aan Hero.
Simon, jouw tekening komt enigszins overeen met mijn vraagstelling, alleen zijn sommige stukjes spoor tussen wissels in mijn ontwerp nog korter en als er geen wissels aan blokken toegevoegd mogen / kunnen worden, dan resulteert dat in veel erg korte blokken en dat wil ik dus proberen te minderen.
Ben, jouw voorstel spreekt me erg aan en ik zou zoals jij ook aangeeft het gele blok net rechts van de wissel in twee stukken opdelen.
Gezien de tegenstrijdige reacties of een wissel in een baan met stroomdetectie nu wel of niet in een blok kan worden opgenomen en of Koploper daarmee overweg kan, rijst de vraag of iemand dit ook daadwerkelijk toegepast heeft en wat de ervaringen daarmee zijn.
Marc