Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

TAMS Master Control hangt

Gestart door digipeet dinsdag 14 juni 2016, 00:11:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
TAMS Master Control hangt
Hallo,

Dit is mijn eerste bericht op een forum dus verbeter suggesties zijn welkom.
Sinds een paar weken ben ik overgestapt van een Marklin 6021 naar Tams Master control en een TAMS B3 booster.
Voor terugmelding maak ik gebruik van de S88 bus met 1x Marklin S88 en 2x Viessmann 5217.
Voor wisselbesturing zijn 3x een Viessmann 5211 decoders in gebruik.
De terugmelding en wissel decoders zijn niet aangepast bij de overstap.

Regelmatig (1x per 1/2 uur to 1x per 2 uur) hangt/blokkeert de TAMS controller waarbij alleen de stekker er uit en er in hem weer tot leven brengt.
Wanneer er geen treinen rijden blijft de TAMS te bedienen.
Ik heb e.e.a geprobeerd met zowel koploper 8 en 9  als Rocrail op  windowXP en Windows7 met de bijbehorende TAMS drivers met het zelfde resultaat.
Wat zou hier het probleem kunnen zijn?
   
Re: TAMS Master Control hangt
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re: TAMS Master Control hangt
Stekker eruit? Lukt het ook niet met STOP en Go tegelijk in te drukken?

Grt Rieske
Re: TAMS Master Control hangt
Mhh, die had ik nog niet geprobeerd Rieske.
Bedankt en ik zal het proberen.
Maar ik zou ook graag weten of er een manier is om te voorkomen dat de boel gaat hangen.
Re: TAMS Master Control hangt
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: TAMS Master Control hangt
Peter,

Mijn gevoel zegt mij dat er ergens sluiting wordt veroorzaakt waardoor de TAMS er mee stopt.
Ik neem aan dat de Tams Master control en de TAMS B3 booster een geheel (moeten) vormen?
En dat de booster niet een apart deel van de baan aanstuurt?
Als de Tams Master control hangt branden de controlelampjes in de juiste kleur (sluiting of niet?).
Controleer nog een goed de aansluitingen.

Henk
Re: TAMS Master Control hangt
Het ruikt naar een driver / communicatie probleem. Zegt Koploper of Rocrail iets als het zich voor doet?

Gr, Ben.
Re: TAMS Master Control hangt
Hallo Henk,

Ik heb de kortsluit functie geforceerd. Bij sluiting gaat de Tams master control op stop en geeft aan dat er sluiting is gedetecteerd,  de B3 booster wordt uitgeschakeld.
De TAMS master control en B3 booster vormen een geheel, er zijn geen andere secties met aparte booster.
Wanneer de TAMS hangt is er geen enkele indicatie en de booster blijft aan.
Wanneer op dat moment een kortsluiting word geforceerd wordt de booster niet uitgeschakeld
De besturing programma's (koploper of rocrail geven een communicatie fout / time out aan op de interface.
Ik heb de aansluitingen al een aantal keren gecontroleerd en kan niets geks vinden of ik kijk er overheen, zolang de TAMS niet hangt functioneert ook alles naar behoren.
Re: TAMS Master Control hangt
Hallo Ben,
Een driver probleem was ook mijn eerste gedachte, daarom heb ik zowel met met Windows XP en Windows 7 getest waarvoor aparte drivers op de TAMS site staan.
Ook heb ik zowel via een COM poort, USB en USB naar COM adapter getest. (De TAMS heeft zowel een COM als USB aansluiting). In alle gevallen gaat het mis.
Re: TAMS Master Control hangt
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: TAMS Master Control hangt
Citaat van: digipeet op dinsdag 14 juni 2016, 21:31:19
De besturing programma's (koploper of rocrail geven een communicatie fout / time out aan op de interface.

Heb je nog andere com- en usb-kabels?
een communicatie fout / time out geeft aan dat de berichten niet doorkomen.
Als je in je kabels een breuk hebt zitten...
Als je de com-kabel hebt aangesloten staat je baudrate goed ingesteld?
Zowel in je Tams als in Koploper op dezelfde waarde (mijn voorkeur 19200 baud)?
Stel hem eventueel een niveau lager in op 14400 baud en kijk of de problemen dan ook voordoen.

Henk
Re: TAMS Master Control hangt
Er is met verschillende USB en COM kabels getest, en ook baudrate's  2400, 9600, 14400 en 57600.
Alles met het zelfde resultaat.
Re: TAMS Master Control hangt
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: TAMS Master Control hangt
Heeft de PC een com-poort en heb je die geprobeerd?
Dus com-poort Tams naar com-poort-computer?
Ik wil de USB-to-serial-adapter uitsluiten.

De komende week ben ik niet in de gelegenheid om te reageren.
Mocht je er hier niet uitkomen dan stel ik voor dat je op het koploperforum je probleem voorlegt.

Veel succes!

Henk
Re: TAMS Master Control hangt
Ik ben geen Tams kenner maar de aanbevolen baudrate is 19200. Zoek eens op het Koploperforum, er zijn heel veel tevreden Tams rijders aldaar.

Gr, Ben.
Re: TAMS Master Control hangt
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re: TAMS Master Control hangt
De kabel tussen de Tams en de B3 booster is die 3 of 5 aderig aangesloten?
3 aderig is als een DCC compatibel booster en 5 aderig is als een Marklin** compatibel booster.
Beide boostertype verschillen ten aanzien van de kortsluitpolariteit.
Deze moet wel ingesteld zijn op je Tams.

bij  5 aderig aangesloten, de Tams instellen bij boosterconfig.> kortsl pol. > positief
bij 3 aderig aangesloten, de Tams instellen bij boosterconfig. > kostsl. pol.> negatief
Hoe kom je daar?
Menu > instellingen > booster config > Kortsl.pol. > dan daar instellen.

Ongetwijfeld heb je dit bekeken, ik doe ook maar een gooi.

Groet Rieske
Re: TAMS Master Control hangt
Bedank allemaal voor de reacties

Henk,
Ja er is ook getest met RS232 kabels tussen COM poort op de PC en de COM poort op de TAMS.
Ik heb me hier gemeld en niet op het koploper forum omdat het probleem zich zowel met koploper als met RocRail voordoet en omdat TAMS niet meer officieel door koploper wordt ondersteund.

Ben,
Ik zal de 19200 baud instelling nog eens proberen maar 2400, 9600, 14400 en 57600 geven geen oplossing.
Wat het koploper forum betreft zie de recatie aan Henk hierboven.

Rieske,
De kortsluit detectie op de TAMS staat correct ingesteld en werkt.
Er wordt gebruik gemaakt van de 3 aderige DCC connectie.
De marklin connectie kan niet worden gebruikt omdat zowel de de Marklin interface op de B3 booster als te S88 bus op de TAMS MC zijn niet galvanisch gescheiden zijn.
Dit geeft een probleem omdat de S88 bus tegen massa meet terwijl de dubbel gelijkgerichte B3 booster geen massa niveau heeft.
Vandaar dat de galvanisch gescheiden DCC connectie wordt gebruikt en de massa van de S88 bus aan de rails kant van het spoor is verbonden.
Nu ik dit zo schrijf bedenk ik me dat het best wel raar is om een dubbel gelijk gerichte booster op een 3 rail baan te gebruiken.
Ik weet niet of er andere gebruikers zijn die dat ook doen doen in combinatie met S88 terug melding.
Wel heb ik gelezen de er controllers zijn met galvanisch gescheiden S88 bus (ESU)
Ik ga eens wat prutsen met optocouplers in de S88 bus, alhoewel de gescheiden DCC bus voldoende zou moeten zijn.
Het resultaat laat ik hier weten.
Re: TAMS Master Control hangt
Hoe lang blijft de zaak rijden als je alleen op je Tams rijd zonder pc ?

Als dat probleemloos gaat ligt het aan je verbinding naar de computer.

Staat er in je handleiding van de Tams ergens waar je communicatie aan moet voldoen?
Ik weet uit de tijd dat ik met mijn edits reed dat ik altijd iets met een stopbit aan moest passen op de rs232 poort in de pc.

Mvg Robin
Re: TAMS Master Control hangt
Hoi Robin.

In handleiding staat geen extra informatie over de com poort settings. De com poort staat op 8 bits ,no parity, 1 stop bit.
In koploper en rocrail  moet je het type digitaal systeem opgeven,  hier staat TAMS easy Control.
Ik hoop dat hierdoor de de juiste com poort setup wordt geregeld.

Tot nu toe heb ik met handbesturing geen problemen gehad maar ik heb alleen en testbaan van 3 sporen naast elkaar liggen met wat wissels en kan daarom niet rond rijden.
Handbediening betekend daarom uren aan de knoppen om te keren aan het spoor.
Re: TAMS Master Control hangt
Windows wil nog wel eens de prioriteit bij het zoeken naar updates leggen.
Waardoor koploper hier in de soep liep en de communicatie werd verbroken.

Sluit je computer eens af van de buitenwereld. Misschien helpt het.
Ik ken d tams niet goed genoeg om te weten wat je poort instellingen moeten zijn. 


Wil je zeker weten dat het in je communincatie zit zul je toch even een rondje neer moeten leggen.
Re: TAMS Master Control hangt
Weer bedankt voor de suggesties!
Een laptop die gebruikt word voor de baan besturing heeft geen netwerk verbinding en de virus scanner is uitgeschakeld.
Ook met deze laptop trad het probleem op.
Ondertussen op een test bordje optocouplers tussen de TAMS en de eerste S88 module geplaatst om de zaak galvanisch te scheiden.
De treinen pendelen nu op en neer, kijken of ze dat morgen nog doen.
Wanneer dat niet helpt is de volgende stap een rondje leggen Hero :).
Re: TAMS Master Control hangt
Ik hoop voor je dat dit werkt.
Rondjes rijden is niet zo lang leuk.  >:-D
Re: TAMS Master Control hangt
Hoi Peter,
Welke versie software staat er op je Tams?
Ik gebruik de Tams in combinatie met Rocrail en 3 stuks B-2 boosters zonder problemen.

Albert.
Re: TAMS Master Control hangt
Dag Albert,
De TAMS versie is 1.4.8.
Gebruik je ook S88 terugmelders?

Hero, All
Ik hoef geen rondjes te gaan rijden.
Na het plaatsen van de optocouplers tussen de TAMS en de eerste S88  blijft de boel keurig draaien.
Het lijkt er op dat de B3 booster met dubbel gelijkgerichte voeding geen goede combinatie is met S88 terugmelding op eencontroller zonder galvanisch gescheiden S88 aansluiting.

Ik ben benieuwd of Albert ook de S88 terugmelders gebruikt
en of er ook combinaties met B3 boosters en S88 terugmelders zijn die probleemloos werken.
Re: TAMS Master Control hangt
Hoi Peter,
Je gebruikt de meest recente versie van de Tams software. (Er is een versie 1.4.8c maar die is nog in de beta fase).
Ik gebruik ook S88N modules, maar die heb ik aangesloten via een HSI88 op mijn PC. Daar ben ik mee begonnen toen ik alleen maar een booster (ORD-3) had tussen mijn computer en mijn baan. Na de aanschaf van de Tams heb ik dat zo gelaten want het werkt prima.
De S88N modules zijn van Etecmo en van Rosoft.

Goed te lezen dat het nu zonder problemen rijdt. Hoop dat het zo blijft.

Albert.
Re: TAMS Master Control hangt
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: TAMS Master Control hangt
Ik heb thuis ook een master-control met 8 van die B3 boosters achter en S88 terugmelding van de Tams MC.
Werkt al jaren prima, geen galvanische scheiding ofzo.
Echter is het al enige jaren geleden dat ik nog omgekeken heb hoe e.a. is aangesloten, wil je dat ik er wat fotos van maak en een schema ofzo ?


groeten,
Kris
Re: TAMS Master Control hangt
Bedankt voor de reactie Albert.
Inderdaad niet vergelijkbaar.

Kris,
Als je de moeite wilt nemen heel graag, Het gaat bij mij met 1 booster en 3 S88 modules al fout, dus ik ben heel benieuwd hoe het bij jou aangesloten zit.
Re: TAMS Master Control hangt
Lid sinds: 2008

offline
Re: TAMS Master Control hangt
Als hij blijft <hangen>heb je dan nog spanning op de baan staan
En zitten de stekkers wel goed om
dus de dradad op de booster van de booster af en op de tams naar boven, en voor de S88 naar bendenwijzend/hangend
Re: TAMS Master Control hangt
Wat ik zou doen is hem aansluiten als Märklin booster dus via de 5-polige aansluiting dan is het een common-ground booster volgens het aansluitschema (afbeelding). Dat lijkt mij een betere optie dan hem aansluiten als DCC booster bestemd voor een 2-rail systeem.

Groetjes
Re: TAMS Master Control hangt
Hallo Nero,
De spanning blijft op de baan.
De stekkers tussen de TAMS en S88 "hangen".
De bij de TAMS kabel Märklin kabel gebruik ik niet omdat de Booster via DCC is aangesloten.

Hi Sprinter,
Welke (afbeelding) van het aansluit schema bedoel je?
Wanneer de B3 Booster via de Märklin connectie wordt aangesloten aan de TAMS is terugmelding met S88 niet mogelijk omdat in dat  geval de massa niet in het midden ligt(het is net de waarheid:) en de S88 gebruikt maakt van de massa om bezet melding.

Re: TAMS Master Control hangt
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re: TAMS Master Control hangt
Hoeveel s88'ers heb je op je Tams ingesteld staan? 3 neem ik aan.
Re: TAMS Master Control hangt
De TAMS staat ingesteld op 3 S88'ers Rieske.
Re: TAMS Master Control hangt
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: TAMS Master Control hangt
Beste Peter,

Is de B3 dan een H-Bridge booster?

Groet, Anne W
Re: TAMS Master Control hangt
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: TAMS Master Control hangt
Anne,

Is H-bridge hetzelfde als galvanisch gescheiden?
Zo ja, dan is de B3 een  H-Bridge booster.
Zie KLIK: overzicht TAMS-boosters

Henk
Re: TAMS Master Control hangt
Link uit het vorige bericht en dan bijna onderaan de pagina: Ausgang symmetrisch.
Symmetrische uitgang is hetzelfde als H-bridge, en dat heeft de B3 dus.

Galvanisch gescheiden: dat gebeurd aan de ingang met een opto.

Martin.

Re: TAMS Master Control hangt
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: TAMS Master Control hangt
Er hangt me zo maar bij dat een H-Brug booster geen koelplaat nodig heeft, uitgang symmetrisch, ook de aloude Edits booster heeft, denk ik, een symmetrisch uitgangssignaal.

Als de ingang van de booster galvanisch gescheiden is op de massa, dan komt de kleine S88 "massadetectie" stroom inderdaad niet terug in de Tams centrale, ik heb even in de handleiding van hun massadetectie terugmelders gekeken en vind het volgende:

In Digitalanlagen, deren Booster galvanisch getrennt sind, muss der
Masseanschluss X2 des S88-4-Moduls mit einer speziellen Masseleitung
bzw. der Schienenmasse verbunden werden. Dieses gilt insbesondere
für Anlagen mit DCC-konformen Boostern, aber auch für Anlagen, die
z.B. mit der Central Station von Märklin** oder der Ecos von ESU**
gesteuert werden.

Omdat ik geen terugmelders van Tams gebruik zou mijn vraag aan Tams zijn of ik de railmassa via één draad mag verbinden met één S88 massaklem die je op elke terugmelder vindt.

Maar als het systeem goed werkt, en blijft werken met de optocouplers, vooral dat zo laten.

Groet, Anne W
Re: TAMS Master Control hangt
Lid sinds: 2008

offline
Re: TAMS Master Control hangt
Er staat ook in de handleiding van de booster ,dat je maar een spoorstaaf hoeft te onderbreken per sectie
Let echter wel op dat de draden op de booster ook op de zelfde spoorstaaf zitten
Re: TAMS Master Control hangt
Hallo allemaal
Sorry voor de late reactie door een lang weekend

Anne, De B3 booster is inderdaad een H bridge booster zoals Martin aangeeft waardoor zowel de rails als de middengeleider geen massa zijn.
De  booster wordt aangestuurd via de DCC ingang die galvanisch is gescheiden .
De massa van de eerst S88 module is verbonden met de rails zodat de S88 modules een "massa" referentie hebben.
Dit is alleen mogelijk wanneer de booster is bedraad via de galvanisch gescheiden DCC aansluiting omdat de TAMS  geen galvanisch gescheiden S88 aansluiting heeft.
Dit zou volgens mij voldoende moeten zijn maar bij mij wijst de praktijk anders uit en gaat het pas betrouwbaar werken wanneer ook de S88 aansluiting galvanisch wordt gescheiden.

Wat ik me afvraag is waarom ik ook de S88 bus galvanisch gescheiden moet aansluiten om het goed te laten werken waar andere het wel werkend te hebben zonder opto couplers.
Hoe minder er tussen zit hoe minder er fout kan gaan dus als het kan werken zonder opto couplers heeft dat mijn voorkeur.

Nero,
Er wordt nu gebruik gemaakt van 1 booster.
Maar inderdaad bij de volgende booster moet ik goed opletten dat de boosters op de zelfde manier worden aangesloten

Weer bedankt voor alle adviezen en meedenken.
Re: TAMS Master Control hangt
Lid sinds: 2008

offline
Re: TAMS Master Control hangt
Ik had dus nog 2 booster oud type obver van 4
Kon van de buurvrouw 4 B3 rail com boosterss overnemen
Alles werkte tot de 4 erop aangesloten waren
op 1 booster nog bezet melding
Blijkt dus gewoon dat je 1 spoorstaaf (draden) dus moet doorverbinden,en alles werkt weer
dus let op dat je de booster  op de 5 polige aansluiting monteerd met de 5 polige stekker van de TAMS
Ook opletten dat de 2e booster aan 1 zijde(spoorstaaf) door gelust wordt
Re: TAMS Master Control hangt
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: TAMS Master Control hangt
Beste Peter,

O.K.,wat me dan verbaasd zijn die koelplaten, verder kan ik me van alles voorstellen met de railmassa van een H-Bridge en de S88 massa, maar het is ook zo dat de Ecos en het CS een (interne) H-Bridge hebben en daar moet/mag je wel een aparte verbinding maken tussen beide massa's, zo blijven er altijd uitvoerings "problemen" bij de verschillende merken in de digitale wereld.

Groet, Anne W
Re: TAMS Master Control hangt
Hallo Nero,
Bedoel je dat de massa van de S88 moet worden verbonden met een spoorstaaf?

Hallo Anne,
Ik heb nog even op de TAMS site gekeken. Op het plaatje van de B3 booster zijn koelribben te zien zoals die er ook bij mij opzitten.
In mijn zoektocht heb ik ergens gelezen dat de Ecos (en ik denk daarom ook de CS) een galvanisch gescheiden S88 aansluiting hebben.
Dat heeft de TAMS niet en ik denk dat daar het verschil zit.

Weer bedankt voor de suggesties en vriendelijke groet van Peter
Re: TAMS Master Control hangt
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: TAMS Master Control hangt
Beste Peter,

Klopt, het CS en de Ecos hebben een interne H-Bridge booster, het schijnt een eigenschap van dit type boosters te zijn dat de massa van alle systemen niet gemeenschappelijk mag zijn.

Verder zijn de uitvoeringen verschillend:

bij het CS en de Ecos mag je een externe verbinding maken tussen de S88 en de rail massa

bij de spullen van Digikeys mag dat niet.

bij de boosters van LDT en Raptor mag dat wel

Er is overigens nog een ander alternatief: de toepassing van de terugmeldereenheden van LDT met optocouplers, hier is het detectie circuit galvanisch gescheiden van het S88 circuit.

Verwarrend wereldje, de digitale modelspoorwereld...

Groet, Anne W
Re: TAMS Master Control hangt
Lid sinds: 2008

offline
Re: TAMS Master Control hangt
Let op
ik weet niet van andere merken
Maar de tams S88 is via de booster al aan een spoorstaaf verbonden
Anders zou je geen melding krijgen
Ik geef alleen aan ,dat je met meerdere boosters de spoorstaaf maar (volgens de tams handleiding)eenzijdig hooeft te onderbreken
Re: TAMS Master Control hangt
Hi Nero,
Bedankt voor de tip, k zal er aan denken wanneer ik meerdere boosters ga aansluiten!

Best Anne,
Ja best verwarrend al die verschillen. Bij de TAMS mag je dus alleen de S88 massa aan de rails leggen wanneer je een galvanisch gescheiden booster gebruikt.
Aangezien ik al aardig wat Viessmann 5217 terugmeld modules heb vervang ik die  liever niet voor LDT met optocouplers.
Vandaar dat ik als alternatief de S88 aansluiting tussen de eerste module en de TAMS centrale heb uitgevoerd met optocouplers. De materiaal kosten zijn ~10 Euro wat leuker is dan alle terugmelders vervangen.

Groeten van Peter
Re: TAMS Master Control hangt
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: TAMS Master Control hangt
Beste Nero,

De Tams centrale heeft een gemeenschappelijke massa voor de databus en voor de S88 bus, maar heeft geen ingebouwde booster, dus de railmassa komt niet in de Tams centrale.

Bij een common ground booster, die dus een gemeenschappelijke massa heeft voor de railmassa en de inkomende databus en ligt de S88 massa inderdaad via de booster aan de railmassa.

Maar een H-Bridge booster heeft dus geen gemeenschappelijke masse voor de railmassa en de inkomende databus, dus ligt de S88 massa niet via de booster aan de railmassa.

Beste Peter,

Als het werkt en snel genoeg werkt met de optocouplers, en ook blijft werken, dan is het prima.

Groet, Anne W
Re: TAMS Master Control hangt
Best Anne,
Vanavond heb ik een mailtje aan TAMS gestuurd en gevraagd of ze suggesties hebben.
Wanneer dit niet zo is ga ik het inderdaad zo laten (met de optocouplers)
Bij nieuws van TAMS zal ik een update gaven

Met vriendelijke groet, Peter
Re: TAMS Master Control hangt
Wat ik niet begrijp dat je je nu zo aan het concentreren bent op de s88 melders, waarom doe je dat?

Je probleem zit in een totaal andere hoek, en de gebruikte s88 modules, zijn gewoon compatible en zonder aanpassingen te gebruiken bij jouw systeem.
Ik zou dit pad maar verlaten en je concentreren op het werkelijke probleem, en je geld gewoon in je zak houden.

De s88 inlees procedure kan jouw systeem niet laten hangen. En als jij andere melders gaat gebruiken m.b.v. opto's o.i.d. dan blijft die inlees procedure en de aansluiting op de centrale precies hetzelfde.

Groetjes
Re: TAMS Master Control hangt
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: TAMS Master Control hangt
Beste Wim,

Als de S88 massa vanwege de booster niet verbonden mag worden met de railmassa, dan is er een probleem en zijn de LDT Optocouplers terugmelders een alternatief, overigens denk ik dat het, met mogelijk wat verbouwwerk, ook mogelijk is met de standaard stroomdetectie terugmelders, dat zijn immers ook terugmelders met twee aparte galvanisch gescheiden circuits, het detectie- en het meldcircuit.

Groet, Anne W
Re: TAMS Master Control hangt
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: TAMS Master Control hangt
Beste Wim,

Wellicht iets om te bekijken voor je, stroomdetectie terugmelders voor Märklin K- en C-rails te gebruiken met H-Bridge boosters die geen massaverbinding tussen S88 en railmassa toestaan, b.v. Digikeys.

Groet, Anne W
Re: TAMS Master Control hangt
Beste Sprinter (Wim?)

Inderdaad zouden de S88 modules gewoon moeten werken.
Er is met verschillende combinaties getest: koploper en RocRail, Win XP en Win7, Com en USB poort en verschillende poort drivers.
Allemaal zonder resultaat.
Het uitvoeren van de S88 bus met optocouplers (tussen de Easy Control en de eerste module had wel een positief resultaat)
Vandaar de aandacht voor de S88 modulen.
Met deze oplossing hoeven ook geen andee terugmelders te worden aangeschaft
Maar ook ik ben van menig dat het zonder extra schakelingen zou moeten werken en ga daarom de bekabeling nog een keer controleren om the kijken of daar nog een oorzaak te vinden is.
Je geeft aan te concentreren op het werkelijke probleem. Kan je aangeven wat dat volgens jou kan zijn wanneer de TAMS om de 20 minuten tot 2 uur "hangt" en een reset nodig heeft om weer tot leven te komen?

Vriendelijke groet,
Peter

Re: TAMS Master Control hangt
Toch nog een update voor dit topic.

Na de aanbieding van TreinBert om eens te komen kijken heb ik de TAMS MC weer direct aangesloten op de S88 bus om het probleem te laten zien. (het hangen van de TAMC MC wanneer zonder optocouplers wordt gewerkt)
Maar de TAMS MC was niet van plan om er mee te stoppen.
Het enige verschil wat ik kon bedenken is dat ik een ander S88 kabeltje had gebruikt om het optocoupler bordje te overbruggen.
Tijdens inspectie van het originele TAMS S88 kabeltje spong het draadje van de +5V uit een van de connectors.
(het optocoupler bordje heeft een eigen voeding en de 5V die geleverd wordt door de TAMS wordt niet gebruikt voor de S88 interface)
Na reparatie van het kabeltje is e.e.a nu 6 uur in bedrijf met de S88 interface direct aangesloten op de TAMS MC zonder enig probleem.

Het lijkt er op dat de "spetterende" 5V de TAMS MC in de war maakte.
Conclusie: altijd eerst de voor de hand liggende zaken controleren!

TreinBert, bedankt voor je aanbod om eens langs te komen, dat heeft geweldig geholpen :)

Vriendelijke groet Peter
Re: TAMS Master Control hangt
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: TAMS Master Control hangt
Beste Peter,

Ja, we gaan wel eens te moeilijk denken als er iets niet werkt, ook ik heb daar last van, ik denk niet aan het begin, maar ergens halverwege het proces.

Overigens is makkelijk te controleren bij de normale S88 met massadetectie decoders of de 5 volt draad goed in de stekker zit: er moet 5 volt op de geïsoleerde railstaven staan als er niets op staat.

Groet, Anne W
Re: TAMS Master Control hangt
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: TAMS Master Control hangt
Citaat van: Anne W op zondag 13 november 2016, 22:48:27
er moet 5 volt op de geïsoleerde railstaven staan als er niets op staat.

Dag Anne,

Ik moest hem even twee keer goed lezen. Niets = geen trein.

Henk
Re: TAMS Master Control hangt
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: TAMS Master Control hangt
Graag gedaan.😄

Goed dat het werkt. Tot 10 december in Houten.

Groet,
Bert