Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Update 19-6-2016 / Zug-e-Zug / Aanwinst Re460 Gottardo & vorderingen

Gestart door jj_marklin vrijdag 17 december 2010, 21:46:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Update 30-10-2013 / Zug-e-Zug / Wat voor extra voeding-booster
Hallo allemaal,

Na een hele poos niks aan mijn baan te hebben gedaan ben ik toch weer van start gegaan.

Ik was aanvankelijk begonnen met een testplank. Deze is er ook nog steeds, maar heb ik even aan de kant gelegd. Ik mis nog een paar dingen die ik in Houten wil scoren komende ronde.

Allereerst de hele boel maar eens goed schoongemaakt. Op de IMA in Göppingen een Schienenreinigerset gekocht. Is niet goedkoop, maar werkt wel heel goed. Ook de Dapol doet zijn werk goed.

Verder heb ik onder de treintafel alle bedrading gefatsoeneerd, zodat alles nu via de kabelgoten en kabelgeleiders loopt. Dit lijkt een werkje van niks, maar het merendeel van dit werk moet al liggend op de grond en boven je hoofd. Aangezien ik vrij snel hoofdpijn krijg was dit een klusje dat ik telkens voor mij uit schoof. Ik denk dat ik mijn volgende baan maar op 2 meter hoogte maak. Dan kan ik er gewoon onder staan. Alleen beetje jammer dat je er dan verder niets van ziet?







In de oprit de stroom,  bezetmelders en diodes gesoldeerd.  Ook de oprit met de M8 draadeinden moest nog goed worden afgesteld, en de grijze elektrabuisjes op maat gemaakt en op verschillende plaatsen om de draadeinden heen gezet.



Vorige week met de herfstvakantie voor (plezierige) familieomstandigheden naar Zwitserland geweest. Tijdens deze vakantie mijn verjaardag gevierd en nog een aantal leuke dingen gekregen.





Eén van die dingen was een oude spreekbeurt die tijdens het opruimen ergens was opgedoken. Drie keer raden waarover deze spreekbeurt (slechts 28 jaar geleden?) ging. :D :D ;)





Ook nog een dagje erop uit geweest richting Erstfeld en Gösschenen. Had ook graag nog even in Wassen wat foto?s willen maken, maar de tijd was (like usual) te kort. In Erstfeld bij het info-center geweest van de Gotthard-basistunnel. Imposant stukje werk wat daar verricht is/wordt. De tunnelingangen en de infrastructuur eromheen naderen de ontknopping daar. Ik heb hiervan een hoop foto?s gemaakt (met de camera van zus). Die moet ze nog even in een dropbox zetten, maar heeft het druk? Nog even geduld dus.

Vraagstuk voeding / booster

Verder zit ik nog met een vraagstuk over de voeding van mijn baan. Ik doe dat op dit moment via mijn EcosII, 4A. Mijn bedoeling was/ is om hiermee alleen het schaduwstation van rijspanning te voorzien. De rest van de baan, paradesporen en bergspoor via een 2e stroombron/booster.

Wie kan mij uitleggen met hoeveel treinen ik kan rijden op 4A en op wat voor oppervlakte rails? Is het met 4A nodig om met mijn baanplan een extra booster te plaatsen of is dit niet nodig. Zo ja, wat voor booster?

Voor de verlichting maak ik gebruik van een Märklin 60052 60VA trafo. Hier heb ik er nog één van . Kan deze wellicht worden ingezet voor de extra rijspanning?



Gr. Joachim
Re: Update 30-10-2013 / Zug-e-Zug / Wat voor extra voeding-booster
Ik rij ook met een ecos2.
En hier rijden toch wel 8 treinen tegelijkertijd zonder problemen.
Dan staan er zelf nog in het schaduwstation met binnenverlichting aan.

Er zit een meter in de ECoS waarop je het gebruik kan zien.

Mijn mening is dat er veel te snel een booster bij gezet wordt.
En als toch een booster wilt neem dan de ESU booster. Werkt perfect.

Groeten Sander.
Re: Update 30-10-2013 / Zug-e-Zug / Wat voor extra voeding-booster
Joachim,

Ik houd altijd als vuistregel aan dat één loc ongeveer 0,5 ampère trekt. Op 4 A kun je dus ongeveer 8 trien laten rijden. Andere verbruikers zoals binnenverlichting en eventuele seinen/wissels die aan dezelfde voeding hangen tellen ook mee en verminderen het aantal treinen.

Voorlopig zou ik de meter op de ECoS gewoon in de gaten houden. Die laat je wel zie of je de limiet nadert. Acht treinen tegelijk komt denk ik op jouw baan slechts zelden voor, of je moet met drievoudige tractie gaan rijden :D

Nog gefeliciteerd trouwens. Ik had het gemist.
Re: Update 30-10-2013 / Zug-e-Zug / Wat voor extra voeding-booster
Zolang je de wisseldecoders nog op een externe voeding hebt, vermoedelijk heb je dat al aan de Viesmann decoders te zien? zal het wel wat meevallen. Schermpje in de gaten houden, komt die boven de 3A er toch eens over nadenken.
Re: Update 30-10-2013 / Zug-e-Zug / Wat voor extra voeding-booster
@Sander, Arjan en Wijbe:

Bedankt voor jullie uitleg. De wissels en de verlichting lopen inderdaad via een aparte voeding.
Ik wist eerlijk gezegd niet dat je het verbruik kon aflezen in de EcosII. Weer wat geleerd  :thumbup:

Het is inderdaad onzin om er een booster bij te zetten wanneer dit niet nodig is.
Zal het verbruik eens in de gaten gaan houden (wanneer de boel straks rondjes kan rijden... ;)).
Zag dat de EcosBoost 4A ergens rond de ? 200,- kost. Kun je ook weer andere leuke dingen van kopen... ;)

Gr. Joachim
Re: Update 30-10-2013 / Zug-e-Zug / Wat voor extra voeding-booster
Goede avond Joachim,

Ik herken dat gevoel van onder de tafel liggen en bedrading, maar dat ziet erbij jou keurig uit. Leuk dat je ook de bordjes van Microscale hebt aangeschaft. Ben benieuwd hoe ze op je baan staan.

Groeten Martin.

Re: Update 30-10-2013 / Zug-e-Zug / Wat voor extra voeding-booster
Hoi Martin,

Gelukkig strijd ik dan niet alleen... :D. Ach, het hoort erbij, maar is niet mijn favoriete bezigheid zo op zijn koppie.
Bedankt voor je compliment.

De bordjes heb ik gekregen voor mijn verjaardag en ben er erg blij mee. Is toch een typisch zwitsers item. Heb vandaag de plaat hout waar het station op komt verder geprepareerd en voorzien van isolatie. Daarna weer geplaatst en de rails erop gelegd zoals het uiteindelijk moet komen te liggen.

Ga van de week aan de slag met de bedrading voor terugmelders en stroom.
Er is dus wat actie aan het front... ;)

Gr. Joachim
Update 15-11-2013 / Zug-e-Zug / Er rijden treinen - iTrain afgestoft
Zo, en toen reden er treinen in Zug-e-Zug?.
Is nog tijdelijk een kopstation, maar dit is een kwestie van tijd... ;)

Inmiddels alle bedrading van het stationsgedeelte gesoldeerd en aangesloten.







Ook iTrain onder een dikke laag virtueel stof vandaan getoverd, en alle nieuwe wissels en bezetmelders ingevoerd. Even een aantal simpele rechttoe-rechtaan routes gemaakt vanuit het station naar schaduwstation en weer terug. Dit werkt allemaal redelijk naar behoren. Zit nog genoeg finetune-werk in, dat wel. Dit zal ik even lanceren op het iTrainforum.

Ik had de rails naar mijn idee wel goed schoongemaakt, maar toen ik begon met rijden bleek toch het tegendeel. Eerst dacht ik dat de bedrading de boosdoener was, maar bij navraag en een tweede controle bleek toch dat er nog behoorlijk wat vuil op de rails zat. Dus eerst nog een sessie grondig schoonmaken afgelopen weekend. Eerst met de Dapol en daarna met de Schienenreinigervloeistof aansluitend met een droge schone doek nagepoetst.



Ook de wielen van de lok?s heb ik gelijk goed schoongemaakt. Verbazingwekkend hoeveel vuil/vet hier ook af kwam. ArjanM verteld mij dat ook slechte massa van sommige lok?s de boosdoener zou kunnen zijn. Hier ligt nog zeker een punt van aandacht.



Voor de beeldvorming nog even een filmpje van de situatie, waarbij de lok helemaal stilvalt (ook verlichting):



De aansluiting van het station naar het 2e schaduwstation is het volgende wat ik ga aanleggen. Binnenkort ontvang ik uit de winkel van AJ-Sinkel een bundel  met draadeind, die ik nodig heb voor de verdere aanleg. (net uit betrouwbare bron begrepen dat pakketje inmiddels onderweg is.... Bedankt AlbertJan :thumbup:.)
Kortom, nog genoeg te doen.

Verder spreken de foto?s en filmpje voor zich:







Gr. Joachim
Re: Update 15-11-2013 / Zug-e-Zug / Er rijden treinen - iTrain afgestoft
Hoi Joachim,

Wat een leuke filmpjes! En goed om te zien dat er weer vorderingen gemaakt zijn.
Je station ligt er goed bij. En je hebt toch nog wel redelijk veel ruimte aan de voorkant naast het 4e stations spoor.
Dat valt niet tegen in ieder geval.

En ja, als je even niet gereden hebt, gaat het stof toch nestelen op je baan. Maar volgens mij blijft er altijd wel stof van je baan komen.
Hoe vaak je de "Dapol" ook gebruikt.

Erg leuk weer eens een update gezien te hebben.

Met vriendelijke groeten,
Peter.
Re: Update 15-11-2013 / Zug-e-Zug / Er rijden treinen - iTrain afgestoft
Joachim,

Wat me in het eerste filmpje opvalt is dat de loc iedere keer stilvalt wanneer het sleeperdraaistel op de volgende rail staat. Precies over de scheiding valt ie stil. Mogelijk dat die rail slecht massa contact heeft. Of doordat die rail bijvoorbeeld aan een diodetruuk hangt is er maar over één rail massa. De achterkant heeft door de slipbandjes duidelijk een massa probleem.
kijk eens of ie het ook doet wanneer je beide railstaven direct van massa voorziet, dus zonder truuk.
Re: Update 15-11-2013 / Zug-e-Zug / Er rijden treinen - iTrain afgestoft
@Peter: Dankje. Ben blij met dit stationsplan. Was alleen ter hoogte van de uitgaande wisselstraat richting 2e schaduwstation wat krapper dan in Wintrack. Met een beetje duw en trekwerk en een aanpassing van 2 rails in spoor 1 past het prima zo.. :thumbup: Ruimte valt inderdaad niet tegen bij spoor 4. Hier gaat nog wel een klein strookje af denk ik, want anders wordt het bij het onderste stukje paradespoor wel erg krap om iets te fabrieken... Zal ook zeker nog een uitdaging worden om de R1-spiraal in te passen in het geheel. Maar goed, niet geschoten is altijd mis, nietwaar...

@Arjan: Ik heb net nog even een probeersessie gehad met verschillende lok's. De meeste lok's rijden overal nou goed overheen na de grote schoonmaak. Mijn Roco RE460 (Verkehrhaus) hapert wel op verschillende plekken. Ga nog maar even verder speuren...


Op zich vreemd, want wanneer ik de kap eraf haal, dan zie ik op alle wielen een massaveer zitten met een draadje naar het chassis....

(zie ik toch nog weer stof zitten.... 8o)

Gr. Joachim
Re: Update 15-11-2013 / Zug-e-Zug / Er rijden treinen - iTrain afgestoft
Hoi Joachim,

Altijd weer een mooi moment als je de treinen weer kunt laten rijden.
Helemaal prettig is het als dit dan ook gaat zoals je verwacht.

Laatste foto laat goed zien dat de massa inderdaad goed op de wielen geklemt zit.
Zonder stof zullen de rijeigenschappen van deze loc zeker toenemen!!
Mooie loc trouwens van het Verkehrshaus!

Succes met de verdere bouw!!

Groet Jos
Re: Update 15-11-2013 / Zug-e-Zug / Er rijden treinen - iTrain afgestoft
Mooi dat het weer rijdt Joachim. Wat bij mij vaak helpt bij haperen is de puko's ter plaatse schoonmaken, soms heel licht opschuren en nog zeldzamer: ietsje omhoog bijstellen....
Re: Update 15-11-2013 / Zug-e-Zug / Er rijden treinen - iTrain afgestoft
Citaat van: MarklinSBB op maandag 25 november 2013, 21:43:59
Laatste foto laat goed zien dat de massa inderdaad goed op de wielen geklemt zit.
Zonder stof zullen de rijeigenschappen van deze loc zeker toenemen!!
Mooie loc trouwens van het Verkehrshaus!
Idd mooie lok. Ben ik ook erg blij mee. Ben ook al aantal keer in Verkehrshaus geweest, dus dan is het extra leuk.
Hij staat daar ook in de vitrine, maar dan moet ik eerst even met zwitserse precisie een bank beroven ;)

Citaat van: keeszondag op maandag 25 november 2013, 23:23:21
Wat bij mij vaak helpt bij haperen is de puko's ter plaatse schoonmaken, soms heel licht opschuren en nog zeldzamer: ietsje omhoog bijstellen....
Heb zondag de rails heel goed schoongemaakt. Misschien een domme vraag hoor, maar hoe verhoog je de puko's? Die zitten toch zoals ze zitten... Ik ga op de plekken waar de lok's klieren ook nog even proberen met een andere stukje rail om te kijken of ze het dan daar nog steeds niet goed doen.

Gr. Joachim
Re: Update 15-11-2013 / Zug-e-Zug / Er rijden treinen - iTrain afgestoft
Joachim, ik heb bij enkele rails en wissels geconstateerd dat de pukostrip wat lager zit dan normaal. Ter plekke druk ik de strip dan vanaf de onderkant van de rail iets omhoog en dat heeft geholpen.
Re: Update 15-11-2013 / Zug-e-Zug / Er rijden treinen - iTrain afgestoft
Citaat van: keeszondag op dinsdag 26 november 2013, 10:00:01
Ter plekke druk ik de strip dan vanaf de onderkant van de rail iets omhoog en dat heeft geholpen.

Top, zal het eens proberen  :thumbup:
Re: Update 15-11-2013 / Zug-e-Zug / Er rijden treinen - iTrain afgestoft
Hallo Joachim.
Geweldig om te zien dat, na het optrekken van het stofgordijn, er ook nog zo'n mooie loc tevoorschijn komt! ;)

Als bij mijn baan het schoonmaken van de rails en wissels niet voldoende blijkt te zijn, neem ik ook de wielen van de locs nog even onder handen.
Soms zit er een "antislipbandje" op een wiel die dit helemaal niet hoort te hebben en dat blijkt dan gewoon aangekoekt vuil te zijn! 8o
Ook een schoonmaakblokje voor hardnekkige contact problemen wil nog weleens helpen.

Veel succes en plezier met het rijden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Update 15-11-2013 / Zug-e-Zug / Er rijden treinen - iTrain afgestoft
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 26 november 2013, 17:01:02
Soms zit er een "antislipbandje" op een wiel die dit helemaal niet hoort te hebben en dat blijkt dan gewoon aangekoekt vuil te zijn! 8o. Ook een schoonmaakblokje voor hardnekkige contact problemen wil nog weleens helpen.

Ik neem aan dat je zo'n railgumblokje bedoeld hiermee?

Je draadeinden zijn inmiddels afgeleverd.  :thumbup:. Er is nu geen excuus meer om niet verder te gaan... ;) :D
(de postbode vroeg zich af of ik een gepantserde honkbalknuppel had besteld..... >:-D)

Gr. Joachim
Re: Update 15-11-2013 / Zug-e-Zug / Er rijden treinen - iTrain afgestoft
Hoi Joachim.
Ja inderdaad zo'n railgumblokje, ook de wielen krijg je daar perfect mee schoon.

Citaat van: jj_marklin op dinsdag 26 november 2013, 21:01:53
(de postbode vroeg zich af of ik een gepantserde honkbalknuppel had besteld..... >:-D)

Volgens mijn huisgenoten had ik de 'Nimbus 2000' van HP ingepakt maar die had ik toch echt wel zelf gehouden! :P

Veel plezier en succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Update 15-11-2013 / Zug-e-Zug / Er rijden treinen - iTrain afgestoft
Ziet er goed uit Joachim! Fraaie loc trouwens die Re 460. Mijn Roco Re 460 had ook wat kuren.. Begon soms opeens juist heel hard te rijden en 20 cm later weer normaal. Steeds op het zelfde stuk van mijn baan. Toen de rails en de wielen schoongemaakt. Tot nu toe lijkt alles goed.

Groeten Dewey
Update 1-12-2013 / Zug-e-Zug / Gipsen
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Update 1-12-2013 / Zug-e-Zug / Gipsen
Op het moment lekker aan het rijden en testen met de routes in iTrain. Ga hier niet teveel tijd in stoppen, want half december komt versie 3.0 uit en dan gaat er wel het een en ander veranderen in iTrain. Nu maak je routes en gef je aan waar een lok wel mag komen. Straks draai je dit om en geef je dus aan waar een loc/trein niet mag komen. Ook de wachttijden op de station(s) worden variabel. Hierdoor krijg je straks een wat minder voorspelbaar treinenverloop wat het verassingselement wat leuker maakt. Kan niet wachten...

Vandaag mijn gipsdebuut gemaakt. Voor een eerste keer niet ontevreden. Heb met de spörle-mallen van ArjanM een muur  en een binnenmuur voor een tunnel gemaakt. Hoor graag wat jullie er van vinden:







Van de week maar eens een begin maken met verven. Kijken hoe dat wordt...

Gr. Joachim
Re: Update 1-12-2013 / Zug-e-Zug / Gipsen
Joachim,

Ik zie aan de binnenkant van de nissen in het tunnelelement wat belletjes. Deze voorkom je door het gipsmengsel heeeeel rustig te roeren. Ook het natmaken van de mal - eventueel met wat dun zeepsop - helpt het gisp beter te vloeien. Eventuele gaatjes die desondanks zijn ontstaan, kun je opvullen met een beetje vloeibaar gips in een spuit. Even laten drogen en het teveel met een oude tandenborstel wegvegen (zie ook het draadje van Dolphin)

Ik ben benieuwd naar je verfkunsten.
Re: Update 1-12-2013 / Zug-e-Zug / Gipsen
Vind het er goed uitzien, ik zie de belletjes niet op mijn laptop. Die letter S waar komt die op de baan??
Re: Update 1-12-2013 / Zug-e-Zug / Gipsen
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: Update 1-12-2013 / Zug-e-Zug / Gipsen
@Arjan: Bedankt. Ik heb de mal voor gebruik ingespoten met water en paar drupjes afwasmiddels met zo'n glassex-fles. Had eerst een te waterig mengsel voor mijn gevoel en er dus nog wat gips bijgedaan. Dat was niet echt ideaal om de klonten eruit te krijgen, dus toen maar met de garde. Zou de luchbellen kunnen verklaren, haha. Doe je door het water dat door het gips gaat ook een drupje afwasmiddel? Vond het gips na het afvullen van de mal en afstrijken nog redelijk bol staan. Ik heb dit nu na een paar minuten nog een keer met een verfstokje afgestreken.

@KeesZ: De belletjes zijn er wel, maar wel minimaal. Zeker voor de binnenkant van een tunnel volstaat dit al prima.
De S is van Sommerfeldt... :D ;). Moet er nog een paar bij maken... :O  Kon vanmiddag mooi de hobby even combineren met het gezinsleven :thumbup:
Re: Update 1-12-2013 / Zug-e-Zug / Gipsen
Joachim,

Het gips moet je even de tijd geven het water op te nemen (laten drinken ;-) ) Dus eerst water in je bakje en dan het gips erin. Als het goed is blijft een deel boven water uitsteken. Wacht rustig tot dat ook nat is geworden, je ziet het water wel omhoog trekken. Pas dan heel rustig doorroeren. Geen klonten, geen bellen, geen cake. Voor dat laatste kun je bij Rudolf in z'n bakery terecht.
Update 24-12-2013 / Zug-e-Zug / Van alles en fijne feestdagen!
Langzaam maar zeker vordert de bouw hier. Het hout voor de oprit naar 2e schaduwstation en voor de r1-klimspiraal is inmiddels gehaald. Ik heb ervoor gekozen om dit te doen met 5,5mm multiplex. Zo kan ik de spiraal hiermee uitvoeren. De rand eromheen van het 2e schaduwstation en zichtbaar stukje maak ik van dezelfde 5,5mm multiplex alleen dan dubbel, dus 11mm. Zo is dit voldoende stevig voor verder bouwactiviteiten. Dit heb inmiddels op elkaar gelijmd.

Het optrekken van een rotswand tussen de beide sporen van het 2e schaduwstation zal nog een hele uitdaging worden? Ik zit eraan te denken om het zichtbare gedeelte toch 2-sporig te maken. Dit hangt even af van het bouwproces. Het wordt namelijk een hele toer om tussen het middelste en binnenste spoor een muur op te trekken.









Verder heb ik alvast een voorraadje gipsmuren aangelegd. Moet nog wat bij, maar begin is er.




Ook ben ik de ledverlichting aan het plaatsen voor het schaduwstation. Deze ledstrip is zelfklevend. Omdat er nergens bijstaat hoe lang deze zelfklevende toestand duurt, heb ik toch besloten ze extra te borgen. Hiervoor heb ik tyraps in stukjes geknipt en voorzien van 2 gaatjes. Op deze manier weet ik zeker dat de ledstrips blijven hangen.


Verder wens ik iedereen hele fijne kerstdagen en een mooi nieuw modelspoorjaar toe!


Gr. Joachim
Update 26-10-2014 / Zug-e-Zug / Klaar voor de start!
Hallo allemaal,

Zo, de treinen in Zug-e-Zug rijden weer. Heeft even geduurd. Afgelopen jaar mijn tijd en energie gestoken in een nieuwe uitdaging op werk gebied. Nu de warmte door de herfststorm weer van de zolder is verdreven en de routine op mijn werk de overhand heeft genomen is er weer tijd voor de treintjes.

Eerst even een stand van zaken. Heb de baan eerst eens even grondig schoongemaakt, zodat er weer gereden kan worden. Er zitten een paar puntjes in de baan waar een enkele lok wat hapert/hikt. Dit ga ik aanpassen/fintetunen.

Poosje geleden is de Glarner Sprinter (Liliput 133951) vanuit Zwitserland binnen komen rijden om de (toekomstige dienstregeling van Zug-e-Zug naar Zügli te gaan verzorgen. Deze is voorzien van een Lopi4 en deze moet nog ingeregeld worden en gefinetuned. Om deze naar Zügli te kunnen laten rijden wordt het volgende het bouwen van de spiraal, brugoverspanning en het toekomstige dubbelsporige kopstationnetje. Weet iemand nog een leuk zwitsers bouwpakket voor zo?n bergstationnetje?  De brugoverspanning ga ik maken met brug 58670 van Noch. De kleurstelling vind ik nu niet mooi. Ik ga hiermee aan de slag om de te weatheren. #benbenieuwd

Verder ben ik begonnen met het ombouwen van de Märklin 3638 Ae 6/6. Hierin komt een ESU magneet in combi met een Lopi4. De lampjes (610080) laat ik eerst zitten. Wellicht dat ik deze in de toekomst nog ga vervangen door warm witte leds. Hierover later meer in ombouwverslag.

Heb nog een hele serie ledstrips en bevolking liggen voor wat rijtuigen en de ICN. Mooi winterklusje.
Kortom genoeg te knutselen, bakken, plakken, repareren, ombouwen en inbouwen.

Voor mijn verjaardag nog een aantal leuke zaken gekregen. Een mooie nieuwe Metabo accuboormachine (oude was 18 jaar oud en echt aan vervanging toe), de set 38010 van Kibri (Sertig-Dörfli), Preiser SBB personeel, een 25w Antex soldeerboutje met een fijne punt voor de wat preciezere soldeerklusjes.



Hier nog even een paar foto?s van de huidige toestand:










Re: Update 26-10-2014 / Zug-e-Zug / Klaar voor de start!
Zo, dat is een flinke verandering! Alle rails liggen er? Ook alle bedrading al aangesloten?
Re: Update 26-10-2014 / Zug-e-Zug / Klaar voor de start!
Ha Wijbe,

Op het bergspoor-stukje na liggen alle rails. Bedrading is allemaal aangesloten.
Ben op dit moment aan het strijden met iTrain, aangezien de treinen op de stationssporen van Zug-e-Zug vrij abrubt stoppen in plaats van subtiel af te remmen. Kan er de vinger nog niet achter krijgen wat er aan de hand is. Vraagstukje loopt op iTrainforum.
Re: Update 26-10-2014 / Zug-e-Zug / Klaar voor de start!
Hoi Joachim,

Die Glarner Sprinter wist ik nog niet. Mooi model. Ik kom binnenkort even kijken.
Update 23-12-2014 / Zug-e-Zug / Piko BR187 BLS Cargo / R1-spiraal
Vandaag vanaf Lippe een mooie lok binnen komen rijden op Zug-e-Zug. Is de Piko 51563, BLS Cargo Br187.
Mooie lok voor een mooie prijs. Heb hem al even een paar rondjes laten rijden en ben er zeer tevreden mee.
Zal nog wel wat moeten finetunen met de decoder/iTrain, maar dat komt vast goed.
Enige is dat de sleper een ietwat vervelend ratelend geluid maakt, maar dat is een Piko-kwaal zoals ik dat her en der al eens gelezen heb.






Verder van de week verder gebouwd aan de R1-spiraal. De eerste cirkel ligt en de Glarner Sprinter rijd er probleemloos bij omhoog.
Reden genoeg om de volgende cirkel er ook maar aan vast te bouwen.










Allemaal fijne feestdagen!
Re: Update 23-12-2014 / Zug-e-Zug / Piko BR187 BLS Cargo / R1-spiraal
Hoi Joachim,

Mooie loc die Piko en dat teinstel van Liliput ook overigens heel veel plezier ermee.

groeten Martin.
Re: Update 23-12-2014 / Zug-e-Zug / Piko BR187 BLS Cargo / R1-spiraal
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Update 23-12-2014 / Zug-e-Zug / Piko BR187 BLS Cargo / R1-spiraal
Hey Joachim,

Mooie baan ben je aan het maken en het materiaal wat er op rijd is zeker niet minder :thumbup: :thumbup:, zeker die Glarner sprinter is erg mooi.

Groet Herman.
Re: Update 23-12-2014 / Zug-e-Zug / Piko BR187 BLS Cargo / R1-spiraal
@Martin:Zal wel lukken :thumbup:

@Herman: Dank voor je compliment. Ben ook erg blij met de Glarner Sprinter. ;)
Re: Update 23-12-2014 / Zug-e-Zug / Piko BR187 BLS Cargo / R1-spiraal
Hallo Joachim.

Ik heb sinds kort ook deze lok via Lippe aangeschaft
In mijn draadje meld ik dat de rode sluitlichten van mijn lok niet wisselen met de rijrichting.
De sluitlichten kun je aan en uit zetten respectievelijk voor en achter met F1 en F2

zie mijn draadje.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54094.msg942705#msg942705

Is dat bij jouw exemplaar ook zo.

Graag hoor ik wat van je.

Overigens heb ik het ratelen van de sleper grotendeels verholpen door er wat aan te buigen.




Citaat van: jj_marklin op dinsdag 23 december 2014, 20:45:06
Vandaag vanaf Lippe een mooie lok binnen komen rijden op Zug-e-Zug. Is de Piko 51563, BLS Cargo Br187.
Mooie lok voor een mooie prijs. Heb hem al even een paar rondjes laten rijden en ben er zeer tevreden mee.
Zal nog wel wat moeten finetunen met de decoder/iTrain, maar dat komt vast goed.
Enige is dat de sleper een ietwat vervelend ratelend geluid maakt, maar dat is een Piko-kwaal zoals ik dat her en der al eens gelezen heb.



Re: Update 23-12-2014 / Zug-e-Zug / Piko BR187 BLS Cargo / R1-spiraal
Jaap,

Als er een standaard Uhlenbrock decoder inzit, is het best mogelijk dat de sluitseinen niet automatisch wisselen met de rijrichting. Die standaard decoder kennen namelijk vaak alleen maar bij f1-f2 aan of uit. Instellen per rijrichting niet mogelijk.
Re: Update 23-12-2014 / Zug-e-Zug / Piko BR187 BLS Cargo / R1-spiraal
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Update 23-12-2014 / Zug-e-Zug / Piko BR187 BLS Cargo / R1-spiraal
Hallo Joachim,

Weer eens even een beetje tijd geruimd: je hebt een prachtige baan man!! Klasse.

Ook je laatste aanwinst van de BLS is waarlijk een mooie locomotief.

Voor wat betreft opmerking van WIJBE: PIKO voorziet standaard de locs van een UHLENBROCK decoder (een soort van OEM-versie).

Ik weet niet in hoeverre daaraan iets is te doen via de ECoS.  Omwisselen voor een LoPi V4 een optie?
Re: Update 23-12-2014 / Zug-e-Zug / Piko BR187 BLS Cargo / R1-spiraal
@Jaap: Heb het nog even voor je gecheck net. De frontlichten wisselen inderdaad keurig met de rijrichting en de sluitlichten zijn alleen met F1 of F2 aan en uit te zetten. Wanneer je dan van rijrichting wisselt kan het zijn dat de front en sluitseinen beide aan 1 kant branden... Zoals in je draadje reeds vermeld is dit wel erg slordig van Piko. Ben benieuwd wat ze ervan zeggen.

Ik ben overigens voornemens om er een ESU Lopi4 in te zetten. Dan is dit probleem volgens mij ook gelijk opgelost, aangezien ik dan met functionmapping dit kan regelen.

@Henk: Thanxs.  :thumbup:. Gaat niet snel, maar vordert gestaag  ;)
Re: Update 23-12-2014 / Zug-e-Zug / Piko BR187 BLS Cargo / R1-spiraal
Wijbe en Henk,

Zoals je in mijn draadje hebt kunnen lezen ben ik er wel achter dat Piko zijn AC versie zo uitrust dat de sluitlichten met F1 en F2 aan/uit geschakeld worden.
Echter in beschrijving van deze lok zowel bij Piko als bij Lippe wordt dat anders aangegeven.

Je kunt het op z.n minst misleidende reclame noemen.

Maar de lok blijft geweldig  :thumbup:


Update 19-6-2016 / Zug-e-Zug / Aanwinst Re460 Gottardo & vorderingen
Hallo allemaal,

Afgelopen week is de RE 460 ?Gottardo? (79279, Roco), vanuit Erstfeld, op het (nog steeds) betrekkelijk rustige station van Zug-e-Zug binnengereden. Wat een mooie lok en wat een verbetering met de nieuwe stroomafnemer. Helaas was één van de stroomafnemers van de, bij Lippe bestelde, lok bij binnenkomst gebroken. Ook haperde de lok bij het rijden in één richting. Lok teruggestuurd en nieuwe gekregen. Topservice van Lippe. Rij-eigenschappen zijn erg goed. Minpuntje vind ik de licht lekkage in en onder de beide cabine?s. Wellicht ga ik hier nog eens iets aan proberen te doen.

Qua baan en vorderingen is er heel weinig gebeurt. De reden hiervoor is dat ik /wij druk geweest zijn met ons huis. Hebben in het najaar een aanbouw aan ons huis laten maken en dit voorjaar onze tuin opnieuw laten aanleggen. Door deze verbouwing heb ik in de bijkeuken een ruimte gekregen met werkbank, waar ik lekker kan knutselen en prutsen. Daarnaast hebben we er ook een mooie tuingerichte eetkamer erbij gekregen. Alleen nog even kozijn aan de buitenkant verven en dan is het helemaal klaar en is er weer ruimte voor een nieuw project.

Bij ons op zolder heb ik destijds de treintafel op maat gemaakt binnen de beschikbare ruimte en indeling op dat moment. Na enig puzzel en meetwerk kwam ik recent tot de conclusie dat het met wat schuif en verplaatswerk mogelijk is om de indeling op zolder wat handiger te maken en dat het anderzijds dan mogelijk wordt om de treintafel volledige rechthoekig te maken in plaats van nu met een hoek eruit. Hierdoor wordt de afmeting 2,85m x 150m.  Dit opent nieuwe mogelijkheden met betrekking tot het baanplan. Dit wordt de komende tijd puzzelen en bedenken hoe. Eerst moet er nog een radiator worden verplaatst. Dit wordt na de zomervakantie.

Kortom, er zijn aan de baan visueel weinig vorderingen, maar in de achtergrond des te meer.

Tot later!
Re: Update 19-6-2016 / Zug-e-Zug / Aanwinst Re460 Gottardo & vorderingen
-Joachim:
Mooie aanwinst, veel plezier er mee,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
De verbouwing zien er ook super uit mooie aanbouw en strakke tuin,  :thumbup:
Re: Update 19-6-2016 / Zug-e-Zug / Aanwinst Re460 Gottardo & vorderingen
Hi Jørg,

Thanxs! Komt goed ;).
Met de tuin en aanbouw zijn wij ook erg blij. :thumbup:
Re: Update 19-6-2016 / Zug-e-Zug / Aanwinst Re460 Gottardo & vorderingen
Hoi Joachim


Dat is een pracht van een update ten eerst proficiat met de loc, en dan je aanbouw en je tuin prachtig gewoon kan je lekker genieten van de zomer avonden.  :P  :thumbup: :thumbup:





Groeten

Peter
Re: Update 19-6-2016 / Zug-e-Zug / Aanwinst Re460 Gottardo & vorderingen
Joachim,

Aller eerst wat een mooie uitbouw van je/jullie huis. :thumbup: :thumbup:

En de RE 460 ?Gottardo? is een hele mooie loc zeg heel veel rijplezier toegewenst. :) :)
Re: Update 19-6-2016 / Zug-e-Zug / Aanwinst Re460 Gottardo & vorderingen
Hoi Joachim,

Prachtige uitbouw mooi om zo'n ruimte bij je huiskamer te krijgen. De daklijn is zeer fraai en loopt met de verstekhoek prachtig over in de verticale lijn langs de muur. Ook je schuur vormt nu meer een geheel met de rest van de gevel. De tuin is ook fraai aangelegd, met de strakke lijnen past dat super bij het gezicht van het huis.

Nu nog wat meer zon en dan lekker genieten van je nieuwe terras.

Groet,

Ronald