Hallo allemaal,
Na een hele poos niks aan mijn baan te hebben gedaan ben ik toch weer van start gegaan.
Ik was aanvankelijk begonnen met een testplank. Deze is er ook nog steeds, maar heb ik even aan de kant gelegd. Ik mis nog een paar dingen die ik in Houten wil scoren komende ronde.
Allereerst de hele boel maar eens goed schoongemaakt. Op de IMA in Göppingen een Schienenreinigerset gekocht. Is niet goedkoop, maar werkt wel heel goed. Ook de Dapol doet zijn werk goed.
Verder heb ik onder de treintafel alle bedrading gefatsoeneerd, zodat alles nu via de kabelgoten en kabelgeleiders loopt. Dit lijkt een werkje van niks, maar het merendeel van dit werk moet al liggend op de grond en boven je hoofd. Aangezien ik vrij snel hoofdpijn krijg was dit een klusje dat ik telkens voor mij uit schoof. Ik denk dat ik mijn volgende baan maar op 2 meter hoogte maak. Dan kan ik er gewoon onder staan. Alleen beetje jammer dat je er dan verder niets van ziet?
In de oprit de stroom, bezetmelders en diodes gesoldeerd. Ook de oprit met de M8 draadeinden moest nog goed worden afgesteld, en de grijze elektrabuisjes op maat gemaakt en op verschillende plaatsen om de draadeinden heen gezet.
Vorige week met de herfstvakantie voor (plezierige) familieomstandigheden naar Zwitserland geweest. Tijdens deze vakantie mijn verjaardag gevierd en nog een aantal leuke dingen gekregen.
Eén van die dingen was een oude spreekbeurt die tijdens het opruimen ergens was opgedoken. Drie keer raden waarover deze spreekbeurt (slechts 28 jaar geleden?) ging.
Ook nog een dagje erop uit geweest richting Erstfeld en Gösschenen. Had ook graag nog even in Wassen wat foto?s willen maken, maar de tijd was (like usual) te kort. In Erstfeld bij het info-center geweest van de Gotthard-basistunnel. Imposant stukje werk wat daar verricht is/wordt. De tunnelingangen en de infrastructuur eromheen naderen de ontknopping daar. Ik heb hiervan een hoop foto?s gemaakt (met de camera van zus). Die moet ze nog even in een dropbox zetten, maar heeft het druk? Nog even geduld dus.
Vraagstuk voeding / booster Verder zit ik nog met een vraagstuk over de voeding van mijn baan. Ik doe dat op dit moment via mijn EcosII, 4A. Mijn bedoeling was/ is om hiermee alleen het schaduwstation van rijspanning te voorzien. De rest van de baan, paradesporen en bergspoor via een 2e stroombron/booster.
Wie kan mij uitleggen met hoeveel treinen ik kan rijden op 4A en op wat voor oppervlakte rails? Is het met 4A nodig om met mijn baanplan een extra booster te plaatsen of is dit niet nodig. Zo ja, wat voor booster?
Voor de verlichting maak ik gebruik van een Märklin 60052 60VA trafo. Hier heb ik er nog één van . Kan deze wellicht worden ingezet voor de extra rijspanning?
Gr. Joachim