Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Urlaub im Harz

Gestart door BlikkenTinus zondag 27 augustus 2017, 18:03:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Urlaub im Harz
Lid sinds: 2016

offline
Urlaub im Harz
Het idee ontstond dat het voor het hele gezin best leuk kon zijn eens vakantie in de Harz te houden. Vader had er geen enkel bezwaar tegen: er ligt immers een prachtig smalspoornet dat bereden wordt met stoomlocs. En wat wilde het toeval: de geboekte FeWo lag vlak tegenover een stuk spoor dat de Rübelandbahn wordt genoemd. Ik wist het oprecht niet, dat ons vakantiehuis zo dichtbij een interessant stuk spoorgeschiedenis en spoorheden lag.

Het is een op het eerste gezicht onbeduidend stuk enkelspoor. Het bleek geëlektrificeerd, niet direct iets waar ik erg blij van wordt, maar het betekent dat wel het baanvak belangrijk genoeg is of was om het te moderniseren. Ik ben op zoek gegaan naar meer informatie en toen kwam ik het volgende aan de weet.

Het spoor sluit aan op Blankenburg waar ooit een hoogoven stond. Die had weer erts en cokes nodig en had dus veel baat bij een spooraansluiting. Erts werd toen gedolven in het nabij gelegen Braunesumpf (kan het ook niet helpen, je zult er maar wonen). Later bleek dat er grote hoeveelheden kalk gewonnen konden worden in de bergen voorbij Rübeland en dat was niet alleen nuttig voor de kennelijk niet al te succesvolle hoogoven in Blankenburg, waar trouwens geen spoor meer van te zien is. Van de spoorlijn des te meer!

Aanvankelijk werd een tandradbaan neergelegd die decennia later kon worden omgebouwd toen tot ieders verrassing de vijf-assige adhesie stoomlocs (met kleine drijfwieltjes van 1,10 m!)het werk gewoon aankonden op de forse hellingen. De vier speciaal voor dit werk gebouwde locs uit de Tierklasse, vanwege hun prachtige namen MAMMUT, WISENT, BÜFFEL en ELCH, werden doorontwikkeld tot de Pruisische T20, de latere serie 95.
Eén exemplaar daarvan rijdt vandaag de dag sporadisch een slag tussen Blankenburg en Rübeland en tot mijn grote geluk was dat ook op 13 augustus 2017 het geval, onze tweede vakantiedag.  Een paar plaatjes van die belevenissen deel ik hier graag met jullie. Vooral bijzonder is de foto met de 95-er naast de oude Mammut (die zelf niet rijvaardig is).

De Rübelandbahn bleef vanwege de kalkwinning van groot belang voor de chemische industrie van de DDR en werd van bovenleiding voorzien aan het begin van de jaren 60, gevoed met industriestroom van 25 kV en 50 Hz. Die was vanwege de lokale bedrijvigheid  al voorhanden, maar was niet gebruikelijk voor de DR. Aangezien de kalkgroeven in bedrijf zijn gebleven, is er ook vandaag best druk en toch wel spannend treinverkeer. Twee E-locs  (een voor en een achter) rijden de treinen over het merkwaardige traject met de steile hellingen via een onhandige Spitzkehre in Michaelstein van en naar Blankenburg. Soms ook trekt een diesel- rangeerloc van een van kalkgroeves voorbij met een kort sleepje. De twee E-locs zijn bij het passeren op weg naar hun werk even op de foto gegaan. Stoom heeft meer mijn interesse. Liefhebbers kunnen trouwens terecht op www.ruebelandbahn.de.

Vanaf een uitzichtspunt bij Rübeland heb je een mooi overzicht op het gehele stationsgebied. Het is een juweel van een lijntje dat zich goed kan lenen als inspiratie voor een leuke modelbaan. In vroeger tijden reed er ook nog wat personenverkeer dus daar is een heel interessant bedrijf van te knutselen, denk ik. En dan heeft Blankenburg nog eens een BW in een spoordriehoek liggen (zie Google Earth!). Het is om van te watertanden, of draaf ik nou door?

In de volgende posts zijn foto?s van de HSB, de smalpoorbanen, opgenomen en bestaat het toetje uit foto's van de Grubenbahn van de mijnen van Rammelsberg.

Viel Vernügen,

Peter
Re: Urlaub im Harz
Lid sinds: 2016

offline
Re: Urlaub im Harz
En zoals beloofd: de foto's van de HSB.
Re: Urlaub im Harz
Lid sinds: 2016

offline
Re: Urlaub im Harz
...En nog maar een paar.
Re: Urlaub im Harz
Lid sinds: 2016

offline
Re: Urlaub im Harz
...Met nog de rit over de SelketalBahn.
Oeps, de voorgaande portrait-foto's zijn op hun zij gerold.... 8o
Re: Urlaub im Harz
nobody
gast

Re: Urlaub im Harz
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 27 augustus 2017, 18:06:24
En zoals beloofd: de foto's van de SHB.
Je bedoelt: HSB?
In ieder geval bedankt voor de mooie foto's en het leuke verhaal. :thumbup:
Re: Urlaub im Harz
Lid sinds: 2016

offline
Re: Urlaub im Harz
Inderdaad.... HSB. Ik zal het even aanpassen!
Re: Urlaub im Harz
Lid sinds: 2016

offline
Re: Urlaub im Harz
En dan het dessert: de foto's van de Rammelsberger Bergwerke.
Re: Urlaub im Harz
Lid sinds: 2016

offline
Re: Urlaub im Harz
En een kopje koffie ter afronding....
Re: Urlaub im Harz
nobody
gast

Re: Urlaub im Harz
 @citaat Nogmaals:  :thumbup: :important:
Re: Urlaub im Harz
Lid sinds: 2010

offline
Re: Urlaub im Harz
Mooie foto's om inspiratie uit te halen :thumbup:
Re: Urlaub im Harz
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Urlaub im Harz

Dat was smullen, Peter  :P

Bedankt voor het plaatsen  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Urlaub im Harz
marcel
gast

Re: Urlaub im Harz
Mooie foto's Peter. Is al weer een tijdje geleden dat ik daar geweest ben.
Is een prachtig gebied.

Heb je ook een link van de vakantiewoning? Altijd interessant zo'n overnachtingsadres.
Re: Urlaub im Harz
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Urlaub im Harz
Hi Peter,

Ben daar diverse keren geweest dus zeer herkenbare mooie foto's.
Ben je ook naar "boven" geweest ?

groet
Harald
Re: Urlaub im Harz
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Urlaub im Harz
Peter, bedankt voor de prachtige fotoserie. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Om echt van te genieten.
Re: Urlaub im Harz
Jørg
gast

Re: Urlaub im Harz
Ook hier dank voor het plaatsen,  :thumbup:
Re: Urlaub im Harz
Lid sinds: 2011

offline
Re: Urlaub im Harz
Heerlijke foto's. Je valt alleen wel van je stoel bij het bekijken  ;)
Re: Urlaub im Harz
Lid sinds: 2016

offline
Re: Urlaub im Harz
Dank allemaal voor de complimenten!
Een bezoek aan de HSB is best indrukwekkend. Zomaar zes, zeven locs onder stoom.  Verder is er een BW waar een professionele efficiënte sfeer heerst. De ene na de andere machine komt daar binnen aan het eind van de middag en volgens het boekje wordt de kolenvoorraad aangevuld, het vuur ontslakt en tot slot wordt het water aangevuld. Ook wordt er nog wat gesmeerd en gepoetst. Daarna gaan de machines via de draaischijf naar de loods of naast gelegen opstelspoor.
Mooi om te zien en  nog gratis ook. Voor een ritje moet wel in buidel getast worden en voor een klim naar de top van de Brocken helemaal. Het is de vraag of dat niet teveel van het goede is, maar kennelijk hebben velen het ervoor over. Wij even niet. Dus de klim naar boven heb ik nog tegoed voor een andere keer!

Groet,

Peter
Re: Urlaub im Harz
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Urlaub im Harz
Hallo Peter,

Dank je voor het plaatsen van de mooie foto's.

Vooral foto 0204 vond ik erg mooi. Lijkt we een sprong in de tijd terug. :thumbup: :thumbup:

M.vr.gr. Erwin

Re: Urlaub im Harz
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Urlaub im Harz
Peter,

Bedankt voor het delen van je prachtig foto's. :) :thumbup: