Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Nieuw banenplan C-rail

Gestart door railrunner2 donderdag 09 juni 2016, 10:33:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw banenplan C-rail
railrunner2
gast

Nieuw banenplan C-rail
Hallo mede hobbyisten,

Kan iemand mij helpen aan een tekening van een Marklin baan 3.50 bij 4.50.
Ik  heb nu mijn oude baan afgebroken en wil opnieuw beginnen .
IK wil een baan waar ik in het midden ook makkelijk bij kan.
Heb wel veel boeken liggen maar niet de juiste baan die ik wil.
Heeft er iemand een tekening van een mooie baan die ik over kan nemen.
Of heeft iemand zin in om samen met mij een nieuwe baan te tekenen en te helpen hiermee.

Alvast bedankt
Re: Nieuw banenplan C-rail
Hoi,

Dat is altijd leuk als iemand roept van "Heeft iemand een mooie baan om over te nemen" :) Dat is een heel ruim begrip "een mooie baan". Dus de eerste stap is dat je voor jezelf gaat opschrijven wat je wensen zijn. Dus wil je: Enkelspoor/dubbelspoor?, Rondrijden of rangeren?, een station (kopstation / doorgangstation)?, industrie-aansluitingen?, een lokwerkplaats? ,een draaischijf?, in welk land moet het liggen? Meerdere niveaus of juist enkel? enzovoort...

Je geeft aan dat je een ruimte hebt van 3,50x4,50m. Dat is mooi ruim!  :thumbup: Daar is wel een mooie baan in te ontwerpen. Kan je helemaal rond bouwen? Of zitten er nog ergens beperkingen zoals deuren, ramen, verwarming, CV-ketels en opbergruimte e.d? Hoe diep wil je je modelbaan bouwen? Kan je nog aan de buitenzijde van de baan langs? En hoe hoog wil je je baan bouwen? Heb je dan nog steeds de ruimte van 3,5 x 4,5m. Denk dan ook meteen na hoe diep je je baan maximaal wil hebben.

Als je het antwoord weet op dat soort vragen dan help je ons en jezelf al een stuk verder. :) Dan kan je eigenlijk beginnen met schetsen. Teken de ruimte uit op een papier en ga dan met een potlood de eerste schetsen maken. Het kan best zijn dat je de eerste tig schetsen zo weggooit maar dat is niet erg. Dat hoort bij het proces. Als je de schetsen met het forum deelt (foto maken of scan maken en uploaden) kunnen wij meekijken en suggesties doen.

Voor wat inspiratie Grote baan Oostenrijks, suggesties gevraagd. De laatste schetsen zijn niet onaardig ;)  :D   >:-D Bij de open dagen van PIcommIT afgelopen weekend nog een aardig baanplan gezien, met ongeveer de maten die je opgeeft. De heren waren die aan het bouwen voor een klant. Het is vooral kijken en onthouden / opschrijven wat je wel en niet mooi vind.

Groeten Ronald.
Re: Nieuw banenplan C-rail
philippe_007
gast

Re: Nieuw banenplan C-rail
ook niet onbelangrijk, wat wil je doen?  Goederen vervoer en dus veel industrie en rangeer mogelijkheden. Een station met lange opstelsporen?  Een lang paradespoor en veel scenery...
Even oplijsten wat je graag ziet of doet met de baan. En wil je dit digitaal gaan besturen of alles manueel?
ben je zinnes extra materiaal (sporen) te kopen of ga je gebruik maken van wat je hebt?

Voor je echt begint te plannen, even alles op een rijtje zetten, de indeling van de ruimte schetsen en dan beginnen plannen maken