Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Nieuw eerste baanontwerp

Gestart door sitmark woensdag 08 juni 2016, 10:28:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw eerste baanontwerp
Hoi Allen,

Ik ben m'n eerste baanontwerp aan het maken, een beetje aan het spelen met SCARM.
Hier en daar past het nog niet goed, de hoogtes kunnen nog iets mooier afgesteld worden.
Ik vraag me af wat jullie als experts hier van vinden?

grts,
Re: Nieuw eerste baanontwerp
Hallo Sitmark,

De afstand tussen de wissels en de tunnel lijkt me wat kort. Worden de hellingen niet wat te steil?



Jeroen
Re: Nieuw eerste baanontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuw eerste baanontwerp
Hoi,
Een aantal opmerkingen, maar als eerste: past dit topic niet beter onder 'Banenplan ontwerpen' . Daar worden meestal de ontwerpfasen besproken.

1. Wat is je doelstelling? Is er sprake van een doorgaand station en een kopstation (de 3 sporen boven het plan?) Je schrijft dat dit je eerste ontwerp is. Er worden hier vaak de meest ingewikkelde sporenplannen neergezet, zonder een duidelijk doel.
Als je graag ziet dat treinen kriskras zoveel mogelijk ingewikkelde en slingerende sporen volgen, kan dat een doel zijn.
Als je het grootbedrijf enigszins (met alle beperkingen) wilt nabootsen kan dat ook. Maar dan rijden treinen van A naar B en weer terug.Als je het sporenplan van NL bekijkt zie je dat duidelijk. Utrecht CS is centraal waar veel treinen elkaar kruisen, maar Groningen, Enschede, Den Haag, Rotterdam etc zijn vaak eindstations (kopstations) waar treinen keren en de gehele route in tegengestelde richting maken.

dus wat wil je met je plan?

Technisch: je treinen kunnen maar 1 kant op keren, tenzij je ze kop laat maken in je kopstation.
De sporen volgend op de meegebogen wissel in je doodlopende sporen samen met je slanke wissel (waarom daar 1 slanke wissel?) liggen te dicht op elkaar. Er moet minimaal 1 extra bochtstuk tussen.

groet, Gertjan
Re: Nieuw eerste baanontwerp
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuw eerste baanontwerp
Hallo "Sitmark"...(graag even je naam vermelden als je respons vraagt in een topic)... ik ben het geheel met Gertjan eens  :D.
Als je van plan bent om een modelbaan te bouwen, dan dit  plan weg gooien...als je leuk wilt "spelen" dan is dat uiteraard voldoende.
Om reactie te vragen aan "experts" is een andere basis nodig. Hier kunnen we niets mee. Het baanplan heeft geen thema, onduidelijke sporen, een veel te steile helling etc.
Misschien is het verstandig een nieuw topic te openen in de rubriek "banenplan ontwerpen" en eerst uit de doeken doen wat je afmetingen van je baan kunnen zijn, wat je wensen zijn
ten aanzien van hoeveelheid treinen, wel of geen verschillende niveaus, station keuze, etc.
Op basis hiervan kunnen we je misschien een richting aangeven, waarna je zelf een opzet kunt maken. Vervolgens kunnen we dit beoordelen, bespreken en verbeteren.  :)
Maar let op...een begin maken van een goed ontwerp is moeilijk. Succes.  :thumbup:
Re: Nieuw eerste baanontwerp
Hoi Allen,

Alvast bedankt voor jullie reacties!

- Zou een modje het topic op de juiste plaats kunnen zetten aub? (geen idee hoe ik het zelf kan doen)
- Ik heb momenteel slechts 2 treintjes, de bedoeling zou toch zijn om er wat meer op te kunnen plaatsen.
- De treintjes zijn era 3 en ik was eerder een berglandopstelling - Oostenrijkse stijl te maken.
- Het doorgaanstation aan de onderkant is de kant waar je dan zou staan, het 'kopstation' zou hoger moeten komen. Als je nu wil keren kan je dat inderdaad niet op het kopstation doen, ik vond het dogbone concept met 2 loops aan één kant om te keren wel fijn. Er zouden ook leuk, 2 "bergen" in de lussen gemaakt kunnen worden. Alvast, dat is het idee.
- In het programma staat er steeds bij of de hellingshoek niet te steil is, klopt het in deze opstelling niet? Eventueel in één van de bergen een 'spiraal' maken lijkt me een leuk alternatief.
- Het eigenlijke doel is om ervaring op te doen met de opzet en layout van een baanontwerp met dit ook in realiteit om te zetten.
Re: Nieuw eerste baanontwerp
Het lijkt mij dat op deze oppervlakte best wat meer mogelijk is dan in je eerste opzet.
Hopelijk heb je wat aan onderstaande ideeën. Wel is de bereikbaarheid bij een plaatdiepte van 1.35 m. een zorg, zeker met verborgen sporen, maar er zijn goede mogelijkheden voor een open constructie, denk ik. Dan kun je er altijd aan de onderkant bij.
Het doorgangsstation kan via de enkele lus (wit gekleurd op niveau 0) telkens vanuit de richting waaruit een trein vertrekt, weer benaderd worden. Vanuit het station kan ook het hoger gelegen eindstation bereikt worden.
Ik heb afgezien van het ontwerpen van een uitgebreid schaduwstation, omdat ik dit in je oorspronkelijke ontwerp ook niet zag. Wel leuk blijft de 'onzichtbare' keermogelijkheid.
Tot slot heeft het doorgangstation nog een aftakking voor een fabriek of goederenloods waardoor er ook wat gerangeerd kan worden.

Groet,

Peter

Re: Nieuw eerste baanontwerp
Hoi Blikkentinus, tjoekedoris, gertjan, allen,

bedankt voor de input.
Om eerste instantie is het wel om eens te spelen, als het goed gaat kot er later een grotere opstelling.
Bijgevoegd hoe m'n ontwerp er voorlopig uit ziet. Ik maak me enkel nog zorgen of er genoeg ruimte in de hoogte zal zijn en of de korte bochten niet te scherp zijn.

wat denken jullie?