Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

BR v-200 loc

Gestart door Martyn83r woensdag 08 juni 2016, 09:02:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR v-200 loc
Martyn83r
gast

BR v-200 loc
Dag allemaal,

Onlangs heb ik (uit jeugdsentiment) een oude, nog vrij mooie, rode Marklin BR-v200 loc gekocht voor een paar tientjes.
Ik denk zelf dat ik deze loc vrij goedkoop in de wacht heb gesleept omdat ik veel hogere prijzen voorbij zag komen, maar ben wel benieuwd wat jullie hier zeggen van de waarde van dit beestje.  35 Euro leek me in elk geval niet te duur, de waarde ligt denk ik hoger ?

Ik ben benieuwd.

groetjes
Martijn
Re: BR v-200 loc
BR98-10
gast

Re: BR v-200 loc
Om de vraag te kunnen beantwoorden zijn artikelnummer + foto wel makkelijk.
Er zijn immers vele varianten van deze lok uitgebracht.

Cees
Re: BR v-200 loc
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BR v-200 loc
Hoi Martijn,

Als die loc er nog goed uitziet en goed rijdt, is het een prima prijs  :thumbup:

Grtz Tony
Re: BR v-200 loc
Lid sinds: 2013

offline
Re: BR v-200 loc
Wat is het bedrijfsnummer? V200 - xxx

Dan kunnen we wel opzoeken hoe oud hij is en wat de kenmerken zijn.

Jeroen
Re: BR v-200 loc
Lid sinds: 2007

offline
Re: BR v-200 loc
Hoi Martijn,

35 euro is een normale prijs voor een V200. Het aanbod is echt enorm. Ik heb zelf vorige week een V200 uit de eerste serie gekocht in bijna nieuwstaat uit 1957 in originele doos met 2 i.p.v. 3 lampen, omkeerschakelaar met schakelwals, en daar heb ik 50 euro voor betaald.

groet,
Martin
Re: BR v-200 loc
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: BR v-200 loc
Hoi Martijn,

Een V200 voor 35 euro betreft dan wel een bespeelde V200, die nog vaak onderdelen en zeker een schoonmaakbeurt mag verwachten.

Heb er ook eentje in zeer goede staat van de tandwielen en kap, en na een schoonmaakbeurt een nieuwe sleper en een mSD decoder erin, ging deze oude klassieker nog beter dan de replica van een aantal jaren terug.

De sleper behelst wel dat je een deel van het draaistel vervangt waar de sleper aan vast zit, en dat was eigenlijk 1 van de weinige dingen waarvan ik kon zien dat het versleten was.
Wielen en tandwielen zagen er perfect uit, en zo'n klassieker wil iedereen wel in zijn verzameling hebben.
Dus ombouwen leek gemakkelijk te gaan maar had wel wat problemen in het begin, die nu tot de verleden tijd behoren.

Prijzen lopen nogal wat uiteen van dit model en het ligt er ook aan welke je hebt, want door de jaren heen zijn er zoveel varianten dat je haast de Koll erop na moet slaan.
Maar zoals iedereen weet zijn het geen vast gestelde prijzen, maar richt prijzen en dan ook nog ingedeeld in procenten, hoe het model bespeeld is.

Veel plezier met jouw V 200

M.v.g.

Hans V200.0

Re: BR v-200 loc
Martyn83r
gast

Re: BR v-200 loc
Goh, ja  die details heb ik uiteraard niet opgemerkt, ik zal eens kijken wat ik kan terugvinden.
Er zat geen doos bij, helaas was er wel mee gerommeld bleek al gauw, er zit geen omschakel relais meer in, dus dat is wel jammer.
Re: BR v-200 loc
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: BR v-200 loc
Even wat stof eraf blazen,

Martijn ergens ben je dus wel bekocht, want een relais kost je gemiddeld ook iets van 10 tot 20 euro, dus dat zijn weer extra kosten die je kan maken.
Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo, want je had dan beter iets meer uit kunnen geven voor een beter exemplaar.

Wanneer ik een lokmodel koop wil ik zeker weten de rijeigenschappen ervan gezien te hebben, of een goede mogelijkheid hebben op garantie.
Wellicht ontbreekt er nog veel meer aan een dergelijke lok, dus probeer daar achter te komen voor je iets koopt.

Kan het niet vaak genoeg zeggen, maar maak een proefrit met het model wat je aan wil kopen, en die mogelijkheden worden je geboden hoor.
Check je model ook op slijtage, dan kan je ook rekening houden met eventuele onderdelen als je hem wilt oplappen.

Slipbandjes, slepertje, wellicht een lichtgeleider die ontbreekt of een relais, al deze dingen brengen kosten met zich mee.
Nu zullen de slipbandjes je niet de kop kosten, maar de andere onderdelen betaal je wel meer voor, en je lok moet het waard zijn wil je zover gaan.

Soms zie je het messing al door de wielen heen verschijnen, en dan weet je dat de veredeling ervan zijn beste tijd heeft gehad.
Ook dan ben je aan vervanging toe van dat onderdeel, dus de as of soms zelfs een compleet draaistel.

Vanwaar dit relaas?
Hopelijk heb je er wat aan , want er komen een paar beurzen aan in binnen en buitenland, waar men zich weer volop aan tweedehandse modelletjes kan vergrijpen.
Maar doe het deze keer verstandiger, en hopelijk met wat meer kennis van zaken.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: BR v-200 loc
Aliebengalie
gast

Re: BR v-200 loc
Martijn.
Lekker ombouwen naar de maatstaven van nu.
En dat hoeft echt niet al te veel te kosten als je het zelf doe.
Of je iemand hebt die je er mee kunt helpen.
Dan rij je namelijk met een museum loc rond , met de modernste technieken aan boord. :D :D :D
Het zijn nu eenmaal locs met een hoog aantrekkings kracht , die vrijwel op elke baan wel is te vinden (geweest).
Nee hoor , als het de moeite waard is , en je hem zelf mooi vind , is ook die 35 euro zeker niet duur.
En er nu nog een omschakel relais voor kopen , ik zou dat niet doen.
Ander motortje - decodertje erin , en je hebt een mooie prachtige loc , waar je nog heeeeel veel plezier mee kunt beleven.

Mvg: Alex
Re: BR v-200 loc
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: BR v-200 loc
Hoi Alex,

Wat als Martijn nu geen digitaal spul heeft?

Wat is dan de meerwaarde van een decoder?
Heb je ook niks aan de huidige maatstaven, en zal je nog steeds goedkoper uit zijn met een relais.

Buiten het feit dat niet iedereen technisch is onderlegd of de lef heeft een model om te bouwen, weet je nooit waar de technische vaardigheden liggen van een modelspoorder.
Voorheen had jezelf ook de huivering voor digitaal en daarna voor de pc en je modelbaan, maar die fase ben jij al voorbij Alex.

Zelfs voor het instaleren van een relais zal je moeten solderen, en ook dat kan niet iedereen hier op het forum.
Zijn zelfs gasten bij die hun modellen amper open durven te maken voor het onderhoud.

Het is natuurlijk een advies van jou, maar dat van mij is ook zo bedoeld.
Zelf heb ik er ook eentje omgebouwd en ja ik kan digitaal rijden (zei het op een vloerbaantje of elders), en ook dat voorbeeld haalde ik aan.

@ Martijn,

Gewoon doen wat je goed dunkt met deze lok, ombouwen of van een nieuw relais voorzien dat moet je helemaal zelf weten.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: BR v-200 loc
Lid sinds: 2023

offline
Re: BR v-200 loc
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 28 september 2016, 11:32:47
Wat als Martijn nu geen digitaal spul heeft?


Dat heeft ie inderdaad niet. Hij heeft aangegeven in een van zijn openingsposten dat hij analoog wil beginnen.
Dus als de V200 moet rijden, zal er een omschakelrelais in moeten of wellicht een electronisch exemplaar.
Re: BR v-200 loc
Aliebengalie
gast

Re: BR v-200 loc
En wie weet , kunnen wij hem hierbij helpen.

Mvg: Alex
Re: BR v-200 loc
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: BR v-200 loc
Wie weet Alex, als Martijn in de buurt woont van Utreg, dan kunnen we weleens kijken :)

Dat is de achtertuin van Harald en nog wat anderen, waaronder ik zelf zei de gek.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: BR v-200 loc
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: BR v-200 loc
Iedereen die locs ombouwt naar digitaal houdt die rijrichting relais over.
Soms te koop, soms gratis op dit forum te regelen.

Zelf kocht ik ook een oude V200 voor twee tientjes, in Zutphen.
De kap is zwaar bespeeld (lekker in dremelen?), de inhoud is fantastisch goed.
Rijdt analoog perfect, schakelt als een zonnetje, zwaar gewicht met prima trekkracht, en de asb's zijn kennelijk vernieuwd. Idee: ooit voor ombouw, dus voor in de rommelkist.
Re: BR v-200 loc
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: BR v-200 loc
Hoi Jan,

Dat klopt ook hoor ik bood ook ooit eens een relais aan iemand aan, en die wilde de verzendkosten vergoeden dus het relais ging tegen dat tarief over naar de nieuwe eigenaar.

Maar ja in dit digitale tijdperk waar je bijna geen relais meer aan over houd behalve als je een oudje ombouwt, zal je veel minder dan de jaren ervoor die relais nog tegenkomen.

Maar ach in de gaten en kieren zullen er vast nog wel exemplaren te vinden zijn en anders op een beurs.

Veel succes aan Martijn als ie dat oudje nog analoog in beweging gaat krijgen!

M.v.g.

Hans V200.0
Re: BR v-200 loc
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BR v-200 loc
Hii Hans,

Leuk en prima dat je reclame maakt voor mijn achtertuin, hier zijn de mogelijkheid om het een en ander te repareren c.q. in te bouwen.
Heb inmiddels ook meer tijd omdat het clubje in zuid-west NL geen reparaties meer wil doen.

groet
Harald
Re: BR v-200 loc
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: BR v-200 loc
Hoi Harald,

Ik dacht al waar blijft ie? :)

Daar wist ik ook al genoeg vanaf en ja dan heb je meer tijd als je daar niet meer heen gaat.
Vandaar dat ik de vrijheid nam, om wat adressen op te sommen(die van mij of jou) als Martijn daar behoefte aan heeft.

Zo niet even goede vrienden hoor, er zijn wel meer plekken waar zoiets kan, dus we horen wel of het nodig is.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: BR v-200 loc
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BR v-200 loc
Hi Hans,

Toevallig net achter de Laptop, maar inderdaad we wachten rustig af.
Genoeg te doen op Hobby gebied, ze weten me te vinden, hartstikke leuk en gelukkig is Utrecht een stuk centrale gelegen.
We zien elkaar, binnenkort, vast wel in Houten

groet
Harald
Re: BR v-200 loc
Spoorman
gast

Re: BR v-200 loc
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 30 september 2016, 12:04:34

Vandaar dat ik de vrijheid nam, om wat adressen op te sommen(die van mij of jou) als Martijn daar behoefte aan heeft.


Martijn blijft gezellig analoog rijden lees ik..... ;)

Gr, Ben.
Re: BR v-200 loc
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: BR v-200 loc
Harald,

Ben te herkennen aan een groep Belgen in mijn gezelschap, alleen weet niet hoelang we dat volhouden.

Enfin jij kent mij toch persoonlijk dus dat kan niet missen, en je kan mij zelfs bellen of ik jou.

Hier ook zat te doen alleen niet op hobby gebied al ligt er nog genoeg te wachten.

@ Ben,

We hebben het dan ook niet over decoders Ben, maar daar heb jij dan iets gemist.

Als Martijn er een relais in wil hebben dan willen Harald of ik of iemand anders Martijn best helpen, want ik hoef niet zo nodig alles te digitaliseren als Martijn daar niks aan heeft.

En mocht het ooit zover komen dat er wel gedigitaliseerd moet worden, dan kan ie altijd nog een decoder er in bouwen, of laten bouwen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: BR v-200 loc
Spoorman
gast

Re: BR v-200 loc
Dat weet ik Hans maar je schrijft dit:

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 13 juni 2016, 21:46:08

Heb er ook eentje in zeer goede staat van de tandwielen en kap, en na een schoonmaakbeurt een nieuwe sleper en een mSD decoder erin, ging deze oude klassieker nog beter dan de replica van een aantal jaren terug.


;)

Gr, Ben.
Re: BR v-200 loc
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: BR v-200 loc
Hoi Ben,

Dat is maar een tip geen wet, en ik heb nog wat in mijn eerdere reactie geschreven.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: BR v-200 loc
Martyn83r
gast

Re: BR v-200 loc
Hoi Allemaal.
Excuus, zie nu pas de enorme berg aan reacties op mijn verhaaltje.
Bedankt allemaal voor de goeie tips, dat vind ik zeer waardevol.

Ondertussen heb ik wel wat nieuws te vertellen uiteraard.
Ik heb de verkopende partij na maanden toch nog weten te bereiken, en die bleken zeer coulant in mijn geval en hebben een complete vervangende loc opgestuurd. ook 2e hands uiteraard, maar wel eentje die het goed doet.  De oude mag ik houden, dus daar ga ik dan lekker aan knutselen voor dat relais,  is voor mij nieuw, maar wel leuk en leerzaam.

Ik woon in Houten, dat is dus inderdaad vlakbij Utrecht.  Ik heb allerlei plannen en ideetjes voor mijn baan, dus als er inderdaad mensen hier uit de buurt zijn voor tips trucs en ervaringen dan lijkt me het ontzettend leuk.
Voorlopig nog wel analoog, Digitaal is wel mooi maar dat doe ik later, als de baan compleet is en mijn concept af is, en uiteraard, de financien het toelaten  hi  hi.
fijne zondag !

groetjes
Martijn
Re: BR v-200 loc
Martyn83r
gast

Re: BR v-200 loc
Oh by the way.
Iemand vroeg naar de bedrijfsnummers, zag ik te laat.

Wat ik op de zijkant zie staan is:  V200056.
Mij zegt dat niks, maar jullie misschien wel?   :)
Re: BR v-200 loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR v-200 loc
Martyn,

Top dat je een andere lok van de verkoper hebt ontvangen, dat is heel coulant van de verkoper.
Deze versie van de  3021 (Dit was het nummer waaronder deze lok in de catalogus stond) met nummer V2000056 is door Marklin gefabriceerd tussen 1962 en 1968.
Het nummer V200056 geeft aan dat dit de 56ste lok was van de serie V200 bij de Deutsche Bahn.
Re: BR v-200 loc
Martyn83r
gast

Re: BR v-200 loc
Hi Ad

Oh wat leuk,  kijk zo leer ik ook gelijk weer iets.  Best al wel een oudje dus zo te zien,  ik zal mijn vader vragen wat er op de eerste (defecte)  loc staat, die staat nu daar namelijk omdat hij dacht het te kunnen repareren.  Ik vind dat oude Marklin spul toch wel erg leuk hoor, zwaar en degelijk materiaal.  Heb ook nog een blauwe duitse loc gekocht, daar staat op B41024,  weet je daar misschien ook informatie over?
Re: BR v-200 loc
Lid sinds: 2008

offline
Re: BR v-200 loc
Een blauwe 41 moet wel een E41 (later 141) zijn, een elok bedoelt voor lichte reizigers en goederentreinen uit de jaren '60. Omdat ze niet snel genoeg waren om de kleur blauw te verdienen zijn meeste exemplaren groen geschilderd. De snellere en sterkere zus is de bouwserie E10 (110), de goederentrein versie van de E10 is de E40 (140). Voor zware goederentreinen was er de zesassige E50 (150). Samen vormen deze series de eenheidslocomotieven.
Re: BR v-200 loc
Lid sinds: 2008

offline
Re: BR v-200 loc
Zoek anders eens op Märklin 3034 of 3037, op ebay of zo.
Re: BR v-200 loc
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: BR v-200 loc
Hoi Martyn,

Kijk eens hier

Het is niet direct het lok type wat jij of je vader heeft, maar geeft wel een indicatie.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: BR v-200 loc
Martyn83r
gast

Re: BR v-200 loc
thanks, ja ik heb nu de originele doos bekeken en daar staat inderdaad 3034 op, het is zo te zien een doosje uit de jaren '60.
Past wel leuk bij die donkerrode V200 loc vond ik, en voor die paar tientjes vond ik t n leuke aanwinst :)
Re: BR v-200 loc
Lid sinds: 2008

offline
Re: BR v-200 loc
De aanduiding 3034 kan je het beste vermelden, geeft het duidelijkste aan om welke loc het gaat.
Mocht je met ombouwperikelen in aanraking komen, dan is zelfs dit niet genoeg: bij enkele loc´s en met name juist bij de 3034 heb je te maken met twee verschillende motoren en je zal de loc open moeten maken om te zien wat er precies in zit.
Maar dat zien we dan wel weer.....