Even wat stof eraf blazen,
Martijn ergens ben je dus wel bekocht, want een relais kost je gemiddeld ook iets van 10 tot 20 euro, dus dat zijn weer extra kosten die je kan maken.
Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo, want je had dan beter iets meer uit kunnen geven voor een beter exemplaar.
Wanneer ik een lokmodel koop wil ik zeker weten de rijeigenschappen ervan gezien te hebben, of een goede mogelijkheid hebben op garantie.
Wellicht ontbreekt er nog veel meer aan een dergelijke lok, dus probeer daar achter te komen voor je iets koopt.
Kan het niet vaak genoeg zeggen, maar maak een proefrit met het model wat je aan wil kopen, en die mogelijkheden worden je geboden hoor.
Check je model ook op slijtage, dan kan je ook rekening houden met eventuele onderdelen als je hem wilt oplappen.
Slipbandjes, slepertje, wellicht een lichtgeleider die ontbreekt of een relais, al deze dingen brengen kosten met zich mee.
Nu zullen de slipbandjes je niet de kop kosten, maar de andere onderdelen betaal je wel meer voor, en je lok moet het waard zijn wil je zover gaan.
Soms zie je het messing al door de wielen heen verschijnen, en dan weet je dat de veredeling ervan zijn beste tijd heeft gehad.
Ook dan ben je aan vervanging toe van dat onderdeel, dus de as of soms zelfs een compleet draaistel.
Vanwaar dit relaas?
Hopelijk heb je er wat aan , want er komen een paar beurzen aan in binnen en buitenland, waar men zich weer volop aan tweedehandse modelletjes kan vergrijpen.
Maar doe het deze keer verstandiger, en hopelijk met wat meer kennis van zaken.
M.v.g.
Hans V200.0