Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Rails demagnetiseren (ja je leest het goed)

Gestart door Trainhenk vrijdag 03 juni 2016, 22:27:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rails demagnetiseren (ja je leest het goed)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Rails demagnetiseren (ja je leest het goed)
Ik kwma vandaag een kennis tegen en die legde mij een nogal bizar probleem voor.

Hij heeft een baan met M-rails en was zo slim ( laat ik het zo maar noemen) om in een van zijn wagonnetjes een magneet te leggen........
Het gevolg is dat zijn hele baan gemagnetiseerd is en dat zijn wissels nog maar een kant op schakelen.

Ik heb al op goegel gekeken voor een oplossing om alles weer te demagnetiseren maar ik heb geen geschikte oplossing gevonden.

Heeft iemand een idee?

Henk
Re: Rails demagnetiseren (ja je leest het goed)
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Rails demagnetiseren (ja je leest het goed)
Ja daar zou je een demagnetiseer spoel voor kunnen gebruiken

http://www.2dehands.be/elektronische-apparatuur/overig-apparatuur/elektronica-meetapparatuur/beeldbuis-demagnetiseerspoel-220-vac-bernstein-275348295.html

Die werden vroeger in de radio-tv wereld gebruikt om het magnetischveld in een kleuren beeldbuis te elimineren.
grt Piet.
Re: Rails demagnetiseren (ja je leest het goed)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rails demagnetiseren (ja je leest het goed)

Hoi Henk,

Bij mijn (beperkte) weten kun je metalen die via een magnetisch veld ook magnetisch zijn geworden, demagnetiseren door er een harde klap op te geven. Is met een treinbaan wat lastig  8o
Plankje erop en dan tippen misschien. Het magnetisch veld kan nooit erg sterk zijn , lijkt me.

Hopelijk zijn er meer en betere oplossingen !

Grtz Tony
Re: Rails demagnetiseren (ja je leest het goed)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails demagnetiseren (ja je leest het goed)
Vreemd dat die vraag nu pas concreet gesteld wordt. Tussen 2007 en 2009 ben ik nogal wat draadjes tegen gekomen van mensen die op metalen rails reden met reedcontacten en magneten,  en telkens werd aangegeven dat het helemaal geen punt was om van tijd tot tijd de wissels te demagnetiseren.
Er werd alleen nooit aangegeven hoe je dat doet.

Als ik nu een zoekopdracht doe op dit forum over reedcontact en m-rails, dan vind ik niets daarover terug.
Nou ja http://forum.3rail.nl/index.php?topic=56441.msg1071202#msg1071202 ...


daarin meld ik het bestaan van een heel oud draadje waarin een middel genoemd wordt. Maar mooi niet dat ik dit draadje nu nog terug vind. Het is er gewoon niet meer of zo. Maar vraag Lucien eens.
Re: Rails demagnetiseren (ja je leest het goed)
Als je zoekt op demagnetiseren vindt je dit: wisseltongen m rails worden magnetisch
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=48910.0
Het idee om de pool van magneten om en om te plaatsen op de locs lijkt wel een logische oplossing, om te voorkomen dat de wissels gemagnetiseerd worden. Maar of dat afdoende is weet ik niet, zelf geen ervaring mee . Gr Arjan
Re: Rails demagnetiseren (ja je leest het goed)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails demagnetiseren (ja je leest het goed)
Goed draadje.

Alleen, niet alle magneten hebben een duidelijke noord-zuid pool.
Ik herinner me een ander draadje waarin werd bestreden dat het zo is.

Zelf had ik gehoord dat het voordeel van staafvormige magneten is dat die wel N-Z georiënteerd zijn, en ronde magneten niet. Het voordeel van staafmagneten zou zijn dat je de reedcontacten in 2 richtingen kunt leggen: in de lengte als de magneet in de breedte hangt, en in de breedte als de magneet in de lengte hangt.  Op die manier werkt een reedcontact alleen maar voor een deel van de treinen, en kun je dus onderscheid maken tussen soorten treinen. Om reedcontacten in de breedte te leggen, heb je extra kleine reedcontacten nodig. Onthouden van de man in Houten die in treinelektronica spullen handelt.

Uiteraard heb ik daar ook geen ervaring mee. Ik heb liever een lichtsluis, omdat je daarmee exact de achterkant van een (gepasseerde) trein kunt vaststellen, onafhankelijk bent van het aantal magneten in een treinsleep, en geen magneet nodig hebt om te kunnen schakelen (logica is vergelijkbaar met sleepcontacten; bij een kopstation verandert de rijrichting, en daarmee de lokatie van de magneet in die treinsleep).

Re: Rails demagnetiseren (ja je leest het goed)
Goede middag aan Allen,
Niet helemaal akkoord met voorgaande: alle magneten hebben een N en Z pool. De ronde magneten eveneens.
Re: Rails demagnetiseren (ja je leest het goed)
Eventjes verder schrijven; had met m'n dikke vingers teveel knoppen tegelijk ingedrukt op het klavier en daar ging mijn bijdrage.

Terug naar draadje: als je ronde (cirkelvormige) magneten op elkaar wil zetten moet je ook de polariteit respecteren; als 2 magneten direct aan elkaar kleven en je draait een van de 2 om dan zullen ze mekaar afstoten.

Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Rails demagnetiseren (ja je leest het goed)
Citaat van: Jan22 op zaterdag 04 juni 2016, 10:11:26
Alleen, niet alle magneten hebben een duidelijke noord-zuid pool.
Ik herinner me een ander draadje waarin werd bestreden dat het zo is.

Jan Willem,

Als jij een magneet hebt gemaakt die maar een pool heeft, gelijk de nobelprijs contacteren. Magnetische monopolen bestaan namelijk theoretisch, maar in de praktijk zijn ze nog nooit aangetoond.

Elke magneet heeft dus een Noord en een Zuidpool.

Manieren om te demagnetiseren:
-Hitte
-Klap erop geven om het metaal te 'laten schrikken'
-AC gebruiken om een tegenveld te creëren.
Re: Rails demagnetiseren (ja je leest het goed)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails demagnetiseren (ja je leest het goed)
Een ringmagneet om te demagnetiseren wellicht (oude tv's hadden er vroeger eentje rondom de kathodebuis).
Uiteindelijk is demagnetiseren niet meer dan het verstrooien van het magnetisch veld in uiteenlopende richtingen.

Dat verhaal over de richting van het veld van die magneetknoopjes zal ik verkeerd onthouden hebben, of ik heb het verkeerd verwoord.
Re: Rails demagnetiseren (ja je leest het goed)
Yep,

Ik heb nog een demagnetiseerspoel liggen, uit de tijd dat ik o.a. monitoren repareerde.
Je moet die spoel wel op wisselspanning aansluiten, anders maak je het alleen maar erger  :)
En verder moet je de spoel weg bewegen van het te demagnetiseren object.

grv Huub
Re: Rails demagnetiseren (ja je leest het goed)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Rails demagnetiseren (ja je leest het goed)
Huub,

Ik stuur je even een PB'tje

Henk