Goed draadje.
Alleen, niet alle magneten hebben een duidelijke noord-zuid pool.
Ik herinner me een ander draadje waarin werd bestreden dat het zo is.
Zelf had ik gehoord dat het voordeel van staafvormige magneten is dat die wel N-Z georiënteerd zijn, en ronde magneten niet. Het voordeel van staafmagneten zou zijn dat je de reedcontacten in 2 richtingen kunt leggen: in de lengte als de magneet in de breedte hangt, en in de breedte als de magneet in de lengte hangt. Op die manier werkt een reedcontact alleen maar voor een deel van de treinen, en kun je dus onderscheid maken tussen soorten treinen. Om reedcontacten in de breedte te leggen, heb je extra kleine reedcontacten nodig. Onthouden van de man in Houten die in treinelektronica spullen handelt.
Uiteraard heb ik daar ook geen ervaring mee. Ik heb liever een lichtsluis, omdat je daarmee exact de achterkant van een (gepasseerde) trein kunt vaststellen, onafhankelijk bent van het aantal magneten in een treinsleep, en geen magneet nodig hebt om te kunnen schakelen (logica is vergelijkbaar met sleepcontacten; bij een kopstation verandert de rijrichting, en daarmee de lokatie van de magneet in die treinsleep).