Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

spoorse zaken van Dick(ie)

Gestart door Dickie woensdag 01 juni 2016, 23:27:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
ziet er allemaal goed uit dick :thumbup: :thumbup:
succes verders
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
even tijd voor mezelf, dus dacht wat ga ik eens doen. Ik had al een probeersels liggen van mijn gipsmallen qua muur, dacht het installatiespoor wat ik al gemaakt had ga ik mooi aankleden met muur.

Bij deze het eerste probeersel opgeplakt en hopelijk blijven ze hangen, ze zijn nog spierwit, ze krijgen nog wel een kleurtje maar dat komt nog.

Door het vorige keer te vroeg uit de mal halen waren de muurtjes gebroken, 1 heel gunstig voor de kopse kant en de andere met bovenin een hapje eruit.

Als het stukje bovenop eruit laat geeft het wel een mooi effect, alsof er een paar vandalen bezig zijn geweest.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Het gehele stuk waar ik muur wilde plaatsen is goed gelukt met de mallen en de gemaakte gipsmuren. Nu nog een goed kleurtje geven, klein beetje groen erbij, het spoor aankleden, draadje goed onder de rails wegwerken en op 3/4 punten de rails even vastleggen.

En dan kan die op zolder aan de muur en kan ik al mijn treinen in de Central Station op een veilige, makkelijke en snelle manier installeren.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: spoorse zaken van Dick(ie)

Da's een mooi idee voor het programmeerspoor, Dick  :thumbup:

Ben benieuwd, hoe dat er straks "aangekleed" uitziet  :P

Grtz Tony
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Dick

Dat heb je heel mooi gemaakt hoor, ben erg benieuwd naar het totaal plaatje.  :P
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Ik heb het installatiespoor alvast aan de muur gehangen een paar weken geleden, dan kan ik in ieder geval vast beginnen met het installeren van treinen op mijn Central Station. Verder heb ik nog wel een paar foto's van mijn te realiseren baan, deze komen ook nog vandaag op het forum.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Het uploaden voor vandaag is helaas niet meer gelukt, ik zal proberen om dit morgen te realiseren.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Hierbij de beloofde foto's. Ik ben natuurlijk nog lang niet klaar  O:-D ondertussen heb ik al heel veel ideeën en gedachtes in mijn hoofd hoe ik het wil bouwen en wat ik allemaal wil realiseren op mijn baan.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Zo te zien is het alweer minstens 120 dagen geleden dat ik een update heb geplaatst. Zal eens kijken of ik binnenkort ook weer eens een paar foto's kan plaatsen in mijn topic van de kleine vorderingen.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Zoooooo, het is nu echt suuuuuuper lang geleden zeg!

Weer eens een eerste foto/update sinds tijden.
Flink aan het klussen geweest en nu echt weer eens eindelijk tijd om een beetje op zolder te gaan bouwen en te genieten.
Zelfs mijn zoon van bijna 4 jaar oud rijdt al met de trein  :favorite:
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
En nog een paar foto's, zo de laatste 2/3 foto's.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
En de laatste 2, hopelijk geeft het weer een beetje beeld na een jaartje of 1,5 jaar waar ik gebleven ben.
Zodra ik thuis kom is het eerste wat mijn zoon vraagt, gaan we met papa trein rijden  :favorite:

Blijkbaar kan het modelspoor in de genen zitten of is het puur goede opvoeding dat kan natuurlijk ook!
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Hoi Dick,

Leuk dat je weer verder gaat met je baan en je zoon ook helemaal gek is van deze hobby.
Zelf heb ik twee dochters en die vinden mijn treinen helemaal niets  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Dank je wel Peter.
Wie weet verandert het ooit nog met je dochters dat ze het juist wel leuk gaan vinden, anders dan maar ooit de kleinkinderen toch
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Vanmiddag 2 oude keukenkastjes opgehangen op zolder, deurtjes eruit gehaald. In 1 staat mijn radio, lekker hoog voor de kleine man. In de 2e ga ik de 2 overgebleven planken in hangen. Toen zat ik te denken wat ga ik eens met die plankjes doen, toen heb ik besloten om er een diorama van te maken.

Al met al moet ik zeggen, was een leuk klusje en heerlijk ontspannend om halverwege de middag/begin van de avond mee bezig te zijn.

Bij deze de foto's die ik graag met jullie wil delen.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
En de resterende foto's.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Vanmiddag weer iets gedaan, ben nu onder het raam langs gegaan en richting de zolderdeur.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Je kunt al heen en weer rijden Dick, bij het raam is een sierlijke bocht geworden, als dat straks aangekleed is wordt dat een fraai hoekje ( vind ik )  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 08 mei 2021, 19:24:26
Je kunt al heen en weer rijden Dick, bij het raam is een sierlijke bocht geworden, als dat straks aangekleed is wordt dat een fraai hoekje ( vind ik )  :)

Dank je wel Peter, ja, vindt ik ook goed gelukt. Zie wel dat ik het rechte stuk onder het schuine dak nog niet op de foto heb staan.

Ik ga op het lange rechte stuk wat ik vandaag gemaakt heb mijn stationsplek/terrein realiseren.

Middels een uitneembaar stuk bij de deur wil ik de doorgang naar de andere zijde realiseren maar zover ben ik nog lang niet want dan moet ik daar eerst even puin ruimen :-)
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Vanmiddag met de miezer regen toch maar even paar uurtjes op zolder lekker treintje gereden en gekeken wat er verbeterd kon worden, liep al langer met het idee om mijn rolbrug in het middenstuk te zetten. Ga de daad bij het woord voegen, aangezien ik daar toch de meeste en beste ruimte heb voor mijn rolbrug.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Ik had nog een verjaardagscadeau tegoed, dus na veel wikken en wegen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb toch de nieuwe VSM set besteld die pas is uitgekomen. Vandaag kwam die binnen, supermooi model met de bijpassende wagens. En ik heb die locomotief stukje daarmee mee gefinancierd, dus je kunt stellen dat ik een "aandeel" gekocht heb.  :-)  :-)  :-)

Ben er heel blij mee, nu wachten tot het flink is afgekoeld op de zolder.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Veel plezier ermee Dick, het is een leuk setje  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Zo, rommelmarktje 1 was weer een feit. Op pad geweest naar het pittoreske dorpje Nisse in de zak van Beveland in de prachtige provincie Zeeland. Normaal gesproken ga ik mee voor de lol en niet eens direct om iets te kopen en een beetje om op onze zoon te letten. Stiekem hoop ik altijd wel iets van modelspoor of iets aanverwants te vinden. Vandaag vond ik bij toeval deze 4 gebouwtjes, 2 huisjes, 1 kerkje en een stationnetje. De rommelmarkt ging pas 10:00 uur open, dus we liepen een rondje en op de terugweg naar de kern dacht ik al van zouden ze er nog liggen en ja hoor ze lagen er nog en toen heb ik niet langer getwijfeld en heb ze gekocht.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Zo hee, dat is al heeeeeel lang geleden dat ik iets gepost heb.

Toch wil ik dit graag met jullie delen. Een jaar of 2 jaar geleden kon ik een Marklin setje overnemen van een collega van mijn vrijwilligerswerk en dat heb ik gedaan. Hier zaten oude M-rails bij en toen kwamen we op het idee (mijn vrouw en ik) om een winter landschap te gaan bouwen voor de kerstperiode. Vorig jaar zijn we begonnen en dit jaar zijn de ideeën harder gegaan en met dit volgende resultaat voor nu.

Nog genoeg werk aan de winkel, de berg heb ik opgebouwd met piepschuim en ga ik verder afwerken met gipsrollen. Al eerder mee gewerkt en werkt echt heerlijk. Het eerste kleine deeltje zit er al in en bovenop staat het huis / werkplaats van de kerstman. De berg kan niet hoger, want we willen de baan zo bewaren op een plek waar die dan net in of onder past.

We hebben lampjes in de huisjes geplaatst en een kerstboom met verlichting gekocht. Zodra de boel aangesloten is, dan zal ik van ons lichtjesfestijn ook een foto plaatsen.

De foto's komen nog, even zoeken hoe dat ook alweer werkte.  :P  :-)  :-)  :-)
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Ja, gevonden.  :D

Geniet van de foto's. We zijn er nog volop mee bezig, via marktplaats wat autootjes op de kop kunnen tikken.
Nu nog op zoek naar wat poppetjes, zodat er volk woont anders lijkt het zo een onbewoond eiland.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
 @citaat Leuk Tim Dick!  :thumbup:
Welke trein komt daar te rijden? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Achter een boompje op de 3e foto staat mijn 1e locomotiefje verstopt, deze is nog analoog en past heel mooi op dit baantje.
Heb nog wel een ander locomotiefje van mijn collega waarvan ik deze rails met loc en wagons heb overgenomen, alleen die zit vast en tot nu toe een beetje olie heeft nog niet geholpen. Dus dat wordt een ander klusje om nog eens te doen.

Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Leuke winterse sfeer  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Zo, vorige week 24 autootjes via marktplaats op de kop kunnen tikken. Een boel auto's komen al op de kerstbaan te staan en na de kerst kunnen ze naar zolder om daar ooit de baan te sieren en met de kerst komen ze dan weer opnieuw op de kerstbaan.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
De tunnel aan de binnenzijde heb ik gemaakt van 2 pringles chips kokers. Eerst wel lekker opgegeten natuurlijk anders werd de chips taai.  :D
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Vanavond heb ik de berg afgemaakt, met gips strookjes afgedekt waardoor het een mooi en stevig geheel wordt.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Je kunt de sfeer nu al proeven en dat wordt alleen maar meer als alle details verder worden ingevuld :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Kerstbaan weer opgeslagen en tijd voor een ander project.

Vanavond een begin gemaakt aan een diorama die in onze dvd kast komt, we hebben planken over en die vullen we met leuke dingen die mijn vrouw leuk vindt en ik heb 2 planken waar ik een diorama op mag maken. Dit doe ik middels losse planken, waardoor ik ze makkelijk een andere plek kan geven in de kast.

Het wegdeel heb ik in Adobe InDesign gemaakt, moet zeggen dat dat heel erg goed gelukt is.
Met dubbelzijdig tape op de plank geplakt.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Het wegdeel is inderdaad goed gelukt alleen is de bocht wel erg haaks. Maar een kniesoor die daar op let.
Wordt er verder nog landschap ingevuld? Is wel erg klinisch zo, of moet het minimalistisch blijven?

Trouwens wel een leuk idee om je DVD kast zo in te vullen. Scheelt in de aanschaf van DVD's.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Onze dvd kast loopt bovenlangs ook nog door, dus helemaal rondom de televisie en qua dvd's zullen er niet direct bijkomen. Behalve van films en series die we leuk vinden en volgen.
Er komt nog een stukje muur en aan de rechterkant komt nog een stukje groen met schaapjes of koetjes en een paar boompjes.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Leuk idee en zo kun je voorlopig vooruit en eventueel wisselen als je straks meerdere diorama's hebt :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Op zo een bewolkte licht regenachtige zondag nog maar even verder gaan aan mijn diorama.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Ik zeg goed bezig! En nog wat gevarieerd groen tegen de stenen muur doet wonderen.

Groeten,
Wico
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Dag Dick.

Je schiet al aardig op met het diorama! :thumbup:

Wellicht mosterd na de maaltijd, maar had de weg niet beter diagonaal in plaats van haaks, de spoordijk kunnen kruisen?
Dan zou het wat realistischer worden, bovendien vult het dan meer de beschikbare ruimte in het diorama  :wink:

Maar ja, achteraf kijk je een koe in d'r kont  :roll:

Groeten,

Erik.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Dank Wico en zie hier, een beetje groen tegen het muurtje.

Dank je wel Erik, ja, die bocht is inderdaad wat haaks. Was mijn 1e probeersel in InDesign en het lukte nu nog niet echt om er een ronding in te maken. Ik wil tzt nog meer stukken weg gaan maken en dan ga ik kijken hoe ik dat kan gaan verbeteren.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Hoi Dick,

Over de bocht is al het een en ander gezegd, maar over je inkijkje onder het viaduct door nog niet, door het schuin plaatsen van de weg komt er ineens een mooie diepte werking tot stand  :thumbup: :thumbup:

Ook leuk om te zien dat de nieuwe forum wagons al even mogen pronken op je diorama  :) 


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Dank je wel Peter, dat was ook even zoeken naar hoe het het mooist eruit kwam te zien. De weg en de lucht hadden misschien ook nog iets lager gekund, voor een volgende keer weer. Ik heb namelijk nog zo een gelijke plank met nog een mooi diorama te vullen. De hoogte wil ik wel doortrekken op de andere plank, dan komt het mooi samen.

Het groen is nu ook gelegd, volgende keer de steentjes langs de rails en de bovenzijde van de muur.

Ik heb er een mooie nieuwe aanwinst bij, de 1114 van Marklin. De bijbehorende "Rheingold" wagons komen er nog aan, deze zijn reeds besteld.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Je moet er toch voor zorgen dat de koeien de straat niet op kunnen, dus iets van een muur of heg of andere begroeiing zetten.

Groet, Anne W
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Hahaha ja die komt er ook nog, gelukkig zijn het trouwe koeien van een lokale boer
Er komt nog een hekwerk te staan, om ongelukken te voorkomen ondanks dat het trouwe koeien zijn.  :P  :-)
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Citaat van: Anne W op zondag 14 januari 2024, 22:16:45Je moet er toch voor zorgen dat de koeien de straat niet op kunnen, dus iets van een muur of heg of andere begroeiing zetten.
Of een slootje.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Dank je wel basjuh1981, zelf nog niet eens aan gedacht. Zou of had ook nog een mogelijkheid kunnen zijn, nu ligt er al een mooie groenstrook. Dus het zal een hekwerk(je) gaan worden.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
En hierbij de complete set. Jammer dat de dvd kast dan net niet wat breder is waardoor wagon 4 er net niet op kan. Al met al een mooie combinatie zo.
Op de 2e plank aan de andere zijde ga ik net zoiets maken, een spoor op dezelfde hoogte als op de 1e plank. Alleen daaronder ga ik dan juist proberen een stationshalletje te maken die dan uitkomt op een perron met een spoor ernaast. Dus eigenlijk komt er in plaats van de weg zoals op de 1e plank, er nu een spoor voor in de plaats.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Binnenkort eens het ballasten langs de rails gaan realiseren.
Verder komt er nog een hekwerkje bovenlangs bij de (het) tunnel(tje).
Om boerenprotesten te voorkomen, wordt het tijd om een hekwerk bij de koeien te gaan plaatsen. We willen natuurlijk niet van die rare taferelen zoals ze nu ook aan de gang zijn  :-)
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Voor de 2e plank die ik ga benutten, heb ik besloten om niet op dezelfde hoogte voor de rails te gaan werken zoals met de 1e plank. Ik wil wel proberen een station te realiseren op de 2e plank met een perron waar voorlangs een rails loopt.

Voor nu heb ik een proef gemaakt van een gebouwtje die erbij zou kunnen, het is nog niet perfect. Het is ook mijn eerste proef om eens te kijken hoe dat zou staan, de bedoeling is dan zo'n stukje aan weerszijde van een middengebouw die dan iets meer naar voren komt. Zoals het station van Middelburg heeft dat ook, verder wil ik in de muur nog ramen, deuren en filmposters plaatsen en dat kan ik op ware grootte in InDesign maken.

Boven het perron komt nog een overkapping vanaf de muur over de breedte van het stationsgebouw.
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Dick,

Leuke plannen voor een volgend diorama :thumbup:.

Jeugdherinneringen :D

large.jpg
bron: creativecommons.org

Groeten,
Wico