Hallo,
Na een tijdje begin je een zekere handigheid te krijgen in het werken met de rails en wissels van Walter Völklein. Aan de hand van een aantal foto?s laat ik mijn werkwijze zien. Als eerste leg ik de rails en wissels provisorisch uit. Op basis van de lay-out plak ik smalle strippen van kurk (1,5 cm breed) op de ondergrond. Op deze strippen komt de buitenkant van de rails en wissels te rusten. De puko?s komen dan in een smalle goot te liggen.
In de volgende fase worden de rails en wissel passend gemaakt en de plekken bepaald waar de raillassen komen.
De rails en wissels worden nu omgedraaid en kan ik beginnen met het doorlussen van puko strippen. Omdat deze delen nogal fragiel zijn, leg ik over de gehele lengte (rail, middensegment en wissel) een draad van 0.7 mm doorsnede en soldeer hier de verschillende delen van de puko strip aan vast. Bij het solderen moet ik ervoor zorgen dat de afstand tussen de bielzen overal even groot is.
Uiteindelijk krijg je dit als resultaat.
In een later stadium worden de rails en wissels definitief vast gelegd. De ballast (ASOA) is nog van mijn oude baan en ik heb deze voorlopig gebruikt om een eerste indruk te krijgen.
Op deze foto zie je het eindresultaat. De totale breedte van het spoorlichaam is acht centimeter.
De rechter module (200 cm lang x 30 cm diep x 55 cm hoog).
Groetjes,
Rob