Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

RobVille, een andere benadering van 3L ... met video

Gestart door RobVille maandag 30 mei 2016, 22:07:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
 @citaat
Inderdaad ?.. De afgelopen jaren steeds weer afgevraagd om toch maar over te stappen op 2L .. Waarom? Niet alleen had ik problemen met locs van andere merken die op mijn K-rails, met name op de slanke wissels steeds weer ontspoorden maar ook de code 100 is toch een klein beetje achterhaald ?  Op mijn vorige baan had ik alle wissels al vervangen door wissels van WW gebaseerd op de geometrie van de K-rails van Märklin. Op zich was dit al een hele verbetering qua rijgedrag voor ?vreemde? locs.  Door een foutje van mijn kant bij het ballasten, werden deze wissels onbruikbaar door kortsluiting (het schaduwstation werkt nog). In die tijd speelde ook al de gedachte om over te stappen. Weinert kwam met een prachtig systeem ?Mein Gleis?.  Alleen de gedachte aan een enorme kapitaalvernietiging van rijdend materieel hield me tegen. Kort daarna  kwam WW met een concept waarbij hij gebruik maakte van de componenten van Weinert om dit systeem geschikt te maken voor 3L. Meteen een wissel en rails besteld. Omdat de rails zijn gebaseerd op code 83 heb ik momenteel geen problemen met mijn rijdend materieel. Als de baan klaar weet ik pas zeker of deze keuze de juiste voor mij is, zo niet, dan toch maar de overstap  :D

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Nog wat plaatjes -->







Groetjes,
Rob
Re: RobVille
peterke33
gast

Re: RobVille
Rob

Erg netjes gemaakt, ga je ook wat rotsen op de tunnel leggen  :help: of enkel aankleden met gras en  :help:
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Peter,

Op de tunnel zelf komen geen rotsen. Het tunneldak blijft gedeeltelijk zichtbaar. Afwerken (begroeiing) kan nog niet omdat ik op latere termijn nog de rails in de tunnel moet ballasten. Tevens moet ik als laatste de bovenleiding in de tunnel aanleggen. Om die reden blijft het dak afneembaar en wordt pas veel later met aarde, rotsdeeltjes en begroeiing voorzien. Omdat ik geen held ben in landschapsafwerking, geef ik het landschap een voorlopige, ruwe vorm. Een cursus is dan ook een "must"  :D

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

Gisteren de modules aan de voorkant afgewerkt. De koof met de dag - nachtverlichting is nu klaar. Het landschap met de kunstwerken is in ruwe vorm weergegeven en de randen van de modules zijn nu ook aangebracht in de vorm van de contouren van het landschap. Nu ga ik beginnen met de wissels en rails. Trouwens het schaduwstation is al af en werkt naar behoren.





Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

offline
Re: RobVille
Citaat van: RobVille op woensdag 09 augustus 2017, 12:06:07
@citaat
Inderdaad ?.. De afgelopen jaren steeds weer afgevraagd om toch maar over te stappen op 2L .. Waarom? Niet alleen had ik problemen met locs van andere merken die op mijn K-rails, met name op de slanke wissels steeds weer ontspoorden maar ook de code 100 is toch een klein beetje achterhaald ?  Op mijn vorige baan had ik alle wissels al vervangen door wissels van WW gebaseerd op de geometrie van de K-rails van Märklin. Op zich was dit al een hele verbetering qua rijgedrag voor ?vreemde? locs.  Door een foutje van mijn kant bij het ballasten, werden deze wissels onbruikbaar door kortsluiting (het schaduwstation werkt nog). In die tijd speelde ook al de gedachte om over te stappen. Weinert kwam met een prachtig systeem ?Mein Gleis?.  Alleen de gedachte aan een enorme kapitaalvernietiging van rijdend materieel hield me tegen. Kort daarna  kwam WW met een concept waarbij hij gebruik maakte van de componenten van Weinert om dit systeem geschikt te maken voor 3L. Meteen een wissel en rails besteld. Omdat de rails zijn gebaseerd op code 83 heb ik momenteel geen problemen met mijn rijdend materieel. Als de baan klaar weet ik pas zeker of deze keuze de juiste voor mij is, zo niet, dan toch maar de overstap  :D

Groetjes,
Rob

Ontzettend herkenbaar! Ik ben van plan in je voetsporen te treden om precies de redenen die jij aanhaalt. Ik overweeg geen overstap naar 2-rail wegens kapitaalvernietiging. Dan overweeg ik eerder alles te upgraden met SB Modellbau-motoren voor een nog fraaiere loop.
Re: RobVille
nobody
gast

Re: RobVille
Citaat van: Laenderbahn027 op dinsdag 15 augustus 2017, 13:34:55
geen overstap naar 2-rail wegens kapitaalvernietiging.
@citaat Kapitaalvernietiging. Nou Nou.  :D
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

offline
Re: RobVille
Vind ik wel ja. Beetje zonde om nagenoeg de hele collectie te verkopen en dan weer 2-rail te kopen. Aan de andere kant: zoveel nieuw heb ik niet gekocht :-).

Maar los daarvan is het ook de tijd die je weer in het opbouwen van de collectie mag steken. Ook dat kan de hobby zijn, maar goed: daarvan denk ik ook, beetje zonde...

Kapitaalvernietiging is wat overdreven... die paar k?...
Re: RobVille
Ben den Hollander
gast

Re: RobVille
Citaat van: Laenderbahn027 op dinsdag 15 augustus 2017, 13:34:55

Ik overweeg geen overstap naar 2-rail wegens kapitaalvernietiging. Dan overweeg ik eerder alles te upgraden met SB Modellbau-motoren voor een nog fraaiere loop.


Dat SB spul is mooi maar kost ook een paar centen. Als je dat geld mee neemt in de overweging wel of niet overstappen wordt het wellicht wat vriendelijker.

Gr, Ben.
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

offline
Re: RobVille
Geldt ook niet voor alle materieel...

Zo zou je ook kunnen zeggen: wanneer je WW-rails overweegt, zou je ook een hoop geld besparen door over te stappen op 2-rail. ?100 voor een wissel is ook niet niks...
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

Voordat ik overstap ;) naar 2L toch maar begonnen met het leggen van de rails. Uitdaging is om de afzonderlijke railsegmenten naadloos aan elkaar te koppelen. Daarbij maak ik gebruik van raillassen en de sets met twee dwarsbalken. In deze dwarsliggers passen de raillassen. Op de foto zie je dat ik aan het rechter railstuk een set met twee dwarsliggers heb gesoldeerd. Om de wissel vervolgens aan dit stuk rail vast te maken heb ik de set met twee dwarsliggers doorgesneden en een biels met uitsparing tussen de wissel en de rail gelegd. Deze biels komt strak tegen de biels van het rechter railstuk te liggen. Daarna kan ik het railprofiel makkelijk in de stoelen van de bielzen schuiven. Op deze manier heb ik geen onderbreking in de massa.



Omdat ik met stroomdetectie ga rijden, zijn de blokken makkelijk te realiseren door eenvoudig de puko strip door te knippen. Bij de wisselstraten heb ik het werk aan de wissels een beetje onderschat. Toch nog een behoorlijke soldeerklus :( Draadjes voor de stroomvoorziening, massa en de polarisatie van de wisseltongen. Ook heb ik al de gaten geboord voor de steldraad van de servo's. Voordat ik de rails definitief ga vastleggen, wil ik nog even testen of de servo's op de juiste positie onder de plaat liggen en de gaten groot genoeg zijn.



De wissels van WW zijn erg flexibel. Bij het vastleggen is het zaak om deze wissels van te voren goed uit te lijnen.

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

De rails en wissels op de rechter module zijn nu gefixeerd. Ik heb de rails nu op een aantal plekken gelijmd met boekbindersslijm op de kurkstroken. In een later stadium kan ik dan gaan ballasten. Het heeft even geduurd voordat ik de juiste techniek had om de rails en wissels aan elkaar te verbinden. Op de volgende foto kun je zien welke onderdelen ik hierbij gebruik.



Uiteindelijk is dit het resultaat -->



Een voorlopige indruk van de rechter module -->









Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

offline
Re: RobVille
Hoi Rob,

Zoals altijd weer bedankt voor de update. Vraagje: die Weinert-verbinders lijken hoger te liggen dan de railschoenen zelf. Gaat dit wel goed met alle flenzen?

Mvg,
William
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
William,

Inderdaad, op de foto lijken de railschoenen hoger. Ik heb de rails nog niet helemaal vastliggen. De voetplaten van de raillassen passen precies in de uitsparingen van de bielzen van de verbindingsrails. Om het hoogteverschil met de voetplaten op te vangen, zijn de uitsparingen enigszins verdiept aangebracht.

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

Na een tijdje begin je  een zekere handigheid te krijgen in het werken met de rails en wissels van Walter Völklein. Aan de hand van een aantal foto?s laat ik mijn werkwijze zien. Als eerste leg ik de rails en wissels provisorisch uit. Op basis van de lay-out plak ik smalle strippen van kurk (1,5 cm breed) op de ondergrond. Op deze strippen komt de buitenkant van de rails en wissels te rusten. De puko?s komen dan in een smalle goot te liggen.



In de volgende fase worden de rails en wissel passend gemaakt en de plekken bepaald waar de raillassen komen.



De rails en wissels worden nu omgedraaid en kan ik beginnen met het doorlussen van puko strippen. Omdat deze delen nogal fragiel zijn, leg ik over de gehele lengte (rail, middensegment en wissel) een draad van 0.7 mm doorsnede en soldeer hier de verschillende delen van de puko strip aan vast. Bij het solderen moet ik ervoor zorgen dat de afstand tussen de bielzen overal even groot is.



Uiteindelijk krijg je dit als resultaat.



In een later stadium worden de rails en wissels definitief vast gelegd. De ballast (ASOA) is nog van mijn oude baan en ik heb deze voorlopig gebruikt om een eerste indruk te krijgen.



Op deze foto zie je het eindresultaat. De totale breedte van het spoorlichaam is acht centimeter.


De rechter module (200 cm lang x 30 cm diep x 55 cm hoog).

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

offline
Re: RobVille
Fraai weer Rob, bedankt voor de update en ook nog voor de uitleg van de vorige keer  :thumbup:.

Vraagje: wanneer je zo fijne ballast gebruikt, kun je de strips dan niet iets lager leggen, zodat ze nét boven de bielzen uitkomen (al is het maar een halve mm)?

Met vriendelijke groet,
William
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
William,

Deze strips zijn aangepast aan de code 83. De hoogte van deze puko's is ongeveer 3 mm. De basis wordt onder de bielzen gesmolten door kort een soldeerbout tegen de strip aan te drukken. In principe kan ik dus niet lager. Trouwens, deze puko's steken slechts 1 mm boven de bielzen uit. Bij de wissels moeten deze puko's toch hoger zijn om de sleper op te tillen zodat deze makkelijk over beide wisseltongen glijdt, immers deze spoorstaven nemen de functie van de puko's over. Waarschijnlijk zal ik ballast van Koemo gaan gebruiken met een andere kleur en korrelgrootte.

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

Nu de wisselstraat van de rechter module klaar is, ben ik begonnen aan de de kant van de linker module. Het enkelspoor vanuit de tunnel gaat via een wissel over in een hoofdlijn met uitwijkspoor. Vanuit het uitwijkspoor kun je nog naar een opstelspoor. Dit spoor gaat gebruikt worden om locs te parkeren.







Bij het parkeren van een loc op het opstelspoor heb ik ongeveer een parkeerlengte van 40 cm. Bij een maximale bezetting van het opstelspoor heb ik een speling van 3 mm tussen de locs op het opstelspoor en de passerende treinen.



Groetjes,
Rob
Re: RobVille
peterke33
gast

Re: RobVille
Rob

Dat is wel netjes maar je rails liggen wel erg mooi dicht tegen elkaar bewust zo gedaan ..... .
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Peter,

@citaat
Omdat ik met veel personenwagons van Roco, schaal 1:87, rij, wil ik de uitzwaai van deze wagons in bogen en wissels zo beperkt mogelijk houden. Vandaar dat ik gekozen heb voor langgerekte bogen, ook in de wissels, en een hartafstand van de rails van 45 mm.

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
peterke33
gast

Re: RobVille
 @citaat

Rob dat verklaard inderdaad veel, ik ben niet zo bekend met andere merken van locs en wagons.  ;)
Omdat ik zelf enkel Marklin heb rijden, hoewel ook andere merken zeer mooi zijn  :P
Re: RobVille
Ben den Hollander
gast

Re: RobVille
Het wordt fraai zo met die lange wissels. Die 45mm is op norm, hooguit kun je aanmerken dat het bij recht spoor in het station 56mm moet zijn. Maar da's voer voor kniesoren.

Is het moment van proefrijden aanstaande? Ben wel heel benieuwd. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Ben,

Dat duurt nog wel even ...

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: RobVille
Hi Rob,

Wordt heel mooi allemaal.

groet
Harald
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

Vandaag nog even bezig geweest met het bouwen van de betonnen tunnel aan de linkerkant van mijn baan.

CiteerOmdat je ook de tunnels in kan kijken, heb ik besloten om de wanden te maken van "betonsegmenten".

Deze segmenten zijn voor de eerste keer met een gips laag voorzien en licht opgeschuurd. Het dak van de tunnel is aangepast aan de kromming van de tunnel. Dit dak heb ik gemaakt van segmenten die tegen elkaar zijn gelijmd.  In het begin is er een kleine afwisseling van hogere en lagere segmenten. Na uitharden van de lijm ga ik bovenkant en de zijkanten van dit dak schuren. De afwerking van de randen komt pas later, misschien dat ik hoekprofielen ga toepassen?

Foto?s →


Inkijk tunnel.









Groetjes,
Rob
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

Vandaag heb ik de rails en wissels van het middensegment pasklaar gemaakt. Bij de flauwe bogen heb ik verkanting toegepast. Aan de buitenkant van de rails heb ik een smalle, dunne strook van 1mm dik onder de rails gelegd. Daarnaast heb ik besloten om aan het spoor aan de voorzijde een perron aan te leggen. Als voorlopige perronkant heb ik twee stroken multiplex van 3 mm dik gebruikt. Deze volgt de contouren van het spoor.


Overzicht middensegment.


Perron links.

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

offline
Re: RobVille
Fraai Rob! Altijd weer een feest om een dergelijke update te krijgen.
Re: RobVille
Lid sinds: 2013

offline
Re: RobVille
Liggen de sporen niet heel kort naast elkaar? Of is dat verbeelding door de foto?
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
 @citaat

CiteerFraai Rob! Altijd weer een feest om een dergelijke update te krijgen.
:thumbup:

@citaat
CiteerLiggen de sporen niet heel kort naast elkaar?

Inderdaad, de hartafstand van de rails varieert van 40 tot maximaal 45 mm :) Het gedeelte naar het schaduwstation en in het schaduwstation zelf maak ik gebruik van de k - rails 2274 (tegenboog van de slanke wissel) en de bogen 2241/2251. In de tunnels ben ik gedwongen om de rails 2231 te gebruiken in verband met de diepte van de baan. Omdat ik hier met enkel spoor rij en de rails niet zichtbaar zijn, is dit voor mij een redelijke optie. Door de rails van WW te gebruiken zwenken de lange personenwagons (1:87) niet extreem uit.

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

offline
Re: RobVille
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 25 augustus 2017, 17:23:12
Het wordt fraai zo met die lange wissels. Die 45mm is op norm, hooguit kun je aanmerken dat het bij recht spoor in het station 56mm moet zijn. Maar da's voer voor kniesoren.

Is het moment van proefrijden aanstaande? Ben wel heel benieuwd. :thumbup:

Gr, Ben.

Schijnt ook dat 45 mm "op norm" is. Denk ook dat het meer is dat we het niet gewend zijn, zelfs niet met slanke wissels, dat de rails zo dicht tegen elkaar aan liggen.
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
 @citaat

Inderdaad. Ik heb nog snel een aantal foto's gemaakt ....







Groetjes,
Rob
Re: RobVille
nobody
gast

Re: RobVille
 @citaat Tjonge, wat een verschil (in 't voordeel van jouw mooie zelfbouw rails/wissels).
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

offline
Re: RobVille
 @citaat
100% mee eens! Wat een speelgoed is die K-rails dan...


Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd.
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

Een kleine update. Nu de rails en wissels hun definitieve plek hebben, heb ik de rails aan de kopse kanten van de modules pasklaar gemaakt. Van te voren had ik de sets van twee dwarsbalken op de uiteinde van de modules gelijmd.



Op de uiteinden van de rails heb ik de railverbinders met aangegoten schroef geschoven. Omdat beide kanten van deze verbinders niet identiek zijn, moet je erop letten dat de schroeven aan de buitenkant van de rails zitten. Anders krijg je problemen met de flenzen van de wielen. Nadat ik dit opgeschreven had toch maar eens controleren of de lasjes op de juiste manier op de rails geschoven waren. En ja hoor ..... een paar keer vergeten mijn leesbril op te zetten >:-D Meteen getest met een aantal wagons. Voorlopig geen problemen, anders wordt het toch vijlen .... :(





Op deze foto zie je de uiteindelijke constructie. Onder de dwarsbalkjes van de laatste twee bielzen heb ik een draadeinde geschoven en deze vast gesoldeerd aan de puko's. Als alles op zijn plek ligt kan ik dit draadeinde solderen aan de puko strip van de rails aan de linkerkant. Op deze manier hebben de laatste puko's weer spanning. De smalle strookje tussen de beide bielzen heb ik verwijderd. De vrijgekomen gaten heb ik vervolgens opgevuld met een 2K lijm. Daarna heb ik de rails op hun plek gelegd.



Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: RobVille
Ai ai ai, wat een werk Rob, maar het resultaat mag er wezen: strak en netjes! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: RobVille --> Servo's
RobVille
gast

Re: RobVille --> Servo's
Hallo,

Zeg dat wel ....  ;)  Volgende project.  Omdat ik in het verleden nogal wat problemen heb gehad met het plaatsen van de servo?s onder de modules, heb ik besloten om de set van Weichen-Walter voor het bevestigen van de servo?s mee te bestellen. Nu alle rails en wissels vast liggen en de railaansluitingen tussen de modules  functioneren, is het zaak om de wissels van aandrijvingen te voorzien.


Set van Weichen-Walter

Aan de hand van foto's zal ik mijn werkwijze laten zien. Met behulp van het kunststofplaatje kun je exact de positie van de servo bepalen. Ik plaats de metalen draad in de opening van de stelbalk van de wissel en laat deze vervolgens door de plaat zakken. Op het kunststofplaatje heb ik een klein stukje tweezijdig kleefband als hulpmiddel geplakt. Nu zorg ik ervoor dat het draadeinde verticaal door het buitenste van de twee kleine openingen valt en druk vervolgens dit plaatje tegen de onderkant van de treintafel aan. Nu kan ik de gaatjes boren voor het bevestigen van de servo.


Kunststof plaatje met geplaatste steldraad


Voorlopige opstelling


Nu met de houder van de ESU servo


Eindresultaat.

Door het gebruik van dit kunststof plaatje is de montage een stuk eenvoudiger en hoeft en wat niet onbelangrijk is, de servo minder kracht te gebruiken.

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
peterke33
gast

Re: RobVille
Rob

Dat heb je erg mooi opgelost zo, vind het altijd leuk als mensen iets bedenken dat het daarna makkelijker kan.
Re: RobVille, een andere benadering van 3L .....
Zeer handig. Staat dit ook al in de Wiki van dit forum? Lijkt mij zeer handig als naslagwerk.
Re: RobVille, een andere benadering van 3L .....
 @citaat

In principe niet! Waarom? Omdat ik deze set voor het eenvoudig monteren van servo's zowel normale dan wel mini uitvoeringen, compleet bij Walter Völklein via zijn webshop heb gekocht. Het is een product uit zijn assortiment en ik weet niet in hoeverre dit produkt leverbaar is en blijft ;) Het enige wat ik heb toegevoegd is het inbouwen van de houder met de servo van ESU. Op zijn website en YouTube zijn een aantal filmpjes met een aantal inbouw mogelijkheden te zien.

Groetjes,
Rob
Re: RobVille, een andere benadering van 3L .....
Mooie hoogwaardige baan ben je aan het bouwen Rob. En inderdaad een groot verschil tussen k-rails en deze zelfbouw. Ik had al het idee dat ik in de toekomst voor deze optie moest gaan (ingefluisterd) maar nu wordt dat nogmaals bevestigd.

Nog wel 1 vraag:
Ergens aan in je draadje (antwoord #100) zeg je dat code 100 ergens ook al achterhaald is. Hoe bedoel je die opmerking?

Groet,

Dennis
Re: RobVille, een andere benadering van 3L .....
Lagere codes ogen ontzettend veel sierlijker, maar ook Peco 100 is al beter dan K-rails...
Re: RobVille, een andere benadering van 3L .....
 @citaat Ik vond k-rails mooi, tot iemand me erop wees dat de spoorstaven in verhouding net boomstammen waren. Vanaf dat moment kon ik de schoonheid van k niet meer zien;)
Hoe lager de codering hoe verfijnder het dus oogt. Ik snap m nu. Dank!

Groet,

Dennis
Re: RobVille, een andere benadering van 3L ... en het werkt!
Hallo,

De laatste module is nu ook bekabeld. De ECoS aangesloten en gelukkig geen kortsluiting in de baan. Alle wissels en seinen schakelen zonder problemen en de terugmelders geven de bezetmeldingen correct weer. Nu nog de vraag: waar komt mijn centrale? Ik besloot een uittrekbaar plateau te maken gemonteerd in een klein kastje en deze onder de module te plaatsen. Om toch nog bij de onderkant van de module te komen in verband met de aanwezige bekabeling is dit kastje demontabel opgehangen. Dit soort wijsheden komt altijd achteraf :( 


Bekabeling laatste module.


Demontabel kastje met schuiflade.


Lade met ECoS.

CiteerIs het moment van proefrijden aanstaande? Ben wel heel benieuwd. :thumbup:
Ben

Afgelopen week hebben een aantal treinen op de baan gereden. Märklin locs en materieel (na 1990) hebben geen enkele moeite met de code 83 profielen en slanke wissels van WW ;) Een aantal andere locs daarentegen, ontsporen nogal eens op de wissels als gevolg van het klemrijden van de sleper op het hartstuk. Een beetje buigen van de sleper wil nog weleens helpen. Blijkbaar is het plaatsen en uitrichten van een sleper toch een vak apart :D



Voorlopig ga ik door met het proefrijden. Deze week heb ik besloten om de bovenleiding van Sommerfeldt te installeren. De bedoeling is om de masten op de juiste plekken te plaatsen. Wanneer deze masten hun vaste plek hebben, ga ik het landschap aanpakken. Voorlopig kan ik nog vooruit

Groetjes,
Rob
Re: RobVille, een andere benadering van 3L ... en het werkt!
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: RobVille, een andere benadering van 3L ... en het werkt!
Gaaf Rob! Dat vraagt om bewegende beelden! :)
Re: RobVille, een andere benadering van 3L ... en het werkt!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: RobVille, een andere benadering van 3L ... en het werkt!
Zeer leuk om dit te volgen Rob  :)

Je ECoS is netjes weggewerkt zo, en fijn dat alles werkt  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: RobVille, een andere benadering van 3L ... en het werkt!
Rob

Blij dat alles werkt een mooie mijlpaal in je hobby, en je centrale kan mooi onder de tafel.  :)
Heb hiervoor een tafeltje gemaakt met wieltjes  :P
Re: RobVille, een andere benadering van 3L ... en het werkt!
Citaat van: RobVille op zaterdag 14 oktober 2017, 23:08:39
ontsporen nogal eens op de wissels als gevolg van het klemrijden van de sleper op het hartstuk.
Allereerst: Heel fijn dat alles (nagenoeg) foutloos over je prachtige wissels rijdt.
Maar dat van hartstuk en sleper, begrijp ik niet.
De sleper komt toch niet in de búúrt van het hartstuk??? (als 't goed is ... )
Of glijdt de Brawa sleper niet op tijd over de gepolariseerde wisseltong en wordt daardoor tégen het hartstuk gedrukt?
Re: RobVille, een andere benadering van 3L ... en het werkt!
Wim,

CiteerOf glijdt de Brawa sleper niet op tijd over de gepolariseerde wisseltong en wordt daardoor tégen het hartstuk gedrukt?

Inderdaad. De sleper wordt keurig opgetild door de puko's, glijdt op de gepolariseerde wisseltong en kantelt vervolgens met als gevolg kortsluiting. Ik ga nog even een aantal aanpassingen in de stand van de sleper proberen. Qua vorm en lengte is er nauwelijks verschil met een Märklin sleper ....  alleen de veertjes onder de sleper van Märklin zijn veel stugger. Misschien kan ik beter een sleper van Märklin onder de Brawa loc monteren ;)

Groetjes,
Rob
Re: RobVille, een andere benadering van 3L ... en het werkt!
Rob,

Dan benadering het probleem even vanaf de onderkant.
Als een sleper kantelt ,mis je puko,s om De sleper recht te houden.
Staan je puko,s niet op de verkeerde plaats?
Een 1/2 MM verbuigen zou al kunnen helpen.

Ik had ook een probleem wissel ( wel een Peco code 100) nadat ik daar een puko weg had gehaald ging het wel goed.
Het is dus nog een inspectie waard of je sleper iets naast de hartlijn raakt. Een puko die bestemd is voor het andere spoor bijvoorbeeld.

Succes met oplossen.

Mvg Robin
Re: RobVille, een andere benadering van 3L ... en het werkt!
Hallo,

Dank jullie voor de bijdragen om mijn problemen met de locs van Brawa op te lossen. Ik ben alle puko's nog eens nagelopen. Deze zijn nu allemaal op dezelfde hoogte boven de bielzen afgesteld en de puko's bij de wisseltongen lopen geleidelijk omhoog tot de hoogte van de wisseltongen. Met een van mijn laatste aanwinsten, de Märklin dieselloc Serie Am 840 van de SBB, op alle wissels en trajecten op kruipsnelheid gereden. Nergens problemen :) 

Ik sluit dit topic nu af. De overstap van de k-rails van Märklin naar het systeem van Weinert, code 83, aangepast door Walter Völklein, is voor mij een goede keuze geweest. Niet alleen de rails zijn veel eleganter ook de wisselstraten zien er natuurlijker uit.

Groetjes,
Rob

Nog een aantal foto's -->