Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Schakelbare rijtuigverlichting stammen

Gestart door leboulangeur zondag 29 mei 2016, 23:02:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schakelbare rijtuigverlichting stammen
Ha allen,

In de voortdurende lust naar knutselen en verbeteringen aan de baan dient zich het volgende probleem aan waar ik graag jullie hulp bij inschakel:

Nu wij weer zijn begonnen met onze baan ben ik een plan aan het maken voor de verlichting van de rijtuigen die hier op komen.

In onze baanloze periode hebben we onder andere een fraaie set riviera express rijtuigen aangeschaft (42942 & 42941), alsmede een set sneltreinrijtuigen (40661)
Ik wil deze graag van verlichting voorzien, waarschijnlijk inclusief het maken van een sluitsein, deze koppelen met stroomvoerende kortkoppelingen en tot slot zowel het licht als het sluitsein kunnen schakelen. Als ik de informatie die hier al (ruim) aanwezig is (maar die ik vast niet allemaal goed gevonden heb) eens samenvat dan kom ik met het volgende plan:

1 wagen met sleper maken (liefst zo weinig mogelijk slepers natuurlijk); dit zal dan logischerwijs het sluitrijtuig worden met hierin de decoder.
Hiervoor te gebruiken m* kortkoppeling (7319 of 72021), sleper setje (73404).

Verlichting met m 73400 of viessmann 50942 (geel licht) of digikeijs leds.
-> hebben jullie ervaring met deze sets? Als ik het zo zie is die van marklin twee keer duurder gezien de noodzaak van 2 stripjes, zitten er nog voordelen aan deze strip?  Het inbouwen van de sets moet wel lukken denk ik, zeker gezien de aanwezige handleidingen hier. Het is me niet geheel duidelijk in hoeverre zelf ledstrips bouwen echt makkelijk is (ben opzich wel handige met een soldeerbout).

Het gaat me dan in deze vraag ook met name om het schakelen; wat voor soort functiedecoder is hiervoor handig? ( we rijden drie rail, intellibox I en via de pc met koploper). Kan een functiedecoder het aan om al deze leds die geschakeld zijn te voorzien van stroom of is het verstandig een relais ertussen te zetten ? (en waar vind ik daar info over?).

Tot slot vraag ik me af of ik nog speciale dingen in acht moet nemen bij het maken van een sluitlicht met ledjes?

Op voorhand hartelijk dank voor alle suggesties en excuus als ik een identiek topic gemist heb!

Gr. Erik



Re: Schakelbare rijtuigverlichting stammen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Schakelbare rijtuigverlichting stammen
Je zit aardig op de goede weg.
Voor rijtuigen die niet los hoeven, vaste stroomgeleidende 1-polige koppelingen gebruiken.

Voor een functiedecoder zou ik voor ESU kiezen.
Daar kan je alle kanten mee op.

Hiermee schakel je via F1 het beste een monostabiel relais; welke op zich weer de baanstroom naar je rijtuigverlichting schakelt.
Met de F0 stuur je je sluitlichten aan.

Wat rijtuigverlichting aan gaat lijkt mij het beste een ledstrip (ongeacht welk merk) met 2x in serie 5 leds met juiste weerstanden, condensator* (* om flikkeren te voorkomen) en gelijkrichter te nemen. (zelfbouw**)
Dan is het benodigde vermogen per rijtuig minimaal. (2x 20 mA)
Het gaat bij jou om 6 rijtuigen, begrijp ik. Dat is voor mij de reden om het via een relais te schakelen, daar je richting de 240mA gaat. (technisch gezien zou je bij het voeden via 2 Auxen het sluitrijtuig met 40mA op Aux 1 en de overige met 200mA op Aux2 kunnen aansluiten, en ze beide op F1 kunnen programmeren.

** Zelf bouw ik ook binnenverlichting voor oa de ICE's voor mijzelf en voor anderen op bestelling. (plug&play) De ICE voed ik wel over 2 polen)
Dit is voor mij een beproefd concept.

Succes met je uitwerking.
M.v.g.
Marcel
Re: Schakelbare rijtuigverlichting stammen
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Schakelbare rijtuigverlichting stammen
Misschien nog een tip:
De sluitlichten op F0.
De lichten in de passagiersrijtuigen zoals hiervoor beschreven via F1 op een relais.
En als je ook licht in het bagagerijtuig wilt, kan je die op F2 schakelen.
Want het licht in het bagagerijtuig is niet altijd aan tijdens de rit. Maar bijv. op een station tijdens het laden/lossen moet er wel licht zijn, vandaar dat het handig is om dat licht ook apart te schakelen.

Ik heb een paar Digikeijs functiedecoders DR80015 in gebruik, maar ook enkele Uhlenbrock. Doen het ook prima.
De Digikeijs kosten ongeveer ?15 (of nog goedkoper als je lid bent van de HCC (Hobby Computer Club), dan krijg je bij Modeldigitaal extra korting), zijn klein (passen in een WC-hokje) en daarmee heb ik enkele oude metalen rijtuigen met een decoder per rijtuig uitgerust.
De Uhlenbrock decoders voeden een stam van vier rijtuigen met M* 4-7 ledstrips (73400) rechtstreeks zonder relais. (Bijv 4 Umbau 4-assers, zonder verlichting in het bagagecompartiment).

Succes, Paul
Re: Schakelbare rijtuigverlichting stammen
Dank voor beide reacties!

Als ik het wel heb zou ik als ik bijvoorbeeld een lopi v4 fx gebruik per functie-uitgang 250mA beschikbaar hebben.
Daarmee kan ik dan bijvoorbeeld, uitgaande van een stam met 4 passagiersrijtuigen en een bagagerijtuig (langer wordt waarschijnlijk gewoon ondoenlijk op onze baan) op de volgende manier voorzien:
sluitlicht op F0, F1 dan via de kortkoppelingen gevoerde stroom over de rijtuigen 4x viessmann 50492 (38mA), maakt 152 mA en gezien je dimt is dit waarschijnlijk nog wel minder.
De lopi v4 fx gaat online voor  zo'n 20 euro, vind ik acceptabel denk ik, geen idee of dat goedkoper kan.
Ik zie nu dat de digikeijs ook zo'n 500mA maximaal per uitgang kan hebben, dus dat is wellicht puur uit afmeting-overweging nog een idee.

Ik denk dat ik het idee van zelf ledstrips bouwen met voorweerstand, gelijkrichter, dimmer en condensator redelijk zou kunnen uittekenen en wellicht ook bouwen, maar ik kan nergens een goede (kale) ledstrip vinden.. kan iemand me in die richting wijzen?

gr. Erik
Re: Schakelbare rijtuigverlichting stammen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Schakelbare rijtuigverlichting stammen
koop er zo eentje van ali voor nog geen 4 euro voor 5 meter en zet er een extra weerstandje voor.Dan heb je genoeg aan 10 mA per rijtuig.Staan voorbeelden genoeg als je hier ff zoekt of op internet.
Re: Schakelbare rijtuigverlichting stammen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Schakelbare rijtuigverlichting stammen
Ik zou een Tams fd-r basic 2 (?14,-) als functiedecoder kopen als je alleen rijtuigverlichting wilt schakelen. Relait'tje er tussen en goedkoper kun je niet.

Gewoon niet voeden uit de decoder. Vroeg of laat kom je toch eens de belastinggrens tegen.
Re: Schakelbare rijtuigverlichting stammen
Hallo, in het kader van een stam rijtuigen verlichten via een geschakeld relais, heb ik een vraagje.
Situatie:
Multiprotokol decoder esu
Schakelt esu model van relais
Tussen de rijtuigen loopt zowel + als - terug naar het rijtuig met decoder en relais.
In de rijtuigen worden de ledstrips voorzien van een potmeter voor de lichtsterkte, voorafgegaan door een bruggelijkrichter. Zo maakt het niet uit in welke volgorde of richting dE rijtuigen aan elkaar worden gekoppeld. (Wel altijd gezorgd dat hetzelfde contact bij inkom en uitgang van het rijtuig aan het identieke contactpunt is bevestigd.)
Daar ik soms ook analoog wisselstroom rij, heb ik voor de veiligheid ook een gelijkrichter van 1n4048 diodes gemaakt, zodat de stroom die het relais moet schakelen ook gelijkstroom is (de +). De - vertrekt ook van deze gelijkrichter buiten het relais.

Bij digitaal, zowel motorola als dcc, is er geen probleem.
Bij analoog gelijkstroom ook geen probleem.
Bij analoog wisselstroom jittert het relais tot een bepaalde hoogte op de stroomtransfo. Idem wanneer de trein beweegt (rijdt). Ook als ik de verlichting uitschakel via de decoder voor de trein op de analoge baan wordt geplaatst jittert het relais.
Is voor dit probleem een oplossing mogelijk?

Beste dank voor het lezen en eventueel oplossen.

Antoon
Re: Schakelbare rijtuigverlichting stammen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Schakelbare rijtuigverlichting stammen
Hallo Antoon,

Heb je het relais aangesloten tussen een functie uitgang en de blauwe (V+) draad van de decoder (met een diode antiparallel met het relais)?

Ik vermoed dat je het relais tussen de functieuitgang en de railmassa heb aangesloten, dan klappert het relais met de frequentie die uit de trafo komt.
Re: Schakelbare rijtuigverlichting stammen
Dag John,

Ik heb alles nog eens goed nagekeken. Het relais is aangesloten volgens de instructie in de wiki van het forum. De aanskuitingen naar de bruggelijkrichterdiodes ook nog eens gecontroleerd. Alles zoals het moet.
Ik had ook de blauwe draad van de front-sluitlichten op het contactpunt van de blauwe draad op het relais aangesloten, maar na verwijderen bleek daar geen sluipstroom door te lopen. Terug er aan solderen.

Maar bij het opnieuw testen bleek dat het gejitter stopt wanneer de trafo op een bepaalde hoogte was opengedraaid. Zo rond 90-100. het gejitter komt dus enkel voor bij stilstand met stroom beneden de 90-100 indicatie.

Alvast bedankt voor het antwoord.
Re: Schakelbare rijtuigverlichting stammen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Schakelbare rijtuigverlichting stammen
Hallo Antoon,

Zou je een foto kunnen posten van hoe het rond het relais zit aangesloten?
Ik kan even geen soep uit een deel van je bericht maken.

"de blauwe draad van de front-sluitlichten" <- De blauwe draad is de V+ van de decoder die hoort aan het blauwe draad van het relais te zitten. (toevallig niet perongeluk de blauwe en de aux draad verwisselt op het relais aangesloten? En "sluipstroom"?, bedoel je soms lekstroom? Want sluipstroom heeft met sluipverbruik van apparaten te maken en dat is wat anders. 
Re: Schakelbare rijtuigverlichting stammen
Hallo iedereen,
Ondertussen een identiek relais in een ander rijtuig ingebouwd, eveneens op een functiedecoder aangesloten (Lopi V4).
In tegenstelling tot het vorige relais heb ik de stroomdraad (+) die naar de rijtuigen vertrekt op het relais niet op de maakstand, maar wel op de ruststand van het relais aangesloten. Resultaat: de rijtuigverlichting staat standaard aan, ook bij rijden op analoog wisselstroom. Gevolg: geen gejitter meer, tenzij de verlichting wordt uitgeschakeld via de decoder, want dan staat het relais in maakcontact. (Dit laatste moet dan natuurlijk gebeuren als je digitaal rijdt.)

Probleem via een trucje opgelost. Bij digitaal rijden staat verlichting dan op de centrale uit, maar brandt in de rijtuigen. Bij verlichting aan op de centrale, brandt de verlichting niet!

Alvast bedankt bij het helpen zoeken.

Antoon


Re: Schakelbare rijtuigverlichting stammen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Schakelbare rijtuigverlichting stammen
Hallo Antoon,

2 mogelijkheden, of de decoder zo mappen dat de uitgang geinventeerd werkt of toch op de NO ('maakstand') aansluiten.
Ik snap niet dat je er zoveel problemen mee hebt, hier heb ik al de nodige stammen omgebouwd en het werkt allemaal prima.