@Charlie,
Ok! Dat sein weet dat natuurlijk niet (welke trein), als het een bloksein zou zijn.
Het zou echter kunnen zijn, dat zo'n sein op afstand bediend wordt (dus geen bloksein)?
@Hans,
Ik heb op Station RAI 's een stoptrein voorbij zien stuiven, die daar volgens dienstregeling en
de perronborden had moeten stoppen. Ook geen berichten over de omroepinstallatie. Reden is
onduidelijk gebleven. Opgelopen vertraging was het iig niet. Dus dat werd wachten op de volgende
met goed de smoor in... (was tweede helft jaren 90, schat ik).
Ik kan me eigenlijk alleen maar de situatie bij het station(netje) in mijn geboorteplaats herinneren.
(eind jaren zestig/begin 70). Volgens mij was er toen wel al een bloksysteem, maar de seinen op stations
werden nog met de hand bediend. De stationchef kreeg een telefoontje van het vorige station en zette het
sein op rood, ook al was de vorige trein al een half uur weg (dus blok vrij). Later kwamen er lichtseinen,
en verdween de stationchef (mocht nog een paar jaar alleen kaartjes verkopen totdat ook dat werd opgeheven).
Dienstregeling bleef hetzelfde, maar of de lichtseinen altijd op groen stonden, kan ik me niet meer herinneren
(Ik haalde altijd maar net de trein, dus had geen tijd om daar op te letten
).
Dus vandaar eigenlijk mijn vraag (met als achtergrond hoe ik zoiets op de modelbaan moet configureren).
Mvg, Willem.