Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Seinen

Gestart door BlueTrain zondag 29 mei 2016, 16:24:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Seinen
BlueTrain
gast

Seinen
Hallo allen,

Ik weet niet, waar ik deze vraag onder moet brengen, dus maar hier geplaatst.
Een beetje vreemde vraag misschien, maar ik weet het antwoord niet...
Gegeven de volgende situatie: (Onbemande) Halteplaats (Hp) aan een tweesporig traject,
geen uitwijksporen, geen wissels. Wel een (blok)sein. Nu komt er een forensentrein, die
daar moet stoppen. Het volgende baanvak is vrij, dus er is geen reden voor een rood sein.
Wordt er nu toch een rood sein gegeven om de machinist eraan te herinneren, dat hij daar
moet stoppen of blijft het sein gewoon op groen staan? Ik bedoel uiteraard de situatie in
het (Duitse) grootbedrijf...

Mvg, Willem.
Re: Seinen
nobody
gast

Re: Seinen
Grootspoor dus...
Welk DB tijdperk?
Heb je hier iets aan? (PDF) ===> klik
Re: Seinen
BlueTrain
gast

Re: Seinen
Bedankt, Wim.

Ik was al bang dat ik een dik boekwerk moest doornemen om er achter te komen :?
In jouw link vond ik al iets: de Tf moet zich aan het "Fahrtsignal" oriënteren. Maar het
betreft hier een wijziging in de RIL. Dus hoe het oorspronkelijk was?
Een machinist heeft natuurlijk een dienstregeling, dus zou moeten weten waar hij moet stoppen.
Maar stel, hij is niet zo bekend met het traject, of is even afgeleid, dagdroomt of whatever...
Dan zou hij de halte zomaar voorbij kunnen rijden (heb ik overigens wel 's meegemaakt bij de NS).
Staat het sein op rood, wordt ie wel gedongen te stoppen. Maar werkt het zo?
Oriënteert een Tf/machinist zich enkel aan de seinen of ook aan de dienstregeling?
Seinen dienen toch in eerste plaats de veiligheid op het spoor, en dan pas de verkeersregeling?
Periode is Ep. IV DB... (zie mijn handtekening :P).
Iemand die weet hoe het zit/zat?

Mvg, Willem. 
Re: Seinen
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Seinen
Sein blijft gewoon op groen staan als het blok erna vrij is. Dat sein weet echt niet wat voor soort trein er aankomt.
Stoppen moet de MCN gewoon volgens dienstregeling daar doen.

Gr.  Charlie
Re: Seinen
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Seinen
 @citaat Helemaal correct.

Zij reden een halte nogal is voorbij. Of dat vandaag de dag ook nog wel is gebeurt is mij onbekend. Wat dat betreft kan ik gelukkig niet meer uit ervaring spreken. Ik heb een tijdje terug definitief gebroken met het wanpresterende Nederlandse SpoorbedRijf als mijn vervoerder. Dan maar een enkele keer in de file. Wat hun (NSR) natuurlijk heel goed in de kraam te pas komt gezien hun materieel tekort. Lees de regelmatige klaagzangen daarover in de pers.

Dit terzijde en terug naar het onderwerp.

Dat voorbij rijden van stations heb ik ooit ook twee keer meegemaakt. Eén keer reed een stoptrein in volle vaart Amsterdam Zuid voorbij waarbij een hoog rood aangelopen conducteur op Amsterdam RAI richting MCN liep om verhaal te halen en één keer reed een stoptrein Almere Muziekwijk voorbij. Op Almere Centrum aangekomen was het treinpersoneel onbereikbaar voor commentaar...............HC had zich verstopt en de MCN zat breed glimlachend in zijn afgesloten cabine.

Dit verschijnsel zou vaker voorgekomen zijn c.q. nog voorkomen om vertragingen in te lopen maar dat was in mijn bovengenoemde voorbeelden nadrukkelijk niet nodig.
Re: Seinen
BlueTrain
gast

Re: Seinen
@Charlie,
Ok! Dat sein weet dat natuurlijk niet (welke trein), als het een bloksein zou zijn.
Het zou echter kunnen zijn, dat zo'n sein op afstand bediend wordt (dus geen bloksein)?

@Hans,
Ik heb op Station RAI 's een stoptrein voorbij zien stuiven, die daar volgens dienstregeling en
de perronborden had moeten stoppen. Ook geen berichten over de omroepinstallatie. Reden is
onduidelijk gebleven. Opgelopen vertraging was het iig niet. Dus dat werd wachten op de volgende
met goed de smoor in... (was tweede helft jaren 90, schat ik).

Ik kan me eigenlijk alleen maar de situatie bij het station(netje) in mijn geboorteplaats herinneren.
(eind jaren zestig/begin 70). Volgens mij was er toen wel al een bloksysteem, maar de seinen op stations
werden nog met de hand bediend. De stationchef kreeg een telefoontje van het vorige station en zette het
sein op rood, ook al was de vorige trein al een half uur weg (dus blok vrij). Later kwamen er lichtseinen,
en verdween de stationchef (mocht nog een paar jaar alleen kaartjes verkopen totdat ook dat werd opgeheven).
Dienstregeling bleef hetzelfde, maar of de lichtseinen altijd op groen stonden, kan ik me niet meer herinneren
(Ik haalde altijd maar net de trein, dus had geen tijd om daar op te letten  :D).
Dus vandaar eigenlijk mijn vraag (met als achtergrond hoe ik zoiets op de modelbaan moet configureren).

Mvg, Willem.
Re: Seinen
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Seinen
Citaat van: BlueTrain op zondag 29 mei 2016, 20:17:31Dus vandaar eigenlijk mijn vraag (met als achtergrond hoe ik zoiets op de modelbaan moet configureren).

Hoi Willem,

volgens mij maakt dat niets uit en is het net wat je zelf als "treindienstleider" wil. Uit mijn eigen waarnemingen de volgende voorbeelden:

Amsterdam Zuid: de seinen richting RAI zie ik altijd op STOP staan en worden kennelijk door de verkeersleiding bedient. Dus geen zogenaamd "P" sein. Het sein komt in de stand VEILIG wanneer het tijd is om te vertrekken en indien de blokken tot Duivendrecht "vrij" zijn. Rijdt er nog een trein in het blok RAI-Duivendrecht toont het sein GEEL.

Almere Muziekwijk: het sein (wél een zogenaamd "P" sein) net buiten het station toont altijd VEILIG / GEEL (eventueel in combinatie met de cijferbak) indien de volgende blokken richting Almere Centrum vrij zijn. Ongeacht of het een stoptrein dan wel een doorgaande (soms ook goederen-) trein betreft. Dus arriveert daar een stoptrein en het sein toont VEILIG / GEEL dan zal de MCN volgens dienstregeling toch moeten halteren.
Re: Seinen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Seinen
Volgens mij zit er een groot verschil tussen het Duitse en het Nederlandse seinstelsel:

Nederland: als een blok in de "vrije baan" leeg is dan staat het sein op groen ongeacht of verkeer er aankomt of niet, automatische regeling d.m.v. trein detectie.

Duitsland: als een blok in de "vrije baan" leeg is en er komt geen verkeer aan, dan staat het sein op rood.

Ik verwacht dus dat het sein voor de forensentrein op rood staat, maar dat is een verwachting.

Groet, Anne W

Re: Seinen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Seinen
Beste Rob,

Een voor de modelspoorder schitterend antwoord, hij kan alles doen wat hij wil (behalve armseinen dan) en het is altijd goed.

Groet, Anne W
Re: Seinen
BlueTrain
gast

Re: Seinen
Ik heb me iets verder verdiept in deze materie aan hand van wikipedia: https://de.wikipedia.org/wiki/Streckenblock
(overigens een niet erg helder artikel). Ik ben nu wel zover, dat ik denk, dat het sein op groen staat.
Hangt nog een beetje van de periode af. Ook bij het systeem van altijd rood tenzij.... De trein "rijdt" zichzelf dan
"groen". De trein bekrachtigt een soort "ik kom eraan"-signaal. ls het volgende baanvak vrij, dan wordt het sein op
"groen" gezet. Is het baanvak niet vrij, wordt dit signaal "opgeslagen" en zodra de spoor-terugmelding aangeeft,
dat het baanvak vrij is, wordt alsnog het sein op "groen" gezet.
Vraag is nu nog een beetje, hoe het op "echte" stations geregeld is. In principe "rood" of zou ook hier het sein op
"groen" kunnen staan.....?

Mvg, Willem.
Re: Seinen
BlueTrain
gast

Re: Seinen
@ Rob,

Ah ja, verwachtte eigenlijk wel zoiets, maar ja, je hebt "drukke" stations en "rustiger" stations.
Dus ik dacht, misschien in de laatste? Maar idd, it makes no sense, het is tenslotte geen
vrije  baan. Je zou overigens geneigd kunnen zijn te denken, dat het gebeuren op de vrije baan
een tamelijk autonoom proces is, waarop de treindienstleiding weinig invloed heeft. Dat is niet
helemaal waar, zoals uit het onderstaande filmpje van mijn inmiddels "favoriete" Tf blijkt.
Situatie: goederentrein wordt ingehaald door ICE. De Gz zou moeten parkeren op uitwijkspoor
(geheel rechts), maar is te lang daarvoor. Dus wordt de GZ naar het andere spoor geleid en
rechts door de "Witte Haai" ingehaald. Zelfs de Tf lijkt het wel spannend te vinden :D.



Mvg, Willem.
Re: Seinen
nobody
gast

Re: Seinen
Leuke (maar nogal langdradige) video.
Ik vermoed dat er maar weinig H0 banen zijn met zo'n inhaalspoor... :D
I.i.g., bedankt voor 't plaatsen. :thumbup:
Re: Seinen
BlueTrain
gast

Re: Seinen
Ken ze nog vééél langdradiger, hoor, Wim! :D
'tIs idd een "genre", waar je van moet houden.
Persoonlijk vind ik ze zeer heilzaam, wanneer
je de slaap niet kan vatten...  :P >:-D
Klein rekensommetje leert, dat-ie een sleep van
8,62m H0 meesleurt, dus dan heb je wel 'n
"paleisje" nodig... :O 8o

Mvg, Willem.
Re: Seinen
BlueTrain
gast

Re: Seinen
Citaat van: BlueTrain op maandag 30 mei 2016, 13:35:51
[....]Vraag is nu nog een beetje, hoe het op "echte" stations geregeld is. In principe "rood" of zou ook hier het sein op
"groen" kunnen staan.....?

Citaat van: robbie103 op maandag 30 mei 2016, 14:40:24
In echte stations wordt het sowieso door de treindienstleiding gedaan, en die gaan geen rijweg stellen als dat niet nodig is, omdat ze daarmee ander verkeer blokkeren, dus daar zal het sein pas tegen vertrektijd op groen gaan.

Citaat van: BlueTrain op maandag 30 mei 2016, 16:38:27
@ Rob,
Ah ja, verwachtte eigenlijk wel zoiets, maar ja, je hebt "drukke" stations en "rustiger" stations.
Dus ik dacht, misschien in de laatste? Maar idd, it makes no sense, het is tenslotte geen
vrije  baan.[....]

De vraagstelling had wel degelijk zin. Puur toevallig kwam ik het volgende voorbeeld tegen:
EC23 Frankfurt-Regensburg. Trein stopt op Station Aschaffenburg. De trein is nog niet tot.
stilstand gekomen, maar het uitrijsein staat al op groen! M.a.w. Het is dus niet per definitie
zo, dat op "echte" stations het uitrijsein altijd op rood staat, al zal dat wel vaak het geval zijn
(om de eerder genoemde redenen). Het is puur de veiligheidssituatie (en mogelijk de prioriteit
van een bepaalde trein) die dat bepaalt.
Zou je dit dus in H0 na willen bootsen, heb je dus eigenlijk een "vertreksein" ã la Viessmann
nodig. Helaas is dat niet meer dan een "lantaarnpaaltje", het schakelt niets... :(
Tja, zit niets anders op, remmodules inbouwen dus...
(en daarmee staat dit topic op de totaal verkeerde plek, realiseer ik mij nu  8o)

Mvg, Willem.
Re: Seinen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Seinen
Beste Willem,

Voordat je aan het kopen en inbouwen van remmodules begint, je eerst een goed oriënteren op automatische systemen via computers of centrales met "ingebouwde" computers, ga eens een keer naar de HIP in Werkendam, je kunt daar veel zien en praten.

Groet, Anne W