Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Analoge Besturing
| | |-+  Seinen
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Seinen  (gelezen 2871 keer)

BlueTrain

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Seinen
« Gepost op: zondag 29 mei 2016, 16:24:02 »

Hallo allen,

Ik weet niet, waar ik deze vraag onder moet brengen, dus maar hier geplaatst.
Een beetje vreemde vraag misschien, maar ik weet het antwoord niet...
Gegeven de volgende situatie: (Onbemande) Halteplaats (Hp) aan een tweesporig traject,
geen uitwijksporen, geen wissels. Wel een (blok)sein. Nu komt er een forensentrein, die
daar moet stoppen. Het volgende baanvak is vrij, dus er is geen reden voor een rood sein.
Wordt er nu toch een rood sein gegeven om de machinist eraan te herinneren, dat hij daar
moet stoppen of blijft het sein gewoon op groen staan? Ik bedoel uiteraard de situatie in
het (Duitse) grootbedrijf...

Mvg, Willem.
Gelogd
III + IV Stoom Diesel Elocs "Herintreder" 2016: Jaja digitaal!! maar nog wel digibeet. "P8"- (badkuip) en BR216-fan. Kijkt verlekkerd naar knalrode VI-locs, maar "ut" kan eigenlijk niet....

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Seinen
« Reactie #1 Gepost op: zondag 29 mei 2016, 17:09:14 »

Grootspoor dus...
Welk DB tijdperk?
Heb je hier iets aan? (PDF) ===> klik
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

BlueTrain

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Seinen
« Reactie #2 Gepost op: zondag 29 mei 2016, 18:33:30 »

Bedankt, Wim.

Ik was al bang dat ik een dik boekwerk moest doornemen om er achter te komen :?
In jouw link vond ik al iets: de Tf moet zich aan het "Fahrtsignal" orinteren. Maar het
betreft hier een wijziging in de RIL. Dus hoe het oorspronkelijk was?
Een machinist heeft natuurlijk een dienstregeling, dus zou moeten weten waar hij moet stoppen.
Maar stel, hij is niet zo bekend met het traject, of is even afgeleid, dagdroomt of whatever...
Dan zou hij de halte zomaar voorbij kunnen rijden (heb ik overigens wel 's meegemaakt bij de NS).
Staat het sein op rood, wordt ie wel gedongen te stoppen. Maar werkt het zo?
Orinteert een Tf/machinist zich enkel aan de seinen of ook aan de dienstregeling?
Seinen dienen toch in eerste plaats de veiligheid op het spoor, en dan pas de verkeersregeling?
Periode is Ep. IV DB... (zie mijn handtekening :P).
Iemand die weet hoe het zit/zat?

Mvg, Willem. 
Gelogd
III + IV Stoom Diesel Elocs "Herintreder" 2016: Jaja digitaal!! maar nog wel digibeet. "P8"- (badkuip) en BR216-fan. Kijkt verlekkerd naar knalrode VI-locs, maar "ut" kan eigenlijk niet....

Charlie

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Ik spoor niet, maar bus wel.
    • Waar ik voor m'n hobby vaak ben.
Re: Seinen
« Reactie #3 Gepost op: zondag 29 mei 2016, 18:40:51 »

Sein blijft gewoon op groen staan als het blok erna vrij is. Dat sein weet echt niet wat voor soort trein er aankomt.
Stoppen moet de MCN gewoon volgens dienstregeling daar doen.

Gr.  Charlie
Gelogd
Bahnhof - Neustadt
Intellibox II - Koploper - C-rail/K-rail - Duits in de jaren '80

CJAG-lid
 

Hans Biere

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: Seinen
« Reactie #4 Gepost op: zondag 29 mei 2016, 19:23:21 »

 @citaat Helemaal correct.

Zij reden een halte nogal is voorbij. Of dat vandaag de dag ook nog wel is gebeurt is mij onbekend. Wat dat betreft kan ik gelukkig niet meer uit ervaring spreken. Ik heb een tijdje terug definitief gebroken met het wanpresterende Nederlandse SpoorbedRijf als mijn vervoerder. Dan maar een enkele keer in de file. Wat hun (NSR) natuurlijk heel goed in de kraam te pas komt gezien hun materieel tekort. Lees de regelmatige klaagzangen daarover in de pers.

Dit terzijde en terug naar het onderwerp.

Dat voorbij rijden van stations heb ik ooit ook twee keer meegemaakt. En keer reed een stoptrein in volle vaart Amsterdam Zuid voorbij waarbij een hoog rood aangelopen conducteur op Amsterdam RAI richting MCN liep om verhaal te halen en n keer reed een stoptrein Almere Muziekwijk voorbij. Op Almere Centrum aangekomen was het treinpersoneel onbereikbaar voor commentaar...............HC had zich verstopt en de MCN zat breed glimlachend in zijn afgesloten cabine.

Dit verschijnsel zou vaker voorgekomen zijn c.q. nog voorkomen om vertragingen in te lopen maar dat was in mijn bovengenoemde voorbeelden nadrukkelijk niet nodig.
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

BlueTrain

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Seinen
« Reactie #5 Gepost op: zondag 29 mei 2016, 20:17:31 »

@Charlie,
Ok! Dat sein weet dat natuurlijk niet (welke trein), als het een bloksein zou zijn.
Het zou echter kunnen zijn, dat zo'n sein op afstand bediend wordt (dus geen bloksein)?

@Hans,
Ik heb op Station RAI 's een stoptrein voorbij zien stuiven, die daar volgens dienstregeling en
de perronborden had moeten stoppen. Ook geen berichten over de omroepinstallatie. Reden is
onduidelijk gebleven. Opgelopen vertraging was het iig niet. Dus dat werd wachten op de volgende
met goed de smoor in... (was tweede helft jaren 90, schat ik).

Ik kan me eigenlijk alleen maar de situatie bij het station(netje) in mijn geboorteplaats herinneren.
(eind jaren zestig/begin 70). Volgens mij was er toen wel al een bloksysteem, maar de seinen op stations
werden nog met de hand bediend. De stationchef kreeg een telefoontje van het vorige station en zette het
sein op rood, ook al was de vorige trein al een half uur weg (dus blok vrij). Later kwamen er lichtseinen,
en verdween de stationchef (mocht nog een paar jaar alleen kaartjes verkopen totdat ook dat werd opgeheven).
Dienstregeling bleef hetzelfde, maar of de lichtseinen altijd op groen stonden, kan ik me niet meer herinneren
(Ik haalde altijd maar net de trein, dus had geen tijd om daar op te letten  :D).
Dus vandaar eigenlijk mijn vraag (met als achtergrond hoe ik zoiets op de modelbaan moet configureren).

Mvg, Willem.
Gelogd
III + IV Stoom Diesel Elocs "Herintreder" 2016: Jaja digitaal!! maar nog wel digibeet. "P8"- (badkuip) en BR216-fan. Kijkt verlekkerd naar knalrode VI-locs, maar "ut" kan eigenlijk niet....

Hans Biere

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: Seinen
« Reactie #6 Gepost op: zondag 29 mei 2016, 20:45:03 »

Dus vandaar eigenlijk mijn vraag (met als achtergrond hoe ik zoiets op de modelbaan moet configureren).

Hoi Willem,

volgens mij maakt dat niets uit en is het net wat je zelf als "treindienstleider" wil. Uit mijn eigen waarnemingen de volgende voorbeelden:

Amsterdam Zuid: de seinen richting RAI zie ik altijd op STOP staan en worden kennelijk door de verkeersleiding bedient. Dus geen zogenaamd "P" sein. Het sein komt in de stand VEILIG wanneer het tijd is om te vertrekken en indien de blokken tot Duivendrecht "vrij" zijn. Rijdt er nog een trein in het blok RAI-Duivendrecht toont het sein GEEL.

Almere Muziekwijk: het sein (wl een zogenaamd "P" sein) net buiten het station toont altijd VEILIG / GEEL (eventueel in combinatie met de cijferbak) indien de volgende blokken richting Almere Centrum vrij zijn. Ongeacht of het een stoptrein dan wel een doorgaande (soms ook goederen-) trein betreft. Dus arriveert daar een stoptrein en het sein toont VEILIG / GEEL dan zal de MCN volgens dienstregeling toch moeten halteren.
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Seinen
« Reactie #7 Gepost op: zondag 29 mei 2016, 22:55:28 »

Volgens mij zit er een groot verschil tussen het Duitse en het Nederlandse seinstelsel:

Nederland: als een blok in de "vrije baan" leeg is dan staat het sein op groen ongeacht of verkeer er aankomt of niet, automatische regeling d.m.v. trein detectie.

Duitsland: als een blok in de "vrije baan" leeg is en er komt geen verkeer aan, dan staat het sein op rood.

Ik verwacht dus dat het sein voor de forensentrein op rood staat, maar dat is een verwachting.

Groet, Anne W

Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en M), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Mrklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Seinen
« Reactie #8 Gepost op: maandag 30 mei 2016, 00:05:03 »

Beste Rob,

Een voor de modelspoorder schitterend antwoord, hij kan alles doen wat hij wil (behalve armseinen dan) en het is altijd goed.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en M), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Mrklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

BlueTrain

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Seinen
« Reactie #9 Gepost op: maandag 30 mei 2016, 13:35:51 »

Ik heb me iets verder verdiept in deze materie aan hand van wikipedia: https://de.wikipedia.org/wiki/Streckenblock
(overigens een niet erg helder artikel). Ik ben nu wel zover, dat ik denk, dat het sein op groen staat.
Hangt nog een beetje van de periode af. Ook bij het systeem van altijd rood tenzij.... De trein "rijdt" zichzelf dan
"groen". De trein bekrachtigt een soort "ik kom eraan"-signaal. ls het volgende baanvak vrij, dan wordt het sein op
"groen" gezet. Is het baanvak niet vrij, wordt dit signaal "opgeslagen" en zodra de spoor-terugmelding aangeeft,
dat het baanvak vrij is, wordt alsnog het sein op "groen" gezet.
Vraag is nu nog een beetje, hoe het op "echte" stations geregeld is. In principe "rood" of zou ook hier het sein op
"groen" kunnen staan.....?

Mvg, Willem.
Gelogd
III + IV Stoom Diesel Elocs "Herintreder" 2016: Jaja digitaal!! maar nog wel digibeet. "P8"- (badkuip) en BR216-fan. Kijkt verlekkerd naar knalrode VI-locs, maar "ut" kan eigenlijk niet....

BlueTrain

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Seinen
« Reactie #10 Gepost op: maandag 30 mei 2016, 16:38:27 »

@ Rob,

Ah ja, verwachtte eigenlijk wel zoiets, maar ja, je hebt "drukke" stations en "rustiger" stations.
Dus ik dacht, misschien in de laatste? Maar idd, it makes no sense, het is tenslotte geen
vrije  baan. Je zou overigens geneigd kunnen zijn te denken, dat het gebeuren op de vrije baan
een tamelijk autonoom proces is, waarop de treindienstleiding weinig invloed heeft. Dat is niet
helemaal waar, zoals uit het onderstaande filmpje van mijn inmiddels "favoriete" Tf blijkt.
Situatie: goederentrein wordt ingehaald door ICE. De Gz zou moeten parkeren op uitwijkspoor
(geheel rechts), maar is te lang daarvoor. Dus wordt de GZ naar het andere spoor geleid en
rechts door de "Witte Haai" ingehaald. Zelfs de Tf lijkt het wel spannend te vinden :D.



Mvg, Willem.
Gelogd
III + IV Stoom Diesel Elocs "Herintreder" 2016: Jaja digitaal!! maar nog wel digibeet. "P8"- (badkuip) en BR216-fan. Kijkt verlekkerd naar knalrode VI-locs, maar "ut" kan eigenlijk niet....

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Seinen
« Reactie #11 Gepost op: maandag 30 mei 2016, 17:03:58 »

Leuke (maar nogal langdradige) video.
Ik vermoed dat er maar weinig H0 banen zijn met zo'n inhaalspoor... :D
I.i.g., bedankt voor 't plaatsen. :thumbup:
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

BlueTrain

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Seinen
« Reactie #12 Gepost op: maandag 30 mei 2016, 18:03:09 »

Ken ze nog vl langdradiger, hoor, Wim! :D
'tIs idd een "genre", waar je van moet houden.
Persoonlijk vind ik ze zeer heilzaam, wanneer
je de slaap niet kan vatten...  :P >:-D
Klein rekensommetje leert, dat-ie een sleep van
8,62m H0 meesleurt, dus dan heb je wel 'n
"paleisje" nodig... :O 8o

Mvg, Willem.
Gelogd
III + IV Stoom Diesel Elocs "Herintreder" 2016: Jaja digitaal!! maar nog wel digibeet. "P8"- (badkuip) en BR216-fan. Kijkt verlekkerd naar knalrode VI-locs, maar "ut" kan eigenlijk niet....

BlueTrain

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Seinen
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 03 juni 2016, 09:39:30 »

[....]Vraag is nu nog een beetje, hoe het op "echte" stations geregeld is. In principe "rood" of zou ook hier het sein op
"groen" kunnen staan.....?

In echte stations wordt het sowieso door de treindienstleiding gedaan, en die gaan geen rijweg stellen als dat niet nodig is, omdat ze daarmee ander verkeer blokkeren, dus daar zal het sein pas tegen vertrektijd op groen gaan.

@ Rob,
Ah ja, verwachtte eigenlijk wel zoiets, maar ja, je hebt "drukke" stations en "rustiger" stations.
Dus ik dacht, misschien in de laatste? Maar idd, it makes no sense, het is tenslotte geen
vrije  baan.[....]

De vraagstelling had wel degelijk zin. Puur toevallig kwam ik het volgende voorbeeld tegen:
EC23 Frankfurt-Regensburg. Trein stopt op Station Aschaffenburg. De trein is nog niet tot.
stilstand gekomen, maar het uitrijsein staat al op groen! M.a.w. Het is dus niet per definitie
zo, dat op "echte" stations het uitrijsein altijd op rood staat, al zal dat wel vaak het geval zijn
(om de eerder genoemde redenen). Het is puur de veiligheidssituatie (en mogelijk de prioriteit
van een bepaalde trein) die dat bepaalt.
Zou je dit dus in H0 na willen bootsen, heb je dus eigenlijk een "vertreksein" la Viessmann
nodig. Helaas is dat niet meer dan een "lantaarnpaaltje", het schakelt niets... :(
Tja, zit niets anders op, remmodules inbouwen dus...
(en daarmee staat dit topic op de totaal verkeerde plek, realiseer ik mij nu  8o)

Mvg, Willem.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 03 juni 2016, 10:49:02 door BlueTrain »
Gelogd
III + IV Stoom Diesel Elocs "Herintreder" 2016: Jaja digitaal!! maar nog wel digibeet. "P8"- (badkuip) en BR216-fan. Kijkt verlekkerd naar knalrode VI-locs, maar "ut" kan eigenlijk niet....

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Seinen
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 03 juni 2016, 10:02:02 »

Beste Willem,

Voordat je aan het kopen en inbouwen van remmodules begint, je eerst een goed orinteren op automatische systemen via computers of centrales met "ingebouwde" computers, ga eens een keer naar de HIP in Werkendam, je kunt daar veel zien en praten.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en M), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Mrklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.5 seconden met 22 queries.