Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Aansluiten Rosoft "S88-N met diode" op C/K-rails

Gestart door philippe_007 donderdag 26 mei 2016, 21:02:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten Rosoft "S88-N met diode" op C/K-rails
Vrienden,

ik heb in Houten een "S88-N diode" module gekocht, maar ik heb een vraagje ivm de aansluiting.

Een schema zegt meer dan 1000 woorden, dus heb ik snel een tekening gemaakt.

Ik twijfel met de aansluiting van de "Bruine" draad, als ik mij niet vergis moet deze op de BR-klem worden aangesloten en de GND wordt niet gebruikt.
Is dit correct? Of is het omgekeerd?



Alvast bedankt voor de info.


Re: Aansluiten Rosoft "S88-N met diode" op C/K-rails
Re: Aansluiten Rosoft "S88-N met diode" op C/K-rails
Philippe,

Van de eerste S-88 module zowel de "Ground" als "Brown"op de massa van de digitale voeding/centrale aansluiten.
Van elke volgende module ALLEEN  de "Brown"

Cees

Re: Aansluiten Rosoft "S88-N met diode" op C/K-rails
Jorg,
deze pdf had ik al doorgenomen, maar ik twijfelde met de GRD.

Cees,
OK, dit is duidelijk, bedankt.
Re: Aansluiten Rosoft "S88-N met diode" op C/K-rails
Philippe

Let wel: dat geldt dus alleen bij gebruik van een Centraal Station of Ecos en niet bij de Intellibox.

Cees
Re: Aansluiten Rosoft "S88-N met diode" op C/K-rails
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Aansluiten Rosoft "S88-N met diode" op C/K-rails
 @citaat

Philippe,

Ik heb de handleiding ook gelezen en ook ik vind dat de tekst ruimte biedt voor een zeer brede uitleg cq enige twijfel.

@Cees,

Bedankt voor je strakke uitleg.

Henk
Re: Aansluiten Rosoft "S88-N met diode" op C/K-rails
Henk,
dat vind ik ook, een simpel schema zou veel duidelijk maken.

Cees,
Ah, maar momenteel gebruik ik een oude 6051 Interface...
Dit om wat te testen, als het allemaal naar mijn zin is dan zal ik een CS aankopen.
Geld voor de 6051 ook de GND en BR samen aansluiten op de eerste module?
Re: Aansluiten Rosoft "S88-N met diode" op C/K-rails
Philippe,

Dat durf ik niet te zeggen.
Verkeerd aansluiten en je krijgt een mooi lichtorgel te zien en dat is niet de bedoeling.
Stuur een mailtje met je vraag naar Wim Ros; hij antwoordt meestal vrij snel

Cees
Re: Aansluiten Rosoft "S88-N met diode" op C/K-rails
Cees,

bedankt, zal ik doen.

Mvg,
Philippe
Re: Aansluiten Rosoft "S88-N met diode" op C/K-rails
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Aansluiten Rosoft "S88-N met diode" op C/K-rails
Philippe,

Ik heb onlangs een Ecos2 gekocht om reden dat deze zo goed als gelijk aan de CS2 is maar qoua prijs een stuk gunstiger.
Verder is de Ecos2 compatibel met zowel alles wat je er van andere merken aan kunt hangen.

Henk
Re: Aansluiten Rosoft "S88-N met diode" op C/K-rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluiten Rosoft "S88-N met diode" op C/K-rails
Beste Philippe,

De Märklin 6051 is geen digitale centrale maar een interface tussen de digitale centrale en de computer, heeft dus helemaal niets van doen met het S88 terugmeldsysteem.

Verder is de handleiding van Rosoft compleet duidelijk, alleen bij de eerste terugmeldeenheid in combinatie met het CS of de Ecos een verbinding maken tussen "BR" en de railmassa, is de bruine aansluiting op de centrale of een massa railstaaf in de buurt van de eerste terugmeldeenheid.

Achterliggende reden: bij het CS en de Ecos hebben de massa van het S88 systeem en de railmassa in de centrales geen verbinding met elkaar en het hele kleine stroompje wat de S88 levert en wat dus op de rails komt, kan nooit terug naar de S88, de bekende andere digitale centrales als de Märklin 6021, de IB, de Tams en de Raptor hebben wel een gemeenschappelijke massa voor de S88 en de railmassa.

Groet, Anne W

Re: Aansluiten Rosoft "S88-N met diode" op C/K-rails
Anne,

Wat je schrijft in de tweede alinea klopt niet.
Ik heb een Ecos en tien S-88n modules van Rosoft.
Van de eerste S-88 module zijn de Ground EN Brown aangesloten op de massa van de Ecos.
Van elke volgende module ALLEEN Brown en alles wekt zoals het behoort.

Cees
Re: Aansluiten Rosoft "S88-N met diode" op C/K-rails
Citaat van: Anne W op donderdag 26 mei 2016, 22:56:42
De Märklin 6051 is geen digitale centrale maar een interface tussen de digitale centrale en de computer, heeft dus helemaal niets van doen met het S88 terugmeldsysteem.

Beste Anne, dat heeft alles met de s88 aansluiting te maken, die zit namelijk op de 6051 interface, en die zit helemaal niet op de centrale. Lijkt me beter dat je eerst je kennis bij spijkert en dat antwoord geeft.
Verder sla je verder op in het verhaal ook de plank mis, wat betreft de aansluiting.


Groetjes

PS. En bij het gebruik van de 6051 i.s.m de 6021 wordt alleen de BR aansluiting gebruikt, GND wordt nergens op aangesloten.
Re: Aansluiten Rosoft "S88-N met diode" op C/K-rails
Heb reeds een antwoord gekregen van Wim Ros,
zoas in het aansluitschema is te zien, enkel BR aansluiten en geen GND.
Allen bedankt voor de info.
Re: Aansluiten Rosoft "S88-N met diode" op C/K-rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluiten Rosoft "S88-N met diode" op C/K-rails
Sorry, ik maakte een fout: daar waar ik schreef "BR" moet je lezen "GND", de "BR" moeten altijd aangesloten zijn.

Dom hè, groet, Anne W