Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Rij ervaringen slecht onderhouden spoor

Gestart door apjefferson maandag 23 mei 2016, 10:43:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rij ervaringen slecht onderhouden spoor
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Rij ervaringen slecht onderhouden spoor
Hallo allen,

Heeft er iemand ervaring met het rijden op "slecht onderhouden" spoor?
Ik wil op mijn baan enkele stukken spoor gaan begrassen en/of met slakken/kolen gaan vervuilen (of half begraven in het zand) waarbij nog wel gereden kan blijven worden over dit spoor. Nu wil ik weten of dit een te grote vervuiling van de sleper geeft door bv het verbranden van het gras bij de puko's, of dat dit wel mee valt.

Ik zie graag de reacties tegemoet!

Met vriendelijke groet,

Jeffrey
Re: Rij ervaringen slecht onderhouden spoor
Alles wat je aan de binnen/bovenkant v/d spoorstaven doet en in de nabijheid van je puco's kan in je loc komen  :(

Buitenkant spoorstaaf naar ondergrond kan je wel wat mee doen, doch hier geen lang gras  :|

Tussen puco's en binnenkant spoorstaaf kan je wel wat mee doen, doch ook hier geen lang gras !.

Wel verlijmen met verdunde houtlijm anders pikken wielen het weer op.

Mvg Gert
Re: Rij ervaringen slecht onderhouden spoor
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Rij ervaringen slecht onderhouden spoor
Ligt eraan hoe 'netjes' je deze vervuiling maakt...  ;)
Pak voor het idee eens een loc, zet deze op een losse rail en kijk er eens onderdoor. De ruimte die je ziet is het maximale wat je kan benutten.
Ik denk dat je zand e.d. wel kan doen, als het maar verlijmd is. Je ziet met enige regelmaat ook rails die verzonken is in de straat (gips bijv).

Maar ik ben geen ervaringsdeskundige  O:-D >:-D
Re: Rij ervaringen slecht onderhouden spoor
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rij ervaringen slecht onderhouden spoor
Hi Jeffrey,

Wat voor rails gebruik je ?
Bij C-rails moet je toch wel oppassen maar bij K-rails heb je genoeg ruimte tussen de bielsen.
Wel goed vastlijmen, zelf gebruik ik alleen nog lijm op "rubber" basis. (b.v. zoals voorstrijk)

zie ook:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=50892.msg949521#msg949521

groet
Harald
Re: Rij ervaringen slecht onderhouden spoor
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Rij ervaringen slecht onderhouden spoor
Hallo heren,

Bedankt voor de reacties, ben hier zeer blij mee! :)

De gebruikte rails zijn zowel de C, K en M-rails! (zie foto's van mijn baan Jefferson city)
Dus: -geen lang gras
        -alleen de "vrije" ruimte gebruiken
        -gebruik voorstrijk als alternatief voor verdunde houtlijm

@Harald: de voorstrijk alleen vooraf, of ook na aanbrengen van decoratie materiaal gebruiken om te "sealen"? En welke combi bouwmarkt/voorstrijk gebruik je? De H0rñb@.h (jippieyayajippiejippieyee) hebben we niet in Almere! P.s. Bedankt voor de link naar je topic! :thumbup:

Met vriendelijke groet,

Jeffrey
Re: Rij ervaringen slecht onderhouden spoor
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Rij ervaringen slecht onderhouden spoor
Wat ook van belang is: rijd je analoog of digtaal ? Digitaal is veel gevoeliger voor slecht onderhouden spoor dan analoog.
Re: Rij ervaringen slecht onderhouden spoor
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rij ervaringen slecht onderhouden spoor
Hi Dick,

Ik heb heel andere ervaring met analoog <> digitaal zowel in de praktijk als ook theoretisch.
Mits en uiteraard de rails en puco's schoon zijn.

groet
Harald
Re: Rij ervaringen slecht onderhouden spoor
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rij ervaringen slecht onderhouden spoor
Hi Jeffry,

De voorstrijk druppel ik achteraf op het strooisel.
Let wel op dat je witte (niet gekleurde) voorstrijk koopt die droogt blank (doorzichtig) op.
Ik weet niet waar je woont, kom anders maar een potje halen om te proberen. Ik heb hier een 5 liter tank staan.

groet
Harald
Re: Rij ervaringen slecht onderhouden spoor
Citaat van: apjefferson op dinsdag 24 mei 2016, 09:40:33
@Harald: de voorstrijk alleen vooraf, of ook na aanbrengen van decoratie materiaal gebruiken om te "sealen"? En welke combi bouwmarkt/voorstrijk gebruik je? De H0rñb@.h (jippieyayajippiejippieyee) hebben we niet in Almere! P.s. Bedankt voor de link naar je topic! :thumbup:

Gewoon Alasbastine voorstrijk gebruiken. Wat harald al aangeeft: Als het maar transparant opdroogt is er niets aan de hand :) Met een liter van het spul kom je behoorlijk ver ;)  :D

Voor het aanbrengen van gras tussen de sporen: Poggendam: Slakkenkuil en Poggendam: wat aardige plaatjes

Mijn methode:
- Eerst graspollen aanbrengen (gras groeit door ballast heen namelijk)
- Ballast aanbrengen en met een pipet voorstrijk aanbrengen op de ballast.
- Op kleur brengen met poeders.

De graspollen kan je van te voren zelf maken met een grassmaster, vezels, bakpapier en wat houtlijm.

Succes!

Groeten Ronald.
Re: Rij ervaringen slecht onderhouden spoor
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Rij ervaringen slecht onderhouden spoor
Hallo allen,

Nogmaals dank voor de informatie!  :thumbup: :thumbup: Ik ga hier zeker mee aan de slag!!! :)

@Ronald: die foto is de spijker op de kop!!!  :thumbup: Precies wat ik in gedachte heb!!!  :) :)

Met vriendelijke groet,

Jeffrey