Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

60944 en ESU

Gestart door Olav maandag 23 mei 2016, 10:22:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
60944 en ESU
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
60944 en ESU
De 60944 ombouwset bevat twee verschillende ankers en motorschilden bijgeleverd. Als je nu het ene anker met bijpassend motorschild gebruikt met de permanente magneet, kan je dan de andere gebruiken met een passende permanente magneet van ESU?

Uiteraard wel bij de juiste motor (loc). Heeft iemand daar ervaring mee?
Re: 60944 en ESU
Lid sinds: 2007

offline
Re: 60944 en ESU
Geen ervaring met de door jou voorgesteld ombouw, Olav.
M.i. is het niet mogelijk een ESU permanente magneet te gebruiken met de ombouwset van Märklin d.w.z. de ankers en motorschilden.  De ESU permanente magneet past m.i. uitsluitend met het oude motorschild.


WIlly
Re: 60944 en ESU
Lid sinds: 2012

offline
Re: 60944 en ESU
Leuk idee, maar er zijn twee problemen. Als eerste heeft het ene anker een tandwieltje met 7 tandjes, terwijl het andere anker er 8 heeft. En dan is er het verschil in de motorschilden, die alleen op dat type motor kunnen worden gebruikt. Mocht je twee loks hebben met inderdaad deze twee verschillende uitvoeringen van anker en schild dan kom je alleen de magneet tekort en die is los te bestellen. In beginsel kan het dus wanneer je de juiste loks hebt en een extra magneet bestelt.
Re: 60944 en ESU
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: 60944 en ESU
Dat was ook mijn bedoeling. Ik heb gezien dat ik met drie sets zes loks kan doen van "verschillende" pluimage.

Vandaar de vraag.
Re: 60944 en ESU
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 60944 en ESU
Als het net zo uitkomt dat je bij de ene loc 8 tanden en een vast motorschild, en bij de andere 7 tanden en een motorschild voor een draaistelloc nodig hebt, dan heb je alleen een extra permanent magneet nodig. Let daarnaast even op de juiste schroeven ed. Maar die van ESU is niet geschikt, daar deze smaller (lamellenpakket) is t.o.v. de Märklin uitvoering. Verder zijn er 3 verschillende typen, dus let daar even op. Voor jou is het type E210882 - Permanentmagnet für den Umbau einiger grosser Scheiben- kollektormotoren (as diam. 2mm)

M.v.g.
Marcel
Re: 60944 en ESU
Lid sinds: 2006

offline
Re: 60944 en ESU
Hallo Olav,
Had ook een anker en schild over na ombouw en vond het zonde om daar niets mee te doen.
Märklin heeft een hele tijd de benodigde magneten niet geleverd maar nu zijn ze er weer.
Heb zaterdag in Houten een magneet (15 euro) gekocht bij MCO (dacht ik, duitse handelaar).
Hij heeft bijna alle andere onderdeeltjes (smoorspoeltjes enz.) te koop.
Voor 29 euro er een Lokpilot V4.0 M4 (mfx) erbij gekocht.
gr. digibert
Re: 60944 en ESU
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: 60944 en ESU
Hoi Bert en Marcel,

Dank voor de info. Ik heb nu een aantal ombouwsetjes besteld en een extra magneet. Märklin prijs is hetzelfde als wat jij hebt gezien Bert.

Uiteraard wel gekeken welke loks ik hiermee kan ombouwen.  ;)

Decoders (ESU LP4) heb ik al evenals adapterprintjes.