Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

HO compact 2016 ontwerp

Gestart door terbeek zondag 22 mei 2016, 19:53:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
HO compact 2016 ontwerp
Dag allemaal,

Mijn vorige treinbaan heb ik na 12 jaar gespaard en gebouwd te hebben, uit elkaar gehaald en vond het tijd om een nieuwe te bouwen.

Graag wil ik jullie mening weten over onderstaand ontwerp.

Ik heb deze voor groot gedeeltelijk nagemaakt uit Marklin magazine 2016-1
(dit ontwerp is gemaakt in wintrack V12.0)

Alvast bedankt.
Re: HO compact 2016 ontwerp
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: HO compact 2016 ontwerp
Helaas kan ik, en ik denk velen met mij, dit baanplan niet zien. Gewoon simpelweg omdat niet iedereen de beschikking heeft over Wintrack.
Misschien leuk om een plaatje te plaatsen zodat iedereen hier een oordeel over kan vormen en eventueel daarover ook een stukje tekst kan typen.
Re: HO compact 2016 ontwerp
Ook ik heb geen WinTrack maar kan het baanplan wel zien:
met de gratis WinTrack viewer: http://modellplan.de/oscmp/shop_content.php?coID=207

Cees
Re: HO compact 2016 ontwerp
Hier het plan
Re: HO compact 2016 ontwerp
Hieronder nog een aantal voorbeelden van mijn ontwerp.

Graag jullie reactie.

BVD.
Re: HO compact 2016 ontwerp
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: HO compact 2016 ontwerp
Leuk baanplan!  :thumbup:

Ik kan het niet goed zien, maar is een mogelijkheid tot keren ingebouwd? Of rijden treinen altijd alleen maar dezelfde kant op?
Kritische vraag: is voor een dergelijk niet al te groot doorgangsstation een draaischijf met zo'n lokloods niet wat te groot?
Re: HO compact 2016 ontwerp
Klopt, de treinen rijden de zelfde kant op.
Raad je aan om een keerlus in te bouwen?
Mbt de lokloods, wat zou je hiervoor in de plaats neerzetten?
Re: HO compact 2016 ontwerp
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: HO compact 2016 ontwerp
Naar mijn mening kun je zeker beter een keerlus inbouwen. Dan kunnen de treinen ook van de kant vandaan komen waar ze naartoe vertrokken zijn. Dat is veel realistischer.

Over het algemeen waren dit soort grote onderhoudspunten voor stoomloks in de grotere steden te vinden. Daar waren ook de eindpunten van de treinen en kon het nodige onderhoud gegeven worden. Ik weet niet wat je precies aan loks hebt, maar een grote stoomlok vroeg nogal wat tijd om op te stoken. Hooguit kun je hier een kleine lokloods plaatsen voor onderhoud aan een lokaal lokje. Dus een kleiner type, zoals bijv. een BR89.

Het onderste spoor van het station is een doorgaand spoor, omdat deze de tunnel in duikt aan de rechterkant van het station. Je laat echter wel 2 rangeersporen (die van de draaischijf en het andere spoortje) daar direct op aansluiten. Elke rangeerbeweging heeft dus als resultaat dat een lok dan altijd de hoofdlijn op moet en zo dus het doorgaande verkeer hindert.
Re: HO compact 2016 ontwerp
Tja zoals bijna altijd op dit forum is ook hier een ontwerp met wel heeeel veel rails gebruikt.
Minder is beter!
Groeten Maarten
Re: HO compact 2016 ontwerp
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: HO compact 2016 ontwerp
Persoonlijk zou ik enkelspoor overwegen... Die overstap heeft bij mij ook lang geduurd, maar daar heb ik uiteindelijk geen spijt van  ;)
Re: HO compact 2016 ontwerp
Bedankt voor de info, ik ga ermee aan de slag. Jullie horen van mij.