Hallo allemaal,
Peter bedankt voor je leuke reactie.
Ik doe het met veel plezier Jorg.
Ja Adrie vooral met een lekker zonnetje erbij is het echt genieten van het tuinbaantje.
Inderdaad Erik. Vooral tijdens al dat mengen van de betonmortel.
Tony bedankt voor je idee. Ik weet niet of het lukt met het type slang wat ik hier heb, maar ga het zeker proberen mocht het nodig zijn. De slang heeft diepe ribbels aan de buiten kant. Het er door heen duwen van de slang gaat overigens redelijk makkelijk. Alleen even het uiteinde wat buigen en het gaat goed door de bocht. Het eruit trekken van de slang ging erg moeilijk. Inmiddels ben ik er achter waarom het zo lastig ging. De ribbels van de slang blijven achter de opening van de buis hangen. Een beetje mee helpen aan die kant en dan gaat het prima. Als het uiteinde eenmaal in de buis verdwenen is gaat het heel makkelijk.
Graag gedaan Jan Willem. Bedankt voor je leuke reactie.
Gerard dat is een mooi filmpje.
Wil Tweeendrie er zit ongeveer vijf cm recht tussen. Achteraf gezien was een langer stuk misschien beter geweest, maar ik kan er niet meer bij. Ik heb de slang er inmiddels nog een keer uit gehad omdat die vol met algen zat. Het eruit halen en weer terug erdoor duwen van de slang lukte prima. Oefening baard kunst. Het was even wennen aan de steentjes van de keermuur, maar ik ben er zeer tevreden over.
Michel bedankt voor je reactie. Het ziet er inderdaad natuurgetrouw uit.
Update 19-09-2016: (de eerste update die volledig via de ipad is gemaakt)
Dit is de mal voor de tunnel waar de rivier doorheen gaat lopen. Op de mal licht het nieuwe plato voor de vijverfilter. Deze moet nog worden gebeitst. De pootjes zijn in hoogte verstelbaar zodat de vijverfilter waterpas staat.
Het vervolg van de heuvel/berg. Alle tegels zijn nu aangepast zodat de trein erlangs kan. Aan de achterzijden is een strook van een tegel rechtopgezet en in de beton gestort. Hier steunt de tegel die als deksel dient op. Deze tegel zal verwijderbaar blijven om de filter binnen te kunnen halen in de winter.
Zo ziet de voorkant er momenteel uit. Als de tweede tunnel en de tunnel voor over de rivier gemaakt zijn komt hier zand als een heuvel tegen aan te liggen.
Behalve dat de betondelen voor spoor twee van het station nu ook op hun plek liggen is er niet veel zichtbaars verandert. Toch zitten er weer heel wat uren in het vervangen van de railverbinders voor de schroefbaren variant, het leggen en aansluiten van de bedrading. Ik heb de gaten nog niet dicht gemaakt omdat er nog wat bedrading bij moet. Deze moet ik nog aanschaffen. De nog te leggen bedrading is voor de nog te maken wissel aandrijvingen en de verlichting van de toekomstige bebouwing.
Dit is mijn tijdelijke bediening in het tuinhuisje. Van boven naar onder:
1 De grijze met gele rijregelaar verzorgt de stroom voor het relais voor het ompolen van de baan spanning tussen beide keerlussen.
2 Het groene wisselschakel kastje dient als drukknoppen om het relais om te schakelen.
3 Met de rode rijregelaar worden de loc's bediend. (Maximaal 1 tegelijk)
4 Met de drie witte drukknoppen kunnen het doodlopende spoortje en spoor 1 en 2 van het station stroomloos gezet worden. Zodat hier een loc kan blijven staan terwijl een ander rijd.
De beugels voor de nieuwe lampjes zijn geplaatst. Op de foto staat er maar 1 maar ze zijn alle vier bevestigt. De oude moeten wel nog verwijdert worden.
Tenslotte nog een filmpje van de rijdende treinen. Owe ja bijna vergeten ik heb een tweedehands wagon aangeschaft als uitbreiding voor de stainz.
Groet Mark,