Hallo allemaal,
Gerard bedankt voor het plaatsen. Dat is een mooie tuinbaan. Ik kwam door het bekijken op het idee om mijn baan in de toekomst misschien wel uit te breiden met wat modules met een tweede station. Die zou ik dan bij mooi weer aan de huidige baan kunnen koppelen en daarna weer kunnen opbergen. Ook zou dat de mogelijkheid bieden om deze modules 's winters af en toe eens binnen te kunnen gebruiken. Voorlopig ga ik echter maar eens eerst verder met het huidige ontwerp en mij ho baan.
Had Tony toch nog gelijk de baan is nog niet eens rijklaar en ik fantaseer alweer over uitbreiden.
De inspiratie voor mijn huidige tuinbaantje kom van de serie "Mark Found The Garden Railway". Dit is geloof ik oorspronkelijk een tv serie, maar ik vond deze op YouTube. Het maken van de steentjes in onderstaande update komt ook zeer kort aan bod in de serie.
Update 18-08-2016 tunnel /tunnel portaal
Toen beide keermuren geplaatst waren heb ik van karton een tunnel portaal gemaakt. Zo kon er makkelijk gekeken worden waar deze het mooist zou staan. Het kartonnen exemplaar heb ik overgetrokken op hout en deze uitgezaagd met een figuurzaag.
Op bovenstaande foto het houten exemplaar op de plaats waar de tunnel ongeveer moet komen.
Nadat er gecontroleerd was of de loc's en wagons er doorheen konden heb ik van piepschuim het open deel van de tunnel opgevuld. Om er zeker van te zijn dat er voldoende ruimte in de tunnel zou zijn is het piepschuim ingepakt met klus tape en vervolgens doormiddel van dubbelzijdige tape de buitenkant bekleed met twee lage blauwe ondervloer platen voor laminaat. Hier op is wederom met dubbelzijdige tape vershoudfolie geplakt. Tegen de achterkant van de tunnel is een plankje hout geplaatst waarna de overgebleven ruimte is volgestort met beton.
Op de volgende twee foto's is het piepschuim gedeelte nog te zien. Het hout is hier al verwijdert.
Even een eerste experiment op de achterkant van de tunnel om er steentjes op te krijgen.
Het tunnel portaal voorzien van steentjes. Rechts is een stuk losgelaten.
Even een loc met wagon er achter op de rails. Links onder heb ik een klein stukje uit het portaal moeten halen. De trapjes van de wagons konden er niet langs. Er zat net een millimeter speling tussen. Dat vond ik te weinig.
Nadat de linker keermuur ook voorzien was van steentjesheb ik van de rechter foto's gemaakt van alle stappen. Aan deze keermuur moet nog een stukje worden aangegoten.
Werkwijze:
Als eerst heb ik de verf zoveel mogelijk van het beton geschraapt. Het was in eerste instantie niet de bedoeling om er steentjes op te maken.
Daarna is er met metsel cement een laag tegenaan gezet. Het lastigste is om het cement niet te waterig (loopt het van de muur) of te droog (valt moeilijk te bewerken) te maken. Het bovenste hoekje is eigenlijk te droog. Ik kwam net wat tekort.
Daarna met een stuk metaal voorzichtig kloppend wat structuur aangebracht. (Het stuk metaal is niet glad maar heeft wat structuur)
Laat dit even drogen. (Een paar minuten niet te lang)
Met een platte schroevendraaier kunnen nu horizontale lijnen worden getrokken. Zorg ervoor dat je het beton niet raakt met de schroevendraaier anders valt het cement er heel snel vanaf. Na iedere getrokken voeg even de schroevendraaier ontdoen van cement. Dan blijft de breedte van je voeg ongeveer gelijk.
Ik heb dit uit de hand gedaan. Bij een rechte muur zou je natuurlijk langs een recht voorwerp kunnen aftrekken.
Daarna de verticale voegen erin drukken met de zelfde schroevendraaier . Ook nu de schroevendraaier weer regelmatig ontdoen van cement.
De linker muur nog even op de foto na een paar dagen drogen. De voegen zij niet al te strak maar dat geeft niks het moeten natuurstenen voorstellen.
Tot zover de tunnel/tunnel portaal. Deze ga ik nog verven en de voegen voorzien van een ander kleurtje, maar eerst wil ik de andere tunnel uitgang klaar hebben anders blijf ik mij airbrush aan het schoonmaken. De keer muren voor deze tunnel liggen nu in de mallen te drogen.
De buizen waar de slang tussen de pomp en filter in ligt ook maar eens voorzien van een bocht. Nou ja eigenlijk twee van 45 graden. Die van 90 graden zagen er wel heel krap uit in de winkel.
De slang is er redelijk makkelijk door te duwen. De kabel van de pomp zal er niet meer doorheen gelegd worden. De bochten zijn niet verlijmt. Mocht de slang er in de toekomst eens in vast komen te zitten kan het nog uit elkaar. Spoor 1 van het station loop precies over deze bocht. Dus erg makkelijk zal het wel niet gaan. Nou ja maar hopen dat het nooit nodig zal zijn.
De betondelen voor het station zijn ook klaar. Spoor 1 hieronder even passen. Het spoor lig wat ver naar achter op het betondeel. Het betondeel had eigenlijk wat verder de hoek in ge moeten, maar zoals het nu licht heb ik het vast gezet. De delen van spoor twee zullen hierdoor wel wat aangepast moeten worden denk ik. Ook het riviertje zal waarschijlijk licht aangepast moeten worden voor spoor twee.
Overigens heb ik op twee plaatsen de rails een beetje aangepast.
Het paste niet helemaal meer. Waardoor de treinen niet voldoende vrije ruimte zouden hebben langs de schutting. Op 1 plaats heb ik een recht passtuk een paar cm ingekort.
Spoor twee van het station bleek een stuk tekort te zijn. Hier dus maar een klein stukje toegevoegd. Zoals op bovenstaande foto goed te zien is. (Het deel zonder bielzen, liggen hier wel nog ergens)
Het bochtje van het doodlopend spoor zal ook nog wat ingekort worde. Dat past nu ook niet helemaal lekker op zijn plaats. Bijkomend voordeel zal zijn dat het spoortje dan ook net wat minder dicht op de overigen sporen zal liggen.
Nog even een overzichts foto. Alle betondelen op spoor twee na zij nu geplaatst. Voor spoor twee moet ik nog even wachten tot de blokjes voor op de afvoerbuis zijn gedroogd.
Groet Mark,