Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

M rails en railgum

Gestart door Henk (Kaleb) vrijdag 20 mei 2016, 19:11:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M rails en railgum
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
M rails en railgum
Ik ben de laatste dagen veel aan het lezen over de ervaringen met railgum. Wat ik niet duidelijk krijg is de ervaring op lange termijn hiermee op een M baan. Ze lijken slecht.

Of is het verstandiger een Lux trein incl puko schraper te kopen. En wat is dan de beste volgorde....
Staafcleaner-pukocleaner-stofzuiger-evt viltje met Atf of een andere volgorde?

Wie weet raad?
Re: M rails en railgum
Lid sinds: 2012

offline
Re: M rails en railgum
beste Kaleb

Heb je een probleem met de rails of wil je het onderhoud preventief doen?
ik heb zelf zowel M als C rails waar van een deel van de M rails 50 jaar oud is.
Ik rij digitaal met een CS1 en ondervind geen enkel probleem en maak de rails echt niet schoon.
De meningen hierover zijn verdeelt , maar ik zeg maar zolang het werkt naar behoren afblijven.
groet Paul

En ik weet nu al dat er heel veel zullen reageren met een andere mening  :P :P
Re: M rails en railgum
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: M rails en railgum
Het gaat zich erom dat ik soms weken niet rij. Dan stapelt vuil zich op. Ik rij analoog met oud en nieuw materieel. En ik hoop van alle meningen te leren. Dus kom maar op!
Re: M rails en railgum
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: M rails en railgum
Henk (Kaleb)

Ik weet niet hoe groot je baan is en of je goed in alle hoeken kunt komen maar je zou kunnen overwegen om in de bouwmarkt of de action een stuk dun afdekplastic te kopen en je baan hiermee af te dekken. Om te klussen vond ik het een ramp want voordat ik het goed en wel uit de verpakking en uitgevouwen had zaten er bij mij al de eerste gaten in.

Op mijn testbaan reed ik soms maanden niet en daarna kon ik redelijk rijden.
Ik ging dan met een wagonnetje met alleen vilt er onder over de rails.
Marklin heeft dit in zijn assortiment.
De puko's worden wel door de sleper(s) schoongemaakt.

Met ATF heb ik (nog) geen ervaring, maar eventueel de staven van twee stukkenrails dun insmeren en je loks en wagons doen de rest.

Henk (Trainhenk)
Re: M rails en railgum
Als de spoorbaan (m rails en digitaal) een paar weken niet gebruikt is laat ik een lok met goede rijeigenschappen en een sleep rijtuigen erachter een paar rondjes hard rijden, dan rijdt daarna de rest ook weer goed. Ik maak de spoorbaan verder niet schoon. Ik heb wel een Roco railgum, maar die gebruik ik zo weinig mogelijk.
Re: M rails en railgum
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: M rails en railgum
Ik zou toch minimaal een wagonnetje met vilt er onder overwegen.

Henk
Re: M rails en railgum
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: M rails en railgum
Ik heb 2 a 3 wagonnetje met vilt eronder rondrijden. Iemand ervaring om er een druppel Atf op te doen?
Re: M rails en railgum
Spoorman
gast

Re: M rails en railgum
Gummen doe je alleen maar als het nodig is. Eens gummen is namelijk altijd gummen.

Als het toch moet: maak je spoorstaven blank met de gum en doe ze direct behandelen met ATF. Het voorkomt een oxidatie huidje op het blanke metaal. Hetzelfde geldt voor je puntkontakten. Hoe je ATF aan brengt is wel bekend.

Gr, Ben.
Re: M rails en railgum
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: M rails en railgum
Ik maak schoon met:
- Märklin vilt schoonmaakwagentjes (in diverse uitvoeringen o.a. van Conrad)
- Roco railgumwagens (zonder drukveertjes, de gum sleept losjes over de rails)
- Noch rail-as-klemmetjes voor het losse stof
- Lux stofzuiger en slijper (hoewel ik de slijper zelden of nooit gebruik)
- Los railgum voor de hardnekkige plekjes (meestal de puko's)
- ATF om de gegumde plekjes (en andere slechte plekken) direct weer af te dekken.
Vooral sinds het gebruik van ATF heb ik bijna nooit meer een probleem. Ook al staat het wel eens een paar weken stil op een gemiddeld stoffige zolderkamer. Na het reinigen van de puko's een druppel ATF op een sleper en eroverheen rijden werkt ook prima.

Succes, Paul