Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

waarde HO bovenleidingen.

Gestart door diesel dinsdag 17 mei 2016, 23:38:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
waarde HO bovenleidingen.
Dag allen,
Mijn eerste post op deze site. Dank voor de aanvaarding! Als kind altijd met bewondering gekeken naar mijn opa's gigantische spoorlijnbaan, en zo is de interesse bij mij ook ontstaan. Een paar jaar geleden is opa echter gestorven, en omdat oma moest verhuizen hebben we die spoorlijnbaan jammer genoeg -heel voorzichting- moeten afbreken. Ieder kleinkind mocht een paar locomotieven, wagons, sporen meenemen, vooral uit sentimentele waarde. Mooi zo.

Een paar zaken zal ik waarschijnlijk niet gebruiken, zoals deze dozen vol 'bovenleidingen'. Ik plaatste die gisteren op 2dehands.be en ik verschiet van de hoeveelheid reacties. Verouderd dacht ik, maar blijkbaar toch nog gewild? Worden die toch nog gebruikt?
Ik ben dus als beginner op zoek bij jullie -kenners- naar informatie hierover en eventueel op zoek naar een realistische waarde. Kijk gerust even mee via onderstaande link.
Alles netjes onderhouden, mijn opa kennende, maar aangezien het onmogelijk is voor mij om dit alles te testen is een defectje hier en daar natuurlijk mogelijk.
http://www.2dehands.be/hobby/modelbouw-schaalmodellen/modeltrein/marklin-ho-bovenleidingen-291511944.html

Dank!
Diesel
Re: waarde HO bovenleidingen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: waarde HO bovenleidingen.
Deze bovenleidingen zijn inderdaad nog steeds hun geld waard. Natuurlijk is altijd de vraag wat de inkoper biedt en de verkoper vraagt, maar bij menig beurs vraagt de verkoper doodleuk een euro per onderdeel ongeacht de grootte, lengte of het onderdeel. Mastjes zijn vaak nog duurder.
Let ook op de verlengstukjes en de isolatiedraden (met boutje-moertje), o.a. nodig bij seinen en kruiswissels.
Ga ervan uit dat je grootvader daar veel van had. Dat zijn bonusstukjes.
Re: waarde HO bovenleidingen.
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: waarde HO bovenleidingen.
Hallo Diesel,

Google even naar kees marklin, deze vraagt reële prijzen voor oudere bovenleiding voor jezelf als indicatie!
Ikzelf gebruik nog steeds de oude versie van de Märklin bovenleiding!

Met vriendelijke groet,

Jeffrey
Re: waarde HO bovenleidingen.
Dag Jeffrey en JanWillem,
Dank voor jullie antwoord en tips. Ik geloofde mijn ogen niet toen ik zag dat iemand al 300euro geboden had voor al die oude mastjes en leidingen. Maar jullie advies volgend zou ik daar dus toch beter niet op ingaan, het gaat immers over 275 mastjes en +-520 leidingsstukken. Bij kees marklin gaan mastjes tussen de 1,8 en 4 euro per stuk, ongelooflijk. Misschien dat ik ook beter per stuk verkoop, maar zoveel zal ik er niet voor durven vragen. Ik zal er mij in ieder geval eens in verdiepen, want er zitten precies ook verschillende types van mastjes in die dozen.
Re: waarde HO bovenleidingen.
Lid sinds: 2008

offline
Re: waarde HO bovenleidingen.
Hmmm, ik zie Kees Marklin nou niet als voorbeeld voor normale, goede prijzen........
Ik zou me er niet al te erg op blind staren.
Re: waarde HO bovenleidingen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: waarde HO bovenleidingen.
Blind? Nee. Er zijn in dat oude bovenleidingsysteem 3-4 varianten uitgebracht op dezelfde mastjes (en het zelfde catalogusnummer). De verschillen tussen die varianten zijn prijsbepalend. Met losse zwarte voet (zoals bij k-rail, jaren '80), met losse metalen voet (jaren '70), met vaste metalen voet (jaren '60), en met een lompere zijarm (voor jaren '60). Ik heb er zelf minimaal 3 types van. Voor mensen die ook buiten de Marklinstal bovenleiding kochten, zijn er nog Electrotren en Kleinbahn mastjes die tamelijk veel lijken op Marklin-mastjes, maar veel goedkoper waren en zijn.

Dat wat betreft de enkelvoudige, simpele mastjes. Er zijn ook portaalmasten (voor dwarsoverspanningen) ...
Het is even de vraag of de 3-rail wiki ook info geeft over bovenleidingen. Dik kans van niet.
Veel (digitaal) rijders, rijden zonder functionele bovenleiding, of met Sommerfeldt masten (zonder functionele bovenleiding), als ze modelbouw (in combinatie met 3-rail)  serieus nemen.
Re: waarde HO bovenleidingen.
halloo, bedankt voor de info, jan22. Ik heb even een foto genomen van de verschillende mastjes die ik op het eerste zicht zie. Die witte zijn goedkope Electrotren, maar daar zijn er maar een paar van. De linkse hebben een losse voet, zelden zwart, meestal 'groen'. De ander 2 hebben een vaste voet (met een moertje).


aanvulling: de voetjes van de rechtse mastjes zijn volgens mij dezelfde als de middelste, maar het lipje heeft mijn opa afgeknipt. toch zijn de masten zelf duidelijk anders, dikker. achterste rij zou marklin moeten zijn, dat staat op die voetjes.