Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Motorpost digitaal of analoog?

Gestart door NS1204 zaterdag 14 mei 2016, 13:27:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Motorpost digitaal of analoog?
Wie kan mij vertellen of deze motorpost digitaal of analoog is? Hij zat in een doos met nummer 33981 en zou dus Delta-elektronica met DIP-switches moeten hebben, maar die heeft hij niet. De foto laat de binnenkant zien. Op het zwarte blok staat Siemens.
Vriendelijke groet, Gerjan.
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Motorpost digitaal of analoog?
volgens mij een analoge versie met digitale omschakelaar ipv een relais.
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Analoge versie met electronisch relais, het relais is het zwarte onderdeel met Siemens er op.
Dus niks digitaal, zoals Bellejt al schreef

Overigens de artikel nummers met 34xxx zijn delta

teunis
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Motorpost digitaal of analoog?
eigenlijk ff slecht geformuleerd .Bedoelde met electronische onderdelen en eigenlijk niet digitaal. :)
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Bedankt, heb je ook nog een suggestie voor een oplossing van het feit dat de mP volledige kortsluiting maakt als ik hem met trafo 66470 probeer aan te sturen?
Vriendelijke groet, Gerjan
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Motorpost digitaal of analoog?
ombouwen naar digitaal.Kan je hem ook analoog laten rijden :)
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Citaat van: NS1204 op zaterdag 14 mei 2016, 14:14:16
Bedankt, heb je ook nog een suggestie voor een oplossing van het feit dat de mP volledige kortsluiting maakt als ik hem met trafo 66470 probeer aan te sturen?
Gerjan, als de sleper geen sluiting maakt, door bijvoorbeeld scheefstand o.i.d., dan is waarschijnlijk het elektronisch relais defect.
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Dat wordt een dure grap, dus ik zoek nog even verder of ik een fout kan vinden.
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Ik heb de sleper los gehad en nu zegt mijn universeelmeter dat er geen kortsluiting is. Zal later proberen wat er gebeurt als hij weer op de baan staat.
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Hoi Gertjan,

Conclusies dat iets stuk is, worden wel vaker (te) snel getrokken.

Zoals je nu doet, eerst aansluitingen e.d. controleren, voordat je onderdelen gaat bestellen of vervangen, is de juiste procedure om te volgen.
Succes met het oplossen van de storing.

Groeten,
Ton.
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Citaat van: NS1204 op zaterdag 14 mei 2016, 16:10:07
Dat wordt een dure grap, dus ik zoek nog even verder of ik een fout kan vinden.
Ach dat hoeft natuurlijk helemaal niet, er is vast wel iemand hier op het forum die pas zo'n MP heeft omgebouwd en jou voor een zacht prijsje(de prijs van een postzegel b.v.) aan een 'sloop' printje kan helpen.
Ik heb net zelf even in mijn onderdelen bak gekeken, maar daar lag er geen meer.
Om te bepalen of het de print is, kun je de sleper aansluiten en de draden naar de motor los nemen.
Zit er dan nog sluiting is dan zijn de draden naar de verlichting aan de beurt.
Als die los zijn en je hebt sluiting dan is er zeker op de print iets mis.
Meest voor de hand liggend is de power transistor.
http://wiki.3rail.nl/index.php/Bestand:Electr-omschakrelais1.jpg

Dat is die driepoot rechtsboven in met dat bevestigings gat.


grt Piet.
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Hallo,

op de kleine print zit een bovenleidingsschakelaar, misschien even proberen opzij te schuiven en kijken, of hij daarna wel rijdt.

Bij de verandering van Delta naar analoog door de Delta print te verwisselen voor de analoge, zou ook de verlichtingprints aangepast moeten zijn, deze is bij de analoge versie anders gesoldeerd dat bij de digitale versies.

overigens heb ik nog wel een werkende Delta decoder in een 33981 zitten die er nog uit gaat, bij interesse als jouw loc echt kapot is stuur maar een persoonlijk bericht, ik denk dat ik er hier wel met je uitkom,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Bedankt, ik ga de zaak stelselmatig aanpakken.
Re: Motorpost digitaal of analoog?
De truc met de schakelaar geeft helaas geen oplossing. Ik kocht de mP in deze vorm, of er ooit Delta in heeft gezeten is mij niet duidelijk. Volgens de gebruiksaanwijzing en de doos wel, maar iemand kan er natuurlijk een ander exemplaar in hebben gestopt... Hoe dan ook iedereen bedankt voor de suggesties en de hulp.
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Hallo gerjan,

De motorpost is niet origineel meer. Ik heb zelf vorig jaar een nog fabrieksnieuwe 33891 gekocht en daar zit een Delta-module met 4 dipswitches in. Dit is ook de enige bruine motorpostvariant die Märklin geproduceerd heeft.
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Zit de schroef boven de sleper waar het draaistel mee vast zit niet los(heb dit zelf al eens mee gemaakt)heb ook nog wel zo een printje liggen met een elektronische omschakelaar voor een motorpost.
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Het lijkt er inderdaad op dat deze mP niet origineel is. De schroef van het draaistel zit goed vast, dus dat is niet de oorzaak.
Bedankt voor de tip, Groet, Gerjan
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Hij ziet er anders origineel uit hoor!
Ik heb er 3, ooit analoog gekocht en dit interieur ziet er prima uit.
Het is geen Delta maar analoge versie 3389.
grt Piet.
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Hallo Gerjan,

Heb je een rood/gele of een bruine motorpost ? Als je de bruine hebt, dan is het aannemelijk dat er een kapwisseling heeft plaatsgevonden. Dan zijn er uiteraard originele Märklin delen samengevoegd, maar is het resultaat nooit als zodanig door Märklin geproduceerd.
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Is er ook kortsluiting als de kap niet op het model geplaatst is? Als dit met nee te beantwoorden is, dan is de kans groot dat het alleen wordt veroorzaakt door de verlichtingsprintjes welke niet aangepast zijn van digitaal naar analoog.
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Beste forumleden, ik zei dat de mP in zoverre niet origineel was omdat hij analoog is, maar in de OVP van een Delta-versie zit (33981). De kap is bruin en met of zonder kap is er kortsluiting.
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Ik schaam mij diep, want de kortsluiting blijkt NIET in de motorpost te zitten, maar in mijn testbaan! Dit is een beginnersfout van iemand die al 50 jaar modeltreinen heeft. Na een drupje olie in beide motorlagers loopt de mP prima. Hoe dan ook iedereen die heeft meegedacht bedankt voor de suggesties en hulp. Modelspoorse groeten, Gerjan. Onderwerp wat mij betreft gesloten!
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Ondanks dat het in je baan zat en niet in de loc, toch mooi dat je het probleem hebt kunnen oplossen.

Groeten,
Ton.
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Gelukkig, eind goed al goed  :thumbup:
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Motorpost digitaal of analoog?
Werken de front/sluitseinen wel van de motorpost ?

Bij de Delta en de door relais aangestuurde printen is de oranje draad de MIN.
Bij de digitale uitvoeringen de PLUS.

M.v. g.
Marcel
Re: Motorpost digitaal of analoog?
De front- en sluitseinen werken zoals ze moeten. Ik zie alleen aan één kant dat ze heel kort oplichten als ik op de trafo van rijrichting verander. Groet, Gerjan