Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen

Gestart door rscosworth donderdag 12 mei 2016, 17:03:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Goede middag,

Marklin is bezig met de uitlevering van de startup intercity rijtuigen. (tp VI)
Wat is technisch het verschil met de normale rijtuigen? (tp V)

Beide zijn voorzien van interieur en verlichting is in te bouwen. Beide zijn 1:100.
De nieuwe zijn echt een stuk goedkoper. Beide zijn nog leverbaar.

Hoor het graag!

Gr Richard
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Mét interieur. Bron afbeelding ===> klik
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Maar mocht ik dus een tp VI Berlijn trein samen willen stellen, dan zou dat dus het beste kunnen met onderstaande rijtuigen, want een amvz heeft marklin nog niet in tp VI.
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Niemand die het verschil weet?
Misschien misschien er details? Opschriften? Iets anders?
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Misschien zijn de ramen als getinte uitvoering erin gezet terwijl deze bij de duurdere doorzichtig zijn.
M* heeft dit in het verleden bv gedaan bij de dubbeldekkersrijtuigen.
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Kijk eens naar de Koersborden.

M.v.g.
Marcel
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Volgen de beschrijving op de website van Marklin is de 40501 Tijdperk VI en de 42272 Tijdperk V.

Gr. Charlie
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Uiterlijk is hij geüpgrade naar tp VI, dus inderdaad met koersborden die aangepast zijn, zoals ze nu ook in de Berlijn trein zitten.
Echter je verwacht dat ze daarom duurder zijn, ipv goedkoper. Uiteraard geen probleem :D

Maar ik woon niet bij een marklin winkel in de buurt, zodat ik even kan kijken. Echter ik wil geen onaangename verrassingen nadat ik ze online besteld heb en ze in mijn handen heb  ;)

Gr Richard
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Tel even het aantal ramen........ :D
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Dat is eerder en overeenkomst dan een verschil :D
Ok, het aantal klopt niet met de werkelijkheid, maar het is dan ook nog 1:100 ipv 1:87
Zouden ze ze dumpen omdat ze binnenkort in 1:93 uit komen?
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Ik denk dat dit gewoon in hun startup verhaal hoort.
Goedkopere instapmodellen om de jeugd bij de hobby te krijgen.
En hoe doe je dat efficiënter door reeds ontwikkelde modellen een facelift te geven? Ontwikkelingskosten: zero.

Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Daar zit wat in!

Alleen nu de keuze die ieder voor zich moet maken... 1:100 kopen of wachten op 1:93
Mijn gevoel zegt dat dat laatste nog lang kan duren.


Of 1:87 kopen, maar dan zou ik heel mijn verzameling moeten vernieuwen, dat kost mij nog even iets te veel  :)
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Gelukkig hoeft niemand meer naar de winkel tegenwoordig om detailfoto's te vinden.
Bij haertle.de foto's gevonden van de 40501 en de 42272.
Zoek de verschillen.
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Er lijken de nodige opschriften, logo's en symbolen te missen.
De bedrukking is wat simpel uitgevoerd vergeleken met de 'normale' bpmz
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
De vouwbalg is anders, de ramen zijn anders.

Groeten,
Ton.
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Het is dus een andere wagon ...
Nu moet je je nog afvragen welke zijn geld het meest waard is, veel geluk daarmee!
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Het verschil is ?12,- per wagon. Op een stam van 8 rijtuigen is dat bijna ?100,-!
Misschien heeft ie iets simpelere bedrukking, maar wel gelijk tp VI (waar het me eigenlijk om te doen is)
Mijn keuze is gemaakt en mijn tp V interregio gaat in de verkoop :)

Bedankt allemaal!
Verschil Start Up en normale H0 modellen.
Lid sinds: 2014

NS - Tijdperk V & VI

offline
Verschil Start Up en normale H0 modellen.
Hallo allen.

Ik was zelf op zoek naar de IC Berlijn rijtuigen van DB bij Marklin. Maar stuitte in deze zoektocht op de modellen uit de Start Up serie.
Zit er veel verschil tussen iets uit de Start Up serie en de normale serie van Marklin behalve de prijs?
Re: Verschil Start Up en normale H0 modellen.
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Verschil Start Up en normale H0 modellen.
Ik heb ook de start up rijtuigen gekocht voor mijn ic Berlijn.
De normale zijn tijdperk 5, met ouderwetse koersborden.
De start up zijn tijdperk 6, met digitale koersborden.

Verder zijn bij de normale alle pictogrammen en symbolen in kleur bedrukt
En bij de start up alles in grijstinten  (vandaar het prijsverschil?)
Re: Verschil Start Up en normale H0 modellen.
denk dat de startrijtuigen in  1:100 gemaakt zijn en niet in 1:87  :)

Re: Verschil Start Up en normale H0 modellen.
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Verschil Start Up en normale H0 modellen.
Ja maar dat is geen verschil. De normale rijtuigen zijn ook 1:100
Re: Verschil Start Up en normale H0 modellen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Verschil Start Up en normale H0 modellen.
 @citaat De huidige normale rijtuigen zijn 1:93,5, althans de 26 meter rijtuigen.
Bij kortere (tijdperk 1, II en III) rijtuigen zijn ze wel 1:87.
Neem bijvoorbeeld de 4 assige umbau rijtuigen, die zijn uitgevoerd in 1:87, want lengte 1:1=19,46 meter en de lengte 1:87=0,224 meter en 19,46/0,224=86,875.
Eigenlijk is het model 0,0003218 (of 0,3218mm) meter te lang. O:-D
Re: Verschil Start Up en normale H0 modellen.
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Verschil Start Up en normale H0 modellen.
En die hebben allemaal in de IC Berlijn gereden?
Over die rijtuigen ging de vraag volgens mij.

Marklin maakt die rijtuigen alleen in 1:100
Re: Verschil Start Up en normale H0 modellen.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Verschil Start Up en normale H0 modellen.
Er zijn nog geen IC rijtuigen in wit/verkehrsrot in de nieuwe schaal verschenen.
Wel in de neurot kleurstelling.

Mvg. Marcel
Re: Verschil Start Up en normale H0 modellen.
Lid sinds: 2014

NS - Tijdperk V & VI

offline
Re: Verschil Start Up en normale H0 modellen.
Het gaat mij inderdaad om de start up IC rijtuigen van DB.
Maar ook of er echt verschillen inzitten? Lees bij rscosworth z´n antwoord, meer grijstinten. Verder nog kwalitatieve veranderingen of houdt het daar bij op?

Gaat mij voornamelijk om de nummers 40501, 40502 en 40503.
Re: Verschil Start Up en normale H0 modellen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Verschil Start Up en normale H0 modellen.
Ik zie bij het origineel de klasse aanduiding en andere teksten ook in het grijs.

http://www.bahnbilder.de
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Topic samengevoegd met een ouder topic van vorig jaar over hetzelfde onderwerp.
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Klasse aanduiding is bij het origineel inderdaad grijs, maar kijk je onder op het schort/schot, dan zie je bij het origineel ook gele pictogrammen. Die zitten er bij de start up modellen er niet op in kleur.
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
 @citaat Misschien kun je met decals de wagen nog kunt opwaarderen.
Andere optie weet ik niet dan eventueel Roco, of LS models etc te kopen, die zien er zeer goed uit.
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Verschil tussen Startup en normale intercityrijtuigen
Kortom,...
Startup mist een drukgang (geel) waardoor schichten en andere symbolen niet aanwezig zijn.
Verder is het startup 2e klasse rijtuig een ander type rijtuig dan de duurdere versie. Wel beide bpmz, maar 234 om 294.
De startup is in periode VI gesitueerd en de duurdere oudere rijtuigen meer eind periode V.
Dit zie je oa door het logo onder de rode streep op de deur.
Ook de balg en de sluitseinen zijn anders. Volgens mij is de Startup een voormalig Eurofima rijtuig. Maar als je de logos als watertransfer kan aanbrengen, is het een mooie aanvulling.

M.v.g.
Marcel