Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Berg(en) maken

Gestart door Angelino dinsdag 30 oktober 2007, 19:13:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Berg(en) maken
Angelino
gast

Berg(en) maken
Hallo,

IK wil eigelijk eens mijn eigen berg gaan maken want dat lijkt me een stuk leuker dan die standaard bergen die je kan kopen..
Maar nu weet ik niet waarmee en hoe ik dat het beste kan doen.
Ik heb wel al een hout om de baan heen geplaats wat berg moet worden en gaten gemaakt (tunnel gaten) (dus een vierkante blok eromheen zal maar zeggen).

Heeft iemand tips? Ideeën?
Re: Berg(en) maken
roerijzer
gast

Re: Berg(en) maken
hoe groot is je ruimte
Re: Berg(en) maken
Gerard
gast

Re: Berg(en) maken
Er loopt al een draadje over het maken van bergen: kijk maar.
Re: Berg(en) maken
Angelino
gast

Re: Berg(en) maken
Nouw bedankt , maar ik vrouw het eigelijk want ik heb het boek Praktisch Handboek Modeltreinen van Bernhard stein
En daar word veel info verteld over modelbouw etc.
Daar staat ook een soort hoofdstuk in met Tips voor de vormgeving van het landschap
Maar daat word aluminiumdraadweefsel gebruik, en dan modelgips voor de bergen..
Maar ik heb totaal geen idee waar ik dat aluminiumdraadweefels (oftewel alu-vliegengaas) kan kopen.. dus daarom dacht ik vraag het eens op een forum en misschien hebben ze daar ook nog wel info... :)
Re: Berg(en) maken
Gerard
gast

Re: Berg(en) maken
Dat alu-gaas is waarschijnlijk wel te koop in de DHZ-winkels als Praxis, Gamma enzovoort. Als ik het goed heb wordt het gebruikt voor horren en dergelijke.
Re: Berg(en) maken
Angelino
gast

Re: Berg(en) maken
Bedankt dan zal ik de volgende keer eens goed kijken bij gamma en/of praxis
Re: Berg(en) maken
Angelino
gast

Re: Berg(en) maken
ja dat is hier 3 min vanaf en de gamma/praxis 5 min :p
Re: Berg(en) maken
rick
gast

Re: Berg(en) maken
Citaat van: Angelino op dinsdag 30 oktober 2007, 21:06:52
ja dat is hier 3 min vanaf en de gamma/praxis 5 min :p

mooier kan je het niet hebben neem dan maar gelijk een zak rotband mee en je kan aan de slag.
Re: Berg(en) maken
woopietrein
gast

Re: Berg(en) maken
Ook Faller heeft het in het assortiment.
Het vraagt wel een goed ribbengeraamte, waar je het gaas overheen spant en een nietschieter. ( een apparaat die wel nietjes schiet).
Let er well voor op, dat de ribben niet verder uit elkaar staan dan de ribben geplaatst zijn, anders steunen de lappen gaas niet op het geraamte.
Daarna met gips verband erover heen en wat verder de berg begipsen en klaar is je stukje Tirol....
Daarna eerst met witte latex de boel inverven, en daarna kan je kleur opbrengen, en de rest gaat met een beetje wil en fantasie gewoon vanzelf.
Re: Berg(en) maken
Angelino
gast

Re: Berg(en) maken
Oké harstikke bedankt voor ideeën ik ga er aan beginnen, en als het iets is geworden zal ik eens een foto laten zien :)
Re: Berg(en) maken
Varekamp
gast

Re: Berg(en) maken
Ik had een compleet handboek, nou ja diverse foto's voor je klaar staan uiteindelijk wil ik het verzenden is mijn logtijd om. Ik zal vanavond het weer opnieuw doen om te laten zien hoe ik mijn bergen heb gemaakt op mijn vorige baan. Ik moet nu weg.

Groet Ronald
Re: Berg(en) maken
Varekamp
gast

Re: Berg(en) maken
Hallo Angelino,

Ben weer terug. Ik zal je laten zien hoe ik mijn bergen gemaakt heb ik mijn vorige baan. Ik zal de foto's erbij plaatsen en commentaar. Wellicht kan je er wat mee en anderen natuurlijk.



Gebruik 6 kantig kippegaas en span dit over de spanten van de berg heen. Niet dit vast. Vervolgens heb ik keukenpapier gebruikt dit smeer ik in met verdunde houtlijm. Op een oude krant leg ik de velletjes keukenpapier en smeer met een kwast de velletjes nat met de lijm. Dit leg je dan op het gaas en je veegt met de kwast met houtlijm het nog een keer na. Leg dan nog een laagje erover, zelfde procedure. Laat dit 24 uur drogen. Het wordt dan goed hard. Zie foto hieronder.



Na uitharding.



Hierna nam ik goedkope tegellijm. Deze maak je vla-dik, zeker niet te dun het moet wel smeren. Je neem een kwast en je smeert de berg in. Je laat dit ook 24 uur drogen. Dit mag dus wel redelijk glad. Na uitharding ga je de 2e laag aanbrengen. Alleen deze laag moet je de tegellijm dik laten en je brengt dan met een kwast  grove klodders aan net als of je rotsblokken neer legt gebruik hiervoor je creativiteit. Ook deze laag weer 24 uur drogen. Het moet dus mooi lichtgrijs opdrogen.

Volgende stap:



Vervolgens heb ik de bergen beschilderd met verdunde verf. Eerst zwart en dan bruin en vervolgens grijs met een vleugje oker erdoorheen. Niet te dik schilderen de verf moet redelijk vloeien en laat de gaten of holen in de rotsen een beetje zwart, dat is in het echt ook zo. Na drogen een kwast pakken met witte verf, deze droog vegen op oude krant en dan de "kammen" op de berg highlighten. Onderop bij de berg had ik alvast de bodem groen geschilderd voor het gras.



Zelf bij mijn locloods een trap omhoog maken kan prachtig met tegellijm en ook trapleuning solderen en deze erin maken gaat goed. Je ziet het effect van highlighten en de zwarte schaduwplekken.



En uiteindelijk kan je de berg gaan bekleden met bomen en struiken

Nou dit was even een uitleg van begin tot eindresultaat. Nogmaals ik hoop dat ik je een hoop heb kunnen vertellen over BERGEN MAKEN.
Succes ermee.
Groet Ronald

Re: Berg(en) maken
Lid sinds: 2006

offline
Re: Berg(en) maken
Kennen jullie in Nederland de produkten van ER-decor (uit België) ?
Ik gebruik al enkele jaren hun hydrofibre-modelleermassa en vind dit een heel goed produkt.

Zie eventueel http://www.er-decor.be/

Guy