Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Bouw van de Hembrug en de baan later (Laatste nieuws 11-2023.)

Gestart door ikke650 maandag 09 mei 2016, 18:22:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Beterschap Erwin, blijf je ook weer lekker volgen in het nieuwe jaar  :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reactie's.

Eindelijk wordt het weer iets beter met de gezondheid, heb een andere 2e kuur gehad.

En weer een stukje verder gebouwd. Bijna de 2e beugel klaar. Misschien vandaag plaatsen op de brug. Dan kan deze verder worden afgebouwd.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Erwin,

Goed om te lezen dat de 2de keur aanslaat en dat het beter met je gezondheid gaat. :) :thumbup: :thumbup:
De 2de beugel voor de brug ziet er zoals altijd weer prachtig uit en zal als het geplaatst is de brug nog mooier maken maar ook dichterbij het eindresultaat.

Groet Michel
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Erwin

Oei blijkbaar heb ik iets gemist, wens je hierbij toch veel beterschap en hopelijk een mooi en gezond 2019.

Ik blijf je vorderingen graag volgen, het ziet er weer heel netjes uit allemaal.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Hoi Erwin,

Fijn om te lezen dat je gezondheid weer beter gaat. Je bouwkunst heeft er niet onder geleden  :D

Groet Ronald  :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Hallo allemaal,

Toch gelukt om de beugel op de brug te plaatsen.
Eerst de beugel verder afgemaakt, en precies op maat gemaakt. En daarna geplaatst.
De wagon staat er met een mal op voor de hoogte van de bovenleiding.
Nu nog verder aankleden en dan nog een kleurtje.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Heel fraai weer  :thumbup:

Erwin even voor mijn beeldvorming , hoever ben je nu met de bouw van de brug nu ongeveer ?.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Hallo Barry,

Wel een leuke vraag.
Zal een opsomming maken van de werkzaam heden die nog komen.

Vaste deel Zaandam zijde moet nog bovenleiding in, en er komt nog een sein in. En nog een kleine details bij de beugel van de bovenleiding.

Het draaideel moet nog de 2e bovenleiding beugel en de bovenleiding zelf. Ook nog de seinen bovenop de brug die stil komen te staan met het opendraaien. Ook hier nog de details bij de beugel van de bovenleiding. En al de witte delen nog schilderen.

Het vaste deel Amsterdam zijde is het meeste werk. Daar moet nog de beugel voor de bovenleiding gemaakt worden en geplaatst worden. Het sein wat hieraan hoort plaatsen en aansluiten. De gehele bovenzijde nog maken. En deze nog schilderen. En de bovenleiding plaatsen. En de onderzijde nog plaatsen, schoren etc.

Middenpijler nog verder de aandrijving afmaken en schilderen. En de kasten voor de kabels maken en plaatsen en nog diverse seinen plaatsen.

De steun pijlers bijna nog helemaal maken, inclusief seinen. En aan 1 pijler een trap.

De vaste pijlers onder de vaste delen nog verder afmaken, en ook de seinen plaatsen.
En de landhoofden nog geheel maken.

En als laatste de besturingskast. Nog alle weerstanden voor alle seinen. En alle connectors van de pijlers gereed maken.

Intussen wel de aandrijving van de echte aandrijving aangepast, er zat teveel speling in. En de besturingskast is de arduino geplaatst en verder even fraaier gemaakt.

Eigenlijk nog genoeg te doen. :P

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reactie's.
Zoals beschreven is de aandrijving aangepast. Er zat nogal wat speling in. Dit kwam door het grote tandwiel. De eerste poging was daarnas een snaar. Maar ook deze bleek door te slippen. Maar nu zit er een soort tandriem op. Moet trouwens nog met brug worden getest. Maar ik heb er een goed hoop in.

Ook de de schakelaar's aangepast voor het open punt en waarop deze is gesloten.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Hoi Erwin,

Er komt heel wat bij kijken om de brug op de juiste manier te laten bewegen, uitdagingen worden weer prima opgelost  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Ziet er indrukwekkend uit Erwin.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Hallo,

@Peter: Dank je wel.  :thumbup: :thumbup:

@Henk: Dank je wel.  :thumbup: :thumbup:

En de beugel is verder afgemaakt, met een luidspreker die ook aan deze beugel hing. Moet deze nog even verder netjes maken.
Een paar foto geprobeerd om dit te tonen. Het is nogal klein. ;)

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Erwin,
Mooie vorderingen alweer, zowel aan de aandrijving als aan de details.
Trouwens, mss een domme vraag, waarvoor werden die luidsprekers gebruikt?

Mvg, Luc
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
dat ziet er schitterend mooi uit erwin. wat een bouwwerk zo'n brug.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Hoi Erwin,

Luidsprekers met beugels zijn mooi gelukt  :thumbup:
Hopelijk werkt je nieuwe aandrijving naar behoren  ;)

Grtz Tony
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Hoi Erwin,

Prachtig werk lever je weer af. Er mooi hoor, maar had je niet van te voren alles in de kleur moeten zetten en daarna pas alles vastlijmen? Mooi hoe je het tandwieltje vervangen hebt en dat de speling nu verdwenen is.

Groet Ronald  :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Hallo allemaal,

@Luc: Dank je wel, en de luidsprekers zaten er voor gevallen als er iets aan de hand was. B.v. voor de scheepvaart etc.

@Tim: Dank je wel, we bouwen voorlopig nog verder.

@Tony: Dank je wel, was allemaal wel erg klein. En aandrijving moeten we nog testen. Komt nog.

@Ronald:Dank je wel. Kleuren van tevoren gaat niet, want dan zit je met het lijmen. En voor mij is het lekker ontspannend om dit lekker op mijn gemak aan de eethoek te doen.


En wederom een update. De beugels zitten erop. Ook al wat kleur aangebracht. Zag dat ik een heel stuk was vergeten. Maar goed, en nu de contacten voor als de brug gesloten was.

Ook weer zo klein. Wel erg leuk om te doen.

En tot slot nog een nieuwe aanwinst. Artitec luikendakwagen, en dan de WPH uitvoering. Kon deze niet dat hij ooit Haarlem als standplaats had. Iemand meer info ? Bij me op het werk helaas niets.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Erwin,
Het zijn de (vele) kleine details die je brug zo mooi maken. :) :thumbup:
En een mooie aanwinst heb je erbij gekregen de wagon van Artitec. :thumbup: :thumbup:

Groet Michel
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Hoi Erwin,

Mooie details wederom. Prachtige wagon  :thumbup: ga je deze nog verouderen?

Groet Ronald  :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Da's een heel aparte wagon, Erwin  ;)

Kende ik ook niet.

Grtz Tony
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Hallo allemaal,

@Michel: Dank je wel, en vond het ook een erg leuke wagen. En kon deze ook, maar niet de standplaats Haarlem. Zelf vermoed ik dat deze eerst in Amerfoort zijn standplaats had.

@Ronald: Dank je wel, en verouderen ? Weet het eigenlijk nog niet. Misschien later.

@Tony: Dank je wel, ik kon deze dus wel, en volgens mij heb of had de VSM deze. En op google kan je mooie afbeeldingen vinden. Vooral op de site geheugen van Nederland. En dan op luikendakwagen. De werking wordt ook getoond. Je kon deze met de hand openen,


Maar nog een kleine toevoeging. Wilde even kijken of ik goed uitkwam met de bovenleiding beugels. En hierbij even beide delen tegen elkaar gezet. En even een rijtuig erop geplaatst.
Zal morgen nog een nieuwe aanwinst plaatsen.
Moest alleen nog even de kwast erbij pakken.

M.vr.gr. Erwin

Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Hoi Erwin,

Prachtig geworden man  :thumbup: ik had eerst nog geen idee waar de beugels kwamen, maar nu zie ik het duidelijk. We een priegelwerkje alles weer in de kleur zetten.
Succes met schilderen  ;)

Groet Ronald  :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Hallo Erwin,

Je laat ons weer.heerlijk meegenieten van je bouwkunsten.

Groet,
Erik
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Hallo Erwin,

Het blijft gaaf om te zien waar je allemaal mee bezig bent! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Hallo allemaal,

@Ronald: dank je wel, heb nu 3 beugels van de 4. Aan die laatste komt nog een signaal voor de scheepvaart.

@Erik: Dan k je wel. En er komt nog meer. :P

@Jeffrey: Dank je wel, en vind het ook erg leuk waar je mee bezig bent. Zelfbouw heeft toch een extra uitdaging.

En bij deze de beloofde update.
Na lang zoeken de Roco plan V met sound AC gevonden.
Erg blij, deze was in nieuw staat.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
 @citaat

Dag Erwin,
Het lijkt alsof de trein op foto 2 er scheef op staat of is dat gezichtsbedrog?

Henk
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Geweldig, die vorderingen die je maakt. Ik hoop jou kunstwerk snel weer ergens in het echt te zien..... :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Dat zijn weer mooie aanwinsten erwin.
De gtu luikdak wagen hebben ze inderdaad bij de vsm. Leuk wagentje. Die plan V is ook schitterend. Mooi treinstel :thumbup:
En ook de bovenleiding beugels zijn mooi geworden. Wordt een mooi geheel :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Hallo allemaal,

@Henk: Beide klopt, de voorkant stand met 1 wiel naast het spoor. En de foto is iets schuin gemaakt. Want ik had me mobiel even tussen de gaten gestoken. Anders was deze te ver weg. Blijft lastig.

@Hans: We komen elkaar vast wel ergens weer tegen, en wie weet tot snel. Nu staat er nog niets gepland.

@Tim: Dank je wel voor je complimenten, wordt allen zeer gewaardeerd.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
 :D Toch een prachtig project , uw brug komt helemaal goed ....

Groeten Freddy

Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Het blijft geweldig om naar je bouw vorderingen te kijken Erwin. :thumbup:
Hoe kom je trouwens aan de onderdelen voor de aandrijving? gebruik je 3D printer?
Bouw van de Hembrug en de baan later (Vaste deel afbouwen)
Hallo allemaal,

@Freddy: Dank je wel gaat goed komen.

@Ad: Dank je wel, en die onderdelen komen van een maat van me. Die koopt wel eens een partij met elektronica en die sloopt ook wel eens een apparaat. En bewaart de onderdelen die nog wel eens te pas kan komen. En een 3d printer hebben we beide niet.

En nog een update.
Liep een beetje vast met het draaideel om verder te bouwen. Daarvoor had ik het vaste deel aan de Amsterdam zijde nodig.
Maar hieraan moet nog aardig wat gebouwd worden. Even om het verschil te laten zien beide vaste delen naast elkaar.

Nu de eerste onderdelen op maat knippen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Vaste deel afbouwen).
Tjonge wat een geweldig project...dat ik dat nu pas 'ontdek' op het forum!
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Vaste deel afbouwen).
Hallo allemaal,

@Marc: Dank je wel.  :thumbup: :thumbup:

En bij deze wederom een update. Alles pas gemaakt en geplaatst met de hoogte van de bovenleiding.
Hierbij gebruikt gemaakt van de eerder gemaakte plaate wagon met een soort tafeltje.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Vaste deel afbouwen).
Erwin,

De grote lijnen van je brug zullen wel klaar zijn nu dus ga je aan de kleine maar mooie details werken vaak zijn het dingen die je niet ziet maar wel nodig zijn om de brug tot zijn geheel te krijgen.
Daarom mooi gedaan weer deze details aanbracht aan je prachtige brug. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Vaste deel afbouwen).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Vaste deel afbouwen).
Hey Erwin,

Het einde van de bouw aan je brug zal wel in zicht komen en ben je vast toe aan het bouwen van een baan om deze brug mooi in je modelbaan te integreren.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Vaste deel afbouwen).
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Vaste deel afbouwen).

Allereerst de beste wensen voor je Plan V, Erwin  :thumbup:
Dat die maar vele malen probleemloos over je mooie brug mag denderen  ;)

Maar goed, dat de nieuw aangebrachte stukken brug in het wit te zien zijn; ik denk telkens dat het zowat af is  :D
Er zit veel meer aan zo'n brug, dan je zou denken.

Grtz Tony
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Vaste deel afbouwen).
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Vaste deel afbouwen).
Dag Erwin.

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! Mat '64 zag ik in mijn jeugd veelvuldig rijden en geeft nostalgische gevoelens bij de foto's :thumbup:
Het is zeker één van het weinige materieel van de NS wat ik wel mooi vind, waarschijnlijk om de eerder genoemde reden.
De bouw van de Hembrug  vordert gestaag en de detaillering is mooi om te zien. :thumbup:
Kom je nu ook zaken tegen tijdens de bouw, dat er afwijkingen zijn tussen de twee bruggen of t.o.v. het origineel?

Groeten,

Erik.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Vaste deel afbouwen).
Hallo,

@Michel: Dank je wel, klopt de grote lijnen is de brug klaar behalve het deel aan de Amsterdam zijde, bij deze ontbreekt de verbindingen aan de bovenzijde. Hier gaat nog aardig wat werk in zitten.

@Peter: Dank je wel, grote lijnen ben ik klaar, maar er moet nog aardig wat werk worden verzet. En de bouw van de modelbaan laat nog even op zich wachten. Helaas is de zolder een tijd een opslagplaats geweest. Ben al aardig aan het opruimen etc. Maar helaas gaat dat bij mij niet zo snel.

@Tony: Dank je wel was ook erg blij met de PLan V, was lastig te vinden. En deze witten delen worden later ook groen achtig grijs. Een deel van het draaideel blijft wit. 24 maart ga ik weer behoorlijk wat foto's maken van de gehele brug.

@Erik: Dank je wel. Bedoel je de bouw van beide vaste delen ? Helaas wijkt het 2e deel ongeveer 2 mm breder geworden, is lastig om dit nu passend te maken. Voor de rest valt het eigenlijk wel mee. En heb deze gekopieerd van het origineel. Sommige details zijn ook helaas moeilijk na te maken, maar kom wel aardig in de richting. Vooral de vergrendeling en allerlei kabels is lastig. En de pijler weken nog het meeste af. Hiermee moet ik ook nog verder.
Nog genoeg te doen.
Hoop dat je dit bedoelde.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Vaste deel afbouwen).
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Vaste deel afbouwen).
 @citaat Dat was inderdaad waar ik nieuwsgierig naar was :thumbup:
Het lijkt mij dat een afwijking bij het nabouwen zo'n groot bouwwerk
niet onoverkomelijk is, maar enkel die 2mm. valt toch nog mee :roll:
Wat is nu precies lastig om passend te krijgen van het tweede deel?

Groeten,

Erik.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Vaste deel afbouwen).
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Vaste deel afbouwen).
Citaat van: ikke650 op zondag 17 februari 2019, 10:22:19
Dank je wel, grote lijnen ben ik klaar, maar er moet nog aardig wat werk worden verzet. En de bouw van de modelbaan laat nog even op zich wachten. Helaas is de zolder een tijd een opslagplaats geweest. Ben al aardig aan het opruimen etc. Maar helaas gaat dat bij mij niet zo snel.

Rustig aan met de zolder Erwin.
Je moet nog met de brug "on tour".
Sowieso nog een keer (of twee) bij de stamtafel Noord-Holland.

Henk
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Vaste deel afbouwen).
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Vaste deel afbouwen).
Het zou misschien ook wel heel fijn zijn als deze brug altijd uit te nemen zou zijn uit de eventuele toekomstige baan.

Er hebben al zoveel mensen van mogen genieten dat het zonde is om de brug een vaste plaats te geven ergens in huis bij jullie  :thumbup: :thumbup:

Hembrug minimaal een keer per zoveel jaar on tour zou ik zeggen  :thumbup:

Als ik mijn eigen tekst zo teruglees klinkt het wel heel claimend, maar ik bedoel het met waardering, het is een waar kunstwerk dat het verdient om bekeken en bewondert en vooral gecomplimenteerd te worden aan de bouwer  :) :)

TOP wat jij hier neerzet en dat je het hier in dit draadje wilt delen  :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Vaste deel afbouwen).
Hallo,

@Erik, Dat klopt, je komt er niet onderhuid van een kleine afwijking in de maatvoering. Want als je net dat deel precies op maat heb moet het tevens ook weer overeen komen met de ander. Dat blijft erg lastig. Maar die 2 mm gaf problemen voor de 2e rijdag in Almere. Daar had ik best wat werk aan, want ik had de rails uitgelijnd tov de zijkanten. Dus dan komen de rails niet overeen met de aansluiting als de brug is gesloten. Deze staan dan 2 mm uit elkaar. En bij de overgangen van het ene brugdeel is de rails niet gekoppeld via een rail as.
En het klinkt raar, maar misschien omdat ik weet zie je het toch.

Dat had ik ook met de spanten, er zit een zeer kleine kronkel in. Was helaas ook niet te voorkomen. Ook was de schuifmaat mijn grootste vriend.

Maar ben zelf wel erg tevreden over het resultaat tot nu toe, er moet evengoed nu nog aardig wat gebeuren.

@Henk: 2 keer  :oops: :eek: ?
En één troost zolder duurt nog wel even, wat een spullen kan een mens hebben.

@Barry: Om de brug uitneembaar te houden hou ik al rekening mee. Zowel voor onderhoud, rails schoonmaken afstoffen etc. De pijlers en de brug zelf wordt voorzien van allerlei stekkers.
Maar het is ook erg leuk om op tour te gaan. A.s. 24 maart is de brug te zien in Lent. (Alleen rijbaar, niet draaibaar ). Deze keer niet op 2 maart op de rijdag in Almere. Dat doe ik weer in het najaar. En misschien weer op de gastendag van het forum. En nog op onze stamtafel Noord Holland.
En snap je tekst, dat is geen probleem. Je bent niet de enige die dat zegt.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Vaste deel afbouwen).
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Vaste deel afbouwen).
Tja, je knutselt wel eens wat, en in jouw geval knutsel je een bruggetje. En dat bruggetje wordt groter en groter en mooier en mooier. En dan volgt op een gegeven moment half (?) spoorminnend Nederland je vorderingen, en wordt het normaal gevonden dat je regelmatig op tournee gaat met je bouwerk om het aan je volgelingen te tonen.
En jij als trotse bouwer doe je dat dan en je vindt t nog leuk ook.
Wat een leuke hobby is dit toch! :thumbup:

Veel succes met de bouw van de laatste (?) fase van je schitterende Hembrug (die ik hierboven heel onterecht als "bruggetje" omschreef).
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Citaat van: ikke650 op woensdag 16 januari 2019, 14:56:20Vaste deel Zaandam zijde moet nog bovenleiding in, en er komt nog een sein in.

Ook nog de seinen bovenop de brug die stil komen te staan met het opendraaien.

Het sein wat hieraan hoort plaatsen en aansluiten.

En de kasten voor de kabels maken en plaatsen en nog diverse seinen plaatsen.

De steun pijlers bijna nog helemaal maken, inclusief seinen.

De vaste pijlers onder de vaste delen nog verder afmaken, en ook de seinen plaatsen.

Nog alle weerstanden voor alle seinen.
Het gedeelte over seinen vind ik erg interessant. Zijn het niet alleen seinen voor de treinen, maar ook voor de scheepvaart?

Hoe gaat het met de gezondheid? Wil het een beetje?
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Vaste deel afbouwen).
Hallo allemaal,

Bij deze wederom weer een update, en iedereen bedankt voor de reactie's.
Af en toe wat andere werkzaamheden leide ertoe dat het eventjes duurde deze keer.

En de gezondheid gaat wel weer redelijk, al zal het altijd een beetje behelpen blijven.

Weer verder met de bovenzijde van het vaste deel.
De eerste delen passen en moeten nu nog vast worden gemaakt.

En voorbereidingen aan het treffen om erover te rijden.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Beugels voor de bovenleiding).
Citaat van: mphoi op woensdag 20 februari 2019, 12:00:44
Het gedeelte over seinen vind ik erg interessant. Zijn het niet alleen seinen voor de treinen, maar ook voor de scheepvaart?


Hallo Martin,

Zag zojuist dat deze vraag nog niet beantwoord was.
Sorry, maar bij deze even goed maken.

De seinen komen zoveel als mogelijk precies overeen met de originele brug. Dus zowel voor de scheepvaart als voor de treinen.
Op de beide dijken stond een sein. En op de brug maar ook eronder en op de pijlers bevonden zich seinen.

De originele tekeningen hebben we hiervoor raadgepleegd en de foto's om precies te bepalen waar deze zich bevond. Voor dit te onderzoeken ben ik met z'n  tweeen en soms hulp van het forum erachter gekomen hoe alles in elkaar zit.
De seinen en de brugbesturing komen van een paneel die we op een kleinere schaal hebben nagebouwd en hierin zit een mega arduino om alles aan te sturen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Vaste deel afbouwen).
Hoi erwin,

Je hebt weer gigantisch werk verzet zo te zien. Top gemaakt hoor, maar wat ik mij afvraag; als je de brug zo dicht bouwt kan je er straks dan nog wel bij om de bovenleiding te monteren en bijv. ook het styreen te schilderen?

Succes met de afbouw.

Groet Ronald  :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Vaste deel afbouwen).
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Vaste deel afbouwen).
Zo te zien, heb je toch weer flink wat "werk" verzet, Erwin  :thumbup:

Ben eigenlijk ook wel benieuwd, hoe lastig het zal zijn om de bovenleiding te monteren  ;)

Grtz en fijn om te lezen dat het wat beter gaat,
Tony
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Vaste deel afbouwen).
Hallo allemaal,

@Ronald en @Tony dank jullie wel voor je reactie. Het volbouwen is precies volgens het origineel, en klopt sommige delen kom je erg lastig bij. Vandaar dat ik zoveel mogelijk al meteen schilder. Geeft trouwens ook een beetje variatie in het werk.
En de bovenleiding kan ik net bij, het meeste werk zit hem in de kopeinde van de brugdelen.
Moet gaan lukken.

A.s. zondag 24 maart is de brug te bewonderen in Lent.

M.vr.gr. Erwin