Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Bouw van de Hembrug en de baan later (Laatste nieuws 11-2023.)

Gestart door ikke650 maandag 09 mei 2016, 18:22:27

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het brugdek :-)
Hallo Erwin,

Ik had een tijdje niet gekeken maar vandaag zeer genoten van je vorderingen. Prachtig gewoon.

Groetjes,

Minto Tighfield
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het brugdek :-)
Hallo allemaal,

@Henk: Dank je wel.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: Heb meerdere projecten tussendoor, anders wordt het te eentonig. Nee hoor valt wel mee, maar de TEE start ik nog een nieuw topic over.

@Harald: Ik heb inderdaad een ouder topic gevonden, en heb daarin ook leuke info gevonden. Alleen jammer dat diverse links foto's etc niet meer geldig en of foto's te zien zijn.
En de interieuren kan ik maar heb hiervoor geen adres gevonden. Maar ken ook het oplossen door de Roco interieurs te verbouwen. Maar daar moet je eigenlijk best wel veel aan veranderen. Ik ben van plan om deze daarom maar zelf te gaan maken. En wat ik ook leuk vind is om werkende lampjes op tafel te maken. Moet nog even nadenken hoe ik dat precies gaat doen.
Maar wel bedankt voor je foto's.

@Michel: Ja was erg lastig, het hersteld zich tot nu toe maar een klein beetje. En de TEE wordt vervolgt.

@Peterke: Dank je wel, :thumbup: :thumbup: :thumbup: maar gelukkig is het weer niet zo erg. Hoop dat het weer hersteld.

@Jørg: Dank je wel voor je waardering, We blijven door bouwen, er lukt altijd wel iets, al kost het dan soms meer moeite.

@Minto: Dank je wel voor je reactie, :thumbup: :thumbup: :thumbup: en we bouwen evengoed door, er is nog genoeg te doen.


En misschien tot vanavond ? Dan hebben we weer een stamtafel in de Rijp.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het brugdek :-)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het brugdek :-)

Dat met je hand klinkt niet best, Erwin  :?

Hopelijk komt dat snel(ler) weer goed.
I'll burn a candle for you  O:-D



Grtz Tony

Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het brugdek :-)
Hallo allemaal,

@Tony: Dank je wel, helaas nog weinig verandering. Op het gemak maar wat verder bouwen. (Zoveel mogelijk)

Momenteel ook nog weinig te melden. Ben wel bijna klaar met het houten gedeelte van het brugdek. Alleen dan nog de roosters op beide uit einden.
Wel een apart gezicht voor me als het brugdek dicht raakt.
Alleen de beide zijde aan de buitenste spant zijde zijn het al 1500 stukjes hout van 8mm lang. En dan nog het middenspant.

Zal hiervan nog foto's plaatsen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het brugdek :-)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het brugdek :-)
Citaat van: ikke650 op vrijdag 09 februari 2018, 08:09:15
Alleen de beide zijde aan de buitenste spant zijde zijn het al 1500 stukjes hout van 8mm lang. En dan nog het middenspant.

Ik neem aan dat je ze geteld hebt?  >:-D >:-D
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het brugdek :-)
Hoi Henk,

Heb ze geteld in een cm, en dan weet je hoeveel er in 2x 1450 cm zit.  :)
Dus heb ik ze dan allemaal geteld ?
Alleen middenpad niet.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het brugdek :-)
Hallo allemaal,

Bij deze weer een update van de brug.
Het houten brugdek ligt er nu op, nu nog verder afwerken en dan nog kleuren.
En op beide einde komen nog roosters.

Dus nog genoeg te doen.

Volgens mij zeggen de foto's genoeg.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het brugdek :-)
Machtig en prachtig :exclaim:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het brugdek :-)
Erwin,

Mooie vorderingen aan je prachtige brug.
De laatste foto is wel een hele mooie zo met het licht aan het eind van de brugdeel. :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het brugdek :-)
-Erwin:
Kan alleen maar zeggen dat het een pronkstuk is en blijft,  :thumbup:
Daar ga je nog veel lof over krijgen.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het brugdek :-)
Erwin

Wauw en nog eens Wauw, hoe prachtig dit is een kunst werk aan het worden.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het brugdek :-)
ik heb volgens mij niet meer dan 11 letters nodig:
SCHITTEREND!!!! :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het brugdek :-)
Hallo,

@Wim: Dank je wel voor je complimenten.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

@Michel: Dank je wel, :thumbup: :thumbup: en vond dit zelf ook een mooie foto. Licht van buiten, en een flauw laag staand zonnetje. En deze scheen recht in de brug. Leek net of er geen eind in zit .

@Jørg: Dank je wel voor je reactie, :thumbup: :thumbup: :thumbup: en eindelijk klaar met de vele houtjes.  :D

@Peter: Dank je wel voor je reactie, :thumbup: :thumbup: :thumbup: en het geeft weer moed om verder te priegelen.

@Tim: Dan heb ik 9 letters nodig DANK JE WEL. En we bouwen nog een poosje verder.

Mannen dank je wel allemaal voor de reactie's ben nu verder met de doorvaartseinen die aan beide zijde zaten van de buitenste spanten. Daarna de kopeinden van het draaigedeelte afmaken. Moet alleen even kijken hoe ik dit ga aanpakken.

Wordt vervolgd.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Begin van het brugdek :-)
Hallo allemaal,

En bij deze de doorvaart lampen. Deze zaten op een soort beugel.
Deze heb ik nagebouwd van foto's.

De lampjes zitten aan de onderzijde.
De eerste 2 foto's is de doorvaart van IJmuiden naar Amsterdam, en de andere laatste 2 foto's is de doorvaart van Amsterdam naar IJmuiden.
De lakdraden zitten nu nog even met een stukje tape tegen de reling. Deze worden later als de spanten vast worden gezet verder aangesloten.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Doorvaartlampen :-)
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Doorvaartlampen :-)
Wat een grote constructie voor die relatief kleine doorvaartseinen! Jouw kennende zal het zeker kloppen met de werkelijkheid. Zal mogelijk te maken hebben met het onderhoud (lampen vervangen etc); misschien waren ze omhoog te klappen om er veilig aan te kunnen werken of zo (?).
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Doorvaartlampen :-)
Mooi hoor Erwin  :thumbup: maar wat een gepriegel knap dat je het kan. :)
Lig je nog op "schema" wat betreft de bouw van de brug of heb je geen schema en bouw je lekker wanneer je kan en wil ?

Groet Michel
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Doorvaartlampen :-)
Prachtig gedaan hoor! Je moet het maar kunnen zeg.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Doorvaartlampen :-)
Hallo,

@Hans: Dank je wel, en vond het zelf ook wel apart. En wat je schrijft dat het een beugel is om op te klappen. Volgens mij is dat ook zo, anders hang je ergens op z'n kop aan de brug. En er hoort eigenlijk nog een verbinding verticaal aan beide kanten, maar twijfel een beetje of deze erop komen. Wordt wel erg veel. En de grote en dikte komt wel aardig overheen, met het origineel.

@Michel: Dank je wel, maar of ik nog op schema lig weet ik eigenlijk niet. Doe het op mijn gemak, en net wat je schrijft als het kan.

@Maarten: Dank je wel, soms doe ik het gewoon en kijken of het lukt. En als het niet bevalt slopen we het weer of veranderen het weer. Gebeurd ook regelmatig.

M.vr.gr. Erwin

Edit, nog even een foto geplaatst van het origineel, sorry voor de matige kwaliteit.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Doorvaartlampen :-)
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Doorvaartlampen :-)
Prachtig , wat een geweldig stuk geduldig vakmanschap  :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Doorvaartlampen :-)
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Doorvaartlampen :-)
Inderdaad jammer dat de foto van het origineel niet echt duidelijk is. Ik herken daarop jouw constructie maar gedeeltelijk terug, ook lijkt het alsof het scheepvaartsein er verdaaid aan hangt.
Maar jouw bouwwijze kennende zal het vast kloppen en zal je constructie op meerdere bronnen gebaseed zijn.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Doorvaartlampen :-)
Hallo,

@Barry: Dank je wel, doe me best.

@Hans: Dank je wel voor je reactie. Klinkt misschien vreemd. Maar ik heb veel foto's van de brug. Het is dan ook maar net te zien allemaal. Op de ene foto zie je klein stukje en de volgende zie je net weer een ander stukje. Deze hingen alleen op het draai gedeelte en van de beide doorvaarten zat deze halverwege. Als men vroeger een foto maakt ging het niet zozeer om de details, maar om zoveel mogelijk op de foto te krijgen. Van de doorvaart naar IJmuiden heb ik maar 1 foto en van de doorvaart naar Amsterdam heb ik er meerdere. Maar deze constructie is net na 1965 aangebracht. Eerder zaten deze lichten er ook op, maar zonder de beugel. En ik heb zelfs een foto dat bij de doorvaart aan beide zijde deze lichten zaten. Waarschijnlijk mocht je eerst vanuit beide zijde door 1 doorvaart, en later werd het 1 richting.

Heb nog 2 foto's toegevoegd, de eerste is rond 1975 en de 2e net voor de sloop in 1982. Allen genomen van de doorvaart richting Amsterdam.


M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Doorvaartlampen :-)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Doorvaartlampen :-)
Hoi Erwin,

Het blijft een genot om de brug steeds verder te zien groeien, heb je een eind datum in je hoofd wanner het geheel klaar zou moeten zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Doorvaartlampen :-)
Hallo Peter,

Dank je wel voor je reactie, en een datum heb ik niet echt. Kijk wel hoever ik kom. Hoewel op het eind van het jaar klaar of bijna klaar te zijn met de brug. En dan moet deze nog geplaatst worden.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Roosters geplaatst :-)
Hallo allemaal,

Van het weekend de roosters gemaakt en geplaatst. Vind het zelf wel geslaagd, al moet het nog verder worden afgewerkt.
Ook een standaard gemaakt waaraan een aantal stekkerdozen en wat kabels zaten. (Krijgen nog verder een kleurtje).
Wat Tony al eerder eens aangaf, dit worden de kabels die op beide kopeinden zaten.
En op de uiteinden komen er nog een paar. Maar die worden weer veel later geplaatst.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Roosters geplaatst :-)
Netjes. :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Roosters geplaatst :-)
-Erwin:
Mooie afwerking van de kopse kanten,  :thumbup:
Misschien heb ik er overgelezen, maar waarom werd er een rooster aan de uiteinden geplaatst?
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Roosters geplaatst :-)
Erwin

Heb je heel erg mooi gedaan die roosters  :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Roosters geplaatst :-)
Hallo,

@Wim: Dank je wel, en voor je  :thumbup:

@Jørg: Dank je wel voor je waardering. En weet niet of het al eens ter sprake is gekomen. Maar de roosters zaten erin voor de delen die eronder zaten. Er zat o.a. een mechanisme onder voor het handmatig opendraaien van de brug in nood gevallen. Maar ook sensoren om te zien of de brug geheel en beveiligd gesloten was. En ook mechanisme voor de rails op te vullen als de brug was gesloten.

@Peter: Dank je wel, en de roosters heb ik gemaakt van de spat deksels van Ikea. Is veel voordeliger als de modelbouw zaken voor deze roosters.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Roosters geplaatst :-)
-Erwin:
Dank voor de verhelderende uitleg,  :thumbup:
Moet idd een uitneembare vloer zijn om aan het mechanisme te geraken,  :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Roosters geplaatst :-)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Roosters geplaatst :-)

Dat is weer fraai priegel- en knutselwerk wat je ons voortovert, Erwin  :thumbup:

Heel fijn gaas kun je ook maken van de zonwering-schermpjes voor auto's.
Eventueel gedrenkt in verdunde houtlijm en gedroogd is het nog steviger.

Gaat het al beter met je handen ?

Grtz Tony
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Roosters geplaatst :-)
Alternatief 2 voor fijn gaas is een thee zakje.
De groene thee van zonnatura wordt in een prachtig gaasbuideltje verkocht.

Maar dit spat scherm misstaat ook niet. Komt misschien zelfs beter over bij zo een enorm bouwwerk.

Mvg Robin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Roosters geplaatst :-)
Hallo,

@Jørg:  :thumbup: :thumbup:

@Tony: Dank je wel, en zo'n spat deksel kost ? 2.99 en heb ik meteen voor de gehele brug genoeg. Want helemaal bovenop komt een soort kraaiennest. En deze had ook roosters als vloer. En deze zijn van RVS.

En met de hand (rechts) gaat wel langzaam. Waarschijnlijk komt het dat mijn dempingen in mijn wervelkolom verdwijnen. En dan komt je zenuw klem te zitten. Nu krijg ik therapie om mijn houding ietsje te veranderen, En daar heb ik tot nu toe maar een klein beetje vooruitgang in. Volgens mij is het dan ook maar een soort tijdelijke oplossing, we zullen het zien. Maar ik kan wel langzaam verder bouwen.

@Robin: Dank je wel, zal deze tip wel onthouden, kon deze niet. Van die spatdeksel was een tip van een collega. Deze is van RVS en kost ? 2.99. En heeft een doorsnede van 32 cm. En als ik via een modelbouw winkel had ik een stukje van 5 bij 8 cm voor ? 5.00. Dan is deze ook van RVS.
En geheel bovenop komt ook nog een stukje.

M.vr.gr. Erwin

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Roosters geplaatst :-)
ziet er weer prachtig uit erwin. het begint al heel wat te worden zo. gaaf.
voor je het weet kan je er een baan omheen gaan bouwen >:-D
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Roosters geplaatst :-)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Roosters geplaatst :-)
Citaat van: ikke650 op woensdag 21 februari 2018, 08:30:57
en de roosters heb ik gemaakt van de spat deksels van Ikea. Is veel voordeliger als de modelbouw zaken voor deze roosters.

En daar kom je nu mee aan!
Ben ik net bij de Ikea geweest.
Nou ja, heeft mijn vrouw ook weer een extra uitje.  :-) :-) :-) :-)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Roosters geplaatst :-)
Hallo,

@Tim: Dank je wel voor je complimenten, en het gaat inderdaad al wat worden.

@Henk: Oei, laat je vrouw het maar niet weten, kan je nog een keer een leuk uitstapje maken met je vrouw.  >:-D

Ben bezig met het kleuren van het brugdek, zal hiervan nog een update plaatsen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Roosters geplaatst :-)
Erwin,

Mooie update weer van je prachtige brug.
De roosters staan mooi en bedankt voor je uitleg wat betreft functies van de roosters op sommige delen van de brug weer wat geleerd. :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Brugdek bijna klaar :-)
Hallo allemaal,

Zoals beloofd de update van het brugdek.
In 3 middagjes, het gehele brugdek gekleurd.
Moet hier en daar nog ietsje bijwerken. Maar het grootste gedeelte is klaar van het brugdek.

Foto's in 2 delen geplaatst.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Brugdek bijna klaar :-)
En deel 2.

Prettige avond.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Brugdek bijna klaar :-)
Wat een monniken werk, maar het resultaat mag er zijn.

Gr.
Piwie.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Brugdek bijna klaar :-)
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Brugdek bijna klaar :-)
Fantastisch mooi resultaat zeg!!! Echt realistisch, vooral die laatste 3 foto's zijn schitterend.

Oh ja, had ik al gezegd dat ik het een mooie brug vind?!?
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Brugdek bijna klaar :-)
Erwin,

Het brugdek ziet er prachtig uit. :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Brugdek bijna klaar :-)
Erwin

Jij kan je ook wel lekker bezighouden, ziet er echt top uit hoor gewoon prachtig wat je aan het maken bent.  :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Brugdek bijna klaar :-)
Hallo allemaal,

@Piwie: Dank je wel, en ben zelf ook trots op het resultaat.

@Hans: Dank je wel, en de laatste 4 foto;s heb ik meer licht gebruikt. Maar vond ze zelf ook goed geslaag.

En weet niet of je het had gezegd, maar dank je wel.

@Michel: Dank je wel voor je compliment, had de brug op de tafel staan, en heb er ook een poosje naar gekeken. Omdat het ik het geslaagd vond en wat ik nog verder moet afwerken aan rails en kleine stukjes die ik had overgeslagen.

@Peter: Ben lekker op mijn gemak bezig, en dank je wel. Vind het resultaat ook meer als geslaagd. Nu dat gedeelte afwerken en gaan we weer een stap verder.

Moet nu nog een paar kleine veranderingen doorvoeren. Zag ook dat ik de kasten voor de reddingsboeien aan de verkeerde kant. En de houders voor de doorvaart lichten een beetje aanpassen.

En de handbesturing voor de brug verder afmaken (niet optioneel).

Wordt vervolgd.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Brugdek bijna klaar :-)
Erwin,

Ziet er goed uit dat brugdek.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het als geheel er nu uitziet.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Brugdek bijna klaar :-)
Hallo Bas,

Dank je wel voor je waardering.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
En een totaal beeld volgt even later.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Brugdek bijna klaar :-)
Ik wacht geduldig af O:-D
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Brugdek bijna klaar :-)
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Brugdek bijna klaar :-)
Erwin,

Hoe heb je de brugdekken (het hout) zo mooi op kleur gekregen?
Met beits of?...
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Brugdek bijna klaar :-)
Hallo,

@Bas:  @citaat :thumbup: :thumbup:

@Barry: Deze had ik eerst met een kleurpigment voor in water. Deze had ik voor licht hout donkerder te krijgen. ( Niet voor de hobby).
Maar dat werkte niet echt lekker, dit kwam omdat het hout een beetje vettig is.
Nu gebruikte ik orange en een klein beetje blauw en de rest met zwart aangemengt uit tubes plakaatverf van de Ac....
Als je deze vervolgens sterk verdund met water heb ik dit effect gekregen.

Lukt perfect.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Brugdek bijna klaar :-)
Hallo allemaal,

En ja weer een update, de laatste stukjes van het brugdek. Er liep namelijk ook nog een deel van de handaandrijving over het brugdek. Deze zat over het brugdek, en gelukkig goed gelukt.

Zie de foto's.

Ben al aardig op weg.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Brugdek bijna klaar :-)
-Erwin:
Het aanbrengen van die details is echt een toppertje,  :thumbup: