Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bouw van de Hembrug en de baan later (Laatste nieuws 11-2023.)

Gestart door ikke650 maandag 09 mei 2016, 18:22:27

0 leden en 5 gasten bekijken dit board.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Lid sinds: 2017

Ecos2, Marklin, Roco, Brawa, viessman,

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Wat een geweldige brug is er gebouwd
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Hi Erwin,

Plaats je het "verzets" verhaal hier nog.
Leuk als een beetje WW2 oorlogs geschiedenis van de brug.

groet
Harald
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
"Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog heeft de Duitse bezetter geprobeerd de brug op te blazen met explosieven. Om dit te voorkomen zwommen in de nacht van 26 op 27 september 1944 twee mannen van het verzet, tevens lid van de Zaanse zwemvereniging Neptunus, Jaap Boll en Remmert Aten, naar de middenpijler van de brug, waar de Duitsers 400 dozen met ieder 3 kilo explosieven hadden aangebracht met de bedoeling de brug deels open te draaien en dan te laten ontploffen. Na enkele uren waren de explosieven tot zinken gebracht. Later kwam wat verpakkingsmateriaal bovendrijven waardoor de Duitsers het ontdekten. Ze brachten wederom explosieven aan, waarna Remmert Aten er weer heen is gezwommen. De Duitsers hebben pas na de oorlog gehoord dat de verzetslui geen gebruik van een bootje hadden gemaakt. De brug is als een van de weinige spoorbruggen onbeschadigd de Tweede Wereldoorlog doorgekomen."

Bron ===> klik
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Bedankt Wim.
Het verhaal van Erwin was alleen een stuk langer dan de beknopte versie van Wiki.

groet
Harald
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Dat waren nog eens helden, maar sinds wanneer is een verhaal uit WOII leuk.  :O
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
 @citaat Het verhaal van mijn geboorte ...  :D
En de keer dat mijn speelmaatje (konijn Hansje) verdwenen was. 'k Kreeg er later ook een stukje van. ;)
.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Citaat van: nobody op vrijdag 24 november 2017, 16:45:36
@citaat Het verhaal van mijn geboorte ...  :D
En de keer dat mijn speelmaatje (konijn Hansje) verdwenen was. 'k Kreeg er later ook een stukje van. ;)
.

Wim, ik reageerde meer op tekst in post 1301.

Jouw geboorte is en blijft altijd een wonder en over het verhaal van je konijn Hansje heeft iemand later nog een liedje gemaakt. ;)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Hallo allemaal,

Bij deze even nog een reactie op de vorige berichtjes.

@Wil: We zijn  inderdaad even lekker aan het prutsen, en het is wel erg leuk dat je langzaam vooruitgang ziet. Al zijn het nu allemaal kleine deeltjes. Nu nog maar een paar dan is dat klusje klaar.

@Jørg: Dank je wel, en moet er nu nog een paar dan kan ik dit deel een kleurtje geven. En bouwen we verder aan het draaideel.

@Harald: Dank je wel, en ik vind het altijd lekker om rustig verder te bouwen. En voor mij is het lekker ontspannend.

@Michel: Klopt het zijn de kleine dingen die het doen. Maar het wordt nu wel steeds mooier.

@Peter: Dank je wel, en het zijn allemaal kleine details die nu worden aangebracht. Vordert nu wel een keer.

@Tony: In China hebben ze ook mooie bruggen. En hoe ouder je wordt hoe sneller de jaren gaan, voor mijn gevoel.

@Modelbouwer: Dank je wel en welkom op het mooie forum. En erg leuk dat je me draadje heb bezocht.

@Harald / Wim / Tom: Zal het verhaal zo even plaatsen. Alleen leuk is het eigenlijk niet, maar wel intressant. Want dit is 1 van de weinige bruggen die geen schade heeft gehad tijdens de oorlog.

En zal nog even de laatste update plaatsten.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Hallo allemaal,

Bij deze de tekst van de oorlog.

Veel leesplezier.





Een verzetsdaad van allure - Een sabotage avontuur onder water.

Bron: Brons Uitgave van de Vereniging Dragers Bronzen Leeuw en Bronzen Kruis

Het is september 1944. Spoorwegstaking. De Duitsers die eindelijk beseffen, dat hun Reich ten einde loopt, zijn overal in de weer om alles wat overeind staat, te vernielen. Zinloos natuurlijk, maar tot het laatst toe willen zij demonstreren, hoe fataal het systeem is dat zij velen jaren hebben verdedigd. De doffe klappen van de springladingen zijn overal in het land te horen.

Havens, werkplaatsen, bruggen, kranen, alles valt onder de satanische woede van het Duitse monster. In de machtige middenpijler van de grootste draaibare spoorbrug van het vaste land van Europa, de Hembrug over het Noordzeekanaal, ligt 1500 kilogram springstof Zodra de geallieerden doorbreken, willen de Duisters de brug een stukje opendraaien en de lading springstof tot ontploffing brengen. Niet alleen zal de brug hierdoor worden vernield, maar tevens zal het Noordzeekanaal zodanig worden versperd, dat geen schip meer kan passeren.

Het verzet komt in opstand. Er wordt een plan ontwikkeld deze misdaad te voorkomen. De vernietiging kan worden verijdeld door onder water te trachten de springstoflading te verwijderen. Begin september wordt een poging daartoe ondernomen door Jv. Heijningen en K. Klinkenberg. Twee-en-een-half-uur vochten zij in en met het koude water.

Bij de middenpijler aangekomen bleken de electrische kabels die over de bodem van het Noordzeekanaal lagen, te zijn verschoven, zodat ze precies voor het pijlergat hingen. Daar was niet op gerekend en onverrichter zake moesten zij terugkeren.

Een tweede poging, die meer succes zou opleveren werd enige weken later ondernomen. Twee zwemmers, beiden lid van de Zaandamse Zwemvereniging "Neptunus", waren Rernmert Aten (48) en Jaap Boll (23).

In het " Dagblad voor de Zaanstreek De Typhoon " van 29 september 1947 verscheen het verhaal over deze ongelooflijk gevaarlijke actie. Wij laten dit - mede ook door het verdwijnen van de Hembrug 1983 - onverkort volgen.

"Na dagenlange besprekingen, spionage en oefenen in het Zwembad begeven zich in de nacht van 26e op 27e september 1944 vier mannen op weg naar de plaats van de afspraak: de pontwachterswoning in de nabijheid van de Hembrug. Het waren Remmert Aten, Jaap Boll en nog twee verzetslieden, waar Remmert om had gevraagd, Cees Standhardt en Siem van Nugteren. Cees en Siem waren beide voorzien van sten-guns om Remmert en Jaap te beschermen in geval van problemen.
...

Een plan de campagne wordt opgesteld in de woning. De twee mannen die op de kant achter bleven, verscholen zich onder een steigertje aan het Noordzeekanaal met het zicht op de Hembrug, zij zullen veiligheidshalve pas op het laatste moment van hun sten-guns gebruik mogen maken. Het wordt middernacht... Buiten is het donker en koud, de zwemmers, Jaap en Remmert, maken zich gereed om te water te gaan, gekleed in zwembroek en donkere trui met lange mouwen.


Om half één is het tijd om te vertrekken. De zwemmers gaan voorzichtig te water, de twee begeleiders op de kant achterlatend. Na ca vijf minuten komt er al leven op de brug, die zwaar wordt bewaakt. Een grote schijnwerper wordt op het water gericht en zoekt de oppervlakte af. "Let op... ontdekt". fluisteren de mannen op de kant elkaar toe. Schor van emotie. Maar dan gaat de lamp uit en wordt alles rustig op de reusachtige brug. Ondertussen zwemmen de twee mannen, langzaam en geluidloos vanaf de steunpijler in de lengte richting van het kanaal naar de hoofdpijler, het laatste stuk zoveel mogelijk onder water zwemmend, bereiken zij de hoofdpijler, zonder gezien te worden. Nu komt het gevaarlijkste en het meest riskante deel van het werk. De wekenlange oefeningen moeten thans in praktijk worden gebracht.


De longen vol lucht...onder water en zo diep mogelijk tastend zoeken naar een opening tussen de stugge electriciteitskabels. De kabels zijn wat naar buiten gestulpt en moeten uit elkaar worden geduwd. Pas dan kan tussen de kabels door het binnenste van de stalen koker worden bereikt en kunnen de zwemmers weer snel naar de oppervlakte stijgen.

In de donkere koker zijn de zwemmers betrekkelijk veilig, want ze zitten als het ware opgesloten. Het waterdichte zaklantaarntje bewees goede diensten. Onvoorbereid zijn ze niet, want op tekeningen is precies aangegeven waar de klimijzers zich bevinden die omhoog naar het mangat voeren. Als apen klauteren de mannen omhoog tot waar de buis zich naar binnen buigt. In die buiging liggen vierhonderd dozen, gevuld met rollen Donarit, een van de gevaarlijkste springstoffen. En hier gaan zij aan het werk. Eén van hen licht de dozen uit de opening en geeft ze behoedzaam aan zijn makker, die ze voorzichtig in het water laat glijden.

Herhaaldelijk klinkt een doffe plons, gevolg door een gespannen stilte. Zal het stappen van de onzichtbare schildwacht, enkele meters boven hen plotseling ophouden ten teken dat de man aandachtig staat te luisteren ? Maar regelmatig klinkt de stap en opnieuw glijdt een doos in het water. Vierhonderd dozen van elk bijna 4 kilogram, en dus vierhonderd kansen dat de schildwacht iets bemerkt en alarm slaat.

Maar iedere doos, die omlaag glijdt, is als een juichkreet "Het lukt! Het lukt!

En terwijl de mannen in de pijler hard werken om niet in tijdnood te komen, staan de twee andere nog steeds aan de kant op hun post. Het wordt twee uur, drie uur, vier uur, half vijf. Nog niemand terug..... Zij kijken elkaar goed aan. De dageraad breekt aan. En dan gaan de mannen beseffen: "Die zien we nooit weer terug, bevangen door de kou, verdronken?" Mochten de zwemmers niet terugkomen, dan zal de den de wapens meenemen en de ander de kleren, want er mag niets worden achtergelaten. De mensen, die met inzet van hun leven gastvrijheid hebben verleend, mogen niet in gevaar worden gebracht.

Intussen is de horizontale tunnel van 6 meter lengte ( middellijn van de pijler is 12 meter), 60 cm breed en 60 cm hoog eindelijk helemaal leeg. De mannen zijn moe en hijgen. Met open monden, want zelfs hun adenhaling zou hen kunnen verraden, en niet alleen hun leven maar van de vele anderen, in gevaar brengen.
Ze aanvaarden de terugtocht. Opnieuw de longen vol lucht, het tasten naar de opening tussen de kabels in de diepte, het snelle stijgen en daama de moeilijke opdracht om ongemerkt de wal weer te bereiken. Vier lange uren hebben de mannen gewerkt. Steeds weer de haast ondraaglijke spanning en de teleurstelling, wanneer de eerste dozen springstof blijven drijven en de angst dat de uitgang hierdoor geblokkeerd zou worden. Maar daamaast de voldoening, wanneer de dozen springstof, van water doortrokken ...

( Jaap Boll zegt daar zelf over: "Ik drukte met de voet dozen onder water zodat ze naar de bodem van het kanaal verdwenen )". De nauwelijks te onderdrukken lust, luidkeels te juichen, wanneer het laatste pakje is verdwenen.

En ondertussen zaten de twee jongens behoorlijk in hun rats omdat Remmert en Jaap zolang wegbleven. Immers pas na 4 uur verschenen die twee weer uit het water van het Noordzeekanaal.

Wanneer de mannen aan de wal komen en door hun vrienden worden opgewacht is aan de martelende onzekerheid een einde gekomen en is er onuitsprekelijke blijdschap. En boven op de brug loopt de schildwacht, heen en terug, zich bewust van zijn taak en onbewust van de moedige daad, die slechts enkele meters onder hem werd verricht.

Jaap Boll verteld nog: "Na afloop werden wij liefderijk opgenomen in het huisje van de pontwachtersfamilie Prinsen.
Mevrouw Prinsen had voor een warm bad gezorgd. In een heerlijk teiltje kwamen we weer wat bij ".
Want ook dat was nodig. Een van de mannen uit de eerste poging is later opgenomen in het ziekenhuis wegens doorstane ellende en kou. Remmert Aten en Jaap Boll mankeerden gelukkig niets na hun huzarenstukje.

Noot: Ongelukkerwijze ontdekten de Duitsers later, door drijvend verpakkingsmateriaal, dat er iets was. ...

Toen bleek dat er opnieuw een springstof was aangebracht, is Remmert er alléén naar toe geweest, een daad waarvoor hij na de oorlog persoonlijk door Koningin Juliana werd onderscheiden met de Bronzen Leeuw. Tijdens die tweede tocht naar de HEMBRUG constateerde Remmert, dat de gehele middenpijler rondom voorzien was van een metersdikke prikkeldraadversperring, kennelijk omdat de Duisters dachten, dat verzetslieden met een roeibootje waren gekomen en via het stalen deksel bovenaan de kabelkoker naar binnen waren geklommen.

(Die veronderstelling vernam Jaap na de oorlog, als hij hoofdrechercheur in dienst van de P.O.D., en later P.R.A. was tijdens een bezoek aan het Huis van Bewaring te Amsterdam, om uit hoofde van zijn functie, de beruchte SD-er Viebahn te verhoren. Op zijn vraag of er dan geen bewaking op de HEMBRUG was, bleef Viebahn het antwoord schuldig).

Na de oorlog werd bekend, dat 4 Duitsers werden gefusilleerd wegens plichtsverzaking. Overigens werd de HEMBURG en omgeving bewaakt door 28 Duitsers.


Remmert Aten is geboren in 1896 en overleden in augustus 1984 to Zaandam. Prinsen, Cees Stanhardt en Siem van Nugteren zijn overleden op hoge leeftijd.

Jaap Boll werd in maart 1952 onderscheiden met het Kruis van Verdienste door Koningin Juliana, omdat hij in belang van het Koninkrijk heeft gediend als lid van een illegale organisatie in Noord-Holland. Het Kruis van Verdienste werd hem op 11 juni 1952 uitgereikt door de Consul J.H.G. Hanson, te Laos.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
 @citaat Erwin: Hartelijk dank, voor deze belangwekkende informatie. :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Hi Erwin,

Interessant verhaal.
Wat is er eigenlijk met de brug bij Velsen in WW2 gebeurt ?

groet
Harald
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Hallo,

@Wim: Graag gedaan  :thumbup: :thumbup:

@Harald: Veel weet ik niet van deze brug. Wat ik dan weel weet is dat ze het spoor aan de zeezijde gebruikt hebben voor autoverkeer. Over de rails zijn platen gelegd om toch aan de overkant met de auto te komen. Velsertunnel was er toen nog niet. En de pont had geen kolen.

Ben hier eigenlijk nooit diep ingedoken.

Voor degene die de brug bij Velsen niet kan.

Bij deze een filmpje van YT.



M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
-Erwin:
Dank voor het plaatsen,  :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Hi Erwin, bedankt.

groet
Harald
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Citaat van: ikke650 op dinsdag 28 november 2017, 16:55:35
Bij deze een filmpje van YT.
Erg bedankt :exclaim: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
@Harald, vlgs Wikipedia is de brug onbeschadigd de oorlog doorgekomen

edit: sorry, was even in de war met de Hembrug, van deze brug kan ik ook niets vinden
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Erwin,

Afgelopen zaterdag sprak ik een kennis die een cineast kende die een film over de Hembrug heeft gemaakt.
De cineast woont naar zijn zeggen tegenwoordig in Londen.
Hij wist de naam niet meer, lag op het puntje van zijn tong, maar kwam er niet uit.  :( :(
Zodra de naam hem te binnen schiet neemt hij contact met mij op.

Henk
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Hi Peter,

Genoeg te vinden hoor, zeker als je dit draadje leest.

groet
Harald
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
@citaat Fantastisch oorlogsverhaal Erwin, dat waren nog échte helden!
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Hallo allemaal,

Heren bedankt voor de reactie's en Henk als je wat hoort graag, alvast bedankt. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

En bij deze de nog beloofde update, nog een paar onderdeeltje's dan kan ik de delen waar je ook zo wat lastiger bijkomt beschermen tegen de weersinvloeden.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
De afgelopen dagen met veel plezier dit draadje van begin tot eind doorgelezen. Wat mooi om dan van het prille begin de brug te zien ontwikkelen tot hoever het nu al is. Prachtig. Ik kom oorspronkelijk uit de Zaanstreek, dus ken de brug wel. Maar nooit gerealiseerd dat er dan bovenin zo'n brugwachtershuis(je) zit. Ook de hele geschiedenis en het specifieke ww2 deel pak je dan meteen mee. Bedankt voor de lees en kijk plezier !
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Erwin,

Ik blijf het verbluffend mooi vinden hoe jij deze brug in details nabouwt.

Top!

Groet Ronald  :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Erwin

Het word prachtig die brug van je, en details je die zijn er genoeg op denk ik.  :P
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Hallo,

@Ed: Dank je wel voor het doornemen van het gehele draadje, En leuk om te lezen dat je ook uit de buurt kwam.

@Ronald: Blijf het ook mooi vinden dat je toch telkens een stukje verder komt. Er is nog veel werk te doen, dus zal nog lang schrijven hier.

@Peter: Dank je wel, maar er komen er nog genoeg. Ben wel eindelijk klaar met alle kleine tussenverbindingen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Hallo allemaal,

Bij deze weer een update, en anders als de laatste paar update's.
Ben namelijk eindelijk klaar met alle verbindingen in het spant.

Nu ben ik verder gegaan met de onderzijde van het spant.
Ter vergelijking heb ik het andere spant eronder gelegd.

Nu alles even een kleurtje geven, en verder afwerken. Dan ga ik verder met het middenspant.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
-Erwin:
Ziet er weer stevig uit,  :thumbup:
Die verbindingsstukjes die elkaar kruisen, lijm je die ook tegen elkaar, want er zit toch een spatie tussen?
Zoals te zien op foto 4 en 5.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Hallo Jørg,

Deze zijn gelijmt. maar er zit een heel klein stukje kunststof tussen.
Dit heb ik gedaan omdat anders het midden teveel naar mekaar gaan. Dit was bij  het origineel oook aan elkaar gemaakt maar door een andere constructie. Dus hier zat geen opvulling tussen. Er was dus 2 extra metalen platen om het kruis vast te maken.

Waar ik wel had opgelet was dat beide kanten verschillend waren, dit kwam doordat het een oneven aantal kruizen had.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
-Erwin:
Ok top,  :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Erwin,

Mooie vorderingen weer aan de mini Hembrug. :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Erwin

Ik dacht ik wat werk had aan mijn station, maar dit is er niets tegen het word echt prachtig  :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Hoi Erwin,

Misschien ooit overheen gelezen of vergeten, maar maak je bijvoorbeeld voor die "metalen" platen een malletje, of teken je alles uit ?

Grtz Tony
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Hi Erwin,

Met of zonder "spatie" ertussen het blijft veel werk.
Wat een geduld moet je hebben, alleen het schilderen al, maar ach bij de echte brug deden ze er waarschijnlijk ook een jaar over om van het begin naar het eind te schilderen.

groet
Harald
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Hallo,

@Jørg: Graag gedaan.

@Michel: Dank je wel, TOP. Maar moet nu wel een vergrootglas gaan gebruiken.  :D :D

@Peter: Het is een beetje werk allemaal, maar daarvoor is het ook een hobby. Als alles snel klaar is wat moet je dan doen ?

@Tony: Wet inderdaad niet of het ergens staat, maar ik heb bijna nergens een mal voor. Want elk deel is anders dus teken ik alles uit en snij of knip dan alle deze op maat.

@Harald: Dank je wel, en dat klopt, de schilderklus werd in delen uitgevoerd. Koste enorm veel geld en ze waren meteen een hele poos aan het werk.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Hallo allemaal,

Even rustig op het forum, maar ben wel weer verder aan het bouwen aan het middendeel. Dit ter voorbereiding van het brugdek.
Het spant is tot zover klaar dat deze er later op kan worden gemaakt aan het middendeel.

Nu de doorgangen gemaakt voor het gedeelte waar de aandrijving van de brug zich bevond. Hieronder was een kleine ladder naar de kasten en de aandrijving van de brug.

Ook in Houten geweest, en daar een aantal zeer leuke foto's gekocht van de brug. Ook diverse forummers gezien en gesproken.
De foto's zal ik inscannen en ook op het forum plaatsen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
-Erwin:
Ziet er weer top uit,  :thumbup:
Ook leuk je nog gesproken te hebben op de beurs, lijkt wel een herhaling van de gastendag maar dan in Houten.  :-)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Erwin er komen steeds weer herinneringen boven van de echte hem brug toppie

Fred
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (En we bouwen weer verder :-)
Hallo,

@Jørg: Was inderdaad leuk je gesproken te hebben, maar het was dan deze keer wel zonder brug.

@Fred: Dank je wel en leuk dat het toch herkenbaar is.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Originele foto's :-)
Hallo allemaal,

Zoals eerder geschreven bij deze een paar originele foto's.

Foto 218: Hembrug met daarop een groene Plan T of Plan V, meerdere stellen gekoppeld. foto genomen op 26 mei 1967.

Foto 219: Hembrug helaas geen datum en of naam van de boot.

Foto 220: Hembrug opname 26 Mei 1967.

Foto 221: Hembrug opname onbekend maar wel voor 1970.

Foto 222: Hembrug Opname 26 mei 1967.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Originele foto's :-)
Hallo allemaal,

En nog 2 aparte foto's. Deze zijn namelijk gemaakt vlak na de aanvaring op 21 december 1970.
De aanvaring was op 18 December 1970 tegen het zuidelijke deel, (de Amsterdamse zijde).

In een dichte mist botste een Russische Vrachtboot de "Komsomoletz Uzbekistana" tegen de brug.
Het brugdeel was circa 4 meter van zijn plaats afgeraakt.
Zes weken lang was slechts één spoor beschikbaar voor treinverkeer. Na een uitgebreide proef na het terugplaatsen van de brug. Hierna duurde het tot 28 Februari 1971 tot deze weer geheel weer beschikbaar was.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Originele foto's :-)
 @citaat Dank je wél, Erwin, voor de interessante opnamen. :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Originele foto's :-)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Originele foto's :-)
Interessant en bedankt.

groet
Harald
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Originele foto's :-)
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Originele foto's :-)
Fantastische foto's van een Fantastische brug!
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Originele foto's :-)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Originele foto's :-)
Beste Erwin,

Als voormalig zeervarende ben ik natuurlijk even aan het kijken geweest welke schepen er te zien zijn op de foto's, het zeilschip is een redelijk uniek type, een 4 mast Barkentijn, naar mijn mening de Chileense "Esmeralda", https://nl.wikipedia.org/wiki/Esmeralda_(schip,_1946)

Van het vrachtschip kan ik de naam niet lezen, wellicht kun jij het wel lezen.

Overigens ben ik in het midden van de 70-er jaren met het m.s. Walcheren, http://www.hollandbulktransport.nl/schepen.php?id=32&language=nl, twee maal door de brug gevaren.

Groet, Anne W
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Originele foto's :-)
Zo uniek is de viermast barkentijn niet.
Bron van de afbeelding ===> klik
Meer foto's ===> klak
Citaat: "De bouwtekeningen van de Juan Sebastian de Elcano werden vijfentwintig jaar later gebruikt om haar na te bouwen als het Chileense opleidingsschip van de marine, de Esmeralda. De bouw duurde van 1952 tot 1954."
Bron citaat ===> klek
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Originele foto's :-)
Prachtige foto's van de brug Erwin. :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Originele foto's :-)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Originele foto's :-)
 :offtopic:

Beste Wim en andere meelezers,

Voor de duidelijkheid:

een volschip is een schip met een aan alle masten dwars hangende zeilen

een bark is een schip met aan de achterste mast geen dwars hangende zeilen

een barkentijn is een schip met alleen aan de voorste mast hangende dwarse zeilen.

Groet, Anne W
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Originele foto's :-)
Citaat van: Anne W op vrijdag 15 december 2017, 10:19:38
:offtopic:
een barkentijn is een schip met alleen aan de voorste mast hangende dwarse zeilen.
Correctie: Een barkentijn is een zeilschip met méér dan twee masten met alleen de voorste mast dwarsgetuigd.
Zo'n schip met twee masten heet: Schoenerbrik of Brigantijn.
Over zeilschepen hoef je me niets wijs te maken ...  :D
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Originele foto's :-)
Gelieve ontopic te blijven,  :-)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Originele foto's :-)
Hallo allemaal,

Zal het deze keer algemeen doen, bedankt voor de leuke en scherpe opmerkingen. :thumbup: :thumbup: :thumbup: Is altijd interessant.
Zal af een toe proberen wat foto's te plaatsen.

En Anne, de naam van de boot was wel lastig kon 2 letter's niet ontcijferen. Maar na wat zoekwerk was het deze boot. Klikkie De Nasia River.

Ook leuk om te weten welke boten erop staan.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Originele foto's :-)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Originele foto's :-)
Beste Erwin,

Dank je wel, om maar weer een verbinding te maken naar onze hobby, het schip is in 1962 in Lübeck gebouwd bij.......Orenstein & Koppel, geen onbekende naam in spoorweg land.

Groet, Anne W